יבול שיא
הרפת והחלב
צילום מכלי גובה של מטע התמרים המשותף מושב עידן מוטי ארנון מנהל המטע

פעילות מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

3 דק' קריאה

שיתוף:

גידול מטעי תמרים באזור הכיכר והערבה התיכונה הוא ענף מתפתח ומונה כיום כ-3,500 דונם בכיכר וכ-9,500 דונם בערבה המרכזית. כ-70% מעצי התמר בכיכר סדום וכ-50% מעצי ערבה תיכונה הם בהנבה מלאה. במו"פ עורכים מחקרים התמודדות מחלת ריקבון פרי התמר (פייחת), הפחתת השקייה, העלאת כושר הניבה, שילוב השקיה חלקית בלילה, השפעת מנת המים על היבול תוך שימוש בליזימטרים, השפעת דישון חנקני על עצים בוגרים ועוד

גידול מטעי תמרים באזור הכיכר והערבה התיכונה, מו"פ ערבה תיכונה וצפונית, הוא ענף מתפתח ומונה כיום כ-3,500 דונם בכיכר וכ-9,500 דונם בערבה המרכזית. כ-70% מעצי התמר בכיכר סדום וכ-50% מעצי הערבה התיכונה הם בהנבה מלאה. חקלאים רבים בערבה מבססים על התמר את פרנסתם. שוויו של כל עץ בוגר הינו אלפי שקלים ‏והתמורה השנתית המתקבלת מיבול עץ בודד בערבה הייתה, עד לפני כמה שנים, גבוהה. תמורה זו הולכת ופוחתת בשנים האחרונות ולכן יש צורך דחוף לשפר את היבול ואיכותו. עם העלייה ביבול הולכת ועולה הדרישה לפרי איכותי מבחינת משקל ומבחינת איכות.

 

ליזמטרים בתחנת יאיר שבחצבה
ליזמטרים בתחנת יאיר שבחצבה – מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

 

הפייחת היא בעיה מרכזית ובשנים האחרונות החקלאים מדווחים על עלייה בנגיעות הפירות בפייחת. מחלת ריקבון פרי התמר (פייחת) הנגרמת ע"י Aspergillus niger גורמת מידי שנה לפגיעה בתוצרת ופחיתת יבולים. המחלה מתפתחת בתוך הפרי (תמונות 4-7)  והרבה פעמים עין בלתי מקצועית לא תבחין בה מבחוץ.

במטעים ובבתי האריזה מושקע מאמץ רב לזיהוי והוצאת הפירות החשודים כנגועים במחלה. אולם לא תמיד ב-100% הצלחה וקורה לעיתים שמסתננים לאריזות של פרי איכותי, פירות נגועים במחלה. לפירות אלו פוטנציאל לפגיעה בשם הטוב של התמר הישראלי.

 

הדגרת פירות בתנאי תא לח ובטמפרטורה גבוהה
הדגרת פירות בתנאי תא לח ובטמפרטורה גבוהה

 

טעמם ומראם הפנימי רע מאד והם עלולים להוביל לתלונות לקוחות, ובסופו של דבר לפגיעה ביצוא – וכבר קרו דברים מעולם. על כן יש חשיבות רבה למציאת פתרונות שימנעו ואו יפחיתו את רמת המחלה במטע ויפחיתו את הסיכון של הגעת פרי נגוע לתוצרת המשווקת.

התמר הינו עץ ‏של נאות מדבר המסוגל באופן יחסי לעמוד בתנאי יובש. יחד עם זאת, על מנת לקבל יבול איכותי רב, דרושה ‏מנת מים רבה – מנת המים המקסימאלית המיושמת בערבה התיכונה להשקיית עץ בודד יכולה לעלות על 1200 ‏ליטרים ליום. ירידה זמנית של תכולת המים בקרקע, אל מתחת לאופטימום, יכולה לגרום לנזק ניכר ביבול של העץ. לעקת מים זמנית, ולו לזמן קצר (מספר שעות), יכולות להיות גם השפעות ארוכות טווח על גודל הפרי, מספר התפרחות, ומספר העלים ‏שייווצרו בתמר, הפרי נחשב למבלע חזק יותר מאשר הצימוח. לעת ההבשלה מתנתקות מערכות ההובלה של מים ומוטמעים העוברות מהסנסן לפרי.

 

אשכולות בעומס פרי גבוה בינוני ונמוך צילום שמעון פיבוניה
אשכולות בעומס פרי גבוה בינוני ונמוך צילום שמעון פיבוניה

 

מטרת המחקר העיקרית היא לשפר את איכות הפירות ופוטנציאל הניבה של תמרים מזן מג'הול בתנאי הערבה התיכונה והצפונית.

המחקר במו"פ ערבה מתבצע בשיתוף המגדלים, מדריכי שה"מ וחוקרים ממכון וולקני ואוניברסיטת בן גוריון. הניסויים מתבצעים בחלקות מסחריות בישובים ובחלקת התמרים בתחנת "יאיר".

נושאי המחקר העיקריים: הפחתת השקייה, העלאת כושר הניבה, שילוב השקיה חלקית בלילה, השפעת מנת המים על היבול תוך שימוש בליזימטרים, השפעת דישון חנקני על עצים בוגרים וכמובן ניסויים במטרה למצוא פתרונות ישימים לטיפול בפייחת.

כותב ה מאמר: אילון גדיאל מנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן