יבול שיא
הרפת והחלב
מחזור פלסטיק בחקלאות

חקלאות בת־קיימא – מה עושים עם כל הפלסטיק?

2 דק' קריאה

שיתוף:

בסופי שבוע אני נוהגת לשוח בטבע, אך לאחרונה זה נעשה קשה יותר ויותר.. לא בגלל חום יולי- אוגוסט או שמיכת הלחות הנלווית, לא בגלל ההתארגנות לפני והלוגיסטיקה, גם לא בגלל העומסים בכבישים בדרך הביתה, אלא בגלל הפלסטיק, המון פלסטיק ועוד פלסטיק

 

לעיתים פלסטיק שהושאר כפי שהוא עם תום השימוש בו, לעיתים פלסטיק בשקיות שנערם בערמות מלאות ציפייה, לעיתים כזה שמתגולל על הקרקע או צף לו במימי מעיין, לעיתים פלסטיק שמתנפנף כדגל צבעוני מאיזה שיח או עץ ואפילו פלסטיק שנקבר באדמה או הושלך לאיזו מערה.

נראה לי כי מצב הפלסטיק הוא סממן למצב אנושי/ תרבותי, כמו חתול שהפסיק ל"התנקות".. משהו השתנה ולא לטובה.

בתמונת חיינו מרכיבים רבים: פוליטי, חברתי, כלכלי, תרבותי ועוד. אני רוצה לכוון את הזרקור למרכיב חשוב נוסף – המצב הסביבתי.

השימוש בפלסטיק נפוץ מאוד ואף מקל על שגרת חיינו, אבל באיזה מחיר? האם מחיר של זיהום סביבתי חמור, כזה שמתבטא בזיהום רחב, לא מתכלה, כדאי לנו? מה זה אומר עלינו אם כחברה ישראלית הפסקנו "להתנקות"?

גם במגזר החקלאי נפוץ השימוש בפלסטיק: צנרות השקיה, מגשי שתילה, עציצים, חיפוי קרקע, חיפוי צמחים, כיסוי בתי צמיחה, אביזרים שונים, כלים, מכלי אחסון, שקיות, אריזות ועוד. השימוש בפלסטיק תורם לגידול מבוקר, העלאת היבול ואיכות התוצרת, הארכת עונת הגידול, צמצום השימוש בקוטלי עשבייה ומזיקים וגם מאפשר גידול באזורי גידול שללא השימוש בפלסטיק היו בלתי אפשריים. אך מה עושים עם כל הפלסטיק הזה, בגמר השימוש? שריפה אינה חוקית ומסוכנת בגלל פליטות חומרים רעילים ובהעדר פתרון מוסדר וכוללני במשקים רבים נערם הפלסטיק בשולי החלקה או מוטמן, מה שעלול להפוך למפגע שיזהם את הקרקע, מקורות מים סמוכים ואת הסביבה בכלל.

באיחוד האירופי למשל, כ-4% מסה"כ הפלסטיק, מיועד לחקלאות אך בתוך הענף הוא גורם יצור מרכזי והשימוש בו במגמת עלייה קבועה. מאידך, בחקלאות אפשרויות רבות להפחית את השימוש בפלסטיק, למחזר ולתרום לניקיון הסביבה שלנו.

גורם מרכזי להפחתת השימוש ומחזור פלסטיק בחקלאות הוא המוטיבציה של החקלאי. בנוסף, יש אחריות רבה על יצרני הפלסטיק לחקלאות וספקי התשומות שמספקים מרכולתם ארוזה בפלסטיק. באזור אלברטה בקנדה החלו ב-2007 בתוכניות שונות לעידוד מחזור פלסטיק בחקלאות, ביניהן תחרות איסוף למחזור בין חקלאים ופרס כספי לראשונים לאסוף כמות מסוימת של פלסטיק למחזור.

ב-2013 כונסה לראשונה בצפון אמריקה, ועדה למחזור פלסטיק חקלאי"The  Agricultural Plastics Recycling Conference" – APRC המפגישה יצרנים, סיטונאים, חקלאים, אנשי תעשיית המחזור ופקידי ממשל במטרה לייעל את השימוש בפלסטיק, למחזר ולהפחית שימוש עודף. הוועדה צפויה להתכנס שוב באוגוסט 2021 בסן דיאגו, קליפורניה.

ב- 2019 בבריטניה, ארגון חקלאות, פלסטיק וסביבה "Agriculture, Plastic & Environment UK" APE UK – , הכריז על תוכנית וולונטרית בה שותפים מרבית יצרני הפלסטיק לחקלאות בבריטניה, במסגרת התוכנית שמו להם יצרני הפלסטיק למטרה – שילוב פלסטיק ממוחזר כחלק משמעותי בחומרי הגלם ובמקביל לספק מידע ותמיכה מקצועית וכלכלית לשיפור תהליך מחזור פסולת הפלסטיק החקלאית. בווילס שבבריטניה ארגון חקלאים NFU- CYMRU עוסק במציאת תחליפים לשימוש בפלסטיק בחקלאות כדוגמת שימוש בחומרים מתכלים ביולוגית, שימוש במיכון כחלופה ועוד.. בנוסף יזם הארגון מהלכים לעידוד מחזור פלסטיק, הטלת מס על שימוש באריזות פלסטיק או שימוש חד פעמי בפלסטיק בחקלאות החל מ-2022.

במדינות ה-OECD הנושא נמצא על סדר היום; למרות הקורונה ואתגרי הכלכלה והחברה – הם לא חדלו ל"התנקות".

בתקווה שגם אנחנו נוכל לשוב על עקבותינו ולבחור בדרך נקייה ומקיימת.

מיחזור אלקטרוניקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן