יבול שיא
הרפת והחלב
להקת הברווז הרטוב

בעקבות ההסלמה בדרום: מוקד החירום של התנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי פעל בין שלישי לשבת וכנסים נדחו

3 דק' קריאה

שיתוף:

בעקבות ההסלמה בדרום, שגלש גם לאזורים נוספים במדינה, הפעילה התנועה הקיבוצית את נוהל החירום, ומאז תחילת האירועים בשלישי בבוקר, כולל בסוף השבוע, פעל מוקד החירום של התנועה הקיבוצית בשיתוף מרכז המועצות האזוריות, תנועת המושבים והקיבוץ הדתי מנת לסייע לקיבוצים ולתושבי היישובים באזור. כנס החינוך הקיבוצי של התנועה נדחה לחודש ינואר

בעקבות ההסלמה בדרום: אל חדר המצב זרמו עדכונים מגורמי הממשלה והצבא על הנעשה בשטח, וכן מהקיבוצים והיישובים בעוטף. בנוסף, רוכזו בו הצעות מקיבוצים וישובים רבים לאירוח ופעילות הפגה.
גם בחמישי ובמהלך סוף השבוע, בעקבות המשך הירי על אף הדיווחים על הפסקת אש, פעל חדר המצב וממלאי התפקידים המשיכו במיפוי של מספר המפונים והצרכים בכל קיבוץ ויישוב, במטרה לסייע במתן פתרונות של הפגה קהילתית למשפחות שיצאו מאזור הדרום.

ריקי רז, מנהלת תרבות אירועים ותוכן בתנועה, בדקה אתרים להפגה ממרכז הארץ וצפונה והציעה פעילויות תרבותיות שונות להצגה בתוך הקיבוץ לטובת החברים. שני מופעים כאלה התקיימו ביום שבת ביוזמת מטה התרבות של התנועה. בניר עם הופיעו "החברים של נחום", להקה שמבצעת ערבי שירה בציבור וחבריה מיפעת ורמת דוד, וביד מרדכי הופיעו יוסי מאיר ואפי שושני עם שיריו הנוסטלגיים של אריק לביא שלוו בסיפורים על "מאחוריי השירים".  משני הקיבוצים התקבלו דיווחים שהמופעים בהחלט הנעימו את זמנם של החברים.

עוד בטרם הפסקת האש, עבודת חדר המצב התנקזה למספר תחומים – בתחום החינוך נעשתה פנייה לכל הקיבוצים והמועצות, לטובת בירור הצרכים של כל מערכת. ברוב הקיבוצים מערכות החינוך היו סגורות, אולם היו קיבוצים שבחרו כן לפתוח את המערכות, והיו בקשות להפגה ופעילות לילדים בקיבוצים ומחוצה להם. המיפוי נעשה באמצעות מדריכות הגן הקיבוצי, היועצים והיועצות וצוות 'שבילים' (החינוך החברתי). צוות שנת השירות ניהל קשר רציף עם מלווי קומונות שנת השירות. התקיים קשר רציף גם עם המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, לטובת מענה בכפרי הנוער, וקידום שת"פ עם מינהל חברה ונוער לטובת פעילויות הפגה בקיבוץ או יציאה להפגה. בנוסף, אגף החינוך נמצא בקשר עם כל מתנדבי ומתנדבות שנת השירות של התנועה הקיבוצית בעוטף.

בעקבות ההסלמה בדרום, בתחומי הרווחה, גיל שלישי, בריאות וצרכים מיוחדים נעשו מאמצים למתן מענה למשפחות עם צרכים מיוחדים, סיוע לתפקוד המרפאות בהתאם להנחיות קופ"ח והאגף לשעת חירום, סיוע למציאת מקומות לפינוי חברים סיעודיים. נוסף על אלה, חדר המצב העניק סיוע לקיבוצים, לחברים ולקבוצות בפינוי וקליטה ומענה לכל צורך שעלה. המיקוד היה ביצירת מענה קהילתי לחיזוק החוסן. כמו כן, נבדק גם נושא הסיוע בחקלאות. במקביל, התקיים וידוא שהקיבוצים "הקולטים" את קיבוצי הדרום ערוכים לקליטה מיטבית.

דקות אחדות אחרי השעה 06:00 ביום שלישי קיבלו בהנהלת אגף החינוך ומטה התנועה החלטה לדחות למועד אחר את הכנס החינוך הקיבוצי החמישי, שהיה אמור להתקיים בנחשולים בימים שלישי-רביעי ובו הבטיחו את השתתפותם מאות אנשי חינוך מקיבוצים בכל הארץ. ההסלמה הצבאית, וההבנה שאנשי החינוך בדרום אינם יכולים להגיע, ובעיקר צריכים להיות פנויים לטיפול במצב בקיבוציהם, הובילה להחלטה. הכנס הוא הזדמנות לצאת מהשגרה ולהעמיק בלמידה ושותפות – ומשהשגרה שובשה היה צורך להיערך בצורה אחרת.

ראשת אגף החינוך, דבי ברא"ס, כתבה לבאות ובאי הכנס, שחלקם היו כבר בדרכם למקום, את הדברים הבאים: "התעוררנו בבוקר שלישי למציאות שונה ממה שקיווינו לו כשהלכנו לישון ערב קודם, והתחושה המיידית הייתה שאי אפשר להמשיך בשגרה כרגיל. לצוות המוביל של הכנס היה ברור מה כיוון הפעולה הנכון, ולאחר התייעצות עם הנהלת התנועה הוחלט שכנס החינוך יידחה למועד חדש.

חשוב לציין כי כל הספקים להם התחייבנו, כולל המלון, קיבלו החלטה זו בהבנה ולא ביקשו פיצוי על העבודה לה התחייבנו ולא בוצעה. קיבלנו עשרות הודעות תמיכה על המהלך ממנהלי חינוך מכל הארץ, תודה לכולם על התמיכה וההירתמות לסייע."
גם כנס שיוך ובניה שהיה אמור להתקיים בשלישי באולמי 'אווניו' בסמוך לנתב"ג,  וכנס ההשקה של מכון יסודות שהיה אמור להתקיים באותו יום בתל אביב – נדחו למועד אחר. קורס רכזי בריאות ורווחה בקיבוצים, שהיה אמור להיפתח בשלישי במשרדי משקי הדרום בצומת ראם, נדחה גם הוא בעקבות המצב.

בתחילת השבוע דנה הנהלת התנועה בתפקוד חדר המצב, ולאחר מכן התקיימה ישיבת הפקת לקחים של הפעילים שלקחו בו חלק, זאת על מנת להמשיך ולייעל את עבודת התנועה מול הקיבוצים והמועצות בעתות חירום.
מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין, סיכמה את פעילות מוקד החירום: "לאחר הסבב הקודם, ערכנו פגישות עם כל הקיבוצים והמועצות בעוטף על מנת לדייק את המענה שהמוקד שלנו נותן. בסבב הנוכחי, פעלנו בהתאם ללקחים שהפקנו מהסבבים הקודמים ופעלנו מול הקיבוצים, המושבים והמועצות האזוריות במתן מענה לצרכים שעלו מהשטח במהלך האירועים. בנוסף, הצוות ממשיך לעבוד ולרכז פעילויות הפגה כדי להקל על הקיבוצים בחזרה לשגרה, גם זאת כחלק מאיתור הצרכים שעלו מהסבבים הקודמים. חשוב לי לחזק את כל חברינו בעוטף ובדרום בכלל, ולהודות לכל הקיבוצים והאנשים הטובים שמתגייסים לסייע לנו בכל פנייה, קטנה כגדולה, ולמועצה האזורית מנשה על אירוח המוקד בסבב האחרון."

תמונה:  "החברים של נחום" מופיעים בניר-עם ביוזמת מטה התרבות של התנועה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן