יבול שיא
הרפת והחלב
נטע קדם שוורץ התנועה הקיבוצית 1

נטע קדם שוורץ מקיבוץ עברון, המנכ"לית החדשה של התנועה הקיבוצית

6 דק' קריאה

שיתוף:

נטע קדם שוורץ מקיבוץ עברון, המנכ"לית החדשה של התנועה הקיבוצית, שואפת לתת מענה לנתק שנוצר בין החברים לתנועה ולא מתעלמת משאלת הרלבנטיות שלה

בשלושת השבועות שחלפו מאז שנבחרה במועצת התנועה הקיבוצית לתפקיד מנכ"לית התנועה, הספיקה נטע קדם שוורץ בעיקר ללמוד להכיר את אגפי התנועה והמחלקות ופעילותם, להצטרף למיזם העברת בית התנועה מתל אביב ליקום, להצטרף להכנות לוועידת התנועה ולכנס ההנהגות הצמוד אליה, להכיר באופן אישי בעלי ובעלות תפקידים בתנועה וללמוד את המערך התקציבי.

ובתוך כל אלה נפל עליה הראיון לעיתון "זמן קיבוץ", ראיון הכרות ראשון שהיא מקיימת במסגרת תפקידה החדש. בתחילת הראיון נצפו סימני התרגשות קלה מלווים בחששות, אך תוך זמן קצר הם התפוגגו והתחלפו לרגיעה נינוחה.

היא בת 43, פרודה, אימא לשלושה: התאומים אליה ודניאלה (9), ואלונה (7).

נטע קדם שוורץ התנועה הקיבוצית
נטע קדם שוורץ התנועה הקיבוצית

בת וחברת קיבוץ עברון, דור שלישי בקיבוץ. סבתה, יפה אורן, עזבה את ביתה הדתי בירושלים, והצטרפה לגרעינים שהקימו את עברון סמוך לנהריה.

אמה, פנינה, גדלה בקיבוץ והיא חברה בו. אביה, עזרא קדם, הגיע לעברון כילד חוץ בכיתה י', התאהב קודם בקיבוץ ואחר כך בפנינה, ויחד הם הולידו ארבעה ילדים, כשנטע היא השנייה מבין הארבעה. "גדלתי בלינה המשותפת", היא מספרת, "כשהייתי באמצע כיתה ה' עברו בעברון ללינה המשפחתית, ובכיתה ח' חזרתי למוסד החינוכי אשר בו סיימתי י"ב.

על אף מה שאומרים על הלינה המשותפת, אני יכולה להעיד שעברה עליי ילדות מאושרת. עם זאת, עוברת עליי בגרות עוד יותר נפלאה בקיבוץ המתחדש, כך שאני נהנית משני העולמות".

היא עובדת סוציאלית קלינית בהכשרתה, בעלת תואר שני מאוניברסיטת חיפה. "בעצם את הדרך המקצועית שלי התחלתי כעובדת סוציאלית", היא מתארת, "עבדתי בלשכה לשירותים חברתיים של קריית ים, ואחר כך במעון לילדים בסיכון של נעמת בשכונת צור שלום שבקריית ביאליק. אני חושבת שיש משהו בעבודה הסוציאלית, שלא סתם בחרתי בה, והיום היא מלווה אותי כל הזמן גם בתפקידי הניהול."      

התפקיד הניהולי הראשון של קדם שוורץ היה ניהול מערכת הבריאות והרווחה בעברון. זה היה ב-2012 כשהייתה בת 34. המנהלת הקודמת של מערכת הבריאות והרווחה בקיבוץ פרשה לגמלאות, וביקשה מנטע להחליף אותה. "בהתחלה התלבטתי אם לעשות תפקיד ניהולי ועוד בבית", היא מספרת, "ובסוף החלטתי לקפוץ למים ולקחת את התפקיד".

במהלך חמש השנים בתפקיד זה, היא הובילה יחד עם הצוות שינויים במבנה הארגוני, יצירת תקנונים והסדרים שונים ומיזמים חברתיים וקהילתיים. "בחמש השנים שבהן מילאתי את התפקיד, קרה לי דבר מופלא של חזרה אל תוך הקהילה שלי. חזרתי להאמין בחיים המשותפים האלו, חיי הקהילה.

אחר כך היה ברור לי לגמרי שאני רוצה להמשיך לעשות למען ביתי, וניהול הקהילה היה דרך מאד טבעית לי להמשיך הלאה. עברתי את הקורס של מנהלי ומנהלות קהילה של התנועה הקיבוצית, ומצאתי שם שפה משותפת עם קבוצה צעירה יחסית, בני גילי, שדוברת את השפה שלי, מאמינה בעולם הערכים שלי, ומחזירה אותי בהרבה מובנים עוד פנימה אל תוך הבית".

בסוף 2018 היא נבחרה לתפקיד מנהלת הקהילה בעברון, והתמודדה עם אתגרי המציאות המשתנה בשנתיים האחרונות בעקבות הקורונה.  

איך התמודדתם עם משבר הקורונה כשהיית מנהלת הקהילה בעברון? 

"השנתיים האחרונות אתגרו מאוד, גם את הקהילה וגם את ממלאי התפקידים ואותי כמנהלת הקהילה, בשאלה איך מתמודדים מול המשבר הזה. אני יכולה להגיד שמה שסייע לי, ומה שהפך אפילו לצורך בסיסי שלי בניהול, היה לעשות עבודה של ניהול משתף."

"ככל שידעתי לאסוף את האנשים איתי, וללכת יד ביד עם ממלאי התפקידים ועם ועד ההנהלה בקבלת ההחלטות, ככה הצלחתי לצלוח את האתגרים של התקופה הזו, שזומנו לנו כל יום ואפילו כמה פעמים ביום".

יחסי אהבה-שנאה עם הארגון

"לאחר שצברה ידע בתחום הניהולי, שכלל התמחות בניהול מערכות בריאות, קורסי דירקטורים, מסלול לניהול מתקדם לנשים בכירות במגזר הציבורי והפוליטי, קורס מנהלי ומנהלות קהילה ומזכירי ומזכירות קיבוץ ולימודים בבית הספר למנכ"ליות העתיד של התנועה הקיבוצית, איגוד התעשייה הקיבוצית וסופרסונס, הציעה קדם שוורץ את עצמה לתפקיד מנכ"לית התנועה הקיבוצית במקומה של הדס דניאלי ילין שעברה לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה."

את היוזמה שלה לגשת למכרז לתפקיד, היא קושרת גם לעובדה שלפני שנה וחצי נבחרה על ידי מועצת התנועה לשמש כנציגת ציבור במזכירות התנועה, ובנוסף היא חברה בוועד המנהל של מכללת אורנים מטעם התנועה הקיבוצית.

"ההצטרפות למזכירות הייתה תהליך שהחלטתי להיכנס אליו", היא מסבירה, "כי מערכת היחסים שלי כבת קיבוץ עם התנועה בעבר ועם התנועה בתקופה שהייתי מנהלת הקהילה בעברון, הייתה מערכת יחסים של אהבה-שנאה. הרגשתי שאני רוצה להיטיב להכיר את הארגון הזה, ולכן הסכמתי להיות חברת מזכירות"

"דרך ההשתתפות בישיבות המזכירות, ודרך הקורסים שבהם למדתי במסגרת התנועה, למדתי להבין כמה התנועה היא גורם משמעותי עבור הקיבוצים. מהמקום הזה ראיתי שיצא קול קורא לתפקיד מנכ"ל התנועה, והגשתי את מועמדותי למכרז".

מאז שנבחרת גילית בתנועה פעילויות שלא היית מודעת להן כמנהלת קהילה וכחברת מזכירות? 

"בוודאי שכן. אני כל הזמן מגלה דברים חדשים. בכל פגישה אני מתוודעת לעוד פעילויות של התנועה הקיבוצית, שלא היו מוכרות לי עד שנכנסתי לתפקיד". 

כשאני שואל אותה אם הייתה חברה בפורום "הטורקים הצעירים", שמזכ"ל התנועה ניר מאיר משתבח בו, ומציין כי הוא נועד להיות עתודה ניהולית לתנועה הקיבוצית, קדם שוורץ עונה שלא הייתה שותפה בפורום הזה ומציינת בצחוק קל שיש האומרים שהטורקים הצעירים כבר הספיקו להזדקן מאז.   

היופי שבאיחוד התנועות  

לאחר שנבחרה אמרה קדם שוורץ שתפקידה המרכזי של מנכ"לית התנועה הקיבוצית, לתפיסתה, הינו להוביל את ביצוע המדיניות של התנועה כפי שהיא נקבעת על ידי מועצת התנועה והנהגתה ולשים דגש על עשייה בשלושה מישורים: הראשון, פנימה – חיזוק התנועה כגורם מקצועי מייעץ מלווה לממלאי תפקידים בקיבוצים.

השני, החוצה – חיזוק התנועה כגוף המייצג את כלל הקיבוצים ומקדם את מטרותיהם מול מוסדות המדינה. השלישי, התנועה הקיבוצית כמנוע ערכי למעורבות בחברה הישראלית – חיזוק הפעילות התנועתית המעודדת את חברות וחברי הקיבוצים בנותיהם ובניהם למעורבות חברתית בישראל בהתאם לעולם הערכים של התנועה.

"שאלת הרלבנטיות של התנועה", היא מוסיפה, "היא לדעתי שאלה שכל ארגון שרוצה להתקיים שואל את עצמו בכל תקופה, וכיום הרלבנטיות הזו על פי התפיסה שלי וגם של ניר מאיר והדס דניאלי ילין עוסקת בשלושת המישורים האלו שעליהם דיברתי".

 יש לך דוגמה למשהו שהיית רוצה להיות יותר מעורבת בו בכל אחד מהתחומים האלו? 

"אני עדיין לומדת את התפקיד שלי, ואת הגדרת התפקיד בתוך התנועה. נטיית הלב שלי תהיה תמיד לעסוק בנושאים של החברות והחברים בתנועה. יש משהו מאוד חזק בניהול, שהוא לצד עבודה עם ולמען אנשים. ככל שאני אגע בנושאים שהם חברתיים או פנים קיבוציים, או פוגשים את האדם, ארצה לעסוק בהם במסגרת תפקידי."

"גם כמנהלת קהילה היה לי מאוד חשוב להוביל מיזמים חברתיים בתוך הקיבוץ. לדוגמה, הקמנו את מכבסת הנוער. לקחנו את המכבסה ואת הקומונה של הקיבוץ, ובעצם הפכנו אותם למקום שמתבסס אך ורק על עבודת נוער."

"אני אוהבת לזהות את הצרכים של אוכלוסיות שונות, ולייצר מיזמים סביב הדבר הזה. אני עוד לא יודעת איך זה יבוא לידי ביטוי בתנועה, אבל אני חושבת שהקרקע היא פורייה ושאני רק צריכה ללמוד אותה".

במטה התנועה הקיבוצית אומרים שהם כבר הפסיקו להתייחס לתנועות המקור שמהם מגיעים ממלאי התפקידים בתנועה. כשבוחנים את הנהגת התנועה, ניתן לראות שהייצוג התנועתי עדיין נשמר. כשהמזכ"ל היה זאב (ולוולה) שור מהתק"ם, המנכ"ל היה מרקי לוי מהקיבוץ הארצי. כשאיתן ברושי מהתק"ם החליף את ולוולה, המנכ"לית הייתה מיכל ויינברג מהקיבוץ הארצי.

בתקופת ניר מאיר מהאיחוד, נבחרה הדס דניאלי ילין מהמאוחד לתפקיד המנכ"לית, וגיל לין מהקיבוץ הארצי לתפקיד המשנה למזכ"ל. ועכשיו, לצד המזכ"ל ניר מאיר מהאיחוד, הדס דניאלי ילין מהמאוחד היא המשנה, ונטע קדם שוורץ מהקיבוץ הארצי היא המנכ"לית.

"אני מבינה למה יש כאלו שהאיזון הזה עדיין חשוב להם", היא אומרת בחיוך, "אבל אני כבר דור שלישי בקיבוץ, ואני חושבת שגם מי שהיו קיבוצי הקיבוץ הארצי כבר שונים מאוד זה מזה."

"השונות של כלל הקיבוצים והמושבים השיתופיים שחברים בתנועה הקיבוצית, מאוד מפרה את כולם. זה היופי של איחוד התנועות, ואנחנו צריכים לפסוע לשם, תוך חיוך סנטימנטלי כשנזכרים בעבר".

איך את מתייחסת לעובדה שבצמרת התנועה יש שתי נשים וגבר אחד? יש יתרון לניהול הנשי? 

"קשה לי לדבר על ניהול נשי או ניהול גברי. אני מבינה שיש מאפיינים שונים לשני סוגי הניהול, אבל בסופו של דבר אני יכולה לראות גברים שמדברים את השפה הניהולית שלי, ואני יכולה לדבר את השפה הניהולית הגברית."

"אני נהנית לעבוד בתחומי הניהול לצד נשים ועם נשים, ואני מוצאת איתן שפה משותפת, אך בסופו של דבר אנחנו צריכים לשאוף לשוויון מגדרי סביב שולחן מקבלי ההחלטות בתנועה הקיבוצית כדי לקבל החלטות טובות יותר".

את תומכת בהחלטה לשנות את שיטת הבחירות למזכ"ל התנועה מבחירות כלליות לבחירות בכל קיבוץ? 

"כן. תמכתי בהחלטה לעדכן את החוברת הכחולה של נהלי הבחירות, בעקבות ההחלטה שהתקבלה במועצה לאמץ את השינוי שהציעה הוועדה שעסקה בבחירת המזכ"ל."

"יש צדק בקבלת ההחלטה הזאת, ולו בשל העובדה שאנחנו רואים את אחוזי ההצבעה הנמוכים למזכ"לות. אני חושבת שהשיטה שהתקבלה, מאפשרת לכל קיבוץ לקיים את ההצבעה באופן המתאים לו. זו בדיוק הדרך הנכונה שבה צריך לנהוג, כשאנחנו יודעים שכיום הקיבוצים אינם מקשה אחת".

איך בכל זאת ניתן להדק את הזיקה של חברי הקיבוצים לתנועה הקיבוצית? 

"זאת אכן שאלת השאלות. יש בתנועה תהליכים מאוד יפים של האגפים השונים, בדיוק כדי לתת מענה לנתק שנוצר בין החברים לתנועה. אנחנו רואים את העבודה כלפי פנים באגף חברה וקהילה, באגף הצעירים, ואני מקווה להיות שותפה לעניין הזה של איך אנחנו מגיעים להיות משמעותיים לחברת ולחבר הקיבוץ, למרות שהלקוחות הישירים של התנועה הקיבוצית הם ממלאי התפקידים בקיבוצים".  

שלושה שבועות בתפקיד הם פרק זמן מאוד קצר כדי לבקש ממלא התפקיד להציג את תמונת המצב שהוא שואף להגיע אליה בסוף תקופת הכהונה שלו. לכן נסתפק בצפי לעוד שנה מהיום.

"אני רואה את עצמי בתפקיד מנכ"לית התנועה עוד שנה מהיום", אומרת קדם שוורץ, "אני מתכוונת למלא את כל המטלות שיידרשו ממני, ולהוביל שינויים שנכון בעיניי לעשות. בשבועות הספורים שאני בתפקיד פגשתי בתנועה אנשים מופלאים שדוברים את השפה שלי, שותפים לעולם הערכים ולעולמות התוכן שלי, ואני מחכה לעבודה המשותפת ולהעצמת הקשר ביני לבינם וביני לבין התפקיד".

נטע קדם שוורץ | צילום: מעיין וינגרטן כהן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן