יבול שיא
הרפת והחלב
דני פרוטרט צלם רוני גבע

דני נגר פורש לפנסיה ממשקי טנא

4 דק' קריאה

שיתוף:

בהגיעו השנה לגיל 66, החליט דני נגר, מייסד "משקי טנא", המספקת יעוץ כלכלי-פנסיוני-ביטוחי-חברתי ל-200 קיבוצים, לפרוש לפנסיה ולהקדיש את עיקר זמנו לשני תחומי אמנות: שירה וצילום. ספר שירים אחד  שלו ראה אור לפני מספר חודשים והשני בדרך

"כלים ופתרונות פנסיוניים וכלכליים להבטחת הערבות ההדדית בקיבוצים ובמגזר הכפרי" – משפט זה, על פניו, המתאר את עיסוקיה של חברת  משקי טנא בע"מ, אינו בהכרח עשוי לעניין קיבוצניקים מהשורה. נראה שחלקם  אף מפהקים פיהוק קל כשהם קוראים תיאור זה.
לא כך כשצוללים לתוך הפרטים בהם עוסקת "משקי טנא" ומתברר שהיא נוגעת לחייו הכלכליים, הבריאותיים, המקצועיים והסיעודיים של כל קיבוצניק, לפחות של אותם החברים בכ-200 הקיבוצים המסתייעים בשירותים אותם מגישה החברה. "משקי טנא" עם הקמתה לפני עשרים שנה על ידי דני נגר , יוצא קיבוץ עין גדי, התחילה בבניית תוכנת מחשב ליעול ההתנהלות הכלכלית של כל קיבוץ, וכיום מגישה ייעוץ במיגוון שירותים כלכליים הנוגעת לכל חבר וקיבוץ: ביטוח פנסיוני ומשקי, ייעוץ כלכלי ואקטוארי, ביטוח בריאותי וסיעודי, הכשרה מקצועית בתחומים פיננסיים במרכז "טנא ידע", אימון (קאוצ'ינג) כלכלי למשפחות בקיבוץ, בדיקת היתכנות כלכלית לנקלטים חדשים ומינהלת יזמות עסקית לקיבוצים.

כדי להבין יותר את התשתית הייעוצית בנושאי פנסיה, סיעוד ואקטואריה, שיש לה חשיבות גבוהה באיתנות הכלכלית של כל קיבוץ. פגשנו את דני נגר מייסד "משקי טנא", הפורש השנה מבעלות החברה אותה הקים. תהייה על קנקנו של נגר מביאה עניין רב לא רק בנושאי כלכלה קיבוצית וניהולה אלא גם בהיסטוריה האישית שלו הרוויה בהיבטים, רחוקים זה מזה כביכול, מבישול כטבח בקיבוץ ועד הוצאת ספר שירה בגיל מבוגר.

תוכנת "טנא"

דני נגר נולד למשפחה ירושלמית מסורתית, אבל כבר בילדותו חלם להיות חבר קיבוץ כי בכיתתו בבית הספר היסודי למדו תלמידים מרמת רחל, שארחו אותו לא פעם בקיבוץ. סיים את לימודיו התיכוניים ב"חוות הנוער הציוני" בירושלים, ואחרי שירות צבאי בשריון למד אמנות בבצלאל, אך עזב את הלימודים בגלל המאבקים והשביתות הרבות שהיו בו באותן שנים. במשך תשע שנים  עבד בחוות הנוער הציוני כמדריך בפנימיה. חיידק הקיבוץ לא עזב אותו ובהתקרבו לגיל 30, עם אשתו ותינוקת בת שנה, הצטרף לקיבוץ עין גדי, לאחר שוועדת הקבלה אישרה את הצטרפותם. כטבח, היה הבשלן הראשי במטבח של עין גדי, למד שנתיים את המקצוע במדרשת רופין ולמרות שהוא צמחוני שהפך לטבעוני, הוביל את הבישול בעין גדי בניחוח המטבח הצרפתי. במקביל לעבודתו במטבח היה אחראי כמדריך לגרעיני הנח"ל שבאו להשלמות של  עין גדי.

ב-1989, לאחר מתחים עם אקונום הקיבוץ וסיבות נוספות, עזב עם משפחתו את עין גדי והתקבל כעוזר לשף במלון "רמאדה" בירושלים. עקב שעות העבודה הרבות והרצון לשינוי מקצועי, עבר להיות  כמנהל מכירות ב"מפעלי תכן" לאחר שנמכרה על ידי הקיבוצים לגורמים פרטיים. כשהפך להיות לסוכן ביטוח, שם לב לעובדה, שברבים מהקיבוצים הנושא הביטוחי והפנסיוני או שאינו מוסדר במקצועיות או שאינו מוסדר כלל. הוא החליט ליצור "תוכנת טנא" למחשב שתאפשר לכל קיבוץ שירכוש את התוכנה לנהל את הנושאים האלה ביעילות, בדייקנות ותוך קבלת נתונים עדכניים שיאפשרו לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות.

לשאלה, כיצד אדם כמוהו ללא הכשרה אקדמאית בנושא ולמעשה ללא ניסיון בתחום, מנסה וגם מצליח לפתח תוכנה שכיום משתמשים בה 120 קיבוצים, הוא משיב: "אני משלב ידע עם יזמות וניהול, גם אם לא למדתי אותם פורמלית. בידע קליטת המידע ובשילוב דרכי שיווק ואהבת אנשים, אני חושב שאני מצליח להגיע לפתרונות הנכונים. אני ממשיך לפתח ולשפר את התוכנה שהיא ייחודית לקיבוצים".

עשרים שנה מנהל דני נגר את המיזם שהקים, וכבעל ניסיון שיווקי רב הוא מפרט את היתרונות בשירותים שמגישים "משקי נטע", כיום עם הביטוח החקלאי: " אנו פועלים בעת ובעונה אחת לטובת החבר הבודד ועבור הקיבוץ כולו. זוהי מערכת של יעוץ כלכלי-פנסיוני-ביטוחי-חברתי שהיא לא עוד פוליסה, אלא מערכת כוללת שקופה, מקצועית והוגנת שלוקחת בחשבון את הנתונים הכלכליים השונים מקיבוץ לקיבוץ. בתחילת התהליך אנו נפגשים עם ההנהלה, ועדות הפנסיה והבריאות  ונושאי התפקידים העיקריים בקיבוץ. מקבלים את כל הנתונים הכלכליים והתקנונים ובונים לו מערכת כלכלית אקטוארית המקיפה ב-360  מעלות את כל ההיבטים, כך שיוכל להתמודד לא רק בניהול הכלכלי העכשווי, אלא גם זה העתידי.
שירותי היעוץ ניתנים בהקפדה על הוראות הרשם ובאישור  האסיפה הכללית של כל קיבוץ לגבי הפתרונות המוצעים. אנחנו גאים בכך שכל העובדים שלנו, העומדים כראשי המחלקות, הם קיבוצניקים בהווה או בעבר: אופיר שרון מרמת השופט מנהל המחלקה הכלכלית אוריין פליישר בן יפעת האחראי על היעוץ, יעל זמיר גם היא בת יפעת, ראש צוות היועצים ובן נגר, בנו של דני, ששימש עד השנה כמנכ"ל החברה".

כעת נותנים "משקי טנא" שרותי יעוץ ל-140 קיבוצים, ל-120 בסוכנות הביטוח, 220 בבריאות קולקטיבית ו-80  למפעלים בתעשייה הקיבוצית. אחד הנושאים החשובים ביותר בהם עוסקים ומשקי טנא מקבוצת הביטוח  החקלאי, לאחר שאוחדו, הוא הכנת נספח אקטוארי בהתאם לדו"ח המאזן הפנסיוני שיש להגישו על פי ההוראה החשבונאית 4 של רשם האגודות השיתופיות, שעל כל קיבוץ להגיש. בהתאם להוראת הרשם, על כל קיבוץ לדאוג לצרכי חבריו בגיל הפרישה לזיקנה. עם מעבר הקיבוץ למודל של "הקיבוץ המתחדש", על הקיבוץ לשלם לחבר קיצבה שלא תפחת מפנסיית הרשם או פנסיית המטרה (הפנסיה הגבוהה מבין השתיים). כך שהשירותים בתחום הייעוץ הפנסיוני בהתאם להוראות רשם האגודות נעשים מתוך ראייה והבנה של צרכי ויכולותיו הכלכליות של כל קיבוץ.

ביחס לויכוח המתנהל בין  התנועה הקיבוצית לבין עמותת "פנסיה בראש" מדגיש דני נגר, ש"משקי טנא" אינה מתערבת או מביעה דעה לעמדה זו או אחרת, אך בהחלט סייעה כשנתבקשה לספק נתונים ודו"חות בנושאי הפנסיה הקיבוצית. לפני שש שנים ברית פיקוח יחד עם הביטוח החקלאי נכנסה כשותפה ב-50% במשקי טנא וצורף אליה מנכ"ל משותף, עופר אביטל, והשנה רכשה הביטוח החקלאי את 50% הנותרים, כך שהקיבוצים הפכו להיות הבעלים היחידים של משקי טנא. השנה, בגיל 66, החליט נגר לפרוש לפנסיה ולהקדיש את עיקר זמנו, חוץ מיום עבודה אחד בשבוע במשקי טנא, לשני תחומי אמנות, שירה וצילום. כעת יוכל גם לבלות יותר זמן בביתו שביישוב שכניה בגוש שגב עם אשתו, בנו, בתו וחמשת נכדיו.

 

עצי זית
עצי זית – צילום: דני נגר

 

השירה עבור דני נגר היא אהבה ישנה, עוד כשהשתתף בסדנה לכתיבת שירה אצל המשורר יהודה עמיחי בירושלים. בשנים האחרונות, בהפסקה של כתיבה בת 40 שנה, ולאחר דחיפות עידוד מהמשוררים רוני סומק ויקיר בן משה, שערך את ספר שיריו הראשון "בשביל תנועת מותנייך", שיצא לפני מספר חודשים בהוצאת "אבן חושן". קשה שלא להתרגש מביקורת שכתב על הספר ב"הארץ" המשורר יותם הראובני: "הספר מתפקע מאהבה חושנית אל גוף האשה, המביא את הכותב לידי אקסטזה. הוא סוחף איתו את הקורא במסע של התפעלות והודיה על הנשיות, שגוברות על כל דבר אחר. לרוב השירים בספר אין שמות , וכולם אודים מוצלים מאש האהבה". בתחום הצילום הוא עוסק בעיקר בצילומי טבע ומתכונן להוציא לאור בקרוב את ספר שיריו השני.

שירים מתוך הספר  "בשביל תנועת מותנייך"

בִּשְׁבִיל תְּנוּעַת מָתְנַיִךְ

הָיוּ קֵיסָרִים רוֹמִים שׁוֹלְחִים

אֶת הַנּוֹעָזִים שֶׁבַּגְּבָרִים

לִכְבֹּשׁ.

כָל מִי שֶׁנִּכְנַס וְיָצָא,

הָיָה מְלַטֵּף בְּיָדָיו אֶת אַבְנֵי

הַקְּשָׁתוֹת.

אָבִי הָיָה מֹשֶׁה וְלֹא יָדַע

אָבִי הָיָה מֹשֶׁה וְלֹא יָדַע.

בֹּקֶר בֹּקֶר הָיָה עֹמֶס עַל כְּתֵפָיו

לוּחוֹת שֶׁל תְּפִלָּה וּתְחִנּוֹת

וְעוֹלֶה אֶל הָהָר

לְהִתְמַקֵּחַ עִם אֱלֹהִים שֶׁיְּרַחֵם.

אֲנִי שֶׁשָּׁמַעְתִּי אֶת הַצְּעָקוֹת

מִתְגַּלְגְּלוֹת בַּמּוֹרָדוֹת,

הָיִיתִי רָץ אַחֲרֵי הַכְּאֵב וְהָאֲנָחוֹת,

מְנַסֶּה לֶאֱסֹף שְׁבָרִים,

לְפַעְנֵחַ אֶת תֶּדֶר הַקּוֹלוֹת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן