יבול שיא
הרפת והחלב
אגירת אנרגיה סולארית

אנרגיה סולארית

3 דק' קריאה

שיתוף:

אנרגיה סולארית, אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה שמקורה בקרינת השמש, בצורת חום ואור. אנרגית השמש היא הזמינה ביותר על פני כדור הארץ, ללא עלות. מאידך, צפיפות ההספק ליחידת שטח נמוכה, פחות מ-1,000 וואט למ"ר. ורק לאחרונה הגיעה לכדאיות כלכלית.

כמקור אנרגיה, אנרגיה ירוקה מגיעה לעיתים קרובות מטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת כמו אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח, אנרגיה גיאותרמית, ביומסה וכוח הידרואלקטרי.

כל אחת מהטכנולוגיות הללו עובדת בדרכים שונות, בין אם על ידי נטילת כוח מהשמש, כמו עם פאנלים סולאריים, או באמצעות טורבינות רוח או זרימת מים לייצור אנרגיה.

מקורות אנרגיה ירוקים מתמלאים בדרך כלל באופן טבעי, בניגוד למקורות דלק מאובנים כמו גז טבעי או פחם

איך אוגרים אגירת אנרגיה סולארית?

האנרגיה הסולארית ניתנת לניצול מיידי או באמצעות מתקני אגירה לשימוש עתידי, האגירה מתקיימת באמצעות סוללות ואגירה תרמית במסות נוזליות או מוצקות, או באמצעות הזרמת מים ממאגר נמוך למאגר גבוה יותר.

אגירת אנרגיה באופן כימי היא תהליך של המרת אנרגיה חשמלית לצורה שניתן לאחסן כך שאפשר להמיר אותה בחזרה לאנרגיה חשמלית בעת הצורך באמצעות סוללות.

אנרגיה שאובה היא אנרגיה הנשמרת באופן של אנרגיה פוטנציאלית באמצעות הזרמת מים ממאגר נמוך למאגר גבוה. שבה  מוזרמים המים במהירות בצינור אנכי ומפעילים טורבינות המייצרות חשמל.

אחסון חשמלי משתמש בחשמל להנעת מנוע אחסון המחובר לשתי יחידות אחסון תרמיות גדולות (אחת קרה ואחת חמה). כדי לאחסן חשמל, מופעלת משאבת חום, המעבירה חום מיחידת האחסון הקרה ליחידה החמה. כדי לשחרר את האנרגיה, משאבת החום פועלת באופן הפוך

מה זה אנרגיה חלופית ומתחדשת

אנרגיה חלופית היא כל מקור אנרגיה שאינו משתמש בדלקים מאובנים. אנרגיה מתחדשת מגיעה ממקורות טבעיים שלא נגמרים. האנרגיות החלופיות שכבר משמשות הן שמש, רוח, גיאותרמית.

כעת, כשיש לנו דרכים חדשניות יותר ויותר פחות יקרות לתפוס ולשמור על אנרגיות רוח ואנרגיה סולארית, מתחדשים הופכים למקור כוח חשוב יותר.

ההתרחבות בתחום המתחדשים מתרחשת גם בפאנלים סולאריים על הגג בבתים שיכולים למכור חשמל בחזרה לרשת ועד חוות רוח ענקיות בקיבוצים, במושבים, ובמרחב הכפרי.

ככל שהשימוש המתחדש ממשיך לגדול, מטרה מרכזית תהיה מודרניזציה של רשת החשמל בישראל, מה שהופך אותה לחכמה יותר, בטוחה יותר ומשולבת טוב יותר בכל האזורים ולא רק במרחב הכפרי.

במה משתמשים לאנרגיה סולארית?

האנרגיה הסולארית משמשת לחימום מבנים ותאורה. עוצמה סולארית הפכה כעת למשתלמת מספיק כדי לשמש למטרות ביתיות כולל תאורת גינה. אם כי היא משמשת גם בקנה מידה גדול יותר להפעלת שכונות שלמות, קיבוצים ומושבים.

עתיד האנרגיה הסולארית בישראל

משרד האנרגיה, האמון על משקי האנרגיה ומשאבי הטבע בישראל, שואף להפוך את משק האנרגיה בישראל למשק נקי עד לשנת 2030.

לצורך כך, המשרד גיבש תכנית אסטרטגית הממוקדת בייצור חשמל מגז טבעי ומאנרגיה מתחדשת, בהתייעלות אנרגטית ובקידום תחבורה המבוססת על הנעה חשמלית בלבד.

כיצד מומרת האנרגיה לחשמל?

הצעד הראשוני להמרת אנרגיה סולארית לחשמל הוא התקנת תאים פוטו-וולטאיים (PV) או תאים סולאריים. פוטו וולטאי פירושו אור וחשמל. תאים אלה עוצרים את אנרגיית השמש והופכים אותה לחשמל.

תאים סולאריים אלה עשויים מחומרים המציגים השפעה פוטו-וולטאית, כלומר כאשר קרני השמש פוגעות בתא הפוטו-וולטאי, פוטוני האור הפחידו את האלקטרונים בתוך התא והפעילו אותם להתחיל לזרום, ובסופו של דבר מייצרים חשמל.

מהם חסרונות האנרגיה הסולארית?

מערכות סולאריות מסתמכות על ספיגה מתמדת של אור השמש – במיוחד חלקיקים תת אטומיים המכונים פוטונים – הניתנים להרתעה בקלות. הגורמים הבאים מגבילים את זמינות אור השמש.

עננים מקטינים את כוחם של פאנלים סולאריים, במיוחד באזורים ערפילים או מעוננים באופן רגיל.

להפעלת בניין שלם נדרש מערך סולארי גדול. מצער שהטכנולוגיה הפוטו-וולטאית עדיין בחיתוליה, אך בינתיים עלינו לבנות מערכים גדולים כדי לפצות על חוסר היעילות של לוחות בודדים.

איך משתמשים באנרגיה סולארית בחקלאות?

אנרגיה סולארית בחקלאות, על מנת להגדיל את היקף השטחים שבהם ניתן להציב מערכות אנרגיה סולארית, חברות מציעות לחקלאים להציב פאנלים סולארים מיוחדים שיוצבו במטעים ובשדות  אגרו pv.

לאגרו-PV יתרונות רבים, שהמרכזיים שבהם הם ניצול מיטבי של הקרקע, הגדלת התמורה לחקלאי, התמודדות עם מצבי חום קיצוניים, הפחתת השימוש במים, הגדלת תפוקת יבולים ואף הגדלת מגוון הגידולים באזורים בעלי קרינת שמש עוצמתית.

בעולם פועלים כיום מאות פרויקטים של אגרו-PV ועוד אלפי מגה-וואט מתוכננים בשילוב גידולים חקלאיים.
אגרו-PV הוא שילוב של הטכנולוגיה המוכחת הפוטו-וולטאית בשדות חקלאיים, מבלי לפגוע בגידול החקלאי ואף להועיל לו.

זהו כלי חקלאות מדייקת ((Precision Farming והטכניקה היא הצבת הפאנלים הסולאריים על גבי מערכות עוקבות שמש (טרקרים), העומדות על גבי עמודים בשדה בגובה – ובמרווחים המאפשרים מעבר של כלים חקלאיים

לעיתון אופק ירוק העוסק באנרגיה מתחדשת ואנרגיה סולארית – לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן