יבול שיא
הרפת והחלב
כישורי חיים באמצעות פעילות

רענן ארז, חבר קיבוץ נצר סרני, מקנה כישורי חיים באמצעות פעילות בשטח

2 דק' קריאה

שיתוף:

רענן ארז (46) מנצר סירני מגדיר את הפעילויות שלו "כישורי חיים באמצעות פעילות", "כאלה שהן על גבול הטיפול. אני איש חינוך שפועל כמחנך, לא כמורה. כמו חקלאי שמטפח, משקה, גוזם ומכוון.

והצמח גדל כמו שהוא יודע וצריך". הוא עוסק בשלושה תחומים: סדנאות למידה חווייתית, פעילות פארק חבלים נייד וסנפלינג.

כישורי חיים באמצעות פעילות

עד גיל 36 הוא עסק בתכנון ופיקוח ייצור במפעל מטוסי מנהלים של התעשייה האווירית. "חוויתי סביבת עבודה לא נעימה עד שעלתה לי בראש מילה אחת 'החוצה' כך יצאתי מאזור הנוחות, החוצה אל הטבע".

הוא התפטר מעבודתו ופתח עסק לטיולי משפחות שכוללים הפעלות תוך כדי המסלול: עבודות יצירה, משחקים, פיתות שנאפות על הסאג'.

"זה הרגיש לי נכון החיבור לטבע, לחוץ ולאנשים. רציתי לעבוד עם ילדים ולהקנות להם כישורי חיים למרות שעוד לא ידעתי להגיד את זה. כשיוצרים שינוי של מעלה אחת בגיל צעיר זה מחולל שינוי גדול בעתיד שלהם".

סדנאות למידה חווייתית והתמודדות עם מצבי חיים

הפעילות העיקרית היא סדנאות למידה חווייתית והתמודדות עם מצבי חיים. "הסדנאות האלה הן כלי עוצמתי שמשנה תפיסות והתנהגויות. יש לזה שימוש הולך וגובר ועדיין אין לכך את ההכרה הראויה בארץ."

"בלמידה החווייתית לאחר החוויה נעשה עיבוד שבעזרתו מפיקים את הלמידה. גם בימי גיבוש לחברות, ה'כיף', ההנאה, הם כלי עבודה, קצת השתטות והורדת מסכות".

אל הסנפלינג, גלישה מצוקים, הגיע כשקיבל במתנה ליום הולדתו קורס בסיסי, נדלק על העניין וביקש להרחיב את העסק. ארז המשיך לקורס מדריכי סנפלינג בווינגייט ובהמשך גם הדריך בו.

הוא השתלם גם בקורס להנחיית סדנאות וקורס לניהול מתחם חבלים אתגרי וכיום הוא מרצה לסטודנטים, מדריכי גלישה: "למשל נושא הפחד. הרעיון העיקרי שאותו אני מלמד הוא שהפחד הוא טוב, תפקידו לשמור עלינו מסכנות. כאשר אני מוציא את מוטיב הסכנה מהאירוע, כי אני שומר על האדם ומאבטח אותו, נשאר רק להתמודד עם הפחד וזה נעשה במגוון טכניקות, מהומור ועד התיידדות אתו".

כחלק מהקניית כישורי החיים, התמודדות עם הפחד בסנפלינג מעצימה את האדם ועוזרת לו ללמוד להתמודד עם פחדים אחרים בחייו. אני תופס את הפעילות בגובה ככלי, לא כמטרה". לארז חשובה החוויה של האדם בפעילות: "תפקידי הוא ליצור חוויה טובה, מעצימה ומצמיחה עבור הלקוח".

אין אלמנט של סיכון? 

"יש מעט מאוד תאונות סנפלינג. לרוב התאונות הן בדרך אל או חזרה מהאתר. הסנפלינג עצמו בטוח מאוד. כמובן שצריך להכיר, לנהל את הסיכונים, להתייחס לתנאי מזג האוויר: לחום בקיץ במדבר, לסכנה של היפו-תרמיה בנחלים מסוימים בחורף, לתחזית שטפונות לפני כניסה לערוץ נחל". 

הכי טבעי 

אגב חינוך וכישורי חיים, איך אתם שומרים על הטבע? 

"אנחנו מתפרנסים מהטבע ושומרים עליו. יש קבוצות ווטסאפ של מדריכים שמלאות בהודעות – הנחל הזה מלוכלך, קחו אתכם שקית בדרך ותאספו. לצערי, רשות הטבע והגנים ששמה לה למטרה לשמור על הטבע ולהנגיש אותו לציבור, מצרה את הצעדים של משתמשי השטח, גם של המקצוענים."

"רוכבי אופניים, גלשני דאייה ועוד, הרשות שמה מגבלות, לעיתים ללא שקיפות. הייתי רוצה שפקח ייגש אלי עם שקית אשפה ולא עם דו"ח."

"יותר שקיפות והסברה. בקק"ל כבר מתחילים להבין את זה. פעם היו מקשים על פעילות החבלים האתגריים ביערות, בעקבות ההידברות זה השתנה."

"הם הבינו שאנחנו לא באים להרוס, אנחנו אנשי מקצוע שמשארים אחרינו נקי ולא פוגעים בעצים. צריך לשמור על הטבע שלנו, וגם להנגיש אותנו לטובת הציבור כולו".

כישורי חיים באמצעות פעילות | צילום: אלבום פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן