יבול שיא
הרפת והחלב
השר גלנט עם אבי פרל

אירוע סיום ממלכתי למדען הראשי

7 דק' קריאה

שיתוף:

אירוע סיום ממלכתי למדען הראשי: השר יואב גלנט "בעיניי כשמדברים על פרופסור ומדען זה אבי פרל. פרופסור מפוזר זה קלאסי ליצירתיות. הקבאב הבולגרי שלך מצוין". השר אורי אריאל: "מי שמייצר ראשון זה המדען הראשי. המחקר החקלאי זה חצי מיליארד שקלים כל שנה; מו"פ אזורי ועל זה מו"פ מסחרי של חברות ומכוני מחקר לפיתוח חקלאי". אבי פרל: "מדינת ישראל בנתה מגזר פרטי שמשגשג בתחום החקלאות אך במו"פ הציבורי אנחנו במקום נמוך מדי, כי השקל הממשלתי מתנהג אחרת מהשקל הפרטי"

כרם ענבי המחקר של וולקני לבש חג. שולחנות עמוסי אשכולות ענבים וקעריות פיסטוקים ובקבוקי יין מיקב "בזק", של מי שהיה ראש שירות ההדרכה הממשלתי חנן בזק. שעה שידועני חקלאות מתקופות עבודה שונות הגיחו למקום, צוות ההסעדה שקד על הסטייקים העסיסיים שהמתינו עד לאחר ברכות המכובדים – אירוע סיום ממלכתי למדען הראשי!

נדמה שהשטח החקלאי הפורה הזה לא ידע אירוע כה מלבב. היה זה המדען הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ד"ר אבי פרל, שערך לעצמו מסיבת פרישה מהתפקיד אחרי כמעט שבע שנים בשרות הממלכתי. אבי אמנם לא יצא לגמלאות ולפניו עוד חמש שנות עבודה במחקר הענבים, אולם אם ניתנת לך הזדמנות לפגוש את כל המי ומי, מדוע לוותר.

האמת, שלא האמנתי למראה עיניי כשלשטח הגיע תחילה מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו שגם אם יהיה מי שיכחיש, היה ברור לרבים מהנוכחים שהוא המאיץ שהביא לפרישה מוקדמת של המדען מתפקידו. אין צורך לחזור על מה שהתרחש והכל כבר סופר ופורסם בגיליונות קודמים שלנו, אבל בכל זאת זה היה די מפתיע לראות את המנכ"ל ואת המדען חבוקים ומתרגשים כאחד. ואחר-כך הגיע גם שר החקלאות אורי אריאל שחיבק ולחץ ידיים למדען וגם העניק לו תשורה בצילום ממוסגר של אשכול ענבים שהגיש אבי פרל לנשיא המדינה ראובן (רובי)ריבלין בביקורו בוולקני לפני שבועות אחדים.

ומי עוד נכח באירוע הפרידה הממלכתי?

שר החקלאות הקודם יאיר שמיר והמנכ"ל שלו אלוף משנה במילואים רמי כהן שמעורב בפרשת השחיתות של בכירי "ישראל ביתנו". בכיר האורחים היה שר העלייה והקליטה אלוף במילואים יואב גלנט, חבר אישי קרוב של המדען פרל. ובנוסף, התייצבות ראויה של הפקידות הבכירה במשרד וכמובן צוות משרד המדען.

זה היה אירוע לא שיגרתי. מפגש של ממלאי תפקידים בכירים שהמשותף להם חבר, בן הארץ הזאת, שהחליט לפרוש מתפקידו ולמחרת חזר לשטח כחוקר מן המניין ומי שנחשב לאחד המוחות המרכזיים בחקר ענבים.

עוד קודם שהסבו אל השולחנות יכולנו לשמוע את השר יואב גלנט מתרעם על כך שרשות מקרקעי ישראל עוקרת מטעים שניטעו לפני 70 שנה. מי שהאזין לו הציע שיפעל לקבל את תיק החקלאות ואז ייעצרו העקירות…

חנן בזק מנחה ולצדו שר החקלאות
חנן בזק מנחה ולצדו שר החקלאות

חנן בזק גם חבר אישי של המדען הראשי התנדב להנחות: "השר שמיר לא היה נכנס ללשכה לפני שבא אליך אבי לומר לך בוקר טוב ושלום. מי שבא לכאן אלה אנשים שעבדת אתם ביום-יום, חיבקת אותם והם חיבקו אותך. אם עץ הפיקוס שלמרגלותיו אנו מתכנסים היה יודע לדבר הוא היה מספר מה קורה כאן כל השנה ואילו פגישות התקיימו בכרם. תראה אבי איזה אנשים באו לברך אותך. שרים. גם אורית נוקד שבחרה בך למדען הוזמנה והודיעה כי אשפוזו של בעלה מנעה ממנה לבוא לכאן. אורית מסרה לי ברכה בעל פה וציינה כי היתה לה הזכות למנות אותך כמדען והיא מצטרפת לברכות. אתה חוזר למינהל המחקר תחת האיש שעבד אתך – פרופסור אלי פיינרמן שנמצא בחו"ל – ואקרא את הברכה שהכין מראש".

אנו מביאים קטעים ממה שפרופסור אלי פיינרמן כתב לד"ר אבי פרל:

"אנצל את העובדה שאני בחו"ל לדבר עליך בגוף שלישי ולהביך אותך מרחוק. לכל אחד מאתנו יש ודאי אבי פרטי משלו. את אבי "שלי" זכיתי להכיר מספר ימים אחרי שהגעתי לוולקני בדצמבר 2016. איש אשכולות, סקרן, חכם, חד מחשבה וחד לשון, חצוף, בעל יכולת לימוד מהירה ודעות מוצקות, שמשקלו הסגולי גדול (כמעט כמו משקל גופו לפני הדיאטה). אבי מיטיב להתנסח, מקורי ועצמאי שלא מהסס ולפעמים אפילו ממש נהנה להציג דעות שאינן בקונצנזוס. הוא מסוגל להבין ולנתח מערכות מורכבות ולהבדיל בין עיקר לתפל. אמן של חשיבה מחוץ לקופסא.

אבי הסקרן ורחב הידע מגלה עניין בנושאים שונים ומגוונים החורגים מתחום המחקר והתפקיד שלו כמדען ראשי. אני זוכר למשל את הפעם הראשונה בה התוודעתי בחדר האוכל לשליטה שלו בתחומי רפואה ובריאות ולמדתי מהעצות המנומקות שנתן לי בנושאים של מתוק וסכרת. לאחרונה התוודעתי גם לשליטתו ברזי ההכנה של קציצות בשר מטובלות שנטרפות כמו גרעינים. הוא לא מפסיק להפתיע ואף פעם לא משעמם בחברתו. אדם מורכב שממזג רצינות וכובד ראש עם הומור ציני ומושחז, איש שיחה שאוהב ויודע ליהנות מהחיים, "מתפלסף" לעיתים, ויחד עם זאת פרגמטיסט שמחובר למציאות ולא מרחף בדמיון העקר.

את תפקיד המדען הראשי מילא אבי בכישרון רב ובהצלחה מרשימה ביותר. סייעו לו בכך הניסיון המחקרי רב השנים שלו במכון למדעי הצמח בוולקני, היכולת שלו ללמוד ולהתחדש, הידע העצום שלו, החזון שגיבש, המחשבה המקורית והקשרים שיצר עם מוסדות מחקר, אוניברסיטאות ויזמים רלוונטיים בארץ ובעולם.

בצד תפקידו התובעני כמדען ראשי, אבי המשיך להוביל ולנהל את פרויקט השבחת ענבי המאכל שהוא עורך כחוקר במכון וולקני. מדובר בפרויקט השבחה ייחודי של פיתוח זנים חדשים בענבי מאכל המתבסס על חומר גנטי מובחר ועל מסחור מוצלח של זנים רבים, ועל הקמת מועדון מגדלים רב-לאומי התומך בתכניות ההשבחה של אבי".

בסיום דברי הברכה הדגיש פרופסור פיינרמן: "אבי מתעתד להקדיש את מלוא מרצו וזמנו לתכניות ההשבחה והטיפוח שלו שמתחילות בכרם ובמעבדות וולקני ונוסקות משם לרחבי הגלובוס. אנחנו בוולקני לא מתכוונים לוותר לאבי וזוממים להסתייע באיש המיוחד והמוכשר הזה במסחור והפצת תוצרי המחקר שלנו בארץ ובעולם. בהכירי את אבי, אין לי ספק כי יש עוד פסגות הצלחה רבות באופק שלו. אסיים בתודה אישית ענקית לך אבי. נהניתי ללמוד ממך, לעבוד איתך, לצחוק אתך, להיות קולגה שלך וחבר שלך. שמור לי אשכול מתוק כשאחזור לארץ".

שר החקלאות לשעבר יאיר שמיר גילה למי שלא ידע ש"פה בכרם היינו עושים פגישות עבודה. יש חיים מעבר לאקדמיה ולמעבדות. תודה לך על התקופה שהיינו ביחד". גם המנכ"ל לשעבר רמי כהן בירך ואמר: "אבי יודע להיות חבר. אבי אדם שהאמירה והחשיבה שלו הם מחוץ לקופסא. הקשר שלך עם חנן בזק מיוחד. כשנכנסתם לפגישה אצלי ידעתי שהולכת להיות תקלה. נהנינו לעבוד אתך, גם אני וגם יאיר (שמיר) ".

מימין השר לשעבר שמיר המנכל לשעבר רמי כהן ואבי פרל
מימין השר לשעבר שמיר המנכל לשעבר רמי כהן ואבי פרל

רמי כהן ציין כי היום הוא במקום אחר, בחברת הייטק ובתשובה לשאלתי בעניין ההאשמות הכבדות נגדו השיב: "המשפט יימשך חמש שנים ולא יהיה כלום". גיל וולך העוזר הקרוב של המדען הראשי היוצא: "אנחנו לא בהספד בלוויה אם כי אני יודע שדאגת לך ולאשתך לחלקת קבר…קשה לסכם 8 שנים בלשכת המדען. יש תחושת עצב. חוש הומור שחור. כל אלה נחסר. בביקורו של ראש ממשלת רוסיה מדוודב ניכר היה שהחליפה מעיקה עליך כמשקולת כבדה. פרויקט ההשבחה של הענבים יפתח שנה חדשה אתך ב-1 בינואר. היצירתיות והרעיונות שלך מתפרצים כמו פופקורן". יעקב מועלם, ראש יחידת "קידום" למסחור: "התחלנו בריב. היה נעים לעבוד אתך. ראש יצירתי. בצד העסקי הבין את המערכת. בא עם חזון".
המנחה פנה לשר יואב גלנט והזמין אותו לברך. "לא אקרא מהדף שלא תחשבו שאלה מסרים מהקמפיין" אמר בראשית דבריו והמשיך: "היכרתי את אבי בנסיבות הכי מאפיינות אותו. עם ענבים ומנגו בלשכת ראש הממשלה והוא מסביר על הפירות. וולקני מוביל משהו מיוחד. המדען הראשי מביא את הנושא לכלל ביטוי. הענבים שלו בלב הפעילות המחקרית. אני מוצא לנכון להודות לשרי חקלאות שסבלו אותך. בעיניי כשמדברים על פרופסור ומדען זה אבי פרל. פרופסור מפוזר זה קלאסי ליצירתיות. הקבאב הבולגרי שלך מצוין".

ומכאן לשר החקלאות אורי אריאל: "גיליתי בהזדמנות את נקודת השבירה של הפרופסור. נולד לו נכד והוא שבור. אני רוצה לדבר על החקלאים שבשדות. הטובים בעולם שיש להם קבלות. בקנאביס רפואי הם ראשונים. אי אפשר לעשות בלי המו"פ. מי שמייצר ראשון זה המדען הראשי. המחקר החקלאי זה חצי מיליארד שקלים כל שנה; מו"פ אזורי ועל זה מו"פ מסחרי של חברות ומכוני מחקר ופיתוח חקלאי. זה כסף גדול מאד למצוא את הגידול הבא. דואגים שתמיד יהיה משהו לדור הבא. 15-20 שנה עד שפיתוח יהיה מסחרי. התכנית של אבי עזרה לחקלאים. לא עושים מחקר רק למען המחקר. צריך לשלב חברות כלכליות שרוצות תוצאות והתוצאה היא כספית" ובפנייה ישירה לאבי פרל שישב לצדו הוסיף השר אריאל: "היכולת לעבוד אתך הייתה מאתגרת. כיף לחטוף, כיף להחטיף". לבקשת המנחה לקצר בדברים הוסיף השר: "מבין, היום לא יהיה דבר תורה". השר הגיש לאבי פרל צילום ממוסגר מביקור הנשיא ריבלין בוולקני.

וכאן העביר חנן בזק את המיקרופון לחתן השמחה שאירגן את אירוע הפרישה שהודה כך:

"זהו, תמו כל המילים החגיגיות במילון הפרידות ואכן זו זכות גדולה להיות נוכח ובמצב ערני בטקס ההספדים שלך עצמך. אבל בכל זאת גם לי יש מספר מילות פרידה להשמיע באוזניכם. רציתי להיות משמעותי, ניסיתי להתוות דרך, ניסיתי לפעול בשני העולמות, האקדמי-חקלאי שצריך להמשיך לעבור שדרוג מערכות על מנת שיתחבר לעולם השני – העולם הטכנולוגי-עסקי. הבנתי כי מדען ראשי בראש ובראשונה צריך להוכיח שהוא מנוע צמיחה אפקטיבי, שהוא המקום הטוב ביותר לשים בו תקציב גדול מראש ובסוף השנה את כל עודפי התקציב. לתפיסתי, המדען הראשי צריך להיות אחד האנשים הבודדים שמתקבלים הן אצל השר ומנכ"ל המשרד והן באוצר – בחיבוק ובחיוך, וזה לא תמיד בגלל אישיותו הקורנת…

הבנתי שהמו"פ החקלאי צריך להיות דינמי, נסייני והכי טוב בעולם וזה מאד אנטי ממשלתי. רבות מהתכניות האייקוניות ששמו את חקלאות ישראל במקום בו היא נמצאת כיום נולדו בשנות השבעים והשמונים, תקופה שיכולת הביצוע הממשלתית הייתה גבוהה הרבה יותר. חייבים להחזיר זאת ועכשיו. יש משהו במו"פ שהוא טהור, אולם הצרכים של עולם החדשנות השתנו. הסטארט-אפ ניישן קיים, אולם המשימה שלנו השתנתה, הסביבה השתנתה וגם המקום שלנו כשחקנים השתנה.

בתפקיד שלי, שלעיתים לא מצא חן בעיני אנשים, היה גם לומר: כמי שרואה מלמעלה את מה שקורה בעולם, אני מתריע שאם נמשיך בעסקים כרגיל פשוט נידרדר. אפשר לומר: נו, אז נרד מהמקום הראשון לחמישי, לא נורא. אבל זוהי אמירה דרסטית כי החקלאות שלנו מבוססת על ידע. אין לנו משהו אחר וידע שמפותח במערכת מו"פית הוא בגדר שמועה בלבד עד שאתה מיישם אותו. מדינת ישראל בנתה מגזר פרטי שמשגשג  בתחום החקלאות אך במו"פ הציבורי אנחנו במקום נמוך מדי, כי השקל הממשלתי מתנהג אחרת מהשקל הפרטי. יש לו טווח זמן אחר וגם אם יש לו מטרות אחרות, גם בהשקעתו צריך מתישהו להביא תשואה ואין לו תחליף. הסכומים שעבורנו הם אסטרטגיים, עבור המדינה הם לא סכומי מאקרו, ואני מקווה שמשרד החקלאות ימשיך להציב את תקציב המדען הראשי בראש סדר העדיפויות.

ולפני סוף דבריי – רשימת תודות. בראש ובראשונה למשפחתי שהשאילה אותי לביצוע עבודות שירות לטובת הקהילה לתקופה של ארבע שנים שהפכו לבסוף לכמעט שמונה. הם חלקו איתי את התסכולים וגם את השמחות הקטנות ועל כך נתונה להם תודתי והערכתי. לאורית נוקד, על הזכות שנתנה לי לכהן בתפקיד זה (היו עוד שלושה מתמודדים במכרז – ש.ו.) ליאיר, רמי, אורי ובן אליהו על הבנת צרכי המו"פ וחשיבותו לאורך כל השנים. לחברי וידידי חנן בזק שהולך אתי לאורך כל הדרך והנחה ברוב כשרון את נושאי הדברים בבוקר זה. וכאן המשיך וקרא בשמותיהם של כל אנשי לשכת המדען הראשי במשרד החקלאות. ובפרק הסיום אמר ד"ר אבי פרל כך: "תודה מיוחדת ליובל אשדת, שליווה ותמך בעבודתי לאורך כל השנים וחשוב לי להזכיר במיוחד את תרומתו בהליך השיפוט של הצעות המחקר לקראת הקמת המרכז הלאומי לעריכה גנומית (ד"ר יובל אשדת המדען הראשי שקדם לפרל נכח באירוע – ש.ו.). תודה גם לאלו שעשו לי את המוות. למדתי בעיקר מהם המון ויצאתי מחוזק בצדקת דרכי אבל התודה העיקרית שלי היא בעצם לאלו שרובם לא נמצאים כאן: לגיבורים האמיתיים החוקרים, המדריכים והמגדלים שמזכירים לנו מדי יום את ייחודה ואת ייעודה של חקלאות ישראל, ודרך כך גם את אופיו האמיתי של עם ישראל. בחרתי לערוך את אירוע הפרידה בכרם. זה המקום ממנו באתי ואליו אני חוזר. פרויקט חיי, הבית השני שלי.
וברוח זו של סגירת מעגלים אסיים את דבריי בציטוט קצר מדברי המשורר טי.אס.אליוט, מהמשוררים הגדולים של המאה העשרים. ואחרי האנגלית אתרגם: "לעולם לא נפסיק לחקור ובסופו של כל מסע מחקר נגיע למקום ממנו יצאנו אבל נכיר אותו בפעם הראשונה…תודה שהגעתם לציין אירוע זה אתי".
ד"ר אבי פרל, בן 62, שב לוולקני כחוקר ויהיה פעיל בהשבחת ענבי מאכל. מכיוון שבתקופת ממשלת מעבר לא ניתן לקיים מכרז ממשלתי קבעה הנהלת משרד החקלאות שמנהל השירותים להגנת הצומח פרופסור עבד גרה יהיה מ"מ המדען הראשי עד לעריכת מכרז רשמי אחרי הבחירות לכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן