יבול שיא
הרפת והחלב
דוברות בבית הנשיא

שבע שנות דוברות בבית הנשיא

5 דק' קריאה

שיתוף:

הנשיא ריבלין הוא 'מענטש' במלוא מובן המילה, מעידה עדי אילת מקיבוץ רבדים, סגנית דוברת בית הנשיא בתקופתו של ריבלין. "אדם שאוהב את העם והמדינה מעומק ליבו. איש רחב אופקים, אוהב תרבות ואמנות שלא שוכח לעולם להיות אדם"

בשבוע שעבר סיים הנשיא ראובן (רובי) ריבלין את תפקידו. יחד אתו נפרד מבית הנשיא גם אנשי הצוות שליוו אותו לאורך תפקידו הממלכתי, אחת מהן היא עדי אילת, דוברות בבית הנשיא, (41) מרבדים, אשר שימשה בשבע השנים האחרונות סגנית דוברת בית הנשיא.

תפקיד הדוברות הוא להעניק מעטפת תקשורתית לנשיא ולבית הנשיא, מעטפת שמנגישה לציבור את המידע על אחד מסמליה הרשמיים של המדינה. עדי אילת: "הנשיא משתתף באירועים רשמיים רבים. העברת האירועים בהם הנשיא משתתף, רוח האירוע, מי הנוכחים הנוספים באירוע וכדומה, הם תפקיד הדוברות. אנחנו מפיצות את ההודעות שלנו יחד עם הצילומים של לשכת העיתונות הממשלתית ויש תא כתבים של בית הנשיא.

בשנים האחרונות יש מעבר משמעותי מתקשורת 'מסורתית' (עיתונות וטלוויזיה) למדיות השונות (פייסבוק, טוויטר ודומיהם). בהשוואה למה שהיה לפני שבע שנים זו כניסה מטורפת."

לתפקיד הגיעה אילת לאחר קריירה מקצועית בערוצי הטלוויזיה. היא התחילה את דרכה כתחקירנית בחדשות ערוץ 10, משם עברה לתפקיד עורכת המשנה ולעריכת התכנית "5 עם רפי רשף" (כשזו עוד הייתה בערוץ) ועסקה בהפקה של תכניות הבוקר בקשת.

כשחשבה על המשך התפתחות מקצועית הגיעה הצעה, בתיווך חברים מהתחום, להתחבר לנעמי טולדנו קנדל, שבדיוק אז נכנסה לתפקיד דוברת בית הנשיא (היא שימשה במקביל כעוזרת לדובר צה"ל ודוברת הרמטכ"ל במהלך מבצע צוק איתן).

"נוצרו עם השנים חברות ושותפות, כמו שרק נשים יודעות. עבדנו כיחידה אחת ואני גאה בזה". עובדת נוספת, אחראית הדיגיטל, הצטרפה לצוות בשנתיים האחרונות ויש גם סטודנטיות ובנות שירות לאומי, כולן חלק מצוות הדוברות.

רובי ריבלין היה נשיא שהעם אהב לאהוב. ספרי קצת עליו כאדם.

"הנשיא הוא 'מענטש' במלוא מובן המילה. איש שיודע לדבר עם ראשי ממשלות ונשיאים, עם ביידן נשיא ארה"ב וחיות נשיאת בית המשפט העליון, וגם עם ילדים, עולים חדשים, אוהדי כדורגל או אנשי 'ארץ נהדרת' באותה מידה של כבוד ואהבה."

"אדם שאוהב את העם והמדינה מעומק ליבו. איש רחב אופקים, אוהב תרבות ואמנות, משפטן, פרלמנטר, יו"ר כנסת (לשעבר) מועדף ואהוד על חברי הכנסת מכל קצוות הבית. לא שוכח לעולם להיות אדם. היה מבקש מהנהג לעצור בפינת נורדאו לקנות פלאפל, מוודא שכל הצוות אוכל, משוחח עם המוכר, משלם וממשיך בדרכו."

למי שלא בקיא ברזי הפייסבוק, לאחרונה הוציא הנשיא פוסט פרידה לחברות קבוצת פייסבוק בשם 'מאמצחיק' (קבוצה סגורה לנשים), פוסט שעשה גלים רבים הרבה מעבר לקבוצת הפייסבוק המוכרת.

עדי: "יש לנו שיתוף פעולה עם העמוד המקסים הזה. אחד מאירועי השיא של בית הנשיא הוא בחג סוכות, בו מתקיים 'בית פתוח' לכל בית ישראל, מתוך תפיסה שבית הנשיא יהיה בית לעם, לכולנו. הבית פתוח בפני כל עם ישראל ואלפים של אנשים מגיעים לפעילות בשיתוף אחד המשרדים הממשלתיים."

"גינת בית הנשיא, שבמשך השנה מארחת בתי מלוכה, נשיאים, שגרירים, טקסים רשמיים ועוד, מארחת ביום זה ילדים ומשפחות. הגיעו חרדים, דתיים לאומיים, אנשים מקיבוצים, ממושבים, מהמגזר הבדואי, הדרוזי, הצ'רקסי, ערב רב. עבור הנשיא ריבלין זה היה מרגש במיוחד, זה מימוש החזון שלו, מדינה שמורכבת מחלקים רבים והמטרה של כולנו והמשימה של הדור שלנו היא לחבר את החלקים בלי להתיך ובלי לרמוס.,

"בשותפות, בכבוד, בהבנה. אצלנו בצוות ראש הסגל היא חרדית, אני קיבוצניקית ואצלנו הכלבו פתוח בשבת, נעמי הדוברת משתייכת לציונות הדתית, זה לא מונע מאתנו דבר."

"זה מילא את הבית ומילא אותנו. בזכות זה אנחנו אנשים מורכבים יותר, טובים יותר. בשיתוף פעולה עם עמוד הפייסבוק של 'מאמצחיק' הזמנו את חברות הקבוצה (מעל חצי מיליון חברות) וילדיהן לבית הפתוח שנערך בסוכות וזה תפס בצורה שלא שיערנו. הצלחה מטורפת. ככה שבמסע הפרידות נפרדנו גם מצה"ל וגם מהן."

הנשיא היה מוערך מאוד ובכל זאת עם סיום תפקידו נמתחה עליו ביקורת בנושא מכירת דירתו הפרטית. 

"ביקורת תמיד יש. לפעמים היא מוצדקת ולפעמים לא. במקרה הזה יש חוק. על פי החוק לנשיא יש זכות לדירת שרד לשבע שנים לאחר סיום התפקיד, ללא קשר לשאלה אם בבעלותו דירה או לא.,

"הוא אמר לציבור, למי שרצה להקשיב, שמכר את דירתו הפרטית כי זו הדירה שחלק עם נחמה ז"ל, ולא רצה לשוב אליה לבדו. הזכות היא לשבע שנים לא לכל החיים."

"תפקיד הדוברות הוא לא רק כיפי. התפקיד הוא למען המדינה, לא למעני ואפילו לא למען הנשיא. בית הנשיא קיים עבורנו כאזרחים וחשוב לזכור זאת. תפקידנו בדוברות, מעל לכל, לייצג את המדינה ואת אזרחיה ברוח הנשיאות."

עבדת קודם בערוצי התקשורת, עברת לדוברות בית הנשיא. יש התנגשות בין התפקידים?

"התפיסה שלי, כמי שהגיעה מהצד השני, היא שתפקיד התקשורת לעשות את עבודתה, לחשוף, לתאר, להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה. תפקידי כדוברת הוא להנגיש לציבור את המידע."

"התפקיד שלי הוא לא לרמות אלא לומר את האמת תמיד, גם כשהיא לא נוחה, בטח ובטח כשאני דוברת של מוסד של המדינה. אין ניגוד עניינים. הם עושים את עבודתם ואני עושה את עבודתי באמירת האמת."

"לשכת העיתונות עורכת סקר בין הדוברויות אחת לשנה בקריטריונים שונים, שלוש שנים ברציפות הדוברות שלנו קיבלה אחד משלושת המקומות הראשונים בהגינות, אדיבות ובעצם בשמירה על האמת. זה אות כבוד אדיר מבחינתנו.

"במהלך השנים שבהן שימשתי בדוברות קרו דברים שילוו אותנו לכל החיים. נחמה, שהייתה דמות משמעותית בעצם הוויתה וקיומה, נפטרה. הדוברות עשתה את המעטפת התקשורתית של הלוויה. זה לא רק אדם פרטי שאיבד את אשתו. זו אשת הנשיא שהלכה לעולמה."

"הייתה בקשה מערוצי הטלוויזיה להעביר את הלוויה בשידור חי, המוני אזרחים באו ללוות אותה בדרכה האחרונה, הנשיא היה מוקף במנחמים."

"כשהסתיימה הלוויה, כבו המצלמות, נפרדתי מהעיתונאים שסיקרו, וחברתי לנעמי. רק אז יכולנו להתפנות לאבל הפרטי שלנו, לפרוץ בבכי על לכתה של נחמה. אני מדברת על זה ועדיין מתרגשת. הדובר חייב להיות איש אמונו של הנשיא".

ביקורת נשמעת על כך שהנשיא הנכנס יצחק (בוז'י) הרצוג מינה לתפקיד דוברו את נאור יחיא, איש אמונו של בנימין נתניהו. 

"מינוי הדובר הוא מינוי מקצועי וכל בעל זכות משרה, ודאי האזרח מספר אחת, זכאי להקיף את עצמו במשרות אמון שהוא זקוק להן כדי לבצע את התפקיד שלו הכי טוב שרק אפשר. זו משרת אמון. עבודה אישית וקרובה במלוא מובן המילה". 

אילת מוסיפה שכמי שמלווה את האירועים מהצד התקשורתי, היא לא תמיד יכולה 'להיות נוכחת ברגע" מבחינה רגשית. בינואר 2020, רגע לפני פרוץ הקורונה לחיינו, התקיים אירוע לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ, ולמען המאבק בגזענות ובאנטישמיות.

נשיא המדינה ריבלין הזמין ואירח מעל 50 מנהיגים מרחבי העולם בהם הנסיך צ'ארלס, הנשיא פוטין, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ומנהיגים רבים אחרים. "הבית המה מנהיגים, כולם נענו להזמנתו של הנשיא.

אירוע שסוקר בכל השפות, בכל העולם. ארגנו את כולם לתמונה קבוצתית מפוארת, 50 מנהיגים מכל העולם. לרגע הסתכלנו אני ונעמי זו על זו ועל הסטודנטיות שליוו את האירוע ונחתה עלינו ההכרה שאנחנו מסתכלות על רגע היסטורי. זה היה לשבריר שנייה, כי תכף היה צריך לבדוק שהתמונה יצאה טוב וכולם נראים טוב."

אירוע שיא נוסף היה ביקור נשיא המדינה אצל נשיא ארה"ב בית הלבן. " זה היה מאוד מרגש והייתי צריכה להזכיר לעצמי שאני לא הסיפור. לא אני הוזמנתי. תפקידי ללוות את נשיא מדינת ישראל, שמתוקף תפקידו הרשמי במדינה מגיע לחזק את הקשרים הסופר חשובים עם בעלת הברית החזקה שלנו."

דוברות בבית הנשיא

"זה יכול להיות מבלבל. אנחנו לא הסיפור, אנחנו עבור האיש והמוסד והמדינה. זה הריאיון הראשון שלי על עצמי, אז כנראה שהצלחתי במשימה."

לקיבוץ רבדים הגיעה אילת, שנולדה בירושלים, עם בעלה עמרי, בן קיבוץ בית השיטה, לפני כשנתיים. "חיפשנו מקום לחיות בו וידענו שלא נחייה בעיר. קיבוץ רבדים עבר שלב נוסף של הרחבה והחלטנו ללכת על זה."

"זו מבחינתנו אחת ההחלטות הטובות. ברבדים יש קהילה מדהימה. אין מושלם, אבל זה באמת קיבוץ מופלא ויוצא דופן, קיבלו אותנו בחיבוק ענק. לאחרונה נערך בקיבוץ פרויקט בו לקחו חלק מאה מתנדבים מגיל 5 ועד 94. הוקם מסלול עבור ילדים עם נכויות. כל הקהילה הייתה בהתרגשות, זה אחד הימים הטובים שיישאר אתנו להרבה זמן". 

ומה עכשיו, עם סיום תפקידו של הנשיא ריבלין ושל תפקידה? לזוג יש שלושה ילדים, "הגדולה הייתה בת חמש כשנכנסתי לתפקיד, הקטן נולד במהלכו. הילדים מאוד מפרגנים ותומכים וכך גם הבעל עומרי, שבלעדיו אי אפשר לעשות את התפקיד, יש טלפונים באמצע הלילה, או שאני מודיעה שלא אגיע לאסוף את הילדים, כי היה פיגוע והנשיא נדרש לבקר פצועים או לנחם משפחות שכולות."

"וגם כמובן כל האירועים שהיו משמחים. חג חנוכה ציינו עם הנשיא ריבלין בארה"ב עם הנשיא אובמה, כך שבבית עמרי הדליק את שמונת הנרות בלעדיי עם הילדים. התפקיד הצריך תמיכה אדירה של הבית ולכן קודם כל אקח לי חופשה"

דוברות בבית הנשיא | צילום: יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן