יבול שיא
הרפת והחלב
ביהס הדמוקרטי במושב נהלל

"דע את עצמך – ותנהיג את עצמך" זהו המוטו של בית הספר הדמוקרטי במושב נהלל

4 דק' קריאה

שיתוף:

"דע את עצמך – ותנהיג את עצמך" זהו המוטו של בית הספר הדמוקרטי במושב נהלל * מנהל ביה"ס, אורי אלסר, מספר על דרכו מילדותו, נערותו, בגרותו, מי שהוא ודרך התפתחותו וצמיחתו של בית הספר הדמוקרטי בנהלל

בית הספר הדמוקרטי במושב נהלל: לכאורה, כל בתי הספר הדמוקרטיים נראים כמקשה אחת. אך לכל בית  ספר יש את דרכו, התפתחותו, החזון שלו ויישומו. לפני מספר שנים, ביום חורפי וסוער, הלכה קבוצת ילדים בשבילי המושב. גשם ירד, הילדים צעדו כקבוצה, רב גילאית, עטופים במעילים. היה זה ממש בתחילת דרכו של  הבית ספר הדמוקרטי בנהלל. שאלתי את אחד המורים: "לאן פניכם?" התשובה שקיבלתי: "הולכים לראות את הזרימה של הגשם."

היה זה מחזה יוצא דופן. חשבתי לעצמי שבבית ספר ממלכתי רגיל, זה היה ממש בלתי אפשרי. ללא פתקי אישור מההורים, ללא הורים מלווים ובוודאי ביום גשום כזה. אין זה הוגן לעשות השוואה, שהריי בבחירת ההורים לאן ילך ילדם ללמוד, כבר ישנה הכרעה, האם יצאו ילדיהם מהכיתה על חשבון שעות הלימודים לסיורים כאלו ובוודאי הכרעה על  הדרך בה יגדלו. לכל מוסד חינוכי יש אג'נדה. האג'נדה של בית הספר הדמוקרטי בנהלל אומרת: ככל שתדע על עצמך – כך ההנהגה שלך את עצמך ואת האחרים תגדל.

אורי אלסר, מנהל בית הספר: "בנינו מודל בו הניהול הבית ספרי הוא המודל המחנך ומלמד כל ילד להנהיג את עצמו בסנכרון עם הסביבה שלו."

ספר לי על עצמך ודרכך:

"אני בן מושב מולדת, הורי אבי ממולדת. אימי בת נהלל, בתו של אריק נחמקין. גדלתי בבית מוסיקלי, ניגנתי על פסנתר וגיטרה בילדותי. אחרי הצבא הלכתי ללמוד מוסיקה והתפרנסתי ממתן חוגי העשרה בגנים ובבתי ספר עם בעלי חיים. נהניתי בצורה בלתי רגילה. באופיי אני אוטודידקט. למדתי צילום ובהמשך לימדתי צילום. "בגיל 33 הבנתי שדרכי בחיים היא לעסוק בחינוך. המליצו לי על המכון  לחינוך דמוקרטי. כשהתחלתי את לימודיי במכון לחינוך דמוקרטי, הגיעה התחושה המרווחת שאני במקום הנכון. הייתי כבר אבא לשני ילדים. תוך כדי הלימודים, גמלה בי ההחלטה להקים בית ספר דמוקרטי. התחלתי לחפש אנשים שיחברו אליי להקמת בית הספר. הייתה לי תפיסת עולם מגובשת, ידעתי מה החזון שלי בחינוך.

"בשנת 2009 פגשתי את גלי שירן רייפר, יחד הקמנו קבוצת הקמה. היינו נפגשים לפחות פעם בשבוע וגיבשנו חזון. החזון היה כזה: 'לאהוב ולהעצים בני אדם'. "גלי הגיעה מהעולם הטיפולי. היא הביאה את השפה הרגשית. את הסמוי, התפתחות האדם כיצור מתפתח רגשית. אני הבאתי את המקום השואל, הסקרן, את הבלתי ידוע, את החוקר המתקיים בתוך כל אדם. השילוב הזה יצר בית ספר שמייצר להתבוננות, התפתחות עם עשייה והכרת המשפחה והסביבה. הבסיס של כל אדם הוא קודם כל רגשי. בשבילי זו נקודת המוצא, זהו הבסיס וזוהי נקודת המוצא שלנו. ההתייחסות שלנו להיבט הרגשי כאלמנט ראשוני בחינוך, הילד יתפתח ויצמח לאדם שמכיר את עצמו ומכיר בערך עצמו,  או אז השמיים הם הגבול.

חזון ודרך

"גיבשנו חזון, דרך, והתחלנו לעבוד בהקמת בית הספר אולם הקשיים בתחילת הדרך היו עצומים. פנינו לראש המועצה האזורית יזרעאל ונתקלנו בהתנגדות. רצונו היה שנהיה בית ספר ציבורי. פנינו למשרד החינוך ולא קיבלנו אישור לפתיחת בית הספר. "קיבלנו את המבנים שהיו בית הספר החקלאי הישן של נהלל. מבנים שעמדו ריקים. שיפצנו הכל לבד. היינו חמישה אנשי צוות ונרשמו 38 תלמידים.  זה היה בשנת 2011. יום לפני פתיחת שנת הלימודים, השופט אישר את פתיחת בית הספר ויצאנו לדרך. אמא שלי, דליה, היתה המזכירה של בית הספר, היא עשתה זאת בהתנדבות במשך שלוש שנים. המשאבים הכספיים היו קטנים, אבל משאבי הנפש והעשייה היו עצומים. מאז, בית הספר בצמיחה מתמדת. בשנה הנוכחית  עם הצמיחה, נפתחה כיתת י"ב.

"היום, תשע שנים אחרי, יש לנו 43 אנשי צוות. לומדים בבית הספר 321 תלמידים. ארבע שנים  אחרי שהקמנו את בית הספר, קיבלנו הכרה משר החינוך דאז, שי פירון. פירון הוא איש חינוך במהותו, הוא הבין  שמבחני הבגרות והמיצבים הם לא תמצית החינוך."

בית הספר הדמוקרטי במושב נהלל  – איך מימנתם את בית הספר ?

"התקציב היה זעום ולכן רוב המימון הגיע מתשלומי ההורים. המבנה אותו שכרנו היה במצב נוראי. ההורים התגייסו, יחד שיפצנו את המבנה. הורים התגייסו ללמד והיו שותפים מלאים בהקמת בית הספר ובתפקודו. רוח ההתנדבות שרתה במקום ומתקיימת עד היום בהרבה תחומים. אבי, גדי, שהוא אגרונום, מלמד כאן בהתנדבות מדעי הצמח. כיום, מגיעים אלינו כ-15 מתנדבים ללמד בתחומים שונים. למשל: רותי שליין, שהיתה גננת בנהלל, בת למעלה משמונים, מגיעה מידי שבוע ללמד סריגה את הילדים. מיומנות שכמעט ואינה נלמדת היום, בוודאי שלא במסגרת החינוך הפורמלי. מגיעה הנה בחורה בשם צביה, שלקחה על עצמה להיות תומכת למידה. לילי, שמלווה את ילדי כיתות א ו-ב'. יעקב שרף, שמלמד מתמטיקה.

"הדבר הנפלא הוא שאיננו נעזרים במורי חוץ בשביל חוגי העשרה משום שהם חלק מהמערכת. בבית הספר הזה מוציאים עיתון שנקרא 'דמוקרטון'. עיתון הנותן ביטוי להתנהלות ולחוויות הנלוות לצמיחתו של כל ילד, ולהתפתחותו כאינדיבידואל."

 

ילד מנגן בפינת הפסתר
ילד מנגן בפינת הפסתר

 

מה מייחד אתכם בהתנהלותכם, שהרי בניתם מודל של בי"ס דמוקרטי ייחודי?

"יום הלימודים שלנו נפתח בחצי שעה של שחרית. זהו מפגש דו גילאי עם מבוגר קבוע. בכל קבוצת מפגש שחרית, יש כ-15 ילדים, העיסוק והדיאלוגים הם הקבוצה  וההתנהלות הבית ספרית. "בית הספר הדמוקרטי בנוי כמדינה קטנה ודמוקרטית, עם חוקים. יש במדינתנו הקטנה, מערכת חוקים, ושלוש רשויות. רשות מחוקקת, רשות שופטת, שבנויה מגישור ומשפט ורשות מבצעת, הבנויה מוועדות שונות. במסגרת השחרית הילד בתוך הקבוצה לומד על עצמו בתוך הקבוצה והקבוצה גדלה וצומחת כקבוצה. במסגרת הזו נעשית למידה חברתית."

ספר לי על התמודדות עם קשיים.

"בשנה הראשונה הגיעה ילדה לכיתה ב' עם קשיים מאד גדולים. אמא שלה טענה ואמרה שביה"ס יהיה קרש ההצלה שלה. אחרי חודשיים, הילדה ביקשה לעזוב את ביה"ס. אמה של הילדה שאלה אותה: 'מה קרה, למה את רוצה לעזוב? והתשובה היתה: 'בבית ספר זה רואים אותי יום יום'.

"מבחינתנו זהו העניין! כל ילד הוא הציר הראשי של עצמו ושלנו. התשובה הזו של הילדה אמרה שהשגנו את מטרותינו. לראות כל ילד כאדם שלם ומתפתח. לתת לכל ילד את האפשרות לצמוח כאינדיבידואל. זהו הרעיון והחזון שלנו – נוכחות אותנטית יוצרת. כל אחד ברגע שהוא נוכח  והוא עצמו, הוא היוצר."

ומה לגביי ספקות?

"יש לי המון ספקות, זהו חלק מהמסלול של כל הצוות. כחלק מדרישת העבודה, אנו דנים ומקבלים עזרה מפסיכולוגים, מקבלים הדרכה רגשית. זוהי דמוקרטיה, גם אנחנו כצוות. הספק מוליד אינטראקציה ודיבור להתפתחות, התבוננות וצמיחה. כל אדם חווה קשיים ומשברים בחייו. לכן לכל ילד יש איש צוות המלווה אותו, חונך אותו ויש לו זמן קבוע איתו. החונך מלווה את הילד במסע שלו. הדבר היפה הוא שכל אחד בבית ספר זה הוא בהתפתחות וצמיחה מתוך היותו נוכח, אותנטי."

בית הספר הדמוקרטי בנהלל כשמו כן הוא, מקום המלמד דמוקרטיה והתפתחות הילד כאינדיבידואל בתוך  המדינה הקטנה הזו שהיא בית הספר.

התפיסה לפיה העניין הרגשי הוא האלמנט המרכזי שבכל אחד מאיתנו. הוא המוביל, המייצר חוויית למידה  מתוך סקרנות ורצון לידע מסוגים שונים. ההבנה שבכל אחד מהילדים גלומים כשרונות רבים ויכולות, ואך נכון הוא לתת את האפשרות להתנסויות, כאלה המאפשרות חוויות וצמיחה לילד בהפיכתו לאדם מרוצה עם מסוגלויות בתחומים רבים.

בית הספר הדמוקרטי במושב נהלל

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה
למה כוח המשיכה כל כך חשוב, איך הגוף מנקה את עצמו ומהי תרומתו של הדי בן עמר להתפתחות המדע. טור למאמינים אנשים שלא הצליחו להתחמק מלפגוש אותי לאחרונה, שמו לב שעל פרק כף היד
4 דק' קריאה
האחיות מיכל מגן ויעל רז לחייני נולדו בנחל עוז, התגוררו זו לצד זו עם משפחותיהן בשכונה החדשה של הקיבוץ ויחד חוו פחד מוות בשבת של 7 באוקטובר. עתה הן חלק מצוות המוביל את קהילתן
8 דק' קריאה
המוזיקאית שנולדה במשק גשר נסחפה אל החיים הציבוריים, נשאה בתפקידים מרכזייםבתנועה הקיבוצית והפכה לחברת כנסת, הלכה לעולמה בגיל 94 יממה לאחר שהלכה לעולמה בגיל 94 התבשרה תמי, אחותה של עדנה סולודר, מפי שר החינוך
3 דק' קריאה
צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה במועצה האזורית אשכול במחאה על ש-133 חטופות וחטופים יציינו את חג החירות בשבי חמאס. בניר עוז ערכו "שולחן סדר פסח" בחדר האוכל הנטוש צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה בשבוע
2 דק' קריאה

כתבות נוספות

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן