יבול שיא
הרפת והחלב
משה קאשי

משה קשי תושב מושב מולדת חוקר בנשמה

6 דק' קריאה

שיתוף:

"אני רואה עצמי כשגריר של הטבע לבני האדם – בכל תחומי התעניינותי ועשייתי," אומר משה קשי, ממושב מולדת, חוקר ציפורים, אסטרונומיה, מתימטיקה, פיסיקה, מורשת קרב וצה"ל ומה לא… * ריבוי הנושאים כלל לא מטריד אותו, כי לדבריו: "כל התחומים קשורים אחד לשני"

משה קשי, תושב מושב מולדת, חוקר בנשמה

בבואך ל- מושב מולדת, כאן גר משה קשי עם אשתו וילדיו, זה המגיע לשעריי ביתו, פוגש בחצר הבית, חצר שונה מכל חצרות הבתים שישנם. ציר חייו של משה –  הלמידה, ההתעניינות, המקצוענות – כולם באים לידי ביטוי בחצר הבית.

"תקשיבי לשריקה הזו," אומר לי משה, "זוהי שריקה של אדום החזה, ציפור שמגיעה לחצר ביתי מידי שנה ב-5 לנובמבר מאנגליה, ממרחק של כ-5000 ק"מ. אדום החזה מגיע ונשאר כאן עד חודש מרץ. בחצר הבית בניתי מתקנים שונים, בהם מתגוררות ציפורים שמגיעות הנה, בהם אני מאכיל ודואג לציפורים. אלפי אדומי החזה מגיעים לישראל ואליי מגיע אחד שהוא טריטוריאלי והוא מקבל את כל מה שהוא זקוק. אני דואג שיהיה לציפורים המגיעות לחצר ביתי אוכל, מים ולעולם לא מתערב להם בחייהם. בניתי תיבות כדי שיוכלו לקנן בתיבות אלו."

חוקר בנשמה

קשי הוא בן אדם שהפך את כל תחומי התעניינותו לעיסוקים שונים, המשקפים את הידע, הבקיאות והמקצוענות שרכש עם השנים. כך כאסטרונום החוקר את כוכבי השמיים, כך בבוטניקה והידע הנרחב שלו בתחום, כך בפיסיקה, במתימטיקה – ואף שנראה שאין קשר בין לבין, קשי גם חוקר, לומד ועובד עם חוקרים והיסטוריונים בתחום מורשת הקרב ומורשת צה"ל.

כיום קשי חוקר בתחומי הצפרות, המתימטיקה והפיסיקה, אסטרונומיה וההיסטוריה של ארץ ישראל. היום קשי, מדריך טיולים במקצועו, מדריך משפחות וקבוצות ילדים וכל מי שמגלה עניין בצפרות ובאסטרונומיה. קשי עורך בהתנדבות תצפיות לציבור הרחב באירועים אסטרונומיים כמטרי מטאורים ונדידת ציפורים. במילואים משרת קשי כמדריך ידיעת הארץ ומורשת קרב, במסגרת קצין חינוך ראשי.

הראיון הזה עם משה קשי מתמקד בעיקר בנושא הציפורים.

תאר את עצמך משה

משה: "בנשמתי אני חוקר, אוהב טבע וחי את הטבע. נכחתי שהמשפט האומר 'הכל קשור בכל' מוביל  פורס ופותח תמונה של הבנה רחבה  בתחומים רבים. ואכן, בכל תחום בו אני חוקר לומד ומתעניין אני חוקר גם דרך מוטיב זה. כך כשלימדתי פיסיקה את ילדי חטיבת הביניים, פעמים רבות הוצאתי את הילדים מהכיתה ב- מושב מולדת, יצאנו לטבע, הראיתי לילדים את הציפורים בטבע ואחר כך השאלות בפיסיקה בנושא כח הכבידה היו עם המחשה של כח הכבידה של הציפורים."

 

מתקן להאכלת ציפורים
מתקן להאכלת ציפורים

 

מי אתה, מהי דרכך?

"נולדתי בגבעת המורה לפני 60 שנים, אני ממשפחה עירקית ברוכת ילדים וברוכת שמחת חיים. אני בן הזקונים במשפחתי, הבן התשיעי להוריי. באותן שנים היה מחסור כלכלי אך היה עושר תרבותי ורוחני. הוריי מאד הקפידו שנהיה מנויים על כל עיתוני הילדים. ביתנו היה צריף שוודי גדול. היתה לנו חלקת אדמה של כשני דונם, בה גידלנו בעלי חיים: תרנגולות, ברווזים, תרנגולי הודו וגם היו לנו עצי פרי, ירקות – חיי כפר.

"כשהייתי בן 13 אבי נפטר. אני מציין את היותי בן הזקונים כי בשל היותי הקטן במשפחה, כל אחיי העשירו אותי בידע שלו. עושר זה הביא אותי להבנה שהכל קשור בהכל. הייתי ילד עצמאי, חקרן, אהבתי מרחבים והייתי סקרן מטבעי.

"אחת מנקודות המפנה המשמעותיות ביותר בחיי היה מפגש עם פלטי סלע, שהיה אדם מיוחד וידוע בכל הישוב היהודי. פגשתי את סלע בגלבוע. הוא היה פקח ואני נער חובב טבע וצפר, כשהסתובבתי בטבע בגלבוע. הייתי ילד חקרן, אהבתי מאד את המרחבים. המפגש ביננו היה מפגש בין נער צעיר וגבר מבוגר בעל עבר מרשים, מפגש שמשמעותו היה ניתוב כל מסלול חיי ועשייתי לאורך השנים עד מי שאני היום.

"פלטי סלע היה איש מערכת הביטחון, איש שטח בכל רמ"ח אבריו. ואציין שבזכותו של סלע כל האירוסים בגלבוע נשמרו. נוצר בינינו קשר אישי. פלטי לקח אותי תחת חסותו, הזמין אותי לנסיעה משותפת, אותו יום שינה את חיי. פלטי היה כאנציקלופדיה אנושית מהלכת. היה לו ידע עצום בבוטניקה, ידע על יונקים וזוחלים. בשל עברו הביטחוני ידע את כל מנהגי הערבים. שנינו ידענו שהקשר בינינו הוא קשר ארוך של חברות ולמידה. הוא למעשה היה אבי הרוחני.

"פלטי נתן לי הרגשה שמעתה אני תחת אחריותו ודרכו. הייתי צמא לידע ופלטי היה מורה מיוחד במינו בכל תחומי התעניינותי. בכל מפגש היה מביא לי ספר בנושא טבע וארץ ישראל. כך התווספו ערוצי הדיבור והלמידה שלי ממנו.

"פלטי היה אוהב אדם, דמות מיוחדת במינה. הוא לקח אותי גם למפגשים עם חברים שלו, אנשי שטח ואני כילדון, מקשיב לסיפוריהם המעשירים, המלמדים והמנכיחים את הטבע ואת ההבנה שלי את הטבע ובעליי החיים. הדמויות שפגשתי, חבריו של פלטי סלע, היו מרתקות, מגוונות ומעניינות במיוחד. כך נפתח בפניי עולם חדש, עולם אנושי ועולם הציפורים, העולם הבוטני ותחומי התעניינותי התרחבו והועשרו. הזכרתי לפלטי את טוביה קושניר זכרו לברכה."

 

"אני איש שטח, אני מספק את הנתונים מהשטח. חוקרים מהאוניברסיטאות בעולם פונים אליי בנושאי איתור להקות נודדות, מציאתן, זמן הגעתן, הכמויות בכל להקה. אני אוסף את הנתונים למחקרים אלו בשטח. אני עורך תצפיות. כל תצפית עורכת שעות רבות"

 

ומי זה טוביה קושניר?

"טוביה קושניר היה בחור צעיר, בן כפר יחזקאל, שנחשב לעילוי בתחום הבוטניקה. צפו לו עתיד מזהיר. הוא למד בירושלים כנער צעיר. טוביה נהרג במחלקת ההר בל"ה, במלחמת העצמאות. היתה זו אבידה מאד גדולה. כשפלטי אמר לי שאני מזכיר לו את טוביה קושניר, עבורי היתה זו מחמאה מאד גדולה  ומשפט זה שאמר השפיע על כל מסלול חיי."

ספר קצת על מסלול חייך לאחר הצבא?

"פניתי ללימודים באוניברסיטה בתחומי המתימטיקה והפיסיקה, אלו תחומים שהיה לי מאד קל בהם. במקביל אהבתי לטבע ולציפורים המשיכו להיות מוטיב מרכזי בחיי. המשכתי לעקוב ולחקור אחר נדידת הציפורים. תחום נדידת הציפורים היה ונשאר התחום המרתק ביותר עבורי. באותם ימים היו כעשרה אנשים בארץ שהתעסקו באופן מקצועי בנושא הציפורים. הייתי בחור צעיר אחרי הצבא, היה זה בשנות ה-80. יצרתי קשר עם כל אנשי הציפורים וגם מהם למדתי. הקשר שנוצר עם פלטי סימן את הקשרים שלי שהיו ועודם חובקי עולם."

מה מרתק כל כך בנדידת הציפורים, במסעם?

"כשאני עוקב אחרי נדידת הציפורים, אני נוכח בהרגליי התעופה שלהם, זמני התעופה, מסלולי התעופה שלהם – זהו מקור של ידע עצום ולנו כבני אדם יש הרבה ללמוד מהם. אחת הסיבות לנדידת הציפורים היא התקצרות היום. הציפורים פעילות במהלך היום וככל שהוא הולך ומתקצר – כך גם פעילותן. ברגע שהיום מתקצר הן יוצאות לנדידה ומגיעות למקום בו אורך היום מתאים להן. אחד  מנושאי המחקר של חוקרי  הנדידה, עוסק בשאלה באיזה אמצעים משתמשות הציפורים על מנת למצוא את דרכן? האם  הן מנצלות את הצפון המגנטי על מנת לנדוד? כיצד הן עושות את זה? מה מנחה אותן  בדרכי נדידתם? זהו נושא אותו אני ועוד אנשים חוקרים, כשישנן עוד שאלות אותם אנחנו חוקרים."

מה מאפיין אותך בתחום נדידת הציפורים?

"אני איש שטח, אני מספק את הנתונים מהשטח. חוקרים מהאוניברסיטאות בעולם פונים אליי בנושאי איתור להקות נודדות, מציאתן, זמן הגעתן, הכמויות בכל להקה. אני אוסף את הנתונים למחקרים אלו בשטח. אני עורך תצפיות. כל תצפית עורכת שעות רבות.

"יש לי מקום קבוע אליו אני יוצא – ברמת יששכר, לא רחוק מ- מושב מולדת זהו פרוזדור מעבר של ציפורים מאירופה ומערב אסיה אל אפריקה. מסוף אוגוסט עד סוף אוקטובר אני בקשר עם אנשי צפרות ברחבי אירופה. הם מדווחים לי על מעברים של להקות ציפורים. על מנת לעשות ימי צפייה אני חייב לעשות הצלבות של מידע ואינפורמציה בחלקים שונים בעולם. אין מקריות. הכל מתוזמן ומדויק.

"אני חוקר את הטבע  כפיסיקאי, מתמטיקאי וגם העיסוק שלי בהיסטוריה הוא נדבך נוסף במטרה של כל המחקרים שלי – קידום האנושות. אני מהווה חוליה רבת  תחומים  בקידום האנושות."

 

קשי משלח את החיוואי
קשי משחרר חיוואי הנחשים. הדורס נמצא פצוע ליד קיבוץ עין חרוד איחוד ע״י חבר הקיבוץ אריה לבני. משם הובהל לביה"ח לחיות בר פצועות, בספארי שברמת גן. לאחר תקופת שיקום, טיפול ואיקלום של שלושה חודשים בביה"ח בספרי שוחרר על ידי קשי והמשיך את נדידתו לאפריקה. באפריקה יבלה את החורף וישוב לארצנו באביב. (צילום: הגר אשחר ניר)

 

ספר לי קצת על העולם המרתק זה?

"יש הרבה אלמנטים אותם מקיימות הציפורים שאנו יכולים ללמוד מהם. ככל שאני לומד יותר ונכנס לעולם הזה – כך הוא מרתק יותר. לדוגמה, הזוגיות  ובחירת בן הזוג. הציפור הזכר  מנסה למשוך את תשומת ליבה של הנקבה על מנת שתיכנס איתו לברית הזוגיות. הוא עושה זאת בכמה דרכים. יש והוא מנפח את נוצותיו ומציגם לראווה בפני הנקבה, תוך כדי קידה ותיפוף. ברגע שהנקבה נענתה לחיזוריו של הזכר, ולאחר ההזדווגות הם מתחילים לבנות את הקן שלהם.

"במהלך בניית הקן הם ממשיכים לחזק את הקשר ביניהם. הזכר ממשיך לחזר ולקחת חסות על הנקבה. במשך כל תקופת הדגירה הזכר והנקבה מחליפים זה את זו. רב זמן הדגירה הנקבה היא הדוגרת על הביצים, והזכר משקיף על המקום מנקודת תצפית גבוהה, כדי להגן על הקן מפני סכנות.

"לאחר בקיעת הגוזלים, הנקבה והזכר עסוקים יחד בהאכלת הגוזלים, עד שהגוזלים פורחים מהקן. במהלך התקופה הראשונה הם עדיין עסוקים בהאכלת הגוזלים ומלמדים אותם את מקורות האוכל שהם עתידים לאכול. זוהי תקופת למידה לגוזלים, הגוזלים לומדים ממה להיזהר. לאחר שהגוזלים הפכו לעצמאיים וחזקים דיים, הזוגות המקננים וגוזליהן שבגרו  מצטרפים וחוזרים  ללהקה אליהם הם שייכים.  מסתבר  שבזוגות ההורים מתקיימת אינטליגנציה מיוחדת במינה. במידה ויש סכנה לגוזלים הם יוצאים יחד ותוקפים את הגורם המאיים על סביבת הקן. במידה והגורם המאיים לא נבהל, הם מתקרבים  במיוחד אל הגורם, מפילים עצמם על הקרקע ועושים עצמם פצועים. בכך הם מושכים את הגורם המאיים אליהם ומוציאים אותו מטווח הסכנה של הגוזלים שלהם. זהו סיפור קטן המראה כמה אינטליגנציה יש בכל חיה ואלמנט של הטבע.

משה קשי, שגר ב- מושב מולדת אדם שהפך את כל תחומי התעניינותו לעיסוקים שונים, שכולם משקפים את הידע הבקיאות והמקצוענות. "כל התחומים קשורים אחד לשני. כל תחום קשור בדרכים ידועות וסמויות אחד לשני" הוא מסכם.

משה קשי, תושב מושב מולדת, חוקר בנשמה

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן