יבול שיא
הרפת והחלב
השדות של רובי בציפורי

יש שופטים בקיבוץ: מה אסור לשופט שהוא חבר

2 דק' קריאה

שיתוף:

לשופטים קיים מעמד ייחודי בקהילה. כדי שזו תרחוש לו אמון, חשוב שכל שופט יקפיד וישמור על מעמד של עצמאות ואי-תלות. משכך, הוא מחוייב בנורמות התנהגות ייחודיות הן בשבתו על כס-המשפט והן מחוצה לו. "שופט הוא אדם. בראש ובראשונה הוא אדם – ואולם בשעה שניאות להטיל על שיכמו נטל של שיפוט, ממילא חִייב עצמו בחובות ובנטלים של חבר הרשות השופטת" (מתוך כללי האתיקה לשופטים). גם בקהילה הקיבוצית קיימים חברי קיבוץ שמונו לשמש שופטים בערכאות השונות.

איך תנהג שופטת, חברת קיבוץ, המבקשת להיבחר למועצת הקיבוץ? ראו את המקרה הבא שפירסמה ועדת האתיקה של השופטים: השופטת חברת קיבוץ שמבקשת להציג מועמדותה לתפקיד "נציגי ציבור" במועצת הקיבוץ, שאלה אם ישנה מניעה שתעשה כך.

היא הסבירה שברצונה לשמש בתפקיד כדי להשפיע על ההחלטות המתקבלות בקיבוץ אשר נוגעות גם  לחייה ולחיי משפחתה. היא אמרה שהתפקיד כרוך בהשתתפות בישיבות דו-שבועיות בשעות הערב, במסגרתן מתקיימים דיונים ומתקבלות החלטות בנוגע לתקציב השנתי של הקיבוץ, ענייני המשק השוטפים, שיוך נכסים לחברים ונושאים מיוחדים נוספים העולים לדיון מעת לעת.

ועדת האתיקה מצאה שתפקיד נבחרת ציבור במועצת הקיבוץ כולל קבלות החלטות הנוגעות לתקציב ולהיבטים כספיים. "דא עקא, כללי האתיקה לשופטים", אמרה הוועדה, "שואפים להפחתת מעורבות שופטים ורשמים בניהול עניינים כספיים ככל הניתן".

בנוסף, הוסיפה הוועדה ואמרה, "שהחלטות מועצת הקיבוץ עלולות להיות שנויות במחלוקת ובמקרים מסוימים אף להוות בסיס להליכים משפטיים. עניינים אלה עלולים לעורר קושי במישור הניראות ומעמד השופט והרשות השופטת".

משכך המליצה הוועדה כי "מוטב שהשופטת תימנע מהגשת מועמדות לתפקיד זה, בעת שהיא מכהנת כשופטת.

החלטה דומה נתנה ועדת האתיקה, במקרה אחר, עת פנתה אליה רשמת בכירה בערכאה שיפוטית, חברה בקיבוץ מופרט, שביקשה לדעת אם יש מניעה בכך שתמלא תפקיד של יו"ר ועדת הפנסיה בקיבוצה.  זהו תפקיד התנדבותי, אין בצידו שכר ואינו קשור באיסוף כספים, אמרה חברת הקיבוץ.

ועדת האתיקה בחנה את מהות התפקיד ואמרה שיו"ר ועדת פנסיה בקיבוץ אחראי על נושאי הפנסיה, שהם עניינים כספיים מטיבם, וראוי ששופטים לא יהיו מעורבים בעניינים שכאלה. בנוסף, ציינה הוועדה קושי אתי נוסף. ועדת הפנסיה, הסבירה ועדת האתיקה,  מכריעה במקרים של חילוקי דעות ובעיות מיוחדות, ואילו כללי האתיקה של השופטים קובעים כי "שופט לא יעסוק בתפקיד מעין שיפוטי אלא מכוח הוראות חוק". משכך, גם במקרה זה סברה הוועדה כי "למרות החשיבות של תרומה לקהילה, מוטב שהרשמת הבכירה תימנע מלהיעתר לפנייה למילוי תפקיד זה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן