יבול שיא
הרפת והחלב
מים פרח

הקצאות מים לחקלאות 2021

3 דק' קריאה

שיתוף:

לאחרונה פרסמה מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב פניה לציבור, בבקשה להשמיע את עמדתו בדבר הכוונה לקבוע את "כללי המים (הסדר מפורט לאזור קיצוב), תשפ"א-2020" – לעניין הקצאת מים למטרות חקלאות וטבע לשנת רישוי 2021.

הקצאות מים לחקלאות: עניינם של הכללים בקביעת כמויות המים, שמנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב רשאי להקצות במהלך שנת 2021 למטרות השונות, הנתונות למשטר הקצאות – למטרת חקלאות ולמטרת שימור ערכי טבע ונוף. השיפור, שחל במצב מקורות המים של ישראל, במערכת הארצית ובאזור סובב כינרת, מאפשר לרשות המים להגדיל את הקצאות המים לחקלאות לשנת 2021, ללא תלות בעונת הגשמים 2020 – 2021.

על פי הנוסח, שפורסם לשימוע, הקצאת המים לחקלאות במערכת הארצית לשנת 2021, תעמוד על 340 מיליוני מ"ק. רשות המים רשאית להתיר הפקה נוספת, למטרות חקלאות, של עד 25 מיליוני מ"ק מקידוחים באזור הצפון. הקצאת המים השפירים לחקלאות להפקה באזור הגליל העליון תוגבל בסך של 92 מיליוני מ"ק.

הקצאת מי קולחים ממפעלי השבה לשנת 2021, תעמוד על כ-342 מיליוני מ"ק לפי הפירוט שלהלן: הקצאת מי השפד"ן לשנת 2021, תעמוד על 163 מיליוני מ"ק. מנהל רשות המים רשאי להגדיל את כמויות מי הקולחים והשפד"ן בהתאם למצאי המים בפועל.

 

הקצאות מים לחקלאות
הקצאות מים לחקלאות

 

הצעה להגדלה זמנית של הכמות המוכרת לבית

במהלך ספטמבר 2020 פורסמה לשימוע, על ידי רשות המים, תקנה[1] שתאפשר, לתקופה מוגבלת, את הגדלת הכמות המוכרת בתעריף הנמוך למשק בית.

מטרת התקנה המוצעת הינה הגדלה זמנית של כמות המים המוכרת לצרכן בשל משבר הקורונה. במקביל, יועלה המחיר של המים לכמות שמעל הכמות המוכרת, כך שהמסגרת הכוללת של משק המים לא תיפגע.

הכוונה הינה להגדיל את הכמות המוכרת מ-3.5 מ"ק לנפש לחודש, ל-4 מ"ק. בהתאמה יועלה התעריף לצריכה שמעל הכמות המוכרת בכ-0.35 ש"ח למ"ק לתקופה.

דהיינו, משמעות יישום ההצעה הינה ייקור המים לעסקים (אשר אינם זכאים לכמות המוכרת בתעריף מוזל) בשיעור של כ-3%. עסקים רבים כגון מסעדות ובתי מלון וכן ארגוני התעשיינים הגישו התנגדות להצעה, בטענה שיש כאן פגיעה נוספת בעסקים, שגם כך נפגעים קשה ממגפת הקורונה.

לגבי יישוב מתוכנן, ההשפעה על כל יישוב תהיה שונה בהתאם לכמות התושבים בו, אשר צריכת המים תוזל להם, אל מול הצריכה הנוספת מעל הכמות המוכרת שתתייקר.

תעריפי מים לחקלאות

כללי המים והביוב קובעים, כי לכל נפש מגיעה כמות מים מוכרת בסך 3.5 מ"ק לחודש ולא פחות מ-7 מ"ק לחודש ליחידת דיור.

בכדי לקבל את הכמות המוכרת, בתעריף המוזל לשנת 2021, יש לדווח לרשות המים על מספר הנפשות הרשומות ביישוב בטופס מקוון עד ליום 30 בנובמבר 2020.

על פי התקנות, הכמות המוכרת ליישוב מתוכנן (קיבוצים ומושבים), תעודכן בהתאם לביצוע בפועל בשנה הקודמת, כך שיישוב שסיפק בפועל לצרכנים בשטחו כמות מוכרת גדולה יותר (התווספו צרכנים במהלך השנה), יקבל תוספת הקצאה בשנה העוקבת, ולהיפך – יישוב שסיפק פחות מים בכמות המוכרת תיגרע כמות זו מהכמות המוכרת בשנה העוקבת.

נזכיר, כי אי דיווח במועד יגרום להקטנת ההקצאה של הכמות המוכרת, עד לכדי שיעור של 80%, דבר שייקר את עלות המים בסכום שיכול להגיע בשנה לעשרות אלפי ש"ח נוספים.

מים לגינון ציבורי

מזה מספר שנים יישובים מתוכננים זכאים להקצאה של מים מוזלים לגינון ציבורי, בתנאי שיש בהם הפרדה בין ספק המים לצרכן המים לגינון, וכן שהם מחייבים את כלל הצרכנים במחירי התקנות. ההנחה על מים לגינון ציבורי הינה כ-2 ש"ח למ"ק ויכולה להגיע לעשרות אלפי ש"ח לשנה ליישוב.

נזכיר, כי מי שעדין לא הגיש בקשה להקצאת מים לגינון הציבורי ויעשה זאת עד סוף שנת 2020, יקבל את ההקצאה מתחילת שנת 2020 ויהיה זכאי להחזר כספים ששולמו בעודף בתעריף הגבוה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן