יבול שיא
הרפת והחלב
ישראל עטייה

השקעות אלטרנטיביות – אלטרנטיבה לתיק ההשקעות הקלאסי של הקיבוץ

3 דק' קריאה

שיתוף:

אלטרנטיבה לתיק ההשקעות הקלאסי של הקיבוץ: סביר להניח שהחלק הנזיל, המיועד להשקעות מכספי העודפים של הקיבוץ ו/או החברות הייצור ופיתוח שבבעלות הקיבוץ שלכם מנוהל בתיקי ניירות ערך ובחלוקה בין איגרות חוב למניות, אולם ניתן לפזר סיכונים בתיק ההשקעות הכולל בדרך נוספת וזאת באמצעות שילוב של השקעות אלטרנטיביות כחלק מאלוקציית הנכסים.

אלטרנטיבה לתיק ההשקעות הקלאסי של הקיבוץ: בתיק השקעות כזה, הכסף מושקע בדרך כלל בשילוב מניות ואיגרות חוב. אבל האם אלה בהכרח ההשקעות הטובות ביותר עבורכם? הבנק ו/או בית ההשקעות אולי לא רוצה שתדעו, אבל תחום ההשקעות האלטרנטיביות נותן מענה נוסף לקיבוצים שרוצים לפזר סיכונים ובשאיפה לתשואה ממוצעת ריאלית חיובית ולאורך זמן.

"בעבר רווחה האמונה כי על מנת לפזר סיכונים באופן אחראי, כדאי לבצע זאת באמצעות מניות ואיגרות חוב", אומר ישראל עטיה, מנכ"ל משותף במרכז לתכנון פיננסי. "אלא שאירועים כלכליים משמעותיים כמו המשבר העולמי של 2008 הוכיחו שלאמונה הזאת אין בהכרח בסיס ונדרש לשלב השקעות נוספות."

"במבחן התוצאה, כשהמשבר הגיע, אלו שהשקיעו רק במוצרים פיננסים ובשוק ההון בפרט נשארו קרחים מכאן ומכאן. זוהי אחת הסיבות שהפופולריות של השקעות אלטרנטיביות הולכת ועולה: הן יכולות לספק פיזור סיכונים נוסף מאחר שחלקן לא מושפעות כלל מתנודות שוק ההון".

מהן השקעות אלטרנטיביות?

השקעה אלטרנטיבית היא השקעה שאיננה בשלושת התחומים המסורתיים: מניות, איגרות חוב ומזומן. המונח הזה כולל סוגים רבים של השקעות, מנדל"ן יזמי ומניב, דרך הלוואות חברתיות והלוואות ליזמים, משאבי טבע ואף השקעות בחברות פרטיות וסטארט-אפים.

ישנן השקעות אלטרנטיביות שמתאימות לקיבוצים עם הון גבוה הנקראים ע"פ חוק דיני ניירות ערך ככשירים, אך ישנן גם השקעות שמתאימות להון יחסית נמוך של מאות אלפים ומעלה.

הקיבוצים בישראל נכנסים בשנים האחרונות לעולם הקרנות וההשקעות האלטרנטיביות, להלן מידע אודות תחום ההלוואות החברתיות P2P :

החל מחודש פברואר 2018 חברות ה- P2P הלוואות חברתיות הוכרו רשמית על ידי המפקחת על שוק ההון דורית סלינגר ונכנסנו תחת פיקוח רגולטורי .

בעצם, אתם המשקיעים הופכים להיות מלווים באמצעות החברה ומקבלים כמעט את מלוא הריבית שהלווה משלם עבור ההלוואה. ניתן להתאים את רמת סיכון הלוואות לפי הדירוגים. בטריא יש גם מסלול הכולל 100% בטוחות, משמע מאחורי כל לווה יש שעבודים על נכסים כגון נדלן/רכב וכ"ו. בדרך כלל הקיבוצים בוחרים במסלולים של 100% בטוחות.

פלטפורמות ההלוואות החברתיות החלו לפעול רק לפני כעשור, אבל לפי תחזית שפרסם מורגן סטנלי, הן עשויות להגיע ל-10% משוק האשראי הצרכני בארה"ב בשנת 2025. קצב הצמיחה שלהן בשנים האחרונות היה חד, ובמדינות רבות מדובר בצמיחה תלת-ספרתית. בסין, לדוגמה, שוק ההלוואות הזה כבר חצה את רף ה-50 מיליארד דולר. בריטניה גם היא הפכה מעצמה בתחום ונכון ל-2015 היו בה 65 פלטפורמות מימון. המרכזית שבהן היא זופה, שכבר העניקה הלוואות של כ-2 מיליארד ליש"ט.

ובישראל ישנם כיום כ-3-4 שחקנים בענף (הבנקים וחברות האשראי לא יוכלו להיכנס לתחום ה-P2P למשך שלוש שנים מיום תחולת החוק בכדי לעודד תחרות), עם תיק אשראי שלא יותר מ 3-4 מיליארד ש"ח, כאשר הגדולה הינה חברת טריא, המנהלת לבדה כ- 2.4 מיליארד ₪ ומעל 70 קיבוצים כבר בחרו להשקיע בפלטפורמה הזו.

רשות שוק ההון, הרשות המפקחת על ההלוואות החברתיות בישראל,  קבעה נושאים נוספים כמו מהי הרמה מזערית לפיזור האשראי בין המלווים, חובת דיווח כלפי המלווים, אופן העברת החזרי האשראי, הגבלת יכולת מנהל הפלטפורמה לקבל מלווים חדשים במצב שבו יש עודף היצע של אשראי לעומת הביקוש, ומגבלות להיקף הכספים שניתן יהיה לקבל ממוסדיים, שכבר החלו להיכנס כשותפים בניהול חלק מהפלטפורמות וכמו כן אפשרות לתת הלוואות גם בתחום המשכנתאות בנוסף לבנקים.

הסיכון הגלום הינו אי יכולת החזר של הלווים (כמו שבמניות הסיכון הינה ירידה בשווי הנכסים).  כחלק מדרישות הרגולציה הם נדרשים לפרסם באתר את אחוז הפיגורים במערכת – שזה סך הכספים שלא מוחזרים על ידי הלווים .

לא רק קיבוצים, אלא המוסדיים מאמינים בטריא, לאחרונה פורסם שהפניקס השקיעה מכספי קופות הגמל להשקעה כ-70 מיליון ₪ .

ישנן פלטפורמות בהן ניתן להשקיע בשקלים ואף במט"ח.

איך מתחילים?

בהשקעה בנכסים אלטרנטיביים מומלץ להיעזר בגוף המתמחה בהשקעות אלטרנטיביות. כך למשל, המרכז לתכנון פיננסי הוא גוף בלתי תלוי שמתמחה, בין היתר, בתחום ההשקעות האלטרנטיביות וגם בהשקעות מסורתיות. הלקוחות של המרכז לתכנון פיננסי נהנים מגישה לגופים רבים והשקעות מגוונות, והיתרון שלו טמון ביכולת לבצע תכנון הוליסטי מלא, בהתאם להון ולצרכים הספציפיים של   פרטיים וחברות.

בשורה התחתונה, להשקעות אלטרנטיביות יש יתרונות רבים. הן מעניקות פיזור סיכונים טוב ויעיל, אפשרות לתשואה שאינה מושפעת מהתנודות בשוק ההון, ולעיתים גם נזילות רבה יותר ומיסוי נמוך בהשוואה להשקעות בשוק ההון.

אין לראות בנתונים הנ"ל יעוץ מס ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אחד. אין לראות בנאמר  כהמלצה לכדאיות השקעה כזו או אחרת, אין תשואות עבר מעידות על תשואות שתושגנה בעתיד. כל האמור כללי ומהווה תמצית בלבד. ט.ל.ח

הכותב הינו ישראל עטיה

ועידת תום שנת 2019 ברית פיקוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן