יבול שיא
הרפת והחלב
משה ברוקנטל ירון בלחסן וחיה רק יהלום

עתיד החקלאות הישראלית: כנס מדעי מו"פ צפון בנושא ענף המטעים הנשירים

2 דק' קריאה

שיתוף:

מספר החקלאים בארץ כ- 12,100 בלבד, מתוכם פחות מ- 1% עד גיל 35

עתיד החקלאות הישראלית

עתיד החקלאות הישראלית, בכנס מדעי בנושא ענף מטעי הנשירים, ביוזמת מו"פ צפון, בשיתוף החברה לפיתוח הגליל, מכון המחקר מיגל, מועצת הצמחים ושירות ההדרכה של משרד החקלאות, נחשפו מחקרים חדשים ונדונו הנושאים הקריטיים ביותר לחקלאות ולחקלאים.

הכנס שהתקיים בראש פינה, בנוכחות חוקרים, חקלאים ונציגים בכירים ממשרד החקלאות, מועצת הצמחים והתאחדות חקלאי ישראל, היווה המשך לכנס הנוטעים לזכרם של חנה ואבשלום שוורץ ז"ל שהתקיים שבועיים קודם לכן.

אורי צוק-בר, סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ויו"ר מועצת הצמחים, שנשא דברים עם פתיחת הכנס אמר, כי הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה, להצדיק את הייצור החקלאי ולדאוג לחקלאות ולחקלאים.

"על שולחנו של שר החקלאות הבא ניצבים נושאים רבים לטיפול, בהם: הסדרת ייבוא הפירות והירקות, כך שלא יפגעו הגידולים המקומיים, סימון ארץ המקור של מוצרי הייבוא, כך שהצרכן הישראלי יוכל לבחור מה לצרוך."

"ביטול מכסת העובדים הזרים, שעל פי כל בדיקה שנעשתה אינם לוקחים משרות מידיהם של ישראלים, מימון תשתיות המים לחקלאות על ידי המדינה בדומה למימון תשתיות של תחבורה ציבורית והשקעה מוגברת במו"פים האזוריים".

המגמות בענף המטעים

אילנה דרור, הכלכלנית הראשית של התאחדות חקלאי ישראל הציגה בכנס את המגמות בענף המטעים בישראל ואמרה: "קיימת ירידה רצופה בצריכת הפירות לנפש, שבמהלך 14 שנים ירדה מ- 92 ק"ג לנפש ל- 78 ק"ג לנפש. לשם השוואה, בארצות הברית צורכים 142 ק"ג לנפש בשנה.

עוד אמרה דרור, כי אחד האתגרים הניצבים לפתחי החקלאות הישראלית כיום הנו סוגיית הזדקנות החקלאים והעובדה שדור ההמשך הולך ומתמעט ואין למעשה מי שיהוו ממשיכי דרכם של דור מייסדי המדינה ובניהם, שהקימו ישובים בפריפריה ועיבדו את האדמות הסמוכות לגדרות הגבול.

מספר התושבים שעבודת האדמה היא מטה לחמם הולך ומצטמצם משנה לשנה ודם חדש אינו זורם למערכת.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירד מספר החקלאים בחמש השנים האחרונות מ- 17,100 (ללא עובדים זרים) ל- 12,100, 65% מהם מעל גיל 55.שיעור החקלאים שגילם נמוך מ- 35 עומד כיום על 1% בודד מכלל החקלאים."

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן אמר בכנס, כי המחקר, הפיתוח והיצירתיות בחקלאות הם מנועי הצמיחה הכלכליים של התחום ומקור המשיכה עבור הדורות הבאים.

"מוטלת עלינו האחריות להנחיל לצעירים, כי החקלאות מתפתחת ומתחדשת כל הזמן, כך שהיא תמיד רלוונטית וזאת במטרה שצעירים יבחרו לעסוק בה בהתלהבות שווה למקצועות אחרים ויוכלו להשתכר ממנה בכבוד", אמר בלחסן והוסיף: "אם איננו רוצים להיות הדור האחרון של החקלאים, מחובתנו לגייס את הצעירים לשורותינו."

"בוועידת 2020 של ארגון מגדלי הפירות שתתקיים ב- 23 במרץ במרכז מירב בחוף הכרמל, נעסוק בנושאים הקריטיים הנמצאים בראש סדר היום של ענף הפירות ונציג חדשנות ושיתוף פעולה עם משרד הכלכלה וקהילת הפוּד-טק בישראל, לקידום הענף והפיכתו חדשני ונגיש יותר לדור הצעיר".

בהמשך הכנס הוצגו מחקרים שנערכו במו"פ צפון ומכון המחקר מיגל בשנה החולפת, בהם: פיסטוק-בחינת גידול נשיר חדש, מפי ד"ר עומר קראין, מו"פ צפון; יישום נחושת למניעת חירכון-יעילות והשפעה על איכות הפרי, מפי ד"ר מרי דפני ילין, מו"פ צפון; אחסון ארוך של קיווי בהבשלה מתקדמת, מפי ד"ר טלי גולדברג, מיגל; יעילות שימוש בבמות קטיף במטעי תפוח, מפי ד"ר יעל זלצר, המכון להנדסה חקלאית. הכנס נחתם בהרצאה של אבי כהני מחברת FFRobotic שפיתחה קטפת עם 12 זרועות רובוטיות לקטיף אוטומטי של פירות עץ.

חיה רק-יהלום, מנכ"לית מו"פ צפון ציינה, כי בשנים האחרונות ההשקעה של משרד החקלאות במו"פ צפון הולכת ופוחתת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן