יבול שיא
הרפת והחלב
עומר לביא

"צמח תערובות" – הצלחה ישראלית

5 דק' קריאה

שיתוף:

סיור מקצועי באתר העבודה של חברת "צמח תערובות" מרחיב את הלב. חברה ישראלית שמציגה קו ייצור של מזונות לבעלי חיים, רושמת שנה אחר שנה נתוני גידול נאים וצופה קדימה אל עתיד גדול עוד יותר, בכל מה שקשור לתחום ייצוא המוצרים לעולם הגדול. ואולם, לירחון שמציג רובו ככולו את ענפי הצומח של ישראל על כל שדה וחלקה, אין נגיעה של יד ורגל בתעשייה הזאת. לכן התמקדנו בהיבטים הכלכליים שמאפיינים את הפעילות היצרנית של המפעל, הנושק לימת הכנרת.

אז ככה. מפעל  צמח תערובות קם על רגליו בשנת 1965 וטביעת האצבע הראשונה הייתה של שנים עשר קיבוצים בעמק הירדן שהם דור המייסדים. בראשית הדרך סיפקו קווי הייצור מזונות לבעלי חיים של משקי החברים. בסוף שנות השישים התרחבה היריעה ל-47 ישובים, גם מרמת הגולן וכולם כאחד היו לבעלי המניות באגודה שיתופית שחרטה על דגלה פיתוח, ייצור ושיווק מזון לבעלי חיים.

לגרעין היצרני קמו עם השנים חברות בת המייצרות מזון לענפי העופות, הבקר, המדגה ולחיות מחמד.

מנכ"ל "צמח תערובות" בארבע השנים האחרונות הוא עומר לביא, בן 50. נולד בקיבוץ עין גב "כשהכנרת הייתה מלאה מים" כדבריו. הוא בא לחברה אחרי שהיה מנהל עסקי של הקיבוצים עין גב וכפר גלעדי.

בשיחה עימו סיפר כי החברה מקימה מה שהגדיר "מגדל ייצור נוסף, כי יש לנו ביקושים גדולים שבמצבנו הנוכחי אין אנו יכולים לענות עליהם". הבנייה תחל בסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 ועתידה להסתיים עד שנת 2022. ההשקעה הכוללת 84 מיליון שקלים. עוד עובדים? "נקלוט שניים, זה יספיק".

לשנת 2023 צופה הנהלת החברה מעורבות עמוקה יותר בענפי החלב, בבעלי כנף, במדגה ובפיתוח המו"פ והחדשנות. "אני משוכנע – אומר לנו המנכ"ל שניצור קשרים למיזוגים עם גופים אחרים".

בשנת 2016 "צמח ישראפט" המחזיקה מרכז לוגיסטי ליד נמל חיפה, היא אחת מחברות הבת. מפתחת, משווקת ומפיצה מגוון מוצרים לחיות מחמד. בארבע שנים הצליחה לרכז סביבה 500 לקוחות והיקף המכירות אשתקד הסתכם בכ-20 מיליון שקלים.

שמענו לראשונה על מוצר חדש של החברה שיהיה מבוסס על חלבון חרקים ומתברר שברחבי תבל רק שבע חברות פעילות בתחום החדש הזה.

"ניעזר בזבוב החייל השחור שגדל על פסולות ומייצר כמויות ראויות של חלבון ושומן".

חזי כהן, ממ"ר תרנגולי הודו בגימלאות משה"מ, משרד החקלאות, התנדב להציג את תכונותיו וסגולותיו של הזבוב. "במקור הוא ממזרח אסיה. צבעו שחור, גודלו 2 ס"מ והוא דומה במראהו לחייל זקיף. מטיל כמות גדולה מאד של ביצים, עת הזכר והנקבה עושים את מלאכתם במדגרה. תהליך הרבייה נמשך שבועיים ומהביצים יוצאים זחלולים. הזבוב הזה מכפיל עצמו 1000 פעמים בשבועיים ימים. הייחודיות שלו שגופו מייצר 42 אחוז חלבון ועשרה אחוז שומן. הזחל הוא מזון אנין לבעלי חיים. ברוסיה מייבשים את הזבוב והוא מזון לחיות מחמד".

עומר לביא, המנכ"ל מגלה לנו כי לפני שבועות אחדים יצא מהארץ לצ'כיה משלוח של מזון לכלבים המבוסס על חלבוני זבוב החייל השחור.

מרגע לרגע אתה חש שאתה חודר לעולם מרתק ומעניין. חברה בת אחרת היא "צמח יונתן". שמה בא משותפות עם מושב יונתן ברמת הגולן. "צמח תערובות" מחזיקה 50.1 אחוזים מהבעלות; וחברה אחרת "דג-סוף" מגדלת בנמל אשדוד דגי דניס, בכמות של 1000 טונות בשנה, שליש מגידול הדניס של ישראל.

בשנת 2018 "צמח" קנתה חמישים אחוזים מחברת דג-סוף והפכה לספקי מזון למגדלי דגים. היקף המכירות עמד אשתקד על 24 מיליון שקלים. בחודש אוקטובר 2020 התמזגה "דג סוף" עם חברת "ערדג" והנימוק הוא ש"המדינה לא עוזרת. לוקחת ארנונה ותגמולים וקשה לגדל דגים בישראל ולכן צריך לאחד כוחות. היבוא מתורכיה פוגע בנו קשות. התורכים הורידו מחירים ויבוא שנתי של 4000-5000 טונות משם מונע מאתנו להתפתח ולהתנהל כראוי".

המנכ"ל לביא מגלה כי היקף המכירות של החברה כ-400-500 מיליון שקלים והרווח ארבעה-חמישה אחוזים בשנה.

בתשובה לשאלתי ציין לביא כי 90 עובדים מועסקים בחברה, בני כל הדתות: יהודים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים. בראשית ימיהם בעבודה עשרים אחוזים מהעובדים משתכרים 20 אחוזים מעל שכר המינימום. בהמשך כל העובדים משתכרים הרבה מעל שכר המינימום.

קורונה? "המגפה פגעה בנו בפיתוח העסקי בחו"ל. היינו חצי שנה בהפסדים פיננסיים ועכשיו אנחנו מאוזנים. בחודש הראשון לקורונה היה לחץ, מכיוון שסין עצרה את היבוא. מאז אין מגבלות, אם כי מחיר ההובלה עלה".

עד יום סיורנו נחשף בחברה חולה קורונה אחד. "מהנדס, שמתגורר במג'דל שאמס בגולן". ועוד התבטאות מעניינת של המנכ"ל: "בשלושה-ארבעה חודשים אחרונים הסינים קונים כמויות אדירות של תירס וסויה, אולי הם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים?"

מנהל יחידת המו"פ בחברה ד"ר שלמה פלבן, בן 59,מקרית אונו, שלוש שנים בחברה. בוגר הפקולטה לחקלאות ברחובות בתחום מיקרוביולוגיה ואחרי שנתיים של עיסוק בחומרי טבע במונטנה. זה עשרים שנה הוא מנהל יחידת חומרי טבע בתחום הרפואי-וטרינרי.

 

דר שלמה פלבן מנהל מופ צמח תערובות
דר שלמה פלבן מנהל מופ צמח תערובות

 

הוא מסב את תשומת ליבנו לכך שבשנת 2018 ייצרו בעולם מיליארד טונות תערובות לבעלי חיים, בהיקף כספי כולל של ארבע מאות מיליארד דולר. "אנחנו, ישראל, פסיק בתחום הזה בעולם הגדול ואני מקווה שבחמש השנים הבאות נהיה שחקן משמעותי בתחום החדשנות". הוא דיבר על פיתוח טכנולוגיות ייצור נוספות ופיתוח עצמי של תוספי תזונה, כמו גם שיפור מערך הייצור והפחתת עלויות בשיפור מוצרים קיימים.

בהזדמנות חגיגית זו גילו לנו טפח מתכנית עתידית. "הגשנו לרשות לחדשנות תכנית למוצר חדשני. ביקשנו תמיכה כספית של מיליון וארבע מאות אלף שקלים. הרשות אישרה לנו מיליון ומאה אלף שקלים. אנחנו לא יכולים לומר כרגע במה דברים אמורים. נגלה בבוא הזמן. ואולם למרות שתמיכת הממשלה גם בתחום חדשנות שואפת לאפס, אנחנו יכולים לציין את רשות החדשנות שתומכת ועוזרת" דברי מנכ"ל החברה.

מנהל המעבדה בחברה הוא סוהיל רושרוש, בשנה הארבעים וחמש שלו ב"צמח". הוא מציג בפנינו את המתחם שלו ומציין: "אנחנו עורכים ביקורת למוצרים שמייצרים. בודקים רטיבות, שומן, אפר, מינרלים, סידן, זרחן, אשלגן וכלור. בעבר בדקנו תחמיצים לפרות. במעבדה – מכשור חדיש וידידותי לסביבה.

סוהיל, שמתגורר בעילבון, מגלה לנו כי חומרי גלם שהם מזמינים אינם תמיד "בדיוק מה שביקשנו. מזמינים 48 אחוז, מקבלים 45 אחוז ואנחנו יודעים איך להסתדר עם הכמויות".

באגף אחר מציגים לנו, שימו לב, 15 אלף טונות של תירס וסויה באחסון שטוח. אתה ממש יכול לטבוע בערמות. מיכלי ענק בחצר מקבלים 120 טונות בשעה. גרעיני תירס, חיטה ושעורה – 21 אלף טונות, חלק מזה מלאי חירום של המדינה. המפעל כולו יושב על שטח של עשרים דונם.

אמרנו בראשית הדברים שמה ששמענו ובעיקר ראינו מרחיב את הלב. התכוונו לכל מילה.

 

צמח מפעלים אזוריים

בארגון 'צמח מפעלים אזוריים' נמנים שלושה תאגידים המשתפים פעולה באריזה ושיווק תוצרת חקלאית מקומית מובחרת. בתאגיד 'צמח בננות', בעלי המותג 'בננה עמק', משווקות כ-38,000 טון בננות מדי שנה המהוות כ-22% מכלל הכמות הנמכרת במדינת ישראל. בשנת 2019 התאגיד התחדש בחדרי הבחלה מהמתקדמים והמשוכללים במדינת ישראל.

תאגיד 'צמח אבוקדו' מהווה גם הוא שחקן מרכזי בשוק המקומי עם שיווק של מעל 100 טון פרי מדי שבוע. התאגיד נכנס להסכם שותפות עם 'גליל אקספורט' ומייצא אבוקדו, מנגו, אשכולית וקלמנטינות 'אור' למדינות רבות באירופה וצפון אמריקה.

בבעלות 'צמח אבוקדו' שני בתי אריזה. האחד משמש לאריזת ירקות בדגש על תירס לשוק המקומי והשני בית אריזה לפירות הכולל מערכת ממוחשבת ייחודית המאפשרת מיון יעיל ומעקב מלא של העובדים והמגדלים על התוצרת ושלביה בדרך להפצה.

תאגיד נוסף המחבר בין כלל התוצרת שחקלאי עמק הירדן, דרום רמת הגולן והגליל התחתון מגדלים הוא תאגיד 'צמח שיווק תוצרת חקלאית'.

מדובר בחברת שיווק בבעלות 'צמח בננות', 'צמח אבוקדו' ו'צמח מפעלים' שנותנת מענה גם למשקים אזוריים ומגדלים פרטיים, ומסייעת להם להשיא את רווחיהם באמצעות אריזה איכותית המותאמת ללקוחותיה ואספקה מהירה בתוך לוחות הזמנים. בין כלל התוצרת שמשווקת בתאגיד נמנים כלל מוצרי התאגידים כגון הבננה, האבוקדו, התירס, קלמנטינה 'אור', מנגו, אשכולית אדומה ולבנה, לימון, תפוז, פיטאיה, אבטיח ועוד.

מלבד הגידול והשיווק של התוצרת החקלאית מעמק הירדן, בתאגידים עומלים על חידושים ופיתוח מוצרים שיקלו על קהל הצרכנים הישראלי. בין מוצרים אלו שניתן למצוא כיום על המדפים ברשתות השיווק נמנים אבוקדו בשל ומוכן לאכילה, תירס טרי לבישול במיקרו ומנגו מוכן לאכילה. מנכ"לי התאגידים 'צמח בננות' ו'צמח אבוקדו', משה נבון ואבי אייזנברג, אף נבחרו לאחרונה בבחירות למועצת הצמחים הארצית כנציגי ענף הפירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן