יבול שיא
הרפת והחלב
OpenValley

חדשנות לחקלאים: openvalley – אופן וואלי מנוע לצמחיה

5 דק' קריאה

שיתוף:

שאול אבידב, אל"מ במיל', חבר מושב נהלל, יזם הייטק, מנהל האקדמיה ליזמות וחדשנות של רשת "openvalley", עומד בראש קורס חדש שיתקיים תחת הכותרת: "חדשנות לחקלאים" * שאול אבידב מספר ועל ההתנדבות שמלווה אותו ועל היזמות כדרך חיים: "בעיניי אין מושג כזה כישלון, מכל  שעשיתי, צמחתי  למדתי והשתפרתי"

תמונת פרופיל של שאול אבידב (46) שצמח בשריון והשתחרר בשנת 2014 מצה"ל בדרגת אלוף משנה. אבידב קרוי על שם אחיה של שרהל'ה – שאול אלקנה ז"ל, שנהרג במלחמת ששת הימים אף הוא היה קצין בשריון. הוא נשוי לרחלי, אב לשלושה ילדים המתגורר במושב נהלל, כבן ממשיך. דרכו של שאול מאז שחרורו מהצבא מעוררת עניין וסקרנות. בתפקידו האחרון בצה"ל היה מח"ט שריון ומפקד מגמת מפקדי פלוגות, בקורס הכשרת מפקדי פלוגות של זרוע יבשה.

מאז פרישתו הקים מספר חברות בתחומים שונים, אך עוד טרם השתחרר מהצבא, שנה קודם לכן, נחשף לבעיה באזור עמק יזרעאל: נערה נאנסה בישוב סמוך. שאול  הוטרד מהסיטואציה שנחשפה לו: אילו היתה לנערה זו אפשרות לבקש עזרה בזמן אמת, אולי ניתן היה למנוע את האונס. בעקבות מקרה זה, יצר אבידב ביחד עם שני חברים נוספים אפליקציה בשם מוסקיטר (Musketeer), אפליקציה שנועדה להעניק למשתמש עזרה במהירות מקסימלית בכל מצב של מצוקה. יצירת האפליקציה הזו, שיווקה וההנכחה שלה יצרו גלישה לחיים האזרחים, שבמידה רבה שונה מזו של רוב קציני צה"ל הפורשים מהצבא. יזמות זו ויזמויות נוספות שעשה אבידב הביאו להבנת מרכיבי היזמות, וללמידת הנתונים המתבקשים ליצירת הצלחה.

יזמות זו ודרכו חיברו אותו ל"אופן ואלי – open valley" (מתחם עבודה לחברות הזנק). את  ה-open valey יזמו והקימו יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט לשעבר ואופיר דובובי. אקרמן ודובובי, סיפורי הצלחה בפני עצמם, יזמו והביאו מניסיונם, כישרונם ומיכולותיהם לטובת יזמות צעירה. הרעיון היה הקמת מרכזים שעיקרם יזמות וחדשנות מחוץ לערים הגדולות, קרי, חיזוק והעצמת הפריפריה. ישנם מספר מרכזים.

"ישנם מספר מוטיבים המנחים אותי עוד מתקופת היותי ילד. הדבר הראשון הוא צורך הקיים בי מאז ילדותי, יש בי צורך לעזור בכל מקום שזקוקים לעזרה. לכן אני מחויב בהתנדבות במד"א. אותו צורך  התקיים בשרות הצבאי שלי, ובהובלה לחדשנות ושיתופי פעולה המביאים עימם יישום חדשנות ופרנסה טובה
האקדמיה

שאול: "לפני שנה וחצי הוחלט להקים חטיבת תוכן ב'אופן ואלי'. חטיבת התוכן נקראת 'האקדמיה'. עם הקמת 'האקדמיה' נקראתי להקים ולנהל אותה. ב'אקדמיה' אנו מלמדים את כלי היזמות והחדשנות. מגיעים לקורס שלנו יזמים בודדים שרוצים ללמוד מהי הדרך הנכונה לעשות זאת, מגיעות חברות סטארטאפ, מגיעות חברות וארגונים מוניציפליים, רשתות חינוך, כוחות בטחון. כולם באים במטרה אחת, כולם רוצים לקבל כלים חדישים ביותר, בעולם שמשתנה כל הזמן."

מסתבר שתכונה נוספת מאפיינת את שאול, מאז שהוא זוכר את עצמו התקיים בו הצורך לעזור לזולת. כך היה בצבא קבע – מתוך הצורך לתרום למדינה, כך כאשר יצר עם חבריו את האפליקציה שלו, כך הוא עובד היום ומוביל מיזם חדשני של 'אופן ואלי' – וכך הוא מתנדב במגן דוד אדום כנהג אמבולנס ופרמדיק. את ההתנדבות שלו במד"א מקיים שאול יחד עם בנו הבכור, עומרי, שאף הוא מתנדב במד"א.

מהם נושאי הלימוד שאתם מלמדים ובוחנים בקורס?

שאול: "תוכניות עסקיות, בדיקת ובחינת כל רעיון יצרני עומד בקריטריונים ובפרמטרים של: האם מתקיים צורך בשוק למיזם זה? כמו כן אנחנו עוסקים בפיתוח המוצר וכמובן ביצירת תהליכים התואמים את  הגידול. כל נושא או קבוצה שמגיעים אלינו אנו בונים עבורם תוכנית מובנית, הכוללת יצירת אווירה  בארגון, בה כל אחד במקום העבודה מחויב להציע רעיונות חדשניים.

"בסקר שנערך במקומות שונים, המסקנה שעלתה שמרבית הרעיונות החדשניים הגיעו מהעובדים ולא בהכרח ממחלקות המחקר והפיתוח. לכן, כל מנהל שרוצה לפתח ולייצר חדשנות, נדרש ממנו אומץ, מכיוון  שהוא הולך להשקיע משאבים בתהליכים שלא בטוח שיצליחו. תמצית העניין הוא חופש פעולה וחופש מחשבה  לכלל העובדים. זהו מהפך עצום בתפיסה הניהולית. דבר נוסף ההסתכלות היא תמיד קצרת טווח של רבעונים ועד שנה קדימה.

"בתחילת ינואר הקרב ובא ניפתח קורס חדש, חדשנות לחקלאים openvalley לחקלאים יזמים."

מהו קורס זה? מה המאפיין אותו?

שאול: "החקלאים במדינת ישראל הם רובם אנשים שירשו את משקי הוריהם. ירושה מדורות. הכלים הנבחנים הם: מה מתאים לך כחקלאי? מהם השינויים שכדאי לעשות כדי לבדל עצמך מאחרים? ויצירת קהילה ללמידת עמיתים. זהו למעשה אחד הכלים בהם אנו משמשים בכל התוכניות שלנו.

"עד היום כל ענף חקלאי היה נבדל והתפתח בפניי עצמו. ביצירת קהילת עמיתים אנו יוצרים למידה והתפתחות מענפיי חקלאות שונים. בכל ענף ישנם פתרונות שונים המייחדים ענף זה. ביצירת קהילת עמיתים אנו מעשירים אותם בפתרונות רבים המגיעים מענפים אחרים. הוכח שבעולם החדשנות  הפתרונות הגיעו מתחומים ומכיוונים שונים."

אתה יכול להסביר?

שאול: "לדוגמה: פתרונות של ניצול מים, פתרונות של צורות שיווק שונות, פתרונות של העמסת תוצרת – ביצירת סיעור מוחות מתחומים שונים נוצרת חדשנות, יצירתיות ופתרונות חדשים התואמים את השינוי המתבקש."

חדשנות לחקלאים openvalley – בידול המוצר החקלאי

הקורס חדשנות לחקלאים openvalley בתחום החקלאות, זוהי יוזמה של שאול. יוזמה שנבעה מהיותו דור רביעי בנהלל. מתוך ההבנה שחקלאי הינו יצרן ויזם ובעולם המשתנה שלנו – יש לקבל כלים נוספים על מנת להצליח בתנאים  החדשים.

שאול: "מסלול הלימודים בקורס יסייע לחקלאים לקבל כלים שונים שיעזרו להם להתפתח, ויעסוק בשיטות הניהול המתקדמות לבחינת מוצר ושוק עדכניים, מיתוג המוצרים השונים ופרסומם, ויסייע בתהליכי בחינת ענפים ותפעולם, בדגש על פיתוח מיומנויות למידת חדשנות ויזמות.

"במסגרת הקורס ילמדו החקלאים, ניתוח שוק, מהו מוצר, מה מבדל מוצר מסוים ממוצר של אחרים. לדוגמא: בא אדם, מציג  את הרעיון שלו, הוא טוען שאין לו מתחרים וכאן אני מתחיל להיות מוטרד מכמה סיבות. או שאין צורך במוצר זה, ייתכן שהוא קשה מאד ליישום ובהחלט ישנה אפשרות  שהאדם לא בדק כמו שצריך את נתוני השטח. במידה ויש שלושה ארבעה מתחרים, זהו סימן שיש צורך במוצר. השלב הבא: נבדוק את המתחרים, נבדוק מה היתרונות שלנו. יש אפשרות שנבדל עצמנו מול האחרים. כך רצוי."

ספר על עבודתך?

שאול: "אני מלמד ומוביל את הקורסים, אחראי על הפדגוגיה וכותב את התכנים, על פי הצרכים אותם אני מזהה. כיום, שיטות היישום שונות וכן שיטות הלמידה. למעשה אנחנו עושים תיווך בין הישן לחדש. ברשת 'אופן ואלי' יש היום כמאה וחמישים חברות וסטארטאפים מכל המינים והסוגים.

"הבשורה של 'אופן ואלי' היא שיש היום חדשנות בכל מקום בארץ. אנו בונים את האקו סיסטם, ומחברים את כל המיזמים והחדשנות לתעשייה המקומית, לרשויות מוניציפליות, לחינוך וכמובן למשקיעים."

הסבר ופרט את התפיסה ושיטות העבודה שלכם?

שאול: "כל צוות עבודה חייב להיות בנוי ממגוון רחב של דעות וממקורות עשייה שונים. גילינו שככל שאנו משתפים מגוון גדול ומגוון של דעות, כך הפתרונות מדויקים יותר. יש סדר ופעולות שיש לעשות. יש שאלות שחייבות להישאל ולקבל עליהן תשובות. שאלות כגון: 'מיהו קהל היעד המבוקש? איך לפרסם?'

"הבסיס הכי חשוב בהקמת מיזם והוצאתו לפועל הוא הצוות, עליו יקום וייפול דבר. הצוות חייב להיות בעל מגוון של דעות וכיווני מחשבה רבים. בנוסחה זו אנו יוצרים אתגרים וחדשנות. בעצם הידיעה  שרעיונות טובים יכולים להגיע מכל דרג וממקומות בלתי צפויים. על ידי מניפולציה אנו גורמים לאנשים להגיע לפתרונות שרק בדרך זו הם מגיעים אליהם. את 'אופן ואלי' מנהלת שירי גרין אלגביש. שירי, מנכ"לית הרשת, מביאה איתה ניסיון חיים, חזון ואמונה."

ומהו האני מאמין שלך המחבר את כל עשייתך בעבר בהווה ומי שאתה?

שאול: "ישנם מספר מוטיבים המנחים אותי עוד מתקופת היותי ילד. הדבר הראשון הוא צורך הקיים בי מאז ילדותי, יש בי צורך לעזור בכל מקום שזקוקים לעזרה. לכן אני מחויב בהתנדבות במד"א. אותו צורך  התקיים בשרות הצבאי שלי, ובהובלה לחדשנות ושיתופי פעולה המביאים עימם יישום חדשנות ופרנסה טובה.

"לכל אדם יש ערך, לכל אדם שמורה הזכות להתקיים ולחיות בכבוד. כולנו שווים ועם יכולות שונות ומגוונות – כולנו בני אדם. כך זה ב'אופן ואלי' וכך זה בהתנדבות שלי כחובש ונהג אמבולנס. לכך אני מחויב בתפיסותיי ואורחות חיי. כך גם אני מחנך את ילדיי.

"זהו החוסן החברתי שלנו וזה תואם עם תפיסת האקו סיסטם – eco system, שאומרת שביצירת מרחב פעולה, בו כולם מסייעים לכולם על מנת להשיג את היעדים, נשיג סביבת חיים ראויה. הן ב'אופן ואלי' והן במד"א, כולנו זקוקים אחד לשני, כולנו קשורים אחד לשני וביצירת שיתופי פעולה נשיג כל שנרצה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן