יבול שיא
הרפת והחלב
סמוך למושב שתולה

מועצה אזורית מעלה יוסף, מועצה השוכנת ממש מול עיני אנשי החיזבאללה

6 דק' קריאה

שיתוף:

חצי מטר מגבול לבנון: מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, ומנהלי האגפים בתנועה ערכו סיור במועצה האזורית מעלה יוסף, מועצה השוכנת ממש מול עיני אנשי החיזבאללה, על גבול לבנון. עמית יפרח: "המועצה האזורית מעלה יוסף מוכיחה שהמרחב הכפרי הוא רצועת הביטחון של מדינת ישראל וכי היכן שעובר התלם האחרון עובר הגבול"

מועצה אזורית מעלה יוסף: בהתאם להחלטתו של מזכ"ל תנועת המושבים, שנכנס לתפקידו לא מכבר – עמית יפרח, לחוות ולראות את הדברים "מהשטח", יצאו מנהלי האגפים בתנועה לסיור ב- מועצה אזורית מעלה יוסף. מלבד המזכ"ל יפרח, סיירו במועצה: קובי שמואל – מנהל אגף חברה וקהילה, איתם בירגר – מנכ"ל חברת "מבט מושבים", המהווה את האגף הכלכלי של התנועה, אילנית ניר-לוי – מנהלת מיזמים כלכליים ב"מבט מושבים" וורדה בואבי – מנהלת לשכת המזכ"ל. עבור עמית יפרח זהו סיור ראשון בתפקידו כמזכ"ל, בנוסף על ביקוריו הרבים במושבים ובמועצות אזוריות במסגרת כנסים וישיבות שהוא מקיים עם תושבים ו/או עם הנהלות וועדים

לקראת הכפלת האוכלוסייה

הסיור מתחיל בבניין מועצה אזורית מעלה יוסף  במפגש עם ראש המועצה שמעון גואטה. עוד נוכחים במפגש: צחי חן סגן ראש המועצה ויו"ר הוועדה החקלאית, אלי אליהו, רכז הוועדה החקלאית ועובדים נוספים. גואטה מכהן זו הקדנציה השנייה כראש המועצה. הוא תושב מושב גורן, אב לחמישה לילדים וסב לנכדים. בפתח הישיבה סוקר גואטה בפני הנוכחים מעט רקע אודות המועצה, ייחודה והאתגרים עימם היא מתמודדת. "בשנים הקרובות המועצה האזורית מעלה יוסף הולכת להכפיל את אוכלוסייתה," הוא מבשר, ומפרט פרויקטים מרשימים של בנייה ותשתיות המתוכננים, או מתקיימים בימים אלה במועצה, ובהם: מיזם "בונים בית בגליל עם הטכניון", שבמסגרתו יעברו להתגורר בתחומי המועצה עשרות משפחות של עובדי הטכניון.

"מערכת החינוך שלנו היא מהטובות בצפון," מספר גואטה, "היא מהווה אבן שואבת עבור אוכלוסייה חדשה שבאה להתגורר כאן. אנחנו משקיעים המון בתחום החינוך". ואכן בימים אלה נבנה בית ספר אזורי חדש בעל שני קומות, המתעתד להיות חדשני ומצויד ברמה הגבוהה ביותר. בניית בית הספר מתאפשרת בין השאר באמצעות שני תורמים גדולים. פרויקט גדול ומרשים נוסף שעל הפרק: בניית מארג לבעלי צרכים מיוחדים. המארג יכלול אולם ספורט, ספרייה, חדר הפעלה ובית קפה אשר יופעל על ידי בעלי צרכים מיוחדים. לבניית הפרויקט הצליחו במועצה לגייס תקציב של 20 מיליון שקלים.

 

צחי חן: "ענף הלול הוא כמובן העוגן העיקרי שלנו. זהו ענף שעובר היום רפורמה, ואנחנו מאוד מעורבים בה. ברור לנו וגם ברור לרוב המגדלים שאין מנוס מלהתקדם לעבר לולי רפורמה"

 

"אין יישוב במעלה יוסף שלא נמצא בתוך ההרחבה," מספר גואטה. ואכן, בכל המושבים ניכרת תנופת הכשרת מגרשים ובנייה וזאת למרות ששטחי המועצה מוגדרים כ"קו עימות". איכות החיים, האוויר הצלול, הנוף המרהיב, החינוך וחיי הקהילה במושבי המועצה, בסופו של דבר עושים את שלהם ומושכים אליהם אוכלוסייה של משפחות צעירות ושל משפרי דיור מכל רחבי הארץ.

לסיום דבריו מדגיש גואטה: "אני שמח מאוד על שנפלה בחלקנו לארח את הסיור הראשון של מזכ"ל תנועת המושבים בתפקידו החדש, ביחד עם מנהלי האגפים בתנועה. אני מכיר את עמית לא מעט שנים. דלתו ולבו של עמית תמיד היו פתוחים עבור מועצה אזורית מעלה יוסף ועבורי. תמיד מצאתי אצלו אוזן קשבת ותמיד עצה טובה ודיון רציני בכל האתגרים עימם התמודדנו. אני חושב שתנועת המושבים התברכה בבחירתו של עמית לתפקיד המזכ"ל ואני בטוח, כי בתפקידו זה הוא ידע להצעיד את התנועה למקום הראוי לה בהובלת הקו הראשון של ההתיישבות העובדת בישראל."

עמית יפרח אמר כי: "בין המטרות הראשונות שהצבתי לעצמי עם כניסתי לתפקיד, היה לערוך סיורים בשטח, ביחד עם מנהלי האגפים בתנועה. זאת כדי להכיר מקרוב את כל האתגרים עימם מתמודדים המושבים בעת הזו. אני שמח וגאה לפתוח את הסיורים במועצה האזורית מעלה יוסף. זוהי מועצה שעבורי תמיד תהיה בית. למועצה ולעומד בראשה, שמעון גואטה, יש היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה עם תנועת המושבים, ממנו יצאו כולם נשכרים. אני מודה לראש המועצה ולצוות המועצה על תכנון סיור עשיר ומגוון, שנותן לנו היבט רחב יריעה על המועצה, ייחודה, יתרונותיה, ואתגריה הייחודיים."

לאחר דבריו של יפרח קיבלו הנוכחים סקירה על מצב החקלאות באזור מפי צחי חן – סגן ראש המועצה ויו"ר הועדה החקלאית ומפיו של אלי אליהו, רכז הוועדה החקלאית. "ענף הלול הוא כמובן העוגן העיקרי שלנו," אמר חן. "זהו ענף שעובר היום רפורמה, ואנחנו מאוד מעורבים בה. ברור לנו וגם ברור לרוב המגדלים שאין מנוס מלהתקדם לעבר לולי רפורמה." השניים סוקרים את ענפי החקלאות המשמעותיים הנוספים במועצה, ובהם: מטעי פרי, פטריות (מעל 90 אחוזים מהפטריות הנצרכות בארץ מגודלות בשטחי המועצה), עיזים לחלב וענף חדש ומפתיע: גידול פרחי אדמונית החורש (מעל 200 דונם), שטעימה ממנו מצופה בהמשך הסיור.

 

עמית יפרח: "המועצה האזורית מעלה יוסף מוכיחה שהמרחב הכפרי הוא רצועת הביטחון של מדינת ישראל וכי היכן שעובר התלם האחרון עובר הגבול"

 

אבל חקלאי המועצה מתמודדים עם לא מעט אתגרים, אותם מונים השניים ובהם: מים – מכסות ומחירים המוצבים על הסקאלה הגבוהה ביותר, נזקי השיטפונות מהעת האחרונה, כמותם לא היו 50 שנה ונזקיהם מעורכים במיליוני שקלים. במטעי הפירות, המהווים נתח חשוב מהחקלאות במועצה ומהם מתפרנסים משפחות רבות, הביטוח הוא פרטני ונתון להחלטה אישית ולכן מגדלים רבים אינם מבוטחים כלל.

עמית יפרח הודה בשם המבקרים על הסקירה המקיפה. "לא בכל דבר אפשר להצליח, אבל בכל דבר אפשר לעזור," אמר.

לאחר מכן התקיימו שלוש ישיבות עבודה עם הנהלות המושבים גורן, נטועה ועבדון. בישיבות נדונו הסוגיות הבוערות שעל סדר יומם של המושבים הללו, ובהם: הרחבות, תשתיות, תכנון וקהילה, חקלאות, אנרגיה מתחדשת ותיירות. ראשי האגפים שטחו בפני חברי ההנהלות את מגוון האפשרויות והדרכים בהן תנועת המושבים, על אגפיה השונים, מעניקה ליווי, תמיכה, הדרכה וייעוץ למושבים, לאגודות ולהנהלות.

 

בחממות האדמוניות באבן מנחם
בחממות האדמוניות באבן מנחם

 

אדמוניות, לולים וגבול מעוטר

החלק השני של הביקור כלל סיור במספר תחנות מרתקות בתחומי המועצה. הראשונה שבהם: חממות ענק לגידול פרח האדמונית התרבותית באבן מנחם.

רוכשי הפרחים בישראל כמעט לא מכירים את האדמונית, ממשפחת האדמוניתיים. הפרח הגדול והמרשים אמנם מגודל בישראל אבל הפרחים מיועדים רובם ככולם ליצוא והם נחשבים פופולאריים כמתנה יוקרתית במיוחד וגם יקרה. פרח בודד של אדמונית יכול להגיע למחיר של עשרה דולרים ואף יותר. מה הפלא, אם כך, שהפרח נחשב למבוקש ביותר הקרב אוליגרכים ובעלי ממון נוספים, כמתנה לאהובותיהם?

בחממות הגדולות והמצוידות שבאבן מנחם אנחנו פוגשים המסיירים את דני ממן, שביחד עם אחיו צבי (מילו) החליטו להשקיע בגידול הלא שגרתי הזה לפני כ-15 שנה. ברשותם כ-100 דונם של חממות אדמוניות. ההשקעה בראשית הדרך הייתה גדולה ודרשה מאמצים כלכליים לא פשוטים, אבל היום הם רואים ברכה בעמלם ושמעם יצא כמגדלי פרחים משובחים, המגיעים לבורסות הפרחים ברחבי העולם, כשהם מקדימים את הפריחה בשאר חלקי העולם ובכך יתרונם.

סוגי הפרחים

"רק בישראל הצלחנו לייצר פרחי אדמוניות בחודשים ינואר-פברואר, חודשים בהם האדמונית כמעט ולא קיימת ברוב חלקי העולם," אומר דני. "זהו היתרון היחידי שלנו. במקומות שונים בעולם פועלים כעת כדי להגיע לכך. אם הם יגיעו – נאבד את היתרון הזה."

הפרח מגיע במספר גוונים, ובהם אדום לוהט, כתום, צהוב ולבן ואף בצבעים בהירים עוד יותר מהוורוד. עיקר המכירות של האדמונית הן כפרח קטיף ומעט כעציץ פורח, בשל הצרכים המחמירים של הגידול שלו, כמו למשל: הצורך בקירור מדי שנה. בסך הכל ישנם בארץ 30 מגדלי אדמונית ו-600 דונם של גידול, רבם בתחומי המועצה, שכן הפרח דורש אקלים קר ומיקום גבוה. הפדיון מהפרח בארץ מגיע לחצי מיליון שקלים, אך מדובר בשיווק בהיקף קטן ביותר של כ-50 אלף פרחים. כאמור, עיקר השיווק הוא לחוץ לארץ: 5.5 מיליון פרחים בשנה.

התחנה הבאה היא חוות לולי הטלה חדשנית באבן מנחם. המסיירים התפעלו מלולי הענק, שמתופעלים כולם באופן אוטומטי, בשיטת הסרט הנע, כמעט ללא מגע יד אדם, מרגע ההטלה ועד לאריזה. לאחר העתקת הלולים מחצרות המשקים מגדלים רבים הבינו שאין להם ברירה אלא להתאחד בשותפויות ולבנות לולים משוכללים ומודרניים, כגון זה.

 

בכנס הנהלת המושבים במועצה האזורית מעלה יוסף
בכנס הנהלת המושבים במועצה האזורית מעלה יוסף

 

השלום, החלום והמציאות

את הסיור חתמה "קפיצה" אל גדר הגבול בסמוך למושב שתולה. הגדר הפכה למוקד תיירותי בשל ציורי הקיר הייחודיים שלה. כדי לבצע את הציורים הגדולים והמרהיבים נבחרו מספר ציירי קיר מובילים מהעולם, ששהו תקופה מה במקום וציירו, כל אחד מנקודת מבטו, ציור התייחס למושג "שלום". התוצאה מרהיבה ומעוררת תקווה לעתיד טוב יותר. דגל החיזבאללה התנופף מעבר לגדר והעובדה שלא הרחק מכאן נתגלו מנהרות שחפרו לוחמי החיזבאללה – מנערת את החלום ומחזירה את הצופה די מהר לקרקע המציאות.

לסיומו של הביקור הצטרף צוות תנועת המושבים לכנס הנהלות המושבים באזור. הנהלות מושבים קיבלו מנציגי התנועה סקירה מקיפה של אפשרויות לשיתופי פעולה עם תנועת המושבים. את הביקור סיכם עמית יפרח: "המועצה האזורית מעלה יוסף מוכיחה שהמרחב הכפרי הוא רצועת הביטחון של מדינת ישראל וכי היכן שעובר התלם האחרון עובר הגבול. היה זה סיור מקיף שלימד אותנו רבות והעמיק את ההיכרות והידע של מושבי המועצה, עם היתרונות שבשיתוף הפעולה עם תנועת המושבים. בכוונתנו לערוך עוד סיורים רבים ולהגיע לכל רחבי המדינה."

תעודת זהות

המועצה האזורית מעלה יוסף שוכנת בלב הגליל המערבי, באזור הררי ברובו, בגובה 600 מ' מעל פני הים. המועצה הוקמה בשנת 1963, ומונה כיום כ-10,000 תושבים. שטחה חולש על 180,000 דונם. המועצה גובלת בצפון בגבול ישראל-לבנון, במערבה ממוקמת המועצה האזורית מטה אשר וכפר יאסיף, בדרום – המועצה האזורית משגב ובמזרח – המועצה האזורית מרום הגליל. בתחום המועצה 22 יישובים, מתוכם 15 מושבים. בשנים האחרונות, גדלה אוכלוסיית המועצה על ידי קליטת מתיישבים חדשים בשכונות קהילתיות הנבנות במושבים וקולטות מתיישבים מבני היישובים ומחוצה להם.

המושבים שבתחום המועצה: אבן מנחם, אלקוש, גורן, זרעית, חוסן, יערה, לפידות, מעונה, נטועה, עבדון, עין יעקב, פקיעין, צוריאל, שומרה ושתולה. רוב תושבי המועצה מתפרנסים מחקלאות (בעיקר מלולי הטלה – מעל 500 מיליון ביצים בשנה; גידול עופות לפיטום; מטעים נשירים; גידול ירקות; פרחים ופטריות), תיירות, תעשייה ומלאכה ומעבודות מחוץ למועצה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן