יבול שיא
הרפת והחלב
קיבוץ תובל

עצמאות אנרגטית עם "קבוצת דוראל אנרגיה"

7 דק' קריאה

שיתוף:

חשבתם להשקיע בנדל"ן מניב? עדיף שתשקיעו באנרגיה סולארית, שהינה הדבר הבא!  כך מאמינים בקבוצת "דוראל אנרגיה", המתמחה בפתרונות של אנרגיה מתחדשת למגזר הכפרי – אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח, ביוגז, התייעלות אנרגטית ועוד. בשנות פעילותה בנתה דוראל שותפויות עסקיות עם למעלה מ-100 קיבוצים. אחד מיעדי החברה הבאים: התקנת גגות סולאריים על גגות בתי החברים

כשמדברים על קבוצת "דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת" (או בקיצור: "דוראל אנרגיה") – לא מדברים על גוף המתמקד באנרגיה סולארית בלבד, אלא בקבוצה גדולה וותיקה, חלוצת האנרגיה הסולארית בישראל, העוסקת באמצעות חברות הבנות שלה ביזום והקמת מתקנים סולאריים קרקעיים, צפים ועל גגות. בנוסף עוסקת החברה באמצעו חברות הבנות ביזום והקמת מתקני לייצור חשמל בגז טבעי, ביו גז ואנרגיית רוח. באחרונה הקימה "דוראל אנרגיה" שלוחה חדשה, שתעסוק ותעודד פעילות חברות סטארט-אפ בפעילות המחקר והפיתוח של אנרגיות מתחדשות.

כדי לא לסבך את העניינים יותר מידי נאמר בפשטות: כאן מדובר בחברת אנרגיה שמתמחה במגוון של פתרונות אנרגיה למגזר הכפרי, העסקי והפרטי. דוראל מתמחה בייזום, תכנון והקמה של מתקנים סולאריים בשדות, גגות רפתות ולולים וכן על מאגרי מים ובריכות דגים; התקנת לוחות סולאריים על גגות בתים פרטיים, התקנת טורבינות רוח והקמת מתקני ביוגז לרפתות ולולים. אגב, דוראל אנרגיה עוסקת גם בקו-גנרציה, התייעלות אנרגיה, מחקר ופיתוח בנושאי אנרגיה ועוד.

 

אני נפגש עם שמעון מסיקה, סמנכ"ל בקבוצת "דוראל אנרגיה" ועם יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל אנרגיה.

שותפות עם מעל 100 קיבוצים

שמעון מסיקה, סמנכ"ל בקבוצת "דוראל אנרגיה": "חברת 'דוראל' הוקמה לפני 20 שנה ע"י דורי דודוביץ' ואלון קסל, כחברת נדל"ן וניהול מקרקעין. בשנת 2008 כשהחלה הצמיחה בתחום האנרגיה הסולארית עשתה החברה תפנית ונכנסה לתחום האנרגיה.

"בשנת 2008, מספר חודשים טרם החלו ההסדרות, התחלנו את הפעילות שלנו, במגזר הקיבוצי בעיקר. התחלנו להקים שותפויות במסגרת ההסדרות שהיו אז, בהתחלה במתקנים בהיקף מקסימאלי של  50 קילואט וכך, המשכנו הלאה לרישיונות הקבועים שהיו בתעריפים שונים, בין 60 אג' ל-2 שקלים, מתקנים במסגרת הסדרת "מונה נטו" וכו'.

לוחות סולאר צפים

 

 

 

 

 

"היום דוראל אנרגיה שותפה עם למעלה מ-100 קיבוצים ומושבים ומחזיקה ומתפעלת למעלה מ-100 מגה של מערכות סולאריות, מרביתם המוחלט במגזר הכפרי. בהקמת מתקן בשותפות עם קבוצת דוראל אנרגיה, הקיבוץ נהנה ממתקן רווחי יותר ובסיכון נמוך משמעותית ביחס לכל אלטרנטיבה אחרת! אגב, שני קיבוצים אף הגדילו לעשות ונכנסו כשותפים בחברת 'דוראל אנרגיה', יטבתה ויקום. באוגוסט 2016 נכנס קיבוץ יטבתה כשותף לחברה, אז רכש 10% ממנה לפי שווי של 150 מיליון שקל. לפני כשנה נכנס לשותפות קיבוץ יקום, שרכש 3% מדוראל לפי שווי של 235 מיליון שקל. שותף נוסף, אוצר התיישבות היהודים,  רכש  לאחרונה10% ממניות החברה לפי שווי של כ־335 מיליון שקל."

שמעון מסיקה: "עד עכשיו ראינו במרחב הכפרי גגות סולאריים בעיקר על רפתות, לולים ובשדות ואני מאמין שעכשיו נתחיל לראות יותר גגות סולאריים על גגות פרטיים. החודש תצא המדינה בקמפיין מאוד גדול, בטלוויזיה, רדיו ועוד, במימון משרד האנרגיה, לעידוד התקנות מערכות סולאריות על הגגות הפרטיים"
קצת רקע

יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת  דוראל אנרגיה: "בעקבות ועידת האקלים שהייתה בפריז בדצמבר 2015 מדינת ישראל שמה לעצמה כיעד, כחלק מהסכם גלובאלי עליו חתמו מרבית מדינות העולם ומדינות ה-OECD ביניהן, להפחתת פליטות גזי חממה. זו היא הכותרת הכללית המניעה את עסקי האנרגיה המתחדשת.

"עקב זאת, מדינת ישראל שמה לעצמה יעדים, לפיהם בשנת 2030, בעוד 10 שנים, 17% מהחשמל שאנו צורכים יהיה ממקורות אנרגיה מתחדשת, עם יעד ביניים של 10% בסוף העשור (2020) ו-14% בסוף 2025. לעת עתה, על פי הערכות הגורמים המקצועיים בשוק, אנו צפויים להיות בסוף העשור בין ה-8% ל-9%, כלומר, בהחלט מתקרבים ליעד. אגב, נשמעים כבר קולות רביםהדורשים להעלות את היעדים כלפי מעלה, כי עדיין למרות ההישגים, ישראל עדיין אחת המדינות שמפגרות בתחום הזה, למרות משאבי השמש הגדולים שברשותנו."

קיבוץ חנתון

 

 

 

 

 

 

למה התמקדו בייצור חשמל?

נוימן: "המזהמים הגדולים במשק הם בעיקר תחנות הכח לייצור חשמל ועולם התחבורה.  לכן הוחלט שפה צריך ליישם את הפתרונות. רוב תחנות הכח מייצרות היום בגז  טבעי אך עדיין  מזהמות. גז מזהם פחות מפחם אבל עדיין הינו מזהם רציני, בהשוואה לאנרגיה מתחדשת שנקיה לחלוטין.

"לפני 10-12 שנים, כשהתחום רק התחיל, החלו התקנות בחוות בודדים, גם אנחנו התקנו בחוות בגולן. עלות הציוד היתה אז יקרה מאוד, אז המדינה העניקה סבסוד נדיב ליזמים, כדי שיעשו וישקיעו באנרגיות מתחדשות. המדינה שילמה אז 2 ש"ח לכל קילוואט\שעה שייצרו המתקנים. בינתיים היו שיפורים טכנולוגיים, מחירי המתקנים ירדו פלאים, עד כדי כך שראינו שבמכרז האחרון, לפני פחות משלושה שבועות, אחד היזמים היה מוכן למכור חשמל למדינה בפחות מ-9 אג'! כלומר, לא רק ירוק ומפחית פליטות – אנרגיה סולארית גם כלכלית יותר מכל אלטרנטיבה אחרת – ובטווח הארוך תפחית את מחירי החשמל לצרכן, כי היא זולה מכל תחנת כח אחרת.

"אם זה הכי נקי, הכי בריא והכי זול, אין לי ספק שמתקנים סולאריים יציפו את הארץ. יישום המדיניות והחלטות הממשלה יובילו בהכרח לשילוב של אלפי מגה וואטים נוספים של אנרגיה מתחדשת לרשת החשמל, כאשר קבוצת 'דוראל אנרגיה' מהווה כוח בולט במימוש היעדים הללו.

"היעדים הלאומיים עצומים ולכן המדינה יוצאת בהסדרות לכל מיני מתקנים. יש הסדרות למתקנים בהיקפים גדולים מאוד ויש הסדרות שמתאימות לחקלאים, שיש להם רפת או לול של 1-3 דונם ויש הסדרה שמתאימה לבית הפרטי. לכל גג היום יש פתרון סולארי ריווחי."

קיבוץ תובל

 

 

 

 

 

 

 

מה לגבי קרקע חקלאית?

"על פי החלטות רשות מקרקעי ישראל – כל אגודה חקלאית, קיבוץ או מושב, יכול להקצות עד 250 דונם משטחי המשבצת שלה לשינוי ייעוד לסולאר. זה משתלם לכולם והרבה קיבוצים ומושבים כבר רצים בתחום, מתקשרים עם יזמים. יש לכך מודעות גבוהה בקיבוצים וגם במושבים, בעיקר במושבי דרום הארץ, שרבים מהם כבר התקינו שדות סולאריים. בצפון הארץ הייתה פחות מודעות אבל היום גם שם נכנסים לתחום הסולארי הקרקעי."

מסיקה: "עד עכשיו ראינו במרחב הכפרי גגות סולאריים בעיקר על רפתות, לולים ובשדות ואני מאמין שעכשיו נתחיל לראות יותר מתקנים סולאריים על גגות פרטיים. החודש תצא המדינה בקמפיין מאוד גדול, בטלוויזיה, רדיו ועוד, במימון משרד האנרגיה, לעידוד התקנות מערכות סולאריות על הגגות הפרטיים. במדינת ישראל מה שהוביל עד עתה את ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות היו המתקנים הגדולים, בשונה ממדינות אירופה, שם רואים באופן מאוד ברור שהשוק הפרטי מוביל את התעשייה. היום אנחנו רואים שהשוק הפרטי מתחיל להראות ניצנים של התפתחות חיובית בהתקנות סולאריות פרטיות.

"בסופו של דבר כל בעל צמוד קרקע יוכל להשקיע  עשרות אלפי שקלים  ולהנות מתשואה שנתית דו ספרתית ( 14%-16%)? תחשוב על זה שהיום אנשים מחפשים אלטרנטיבות השקעה בבורסה ובנדל"ן בארץ ובחו"ל. תראה לי תיק השקעות של  עשרות אלפי שקלים שיודע להניב לך תשואה דו ספרתית למשך 25 שנה"

"בסופו של דבר כל בעל בית צמוד קרקע יוכל להשקיע עשרות אלפי שקלים ולהנות מתשואה שנתית דו ספרתית (14%-16%). תחשוב על זה שהיום אנשים מחפשים אלטרנטיבות השקעה בבורסה ובנדל"ן בארץ ובחו"ל. תראה לי תיק השקעות של  עשרות אלפי שקלים שיודע להניב לך תשואה דו ספרתית למשך 25 שנה. אנחנו באנו מעולם הנדל"ן וראינו שאנשים משקיעים את כספם  מעבר לים או מנסים למצוא פתרונות להכנסה נוספת, ע"י בניית מרתף או יחידת דיור, שבגינה תוספת הבניה שלהם תעלה להם  מאות אלפי שקלים ובמקרה הטוב הם ישכירו אותה עבור תשואה שנתית של 3%-4%. פה אנחנו מדברים על השקעה הרבה יותר נמוכה, עם הדייר הכי טוב שיכול להיות (השמש) ולמשך 25 שנה, עם התעסקות מינימאלית וכל זה, כפי שציינו, בהשקעה של עשרות אלפי שקלים. לפני כחודש ישבתי עם משקיע משוק ההון ובסופו של דבר, הוא הבין שאם הוא מעביר 50 אלף ₪ מתיק ההשקעות שהוא מנהל ומקבל עליו 4% בשנה, הוא לוקח את אותו הסכום ויודע שלמשך 25 שנה יש לו תשואה דו ספרתית…"

לוחות סולאר על גג פרטי

 

 

 

 

 

 

קשת של פתרונות

מה מאפיין ומה מייחד את דוראל אנרגיה בהשוואה לחברות סולאר מתחרות?

מסיקה: "מה שמאפיין את 'דוראל אנרגיה' זה בעיקר שותפויות, בעיקר עם קיבוצים, יצרנו למעלה מ-100 שותפויות במגזר הקיבוצי."

נוימן: "מה שמייחד אותנו זה הקשר ההדוק עם הסביבה הכפרית ולא סתם – הסביבה הכפרית מייצרת פוטנציאל אדיר לייצור אנרגיה, פוטנציאל הגגות, השדות, המאגרים ובריכות הדגים שלהם, רוח (במקומות הרלוונטיים) ואם יש רפתות או לולים – אז ניתן להפיק אנרגיה באמצעות פרש בעלי חיים ואם יש להם מפעל גדול, אז מנוע גז שיכול לייצר חשמל למפעל. כיוון שאנחנו עוסקים בכל הפעילויות הללו, אז הקשר איתם מאפשר להם ולנו לצמוח ולייצר ריבוי מיזמים.

"מה מאפיין אותנו? אחד, הקשר האמיץ וההדוק והפעילות הרבה לאורך שנים עם המגזר הכפרי והדבר השני, העובדה שאנחנו יכולים לייצר קשת רחבה של פעילויות לייצור אנרגיה במגזר, מ-5 קילוואט ועד מאות מגהוואט ויותר. יש לנו מגוון פתרונות, החל מארגון קבוצת רכישה עם החברים עצמם, שרוצים לקבל שירות מצוין מחברה שבטופ ולהקים מערכת סולארית על הגג שלהם במחיר הכי טוב – ועד להתקנת מתקני ענק בשדות החקלאיים של היישוב."

מסיקה: "ייסדנו לאחרונה זרוע מיוחדת שמשקיעה בפיתוחים עתידיים, למשל: נושא אגירה חשמל,  ניקוי מערכות סולאריות ועוד. אנחנו משקיעים בסטארט אפים עתידיים, כך שאנו נמצאים תמיד בחזית בכל הנוגע להתקדמות ופריצת דרך טכנולוגית בתחום האנרגיות המתחדשות."

 

יקי נוימן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במה מאופיינת שותפות עם דוראל ?

מסיקה: "מה שמאפיין זה שבראש וראשונה זו שותפות אמיתית, 50%-50%, בגובה העיניים, עם אותה שפה ותרבות עסקית. 'דוראל אנרגיה' חיה בסביבה הכפרית כבר למעלה מ-20 שנה ואנחנו מדברים באותה שפה. הקיבוצים יודעים שכאשר יוצאים לשותפות לאורך שנים ומתעוררים קשיים – אז יש להם דלת פה, הם יכולים לבוא, לדבר, יש פה שותף שמתנהל באותה תרבות עסקית, מכיר אותם ונמצא באותו  DNAעסקי.

"לאחרונה יצרנו שותפות עסקית עם משקי הקיבוצים וארגוני הקניות של הקיבוצים. אנחנו פועלים איתם בשותפות, ויוזמים במשותף מתקנים על גגות ומאגרים במרחב הכפרי, והקיבוצים מרגישים שיש פה פרטנר ממש לאורך שנים. השותפויות הן שותפויות מאוד יעילות ושוויוניות, הידע והמומחיות להקים ולנהל את המתקנים לאורך תקופת הפעלתם (25 שנה). אנחנו לא מוכרים להם שום דבר והם לא מוכרים לנו שום דבר וזה מוכיח את עצמו לאורך שנים רבות."

להציל את ממדי אסון האקלים בידיכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן