יבול שיא
הרפת והחלב
מראה מקום שרה כוכבי

מראה מקום-יגור: תערוכת ציורים של שרה כוכבי, חברת יגור בגלריית לאונרדו

2 דק' קריאה

שיתוף:

בגלריית לאונרדו, בבית התנועה הקיבוצית בתל אביב, נפתחה תערוכת ציורים של שרה כוכבי, חברת יגור.

"דברים שכתבה כוכבי על התערוכה: "תערוכה זו היא פרי חקר ציורי של מעל שנתיים בנושאי נוף קרובים ליגור ובחצרה. העבודות עוסקות בעיקר במראות החיצוניים, מבנים ונוי האוצרים בתוכם את זיכרונות הקהילה לאורך כמעט מאה שנים. "

"הם מייצגים את פועלם של החלוצים שהתיישבו על אדמת יגור בעמק זבולון למרגלות הכרמל בשנת 1922 והפכו אדמות טרשים למקום פורה ושוקק חיים. בתקופת הסגרים עקב הקורונה שלט לא פעם שקט בחצר."

"חברים נחפזו לעיסוקיהם והסתגרו בבתים. ילדים חדלו לטייל במרחביו עם מטפלות הגנים. השקט המעיק, הותיר מרחב שהשפיע על העבודות שלי, כך שכמעט אין בהן דמויות. ההפנמה שלי נובעת מבחירה אישית שהבשילה עם השנים ואפשרה לי להביע את תחושותיי בציור."

המעגל הפנימי – תקופת הסגרים עקב מגפת הקורונה, העמיקה את החקר שלי פנימה, לעצמי ביחס לסביבתי הקרובה. ההסתכלות מד' אמותיי החוצה, אל החצר ופריחותיה המשתנות בשפע צבעוניות, התבוננות בעמק זבולון וכמובן בהר הכרמל ממרפסת ביתי. מכאן אל תוך הבית פנימה, כביטוי להתמודדות שלנו כזוג, עם הבדידות בערב פסח והגעגוע למשפחה (שלוש בנות וחמשה נכדים), אך גם עם ראיית היפה שטוב להיאחז בו בה בעת.

כבוגרת האקדמיה לאמנות "בצלאל" (1978) ובוגרת תואר שני בסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה (2010), עסקתי תמיד ביצירה ועיצוב תוך שילוב עם הכתיבה העיתונאית במרחב ההתיישבותי.

במרבית השנים, בעבודתי כעיתונאית הקשבתי לאחרים והעליתי על הכתב את הסיפורים שלהם, התרשמתי מעשייתם והווייתם חייהם. הקורונה הביאה לפסק זמן בשגרת החיים. המכחול מאפשר לי לבטא את עצמי, תחושותיי וחיי.

המעגל הקרוב – לאורך כל התקופה, בהליכה בשבילי הקיבוץ ומחוצה לו גיליתי את יפי העצים, השיחים, הפרחים ובעיקר הבתים, גם אם פה ושם הטיח התקלף וחשף שכבות מהעבר.

השילוב המופלא בין מבנים מתקופת טרום המדינה והנוף המטופח של מאה השנים, נטמע בתוכי והיה לחלק ממני, אף שזו לא הביוגרפיה שלי. לא נולדתי ביגור.

גדלתי בתל-אביב. השקפת עולמי התגבשה בחיק תנועת השומר הצעיר בקן צפון. עם חברי נעורי יצאתי במסגרת גרעין 'צקלג' לשרת בנח"ל. הצטרפנו לקיבוץ להב בנגב הצפוני. וביגור, החליף את הגבעות הרכות שבנגב, הר גבוה הרובץ לפתח ביתי.

המעגל החיצוני – עוסק בהתבוננות בכרמל, 'ההר הירוק תמיד', החולש על הקיבוץ ובנחל יגור. אלה משתנים לאורך השנים ומעונה לעונה, בכל שנה בהתאם לכמויות המשקעים. הפריחות, הגוונים, הסלעים והירוק העמוק – המשרים שמחה ורוגע.

התבוננות ארוכת שנים במעגל הסביבתי, מתמקד בתהליך הבזיהום הגובר ומתפשט של בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) והמפעלים המזהמים במפרץ חיפה.

מראה השטח המשתנה, כשאת מקום השדות הנרחבים כובש יער של צנרת תעשייתית המשתרעת אל מעבר לאופק ומזהמת את הסביבה, חודרת לנשימה ופוגעת בבריאות תושבי האזור".

מראה מקום שרה כוכבי | תמונה באדיבות הגלריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה
כשהגיע איסרי לגיל 11 החל לאכול חול בתוספת מים ששתה מכוס זכוכית. הוריו עמדו להתגרש אז והאוויר התלכלך בהמון מיקרובים. זה היה אחרי ששהה בבית חולים איזה חודש, הוא התלונן ובכה מרה כל לילה
5 דק' קריאה
תערוכת צילום וספר לאומן הרדיקלי שגם בגילו המתקדם מתעד את ההפגנות למען החטופים בגלריית "מכללת מנשר לאמנות" בתל אביב מתקיימת בימים אלה תערוכת צילומים של הצלם – אומן, יוסף הוכמן.הפתיחה לתערוכה התקיימה בשבת 30
5 דק' קריאה
המעבדה החדשנית הממוקמת בעמק חפר קיבלה הסמכה רשמית מאת הרשות הלאומית להסמכת מעבדות לפי התקנים הבינלאומיים המחמירים של ISO/IEC 17025:2017! הסמכה זו היא הכרה בינלאומית לכשירות מקצועית ולתפעול מערכת ניהול איכות, ומהווה אישור עבור לקוחותיה
< 1 דק' קריאה
תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן