יבול שיא
הרפת והחלב
כפר רופין שדרות העצים

תכנית לאומית להצללה וקירור של המרחב העירוני, באמצעות עצי רחוב

2 דק' קריאה

שיתוף:

במסגרת התכנית שאושרה, נקבע יעד רב שנתי לפיו יינטעו כ-450,000 עצים לאורך כ-3 מיליון מטר של רחובות בישראל, בהשקעה הנאמדת בכ-2.25 מיליארד שקל עד שנת 2040 את התכנית מגישים ראש הממשלה, נפתלי בנט, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושר החקלאות עודד פורר

הצללה וקירור המרחב העירוני

התכנית הממשלתית מיישמת את מסקנות הדו"ח הבינמשרדי שנכתב בהובלת המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ. החלטת הממשלה מציעה לאמץ את מסקנות הדו"ח.  להלן עיקריו:

קידום של צעדים מידיים

מיפוי, באמצעות בינה מלאכותית, של כיסוי צל העצים הקיים כיום ברשויות המקומיות ע"י המרכז למיפוי ישראל והנגשתו לציבור.

פרסום הליך פומבי לרשויות המקומיות, ע"י המשרד להגנת הסביבה, לטובת הכנת תכניות להתמודדות עם משבר האקלים, לרבות ייעור עירוני, בדגש על קידום נטיעת עצי רחוב והצללת רחובות.

יצירת מקור תקציבי להשקעה בייעור עירוני. תקציב זה ישמש להרחבה, לפיתוח, לתחזוקה ולניהול היער העירוני ברשויות המקומיות.

טרנספורמציה דיגיטלית- הקמת מערכת נגישה וגיאוגרפית לפרסום רישיונות הכריתה ואפיון מערכת לביצוע סקרי העצים ברשויות המקומיות.

עדכון התקן לבנייה ירוקה כך שיכלול התייחסות לשימור עצים קיימים ולנטיעה של עצי צל חדשים.

שינוי חובת ההיוועצות עם אגף יער ואילנות במשרד החקלאות, כך שתחול על כל התכניות כתנאי להפקדת התכנית, אך מבלי ליצור הכבדה על תהליך התכנון.

חיזוק הידע המקצועי בנושא עצים ע"י הדרכות לגורמי המקצוע ברשויות המקומיות ובוועדות התכנון.

גיבוש הנחיות כך שתכניות מפורטות חדשות יכללו הוראות שיגדילו את כיסוי צל העצים.

קביעת יעדים לאומיים לטווח ארוך

להגיע לכיסוי צל עצים של 70% (צל עצים רציף) במדרכות ברחובות עם פוטנציאל ההליכה הרב ביותר עד לשנת 2040, ברשויות המקומיות שירצו בכך.

להגיע ל-100 רשויות מקומיות אשר יגבשו ויפרסמו תכנית ליער העירוני הכוללת חזון ואסטרטגיה לקידום עצי רחוב עד לשנת 2030. זאת, במסגרת ההליכים הפומביים הייעודיים וקולות קוראים שיפורסמו ע"י המשרדים.

הכנת תכנית רב שנתית להשגת היעדים הנ"ל

בהובלת המשרדים הרלוונטים, אשר תובא לאישור הממשלה במסגרת דיוני תקציב 2023-2024.ממשלת ישראל שמה בראש סדר העדיפויות את משבר האקלים, ונדבך משמעותי בהתמודדות עמו הינו קידום שתילתם של עצי רחוב.

מהלך שתילה מאסיבי ישפר את הנוחות הטרמית במרחב העירוני, יעודד הליכה ושגרת חיים בריאה יותר, יצמצם משמעותית את איי החום, ויתרום להפחתת השלכות שליליות נוספות של שינויי האקלים ושל הזיהום בערים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט

"ממשלת ישראל הציבה את נושא האקלים כיעד לאומי. מעל 90% מתושבי המדינה חיים ביישובים עירוניים, וככל שהאקלים נהיה חם יותר יהיה קשה יותר להסתובב בחוץ.

לכן אנחנו נערכים לשתול כחצי מיליון עצים בכל הרחובות בערים בהם אנו צועדים. צל עצים משפר באופן דרמטי את השהייה ברחוב, והעצים תורמים גם לשיפור איכות האוויר ולהתמודדות עם גשמים חזקים.

ייעור הערים לא רק יסייע במאבק במשבר האקלים, אלא גם יהפוך את הסביבה בה אנו חיים לירוקה ונעימה יותר".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר

"חשיבות עצים היום כבר ברורה לכול, ובעידן של התחממות גלובלית חשיבותם אף עולה. באמצעות תכנית זו ניתן לקדם את הייעור העירוני ולהשיג שתי מטרות חשובות – שמירה על הסביבה ושיפור פני המרחב העירוני"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן