יבול שיא
הרפת והחלב
שחיינית מים פתוחים

אבישג טורק מקיבוץ שפיים, שחיינית מים פתוחים למרחקים ארוכים

3 דק' קריאה

שיתוף:

בגיל 37 החליטה אבישג קופמן-טורק מקיבוץ שפיים לסיים תקופה של 20 שנה מחוץ למים, ומאז הפכה לשחיינית מים פתוחים, מובילה, למרחקים ארוכים (השיא האישי שלה עומד כיום על 47 ק"מ), מדריכה ומרצה. 

מאז היא הספיקה, בין היתר, להיכנס לספר השיאים של גינס, לשחות מרחק של מרתון (42.2 ק"מ) לאורך חופי ישראל ביום הולדתה ה-40, ולסיים את אתגר "שלושת הכתרים" הכולל את הקפת מנהטן, חציית תעלת לה מאנש וגם את חציית תעלת קטלינה בדרום קליפורניה, משימות שדורשות 15-12 שעות שחייה רצופות.

אבישג קופמן טורק היעד האישי הוא 100 קילומטר
אבישג קופמן טורק היעד האישי הוא 100 קילומטר

אבישג טורק, היא הישראלית היחידה שעשתה זו, וגיא כהן הלך בעקבותיה ביולי 2019.   

שחיינית מים פתוחים

"בגיל 15 הייתי אלופת גילאים בסגנון גב, אבל לא מעבר לכך. יכולת מצוינת באימונים לא הובילה אותי לכיוון תחרויות בינלאומיות והמשחקים האולימפיים, והחלטתי לפרוש מרוב תסכול", היא מסבירה.  

מה גרם לקאמבק? 

"עבדתי בבורסה ליהלומים ברמת גן, הבת שלי חלתה בסכרת ואז הייתי מובטלת. עשיתי חישוב מסלול מחדש, חיפשתי שינוי כיוון וחזרתי למים. עד אז לא עמדתי במשימות, פרשתי מקורס קצינות ומלימודי תואר ראשון. פחדתי להשתמש במזרק, אבל המצב חייב אותי להשתמש בו עבור הבת. החלטתי להביס את הפחד". 

לפני תשע שנים עמדת במשימה ושינית כיוון. 

"זה לא קרה מיד. התחלתי להדריך בצורה מסודרת רק ב-2015, ולפני כן בעיקר שחיתי למרחקים ארוכים בשביל ההנאה שלי והאתגר". 

הקורונה השפיעה על הקריירה החדשה שלך? 

"הקורונה גרמה לי לגלות יכולות שטמונות בי, הביאה אותי אל האמת שלי. אני חושבת שהמגע של המים ממלא חסך במגע שנוצר בשל המחלה, הסגרים וכו'. השהייה במים יכולה מאוד לסייע למי שנאלץ לוותר או לצמצם חיי חברה". 

את גם נרשמת לתחרויות למרחקים ארוכים? 

"לא. אני מסמנת אתגר ומנסה לעמוד בו. לא זקוקה לתחרות או למדליות. למדתי על המסוגלות שלי ואני מנסה להעביר לאחרים כלים להכיר במסוגלות שלהם". 

קופמן-טורק התפרסמה בזכות השחייה למרחקים ארוכים וההשראה, אבל בימים אלה מעסיקים אותה עניינים חברתיים. היא מלמדת "ידע ים", ידע בסיסי שמאפשר לשחיין להכין את עצמו ומשפר את רמת השחייה והבטיחות.

מלמדת ידע ים לשיפור רמת השחייה והבטיחות
מלמדת ידע ים לשיפור רמת השחייה והבטיחות

"כל מי ששוחה בים צריך להכיר זרמים, גלים, זרם, סחף וכו' ולהתמודד עם התנאים. בישראל לא מלמדים את התחום ומתפלאים שאנשים לא נזהרים ויש טביעות רבות."

"אנשים גם חוששים להיכנס למים ואני טוענת שידע מפרק את הפחד. כמו כן, יש בעיה חמורה עם החוק בעניין שחייה במים פתוחים". 

מים פתוחים

"אם החוף אינו מוכרז, אז אסור לפי החוק לשחות בו, ופקחים עם אופנועי ים מוסמכים לרדוף אחרי שחיינים ולקנוס אותם ב-750 שקל על נוכחותם במים. נשמע הזוי אבל זה המצב ויש תקדימים, למשל בחוף הצוק."

"ישראל היא מדינה עם חופים ארוכים, אבל חסרה הנגשה לציבור וכאמור ניתן להטיל קנסות על שחיינים שלא סיכנו איש. אני מקווה שיהיו חברי כנסת שיסייעו לנו ויחריגו שחיינים מהחוק המוזר. כרגע אין כאלה".  

ב-2016 נכנסה, כאמור, קופמן-טורק לספר השיאים של גינס בזכות משחה משותף של כ-30 שחיינים בים המלח. המטרה הייתה כמובן הגברת המודעות למצבו המידרדר של האגם, עניין שנשאר רלוונטי גם כיום.  

איך שוחים באגם המלוח? 

"עם מסיכות ענק כמו של טלטאביז, וגם צריך להיזהר איתן ולשלוט בהן כדי להימנע מחדירת מלח. מבחינתי הגינס פחות חשוב מהעלאת המודעות למצבו של ים המלח הגווע."

"הצטרפתי ליוזמה נהדרת של עודד רהב שפועל כבר שנים יחד עם ירדני ופלסטיני כדי לעורר הד מקומי ועולמי לעניין. לפני כשנה יצא סרט בשם 'שומרי ים המוות' שמתעד את הפעילות הזאת".  

איך את מחלקת את הזמן בין הבריכה, הים התיכון, הכנרת וים סוף? 

"אני נמצאת בבריכה ובים באופן שווה אבל ברור שהים התיכון הוא המוביל מבחינתי. אני גרה ליד החוף בשפיים, שוחה ומאמנת שם וגם בתל אביב. את הכנרת צלחתי כבר 15 פעמים לאורך, כלומר 20.6 ק"מ, ובקרוב אעשה זאת שוב."

"ים סוף רחוק, אבל פעם בחודש אני מוציאה קבוצה לחופשת שחייה באילת, סדר גודל של 24 שעות. זה מספיק כדי ליהנות ממה שיש לים להציע".   

מהם האתגרים הבאים שלך? 

"האתגר העיקרי שלי הוא קידום הענף של שחייה במים פתוחים והגברת המודעות לכך שניתן לסייע באמצעות הפעילות הספורטיבית לבריאות הציבור ובריאות הנפש אחרי תקופה ארוכה של בידודים."

"חשוב שאנשים יבינו שזה ספורט שמתאים לכל גיל. אני מעוניינת גם לקדם את עמותת 'שחיית מרתון גליל'. מבחינת מרחק, היעד האישי הוא מאה קילומטר במאי 2022."

"בניתי תוכנית אימונים, ואני מתכוננת שבוע אחרי שבוע ושוחה בעיקר עם חברים טובים, וגם מקווה להוציא ספר ולהמשיך לצייר באקוורל". 

איפה יעבור המסלול שאת מתכננת למאה קילומטר? 

"עדיין לא ברור. קשה לדעת מה יקרה בים מבחינת זרמים ורוחות, פעמים רבות מה שמתכננים זה לא מה שקורה בשטח."

"יש כל מיני איסורים שקשורים לבסיסי צבא ולנמל חיפה, ועוד לא ביררתי את כולם. מקווה ששחיינים מהקהילה יצטרפו אלי בזמן המרתון ואוכל לעמוד במשימה".  

אביישג טורק שחיינית מים פתוחים | צילום, אריק זינגר

יוסי אשור, מקיבוץ עין דור, מוביל גברים למסעות הזויים בארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן