יבול שיא
הרפת והחלב
יצוא הדרים

יצוא פרי הדר

3 דק' קריאה

שיתוף:

ישראל ייצאה לשוקי העולם 128,000 טונות פרי הדר עד סוף חודש מרס 2020. ירידה של 13% לעומת היקף הייצוא בתקופה המקבילה בשנה שעברה וגם פחות ב-14% בהשוואה להיקף הייצוא בעונת 2017/18. כך עולה מסיכום ביניים של פעילות ענף ההדרים במועצת הצמחים.

יצוא פרי הדר: מהסקירה עולה עוד כי 90% ממוצרי הייצוא היו אשכוליות והזן "אורי" שהוא המותג הבין לאומי של המנדרינה המתוקה "אור".

עד סוף חודש מרס השנה ייצאה ישראל 65,500 טונות של הזן "אורי". חרף המצב המיוחד ועל רקע משבר הקורונה ישראל מייצאת מדי שבוע 5000 טונות פרי הדר. עיקר הייצוא לאירופה. 45% לצרפת, 20% להולנד ו-20% לגרמניה ועוד 10% למדינות צפון אמריקה. המחירים גבוהים בכ-15-20 סנט אירו לעומת השנה שעברה.

מנתוני הייצוא מתברר עוד כי תם ייצוא אשכולית ה"סוויטי" (פומלית) עם 12,500 טונות, 2% יותר מהעונה הקודמת. כרבע מהכמות יוצאה ליפן וסין ובקרב המגדלים ניכרה שביעות רצון מתוצאות הייצוא והמחירים.

אשכולית לבנה – עדנה לזן הוותיק הזה, למרות שבאירופה המוצר אינו פופולרי, התחדש הייצוא שלו למזרח הרחוק (בשנות השבעים עיקר הייצוא היה ליפן). עד סוף חודש מרס יוצאו מהארץ 5,750 טונות של אשכולית לבנה, מהם 4000 טונות ליפן.

אשכולית אדומה – הייצוא הסתכם ב-32,500 טונות (4% פחות מבשנה שעברה), רבע מהתוצרת נשלחה ליפן וסין. המחיר בסין מאד מאד אטרקטיבי, חרף הסיכונים. באירופה המגדל מקבל 0.8 -0.9 שקלים על הפרי הארוז בשער הפרדס. בסין – מחיר כפול!

ובאשר לשוק המקומי – בסקירת ענף ההדרים נמסר ש"יש יתרונות וחסרונות למצב הקיים. מחד יש ביקוש רב לפרי הדר, אך מאידך כל העסקים המוסדיים חדלו למשוך פרי – בתי מלון, מערכות הסעדה, בתי קפה וכו', כך שעיקר הפעילות היא ברשתות השיווק הגדולות. גם סגירת השווקים הפתוחים הקטינה את יכולת הצרכנים לרכוש יותר פרי, שם בדרך כלל הפרי איכותי וטרי יותר".

הפיגור בכמויות ניכר גם בתעשייה, מאותן סיבות של הפיגור בייצוא, רק הרבה יותר משמעותי. כ-90 אלף טונות בלבד, מעל מחצית מהכמות אשכוליות. 22.5% פחות מהעונה הקודמת, לעת הזאת. התעשייה שנקראה "המחסנים הקטנים" ששילמה מחירים טובים ממפעלי המיץ הגדולים, נעלמה מהשוק, על רקע סגירת המסעדות, חברות ההסעדה ובתי הקפה.

מחירים – תפוזים כמו בשנה שעברה – 180 דולר לטון בשער הפרדס שהם 160 דולר בשער המפעל. אשכוליות פחות מהשנה שעברה – 190-220 דולר לטון בשער המפעל, תלוי במועד ותלוי במפעל.

מנהל ענף ההדרים במועצת הצמחים טל עמית ציין בסקירה כי משרד החקלאות עודד מספר מיזמים של זירת מסחר דיגיטלית שמחברת בין הצרכן ליצרן ואולי בעתיד זה יהיה אפיק שיווק נוסף, עם פחות פערי תיווך. "כרגע, המיזמים הללו התארגנו "ברגע האחרון" (למרות שהם בתכנון כבר שנה) ולכן אני צופה שכמויות גדולות של פירות וירקות יעברו באפיק שיווקי זה, אך לא השנה".

יצוא פרי הדר

בסיכום הסקירה נאמר כי החל בתחילת חודש מרס 2020, מיד לאחר חג פורים, המהלך התקין של העונה השתנה בשל מגפת הקורונה העולמית והשפעותיה על כל תחומי החיים. מצד אחד היו ביקושים חסרי תקדים לפרי הדר (ויטמין C)בשוק המקומי ובייצוא. מצד שני היו בעיות לוגיסטיות בדרך הים ובהובלה יבשתית. המתחרים העיקריים, ספרד ותורכיה, התקשו למלא אחר ההזמנות בשל מחסור בידיים עובדות. גם ישראל ירדה בהספקי הקטיף בשל ירידה בכמות העובדים הפלשתינים, שחלקם לא שמח על סידור שהייה של חודש בישראל. אלו מבין העובדים שכן הסכימו לסידור הזה, עבדו בתפוקות גבוהות, הנסיעות נחסכו ולכן היו יותר שעות עבודה ביום.

בימי ו' תוספת לכוח הקטיף ניתנה מהמכינות הקדם צבאיות, מתנדבי "השומר החדש" וכן כמה מאות עובדים תאילנדים שניתן היה לניידם ממעסיקיהם שכרגע אינם זקוקים להם.

שערי המטבעות זינקו מהשפל שהיו בתחילת המשבר ושיפרו את ההכנסה השיקלית למגדלים. כרגע האירו נמוך בכ-5% ממצבו בעונה הקודמת אך גבוה ב-5% מזה שהיה בחודש פברואר השנה.

ולסיום – תחזיות לחוד ומציאות לחוד. בענף ההדרים ציפו לייצוא של 90 אלף טונות של הזן "אורי", כמו בשנה שעברה. על רקע המצב תחזית הייצוא עודכנה ל-80 אלף טונות. באשכוליות התחזית הייתה טובה ותואמת המציאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה
כשהגיע איסרי לגיל 11 החל לאכול חול בתוספת מים ששתה מכוס זכוכית. הוריו עמדו להתגרש אז והאוויר התלכלך בהמון מיקרובים. זה היה אחרי ששהה בבית חולים איזה חודש, הוא התלונן ובכה מרה כל לילה
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן