יבול שיא
הרפת והחלב
מופ ערבה

מו"פ ערבה מרכז וידור חצבה: הצצה והיכרות עם החקלאות בערבה

3 דק' קריאה

שיתוף:

מו"פ ערבה מרכז וידור, כל מי שצופה בה מהירידה התלולה של כביש 25 בואך צומת הערבה מדמיין רק מדבר ושממה.

לא רק אתם חושבים שמדובר בשממה כל היועצים של בן גוריון אמרו שחבל לחשוב על חקלאות כאן, פרט לשני חברי קיבוץ מעגן ששכנעו אותו כי יש לתת תקציבים למחקר על מנת ליישב את הערבה ואכן כן.

בשנת 85 של המאה הקודמת יאיר גרשוני  ממכון ולקני מקים את תחנת המחקר לימים מו"פ הערבה התיכונה ובצמוד אליו יוקם מאוחר יותר מרכז ויידור.

מחקר ופיתוח בערבה הוקם בשנת 1986, במסגרת מו"פ נגב ערבה, במטרה לשרת את צרכי הפיתוח של ההתיישבות באזורים מועדפים לאורך גבולות ישראל בנגב ובערבה.

מרכז ויידור מאפשר הצצה והיכרות עם החקלאות בערבה. הסיור הינו רב חושי וכולל סרט תלת מימד, כניסה לחממות תצוגה עם מיטב גידולי הערבה וביקור בחלל אינטראקטיבי-חוויתי מסקרן, בו תוכלו להוריד גשם, להפוך לחקלאים לרגע אחד… ולהציץ לתוך חייהם של חלק ממשפחות הערבה.

מופ ערבה תיכונה וצפונית תמר
מו"פ ערבה מרכז וידור

כ 4000 משפחות מתגוררות בערבה והן מייצרות כ 60% מיצוא הירקות הטריים בישראל כאשר זה מתפרס בערבה התיכונה מהיישובים, עידן, חצבה, עין יהב, צופר וצוקים כאשר המרכז הקהילתי  והמועצה יושבים בספיר.
המו"פ הוא הגוף המקצועי החקר ותומך ומקדם את חקלאות המקומית על ידי ניסוי ומחקר והתאמת של זנים מיוחדים וחדשים ומתן פתרונות לחקלאות המקומית.

ענף הירקות מהווה כ 75% משטחי הגידול בערבה התיכונה והצפונית כשהגידול העיקרי כיום הוא פלפל. מו"פ בתחום הירקות מתמקד בפלפל, אך גם בעגבניות, חצילים, מלון, תות שדה וגידולים אחרים.

נושאי המחקר העיקריים: ענף הירקות מהווה כ 75% משטחי הגידול בערבה התיכונה והצפונית כשהגידול העיקרי כיום הוא פלפל.  בחינת גידולים, זנים חדשים ושיטות גידול משופרות.

ייעול השימוש במים באיכויות שונות וברמות דשן משתנות. התמודדות עם מחסור בקרקע איכותית. אמצעים להורדת עלויות גידול. היבטים אקולוגיים – חקלאות ברת קיימא. ועוד

מופ ערבה פלפל
מופ ערבה פלפל

בסיור שלי ראיתי כמובן גידול פלפלים, ועגבניות לגובה רב תוך ניצול מקסימלי של השטח על ידי פיתולים של ענפי הצמח, זה מדהים. ראינו גידול של סוגי חצילים מעניינים, תות שדה, מלונים אבטיחים וירקות מעניינים ועוד.


ענף המטעים ובעיקר תמיכה ומחקר בענף התמרים, המטעים בערבה התיכונה והצפונית כוללים בעיקר תמרים, כרמי ענבי מאכל ומנגו.

בנוסף מספר קטן של מטעי פפאיה, גויאבות, ארגן ומורינגה. גידול המטע העיקרי בערבה הוא התמר כאשר בכל מושבי הערבה ישנם מטעי תמר כענף משותף, לצד מטעי תמרים שנטעו באופן פרטי בחלקות החקלאים.


מו"פ בענף המטעים מתמקד כיום בנושאי ייעול השימוש במים באיכויות שונות, בשיפור האגרוטכניקה, ובהכנסת גידולים חדשים לאזור.


מחקרי המטעים נערכים בשלושה מוקדים תחנת זהר, תחנת יאיר ולאחרונה גם בשלוחת פארן שבה ניטעו כרם לענבי מאכל ומטע נשירים, אפרסקים נקטרינות ומשמש.

ענף נוסף הוא הגנה על הצומח ללא חומרי הדברה, ויש המון אמצעים ביולוגים ואחרים ללמוד שם מחקרים אקולוגים ובמיוחד חקר עצי השיטה וצמחיה ימית באילת.


חקלאות מים: ענף חקלאות המים הוא ענף ייחודי בערבה העוסק בניסויים התומכים בייצור דגי הנוי של משקים בערבה, בפיתוח פרוטוקולים לגידול מינים חדשים.

מופ ערבה מחקר ופיתוח
מופ ערבה מחקר ופיתוח

מחקרים על קרקע ומים כולל שיטות השקיה ודישון, גילוי תרופות מצמחי המדבר ואפילו ערבה נקייה פרויקט הדגל של האזור ומטרתו להדביר את הנוכחות של מזיקי הסגר. מו"פ ערבה מתמודד למתן פתרונות אגרוטכניים ורגולוטרים לחקלאות המקומית והמספרים והתוצאות אכן מצדיקות את קיומו, קיימת תחנה נוספת בפארן עקב תנאי אקלים שונים.

מו"פ ערבה מרכז וידור | כתב וצילם: אהרון שצקין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן