יבול שיא
הרפת והחלב
ענבי טלי מושב לכיש

סיור ארגון מגדלי פירות ב"ענבי טלי" במושב לכיש

4 דק' קריאה

שיתוף:

"אנחנו לא מתנהגים כמו רוב החקלאים. יש הרבה ויכוחים, אך ההחלטות מתקבלות בראש אחד וכך אפשר להגיע לתוצאות חיוביות לחברה ולחקלאים כאחד. טוב לכולם"

המגזר החקלאי על כל שלוחותיו לא הצליח מעולם להתגבר על מחלות ילדות ועל אגו די מנופח שמלווה אותו שנים על שנים. מניתוח מעמיק של ההתנהלות בשדה הפתוח עוד לא אותר המוסד/האיגוד/הארגון שעיצב לעצמו מדיניות שתהיה מקובלת על חלקים נרחבים בציבור החקלאי.
בשבוע האחרון של חודש אוקטובר השתתפתי בסיור שטח שערך ארגון מגדלי הפירות באתרי הגידול רחבי הידיים של "ענבי טלי" במושב לכיש. לסיור הגיעו חברי מזכירות ארגון המגדלים והצטרפו אליהם יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מנכ"ל ההתאחדות אבשלום (אבו) וילן וכלכלנית ההתאחדות אילנה דרור. היוזמה לסיור באה מירון בלחסן, המנכ"ל החדש של ארגון מגדלי פירות, חקלאי בזכות עצמו במושב רמות נפתלי בגליל. שיחות גלויות עם הניצבים בראש החברה חשפו דרך התנהלות לא שגרתית של גידול ענבים ושיווקם לאתרי מכירה רבים, ופעילות התנדבותית ראויה לשבח של כל השותפים לעשייה.

מנכ"ל "ענבי טלי" משה (שיקו) דומוביץ, קיבוצניק מאפיקים, שניהל בשעתו בית אריזה לפירות וירקות בצמח, מנהל את החברה זה שלוש שנים והוא דיבר בגלוי על מעורבות מקצועית של חברי המושב שמביאה את החברה לתוצאות מצוינות: "אנחנו לא מתנהגים כמו רוב החקלאים. יש הרבה ויכוחים, מתקיימים דיונים לא מעטים אך ההחלטות מתקבלות בראש אחד וכך אפשר להגיע לתוצאות חיוביות לחברה ולחקלאים כאחד. טוב לכולם".

במושב לכיש חמישים מגדלים בשישים ושישה משקים חקלאיים. "אנחנו מוכרים בשנה 25 אלף טונות. מזה עשרים אלף טונות ענבי מאכל ועוד כ-5000 טונות עגבניות שרי שגדלות בקדש ברנע ואנחנו משווקים גם אפרסקים, נקטרינה, גויאבות קיץ שמגיעות מחלץ ואפילו קצת פלפל" – מציין המנכ"ל ומוסיף: "מסוף חודש מרס ועד סוף חודש יוני אנו מקיימים טרנזיט בבקעת הירדן, במושב תומר. עובדים עם מגדלים וקולטים מהם ענבים. מחודש יולי ועד חודש דצמבר אנו משווקים את ענבי המאכל שגדלים בלכיש".

 

כל מגדל משווק את תוצרתו בעצמו, כמובן דרך שיווק החברה, והחברה מעניקה למגדל במושב שירות מהשתיל ועד המכירה. ועוד משהו מעניין: כל החקלאים המגדלים במושב ומשווקים את התוצרת – מקבלים מחיר זהה. ומסתבר שכולם חיים בהרמוניה. מערכת השיווק פועלת כסדרה וכולם מרוצים"

 

דומוביץ ציין בשיחת הפתיחה, בפני חברי מזכירות ארגון מגדלי הפירות, כי החברה מקפידה הקפדת יתר על בקרת איכות של התוצרת הטריה טרם שיווקה. "בעונה יש ימים שמגיעים 550-600 משטחים של ענבים ומכל משטח דוגמים פרי. יושב ראש התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור מתערב וכבעל סמכא בנושא מוסיף: "עברו הימים שבדואים היו לוקחים משטח מלמעלה ואחר-כך משטח מלמטה. פה הביקורת מדעית, הכי מקצועית שיש".
כל מגדל משווק את תוצרתו בעצמו, כמובן דרך שיווק החברה, והחברה מעניקה למגדל במושב שירות מהשתיל ועד המכירה. ועוד משהו מעניין: כל החקלאים המגדלים במושב ומשווקים את התוצרת – מקבלים מחיר זהה. ומסתבר שכולם חיים בהרמוניה. מערכת השיווק פועלת כסדרה וכולם מרוצים.
מאיר צור חש צורך להתבטא ומוסיף: "כולם כאן בנים ממשיכים. בלכיש יש הדרכה משותפת ושומרים על רמה גבוהה". אסף ארד היושב ראש החדש של "ענבי טלי" מציין בפנינו כי כל דונם מניב שניים וחצי עד שלושה טונות ענבים, והנתח של "ענבי טלי" הוא כשליש מכמות של 60-70 אלף טונות ענבי מאכל שמגיעים מדי שנה לשווקים ולמרכולים.

 

אנחנו מבצעים מדי שנה 350 בדיקות למציאת שאריות של חומרי הדברה. שבעים אחוזים מענבי המאכל שלנו הם מתחת לרשת חדשה איכותית מאד שהבאנו מאיטליה"

 

ארד מבקש מכולנו לזכור שהמושב ממוקם עשרה קילומטרים מגדר ההפרדה ועשרים דקות נסיעה מפזורה בדואית ו"ברור שאנחנו שומרים על התוצרת שלנו. אנחנו תורמים לביטחון המדינה ומשקיעים מאות אלפי שקלים על ביטחון התוצרת שלנו". ובכעס רב הוא מוסיף: "שנביא ענבים ועגבניות מתורכיה? למטבחי צה"ל"? וכאן מתערב "אבו" וילן: "למה משרד הביטחון עושה מכרז בשנת שמיטה? יד רוחצת יד. שחיתות".

 

אסף ארד
אסף ארד

 

דרור אלירז, חבר הנהלת מושב לכיש, נוטל את רשות הדיבור: "אני משלם לעובד מתאילנד הבראה, פנסיה. שילמתי פעמיים על ימי בחירות השנה, למרות שהתאילנדי מצביע לממשלת תאילנד. יש לי תלושים של עשרת אלפים שקלים לכל תאילנדי". ממשרדי החברה ומתחם בקרת האיכות, בעת העמסת אלפי טונות של ענבים מתוקים, יצאנו לסיור ממונע בשטחי הגידול. ששת אלפים דונם של ענבים פזורים במרחבי מושב לכיש ולדעתי מעולם לא ראו כרמי הענבים במושב שיירה כה ארוכה של כלי רכב. בדרך נעצרנו סמוך לאתר שבו יוקם עד שנת 2021 מאגר המים השפירים החדש והמודרני שעתיד לספק מים לשלושה-עשר מושבים.

אסף ארד, היושב ראש, מציין כי המדינה חייבה שתהיינה אגודות מים גדולות ו"הקצתה 500 מיליון שקלים לפיתוח, ולשיקום מאגרים. אנחנו אמורים להעמיד לביצוע המשימה 45 מיליון שקלים. הבעיה הגדולה שלנו שהבנקים לא מוכנים לתת לנו הלוואות בסדר גודל כזה. אילו בטחונות אני יכול להביא לבנקים? מים? אין כאן נכסים מניבים. 35 מיליון ועוד עשרה מיליון שקלים לקו הולכה חדש. המאגר החדש צפוי להתמלא בחמישה מיליון מטרים מעוקבים מים. המחשבה היתה שנמכור את המים למושבים קרובים וכך נכסה את ההוצאה הגבוהה אבל המדינה אוסרת לעשות כסף ממכירת מים ומושב לכיש לקח על עצמו את הסיכון".

נכנסים למכוניות ונוסעים לכרמים. דרך סוגה בענבים בולטים, נוצצים, מה זה טעימים. נעצרים ונכנסים אל שורות הגידול. גיא רוזנפלד, אגרונום "ענבי טלי" מבקש מכל הנוכחים לטעום מהזן "סקרלוטה" האדמדם, ימים אחדים לפני הבציר. "אנחנו מבצעים מדי שנה 350 בדיקות למציאת שאריות של חומרי הדברה. שבעים אחוזים מענבי המאכל שלנו הם מתחת לרשת חדשה איכותית מאד שהבאנו מאיטליה". חבר מזכירות ארגון מגדלי פירות מדבר בשבח זני הענבים של מושב לכיש לאורך שנים רבות והאגרונום של החברה מגלה כי "לפני שנה נעקר כאן "טומפסון" משנת 1961. אורך חיים של זן – בערך 15 שנה". הנקודה האחרונה שבה עצרנו הייתה בתל לכיש. לא חקלאות. היסטוריה, חתיכת היסטוריה אבל זה כבר נוגע לתחום אחר.

 

סקרלוטה
סקרלוטה

 

עת סיכומים

"אבו" וילן נרגש מכל מה שראה וחווה: "זה סיפור הצלחה. אתם מהווים מופת ודוגמא. ששר חקלאות חדש יבוא ולא יפגע בכל מה שבניתם כאן".

ירון בלחסן, המנכ"ל החדש של ארגון מגדלי הפירות, יוזם הסיור המקצועי בלכיש, נפעם:

"ישוב מעניין עם מערכת שיווק אדירה" אומר לחבריו למזכירות ולמארחיו מגדלי הענבים ועל רקע יבולי שיא הוא מתבטא כך ל"יבול שיא": "ראינו כאן דבר שאינו מובן מאליו. לנהל מערכת כל כך מאורגנת עם כל כך הרבה גורמים…לא כמו בקיבוץ עם 2-3 החלטות. כאן מצליחים להגיע למכנה משותף. לא נתקלתי במדינה במשק משפחתי בדברים כאלה. זה מודל לניהול משק משפחתי במרחב הכפרי במדינת ישראל. המעורבות המקצועית של חברי המושב מדהימה וכולם עושים את זה בהתנדבות. זה מדהים".
ובדרך למכוניות שמענו שבמושב לכיש 250 משפחות שהביאו לעולם 850 בני אדם. ושענבים אפשר לאחסן בקירור 3-4 חודשים והם ייצאו משם כאילו נקטפו זה עתה טריים וראויים למאכל. ושבמושב יקבלו בקרוב מאד מגדלי הענבים עוד עשרות דונם כל אחד ואם יתפרסו עוד עשרת אלפים דונם ענבי מאכל ייתכן שהמחיר לצרכן יירד.
עוד בשורה טובה ומשמחת מסיור מעשיר במושב שמשקיע, רואה ברכה בעמלו ומשדר אופטימיות מוכחת יום אחרי יום.

זן חדש – ״ענבי ריבלין״ לזכרה של רעיית הנשיא נחמה ריבלין ז"ל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן