יבול שיא
הרפת והחלב
טרקטור עולה באש

מערכת גילוי וכיבוי אש לכלי רכב חקלאיים תוצרת להבות

4 דק' קריאה

שיתוף:

האש מלווה את האדם משחר ההיסטוריה. כאשר האש בשליטה היא מסייעת לנו בתחומים רבים – בתחום הביתי, בתעשייה ובתחומים רבים נוספים. אש שיוצאת משליטה היא גורם מסוכן והרסני שביכולתו לפגוע בחיי אדם וברכוש. קיומה של אש מותנית בנוכחות שלושה גורמים : חומר דליק, מקור חום וחמצן – זהו "משולש האש" – וקיומו מגביר את הסיכון לפריצה של אש.

 

טרקטור גון דייר
טרקטור גון דייר עם מערכת הגנה מאש

 

סיכוני אש בכלי רכב חקלאיים: בכלי רכב חקלאיים ובכלי צמ"ה, אנו מוצאים את נוכחות שלושת הגורמים לעתים בעצימות גבוהה אשר מגבירה את פוטנציאל הסיכון.

  • חומר דליק – נמצא במספר אופנים בכלים מסוג זה, בתבואה המעובדת (קש, כותנה וכדומה), בתאי המנוע ובתאים טכניים (סולר, גריז, שמנים הידראוליים), ולבסוף גם בחלקים ממבנה הכלי כגון חיפויי פלסטיק, צמיגים ועוד.
  • מקור חום – חום או ניצוץ יכול גם הוא להופיע ממספר מקורות כגון כשל טכני הגורם לחיכוך וניצוצות, חשמל סטאטי ועוד.
  • חמצן – נוכח בכל תהליך בעבודה ולעיתים הוא אף מוגבר ע"י רוח חיצונית או פעולת מאווררים בתוך תא המנוע.

כאשר אנו ניגשים להתמודד עם סיכוני אש בכלי רכב חקלאי עלינו לקיים סקר סיכונים לאיתור במוקדים הפוטנציאליים מהם עלולה להתחיל שריפה. הסקר כולל מיפוי אזורי הסיכון ותכנון מערכת המיגון בהתאם.

"ללהבות ייצור ומיגון" נסיון ארוך שנים בהתקנת עשרות אלפי מערכות גילוי וכיבוי אש בכלי רכב מתחומים שונים – רכב צבאי, תחבורה ציבורית, רכבות וכלי רכב חקלאיים. מניסיוננו למדנו כי למעלה מ 75% מהשריפות בעולם הרכב מתחילות או מתרחשות בתא המנוע ובסביבתו.

הסיבות לפריצת שריפה בתא המנוע נובעות בד"כ מכשל טכני הנוגע לתחזוקת הכלי – נזילת שמן או דלק, קצר חשמלי, חיכוך של רצועה, מיסב תקוע – כל אלה ועוד עלולים לגרום לאיחוד של שלושת מרכיבי "משולש האש" ופריצת שריפה.

לאור נתונים אלה, אנו מציעים ברוב המקרים מערכת גילוי וכיבוי אש המגינה על תא המנוע של הרכב ויחד עם זאת, במידה וקיימים אזורים נוספים בסיכון, נציע מיגון גם עליהם.

כיצד פועלת מערכת גילוי וכיבוי אש? – "כל שריפה ניתן לכבות בחצי כוס מים…." זהו משפט מדויק אך הוא אינו שלם. חלקו השני והחשוב הוא "….אם תופסים אותה בזמן".

ניתן להימנע מנזקי שריפה בכלי רכב באמצעות שני גורמים מרכזיים:

  1. מניעה
  2. גילוי וכיבוי מהירים של האש

 

להבות אש בכלי רכב חקלאיים 1

 

סיכוני אש בכלי רכב חקלאיים

מניעת שריפות הינה הדרך החשובה והבטוחה ביותר. הדרך להשגתה פשוטה ודורשת תשומת לב לכל אותם גורמי סיכון שציינתי – תחזוקה נאותה של הכלי, איתור כשלים ונזילות, שמירה על כלי נקי – כל אלה יסייעו במניעת שריפה ושמירה על עבודה בטוחה.

תפקידה של מערכת גילוי וכיבוי האש הוא להתמודד עם שריפה שפרצה, לכבות אותה, למנוע את התפשטותה ולמנוע הצתה חוזרת. למערכת המיגון שלושה רכיבים מרכזיים:

גילוי

כאמור, גילוי האש הוא השלב הקריטי ביותר בהתמודדות עם אירוע אש. קיימים סוגים רבים של גלאים המזהים את האש ע"פ פרמטרים שונים כמו עשן, להבה וחום. בשל התנאים השוררים על גבי כלי רכב חקלאי ובמיוחד בתוך תא המנוע – אנו משתמשים בגלאי חום לינארי – זהו גלאי דמוי כבל הנפרש לאורך ולרוחב כל האזור הממוגן. בעת פריצת אש, הגלאי, הרגיש לרמת חום מוגדרת, יזהה את האש ויתחיל את פעולת המערכת. בזכות מבנהו הייחודי, הגלאי יודע "להתעלם" מתנאי החום הקבועים השוררים בתא המנוע ולפעול רק בעת אירוע שריפה.

כיבוי

השלב הבא בפעולת המערכת הוא כיבוי האש. ישנו מגוון רחב של חומרים לכיבוי אש המתאימים לסוגים שונים של שריפות. בהתבסס על לימוד וניתוח של עשרות מקרי שריפה, מחלקת המו"פ של "להבות" מצאה שאבקה יבשה הינה החומר המתאים ביותר להתמודד עם שריפה המתרחשת בכלי רכב מאחר והיא נותנת מענה מצוין לכל סוגי השריפות – מוצקים, נוזלים ושריפות משולבות. חומר הכיבוי מאוחסן בתוך מיכל ייעודי – זהו למעשה מטפה כיבוי אש המופעל באופן אוטומטי בעת שריפה. חומר הכיבוי מותז לעבר האזור הממוגן דרך מערכת של צנרת גמישה וקשיחה ודרך נחירי פיזור המבטיחים כיבוי מיטבי של כל שטח השריפה.

פיקוד

ליחידת הפיקוד של המערכת מס' תפקידים: ניהול מערכת המיגון, מתן התראות על פריצת אש והתראה על תקלה במערכת המיגון. כל רכיבי המערכת מחוברים ליחידת הפיקוד המצוידת בממשק לנהג/מפעיל ובה ניתן להבחין בכל ההתראות. יחידת הפיקוד תיתן התראה קולית וכן באמצעות נורה אדומה בעת אירוע שריפה.

מערכות גילוי וכיבוי אש מכל סוג חייבות בביצוע ביקורת תקינות תקופתית ותחזוקה במידת הצורך. באחריות בעל הרכב, עליו מותקנת המערכת, לבצע ביקורת תקינות ולהזמין את הגורם המוסמך לביצוע ביקורת ע"פ ההגדרות.

חשוב להדגיש כי לכל מערכת גילוי וכיבוי אש יש מגבלות. המערכת אינה מסוגלת לתת מענה של מיגון לכל תסריטי האש האפשריים – תמיד קיים חשש לפריצת אש באזור שאיננו ממוגן ע"י המערכת. אין תחליף לערנותו של מפעיל הכלי. מומלץ תמיד להצטייד במטפי כיבוי אש ידניים הנמצאים זמינים בהישג ידו של המפעיל ומשמשים גיבוי לפעולת המערכת האוטומטית.

 

להבות אש בכלי רכב חקלאיים

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן