יבול שיא
הרפת והחלב
ניב לובטון

מי שאחראים במידה רבה למותו של רב"ט ניב לובטון, חמקו מהעונש שהגיע להם

2 דק' קריאה

שיתוף:

לא נפל רבב בפועלם של רכזי המודיעין? האמנם? 

בג"ץ דחה ביום ב' בשבוע שעבר שתי עתירות הקשורות בהתאבדותו של החייל ניב לובטון מקיבוץ מגידו. נדחתה עתירתם של הוריו של ניב, שטענו נגד סעיפי האישום המקלים שלפיהם נשפטו רכזי המודיעין שגייסו את בנם. הנימוקים של בג"ץ לדחייה היו פורמליים – ההחלטה בנושא זה היא בסמכות הפרקליט הצבאי, ולא נמצאה עילה משפטית להתערב בשיקול דעתו.

בהחלטה אחרת דחה בג"ץ את ערעור הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, נגד החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את הדחת מפקד בסיס מצ"ח שבו שירתו רכזי המודיעין, רס"ל גלעד פרנקו. השופטים קבעו כי ההחלטה להדיח את פרנקו עומדת בסתירה לנוהל ההדחה הצה"לי ולתמונה העובדתית שנפרשה בחקירה שנערכה לאחר המקרה.   

תזכורת: בינואר 2019, רב טוראי ניב לובטון שם קץ לחייו. לובטון, חייל מצטיין בקורס מ"כים בגבעתי, החליט לנקוט בצעד הקיצוני הזה, לאחר ששני רכזי מודיעין של מצ"ח, גייסו אותו, תחת מסע לחצים כבד, להלשין על חבריו לפלוגה שנחשדו בעבירות סמים. הרכזים איימו עליו כי במידה ולא ישתף אתם פעולה, חבריו ייכנסו לכלא. משיחות שניהל לובטון עם הרכזים, היה אפשר להבין שהוא נתון במצוקה נפשית קשה, אבל הם לא דיווחו על כך. נגד שני רכזי המודיעין הוגשו בספטמבר 2019 כתבי אישום מאוד מקלים. מהסניגוריה הצבאית נמסר אז, שהם משתתפים בצערה הכבד של המשפחה, אבל "לאחר בחינה יסודית הגיעה הפרקליטות הצבאית למסקנה כי לא נפל רבב בפועלם של רכזי המודיעין בעת המפגש עם המנוח וכי לא הייתה כל חריגה מנהלי מצ״ח בעניין".  

בעקבות התחקיר הצה"לי, הדיח הרמטכ"ל את מפקד מצ"ח באר שבע באותה עת, רס"ר גלעד פרנקו, וקבע כי הוא לא ישרת בתפקיד פיקודי במשך שש שנים וקידומו יעוכב לשש שנים. ראש אכ"א טען שפרנקו יכול היה למנוע את הטרגדיה, ובין היתר נחשף ב"ידיעות אחרונות", שפרנקו אפשר לרכז המודיעין שגייס את לובטון לפקד על צוות המודיעין למרות שהרכז לא הוסמך לכך, וכי שלושה שבועות לאחר ההתאבדות, שלח פרנקו את הרכז למבחן הסמכה כדי להכשיר בדיעבד את הקידום שלו, אבל זה נכשל במבחן.  

בינואר 2020 ביטל בית המשפט המחוזי בתל אביב את החלטתו של רא"ל כוכבי, וקבע כי מכיוון שלא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון, הוא לא יודח. רא"ל כוכבי ערער על ההחלטה ובג"ץ כאמור לעיל דחה בשבוע שעבר את הערעור.  

ההורים של ניב, ערן ומיכל, הגיבו להחלטות בג"ץ: "שבורים, מתביישים ואילמים נותרנו נוכח החלטת בית המשפט העליון הדוחה את עתירתנו ואת ערעורו של הרמטכ"ל….הפרקליטות עשתה הכל כדי להסתיר את האמת הבלתי נתפסת, העובדות והראיות שפרשנו בפניהם כדי להגן על עצמה ולא על חיי ילדינו". 

הסבר אפשרי: האם ייתכן, שבמקרה של לובטון, השתמשו מצ"ח והפרקליטות הצבאית, באותן פרקטיקות אווריריות שהם פיתחו בשנים האחרונות, כדי לסיים בשקט וללא נפגעים בקרב כוחותינו, הסתבכויות מיותרות של חיילי צה"ל? בעיקר מול פלסטינים? כי הרי הסתבכויות כאלו לא חסרות ותמיד צה"ל פותח בחקירה, ותמיד החקירה מסתיימת בקול דממה דקה?   

מבין המקרים הללו, נחרת בזיכרוני מותו של ילד בן 12 מבית אומר, שביולי האחרון ישב במושב האחורי במכונית בה נהג אביו ובה היו גם אחיו ואחותו. חיילים חשדו שהרכב קשור לאירוע כלשהו וביקשו לעצור אותו. אב המשפחה ראה שלפניו מחסום צבאי, סובב את המכונית ושינה כיוון. החיילים, בניגוד להוראות פתיחה באש, ירו לעבר המכונית והרגו את הילד. צה"ל פתח בחקירה. מאז נעלמו עקבותיה. 

המקרה של ניב לובטון הוא כמובן הרבה יותר מסובך. הוא משלנו. יש לו הורים שמבקשים שייעשה צדק ואינם מרפים, יש תקשורת שעוסקת בסיפור הזה ואינה עוברת עליו לסדר היום. על כן, פטורים בלי כלום אי אפשר להוציא את מי שגרמו למוות המיותר הזה. אבל כמעט בלי כלום – אפשר. עובדה. ובכל זאת – טוב שרא"ל כוכבי החליט להדיח מפקד מצ"ח באר שבע, וטוב שהגיש ערער לעליון, למרות שנדחה. זהו תמרור אזהרה למפקדים בצה"ל – אתם לא רוצים להסתבך? אל תאפשר שיקרו אצלכם דברים כמו שקרו אצל רס"ר גלעד פרנקו. יש מי שיבוא אתכם חשבון.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן