יבול שיא
הרפת והחלב
A9Rba4xiy 1h13p88 aqw

יום באסאל

3 דק' קריאה

שיתוף:

יום באסאל

אלי מרגלית ממ״ר שושניים: ביום שרבי מאד (23.5.19) התכנסנו כ 30 חקלאים, אנשי חברות ומדריכים בשדה הבצל האביבי של משפחת כהן ממושב מלאה. התקבלנו במאור פנים על ידי בני המשפחה, האב משה והבנים ארז ובני, אשר כיבדו אותנו בתקרובת עשירה ומרעננת. זמן רב קיים שיתוף פעולה הדוק ופורה בין המשפחה למדריכי הירקות בשה"מ.
בשדה התקיים מבחן זני בצל אביבי אותו מבצעים מדריכי הירקות באזור העמקים: נביל עומרי וסאמר עומרי. בשטח הניסוי ניתן הסבר וסקירה על כל זן והתנהל דיון. מבחני זני בצל אביבי (זריעת נובמבר) ובצל קיצי (זריעת ינואר) מתבצעים באופן שוטף מדי שנה על ידי המדריכים במטרה לאתר זנים חדשים בעלי יבול ואיכות גבוהים, אשר יומלצו לחקלאים להמשך בחינה וגידול בהיקף חצי מסחרי. בניסויי השדה אנו מתייחסים להתאמת הזן למועד הזריעה, גודל הבצל, אחוז הפרגה ונוכחות מחלות נוף. בהערכת איכות הבצל אנו בוחנים מדדים שונים בהם: צבע הקליפות ומספרן, צורה חיצונית (עגול, סביבון, פחוס, מאורך), אחידות צורה של הבצלים, מספר מרכזים פנימיים והורקה (כתמים ירוקים על הבצל).

אביב 2019

עונות החורף והאביב אופיינו השנה בכמות גבוהה של משקעים ורמת לחות גבוהה, אשר הגבירו מאד את מחלות הנוף (כשותית, סטמפיליום וחיידקים) בבצל האביבי. טמפרטורות נמוכות במשך תקופה ארוכה תרמו משמעותית להגדלת אחוז ההפרגה בשדות רבים. עננות רבה אשר הפחיתה את רמת קרינת השמש בשילוב טמפרטורות נמוכות גרמו לאיחור של שבועיים – שלושה בהבשלת הבצל.
עקב הגשמים המרובים היה איחור בזריעת הבצל הקיצי, מאחר והשדות היו רווים במים ולא ניתן היה לזרוע. תנאי מזג האוויר באביב הנוכחי גרמו להתפתחות איטית בחלק משטחי הבצל ולעיכוב בתחילת תהליך ההתבצלות. בחלק מהשדות החלה הפרגה בשיעור גבוה מהרגיל. אנו תקווה שתופעת הלבנת קש לא תתפתח העונה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הלבנת קש בבצל קיצי

תופעת הלבנת קש בבצל קיצי מוכרת בישראל מזה שנים רבות.
לעיתים התופעה גורמת לנזקים כבדים עד כדי אובדן מוחלט של היבול. הפגיעה מתאפיינת בהתייבשות חלקית או מלאה של עלי הבצל מקצותיהם כלפי מטה לפני שלב הצניחה, כך שלא מתרחשת צניחת הנוף או באופן חלקי בלבד. הבצלים נשארים בגודל קטן עד בינוני, איכות הבצל נמוכה, חיי המדף קצרים, ותכשירים למניעת לבלוב מחדש של עלים – אינם נקלטים היטב בצמח.
במשך השנים נערכו מחקרים וניסויי שדה רבים מאד במטרה להבין ולפתור את הבעיה.
הסיבות המרכזיות לתופעה נמצאו והוגדרו:
נזקי תריפס הטבק – התריפס ניזון מהשכבה העליונה של העלים (אפידרמיס) ובכך מפחית את כושר ההטמעה של הצמח. כמו כן הוא מעביר לצמח את ווירוס הניקוד של האיריס – IYSV. ההערכה היא שווירוס זה מחליש את הצמח. לעיתים התריפס מופיע בחלקות הבצל בשלב מוקדם של הגידול והנזק לצמחים הצעירים רב. התריפס הינו מזיק קשה הדברה.
נזקי מחלות עלים – מחלות העלים המרכזיות בבצל הינן: כשותית, סטמפיליום ולעיתים גם החיידק ארוויניה. בשנים מסוימות עוצמתן של מחלות אלו רבה ולעיתים קשה מאד להדבירן.
בקיץ 2018 נצפו נזקים נרחבים לבצל קיצי באזורים רבים בארץ. ההערכה כי התגברות התופעה נוצרה עקב תנאי מזג אוויר חריגים: אירועי גשם באפריל ובמאי, מספר ימים עם לחות גבוהה ומספר ימים עם טמפרטורות גבוהות מאד. נזקים אלו תרמו למחסור בבצל בארץ מסוף נובמבר 2018, ולעלית מחירים שנמשכה זמן רב. גם מחירו של הבצל המיובא היה גבוה מאד. כך ראוי להבין, כי בראיה ארוכת טווח, עדיף לשמור על יציבות היצור בארץ ולא לפגוע בכושר היצור המקומי וברצון וביטחון המגדלים לגדל. כיום ברור כי תופעת הלבנת הקש הינה שילוב של מספר גורמים.

אלו הפעולות המומלצות על מנת לנסות ולהפחית את התופעה ועוצמתה לקראת העונה הבאה:
בחירת חלקה – רצויה מאד חלקה באזור מאוורר עם אדמה מנוקזת היטב, ערוגות מוגבהות לניקוז טוב, כיוון הערוגות העדיף הינו עם כיוון זרימת הרוח.
מועד זריעה – רצוי 28.12 באזורים החמים, 10.1 באזורים הקרים. קיימת אפשרות שתתרחש הפרגה בהיקף של מספר אחוזים.
עומד צמחים – רצוי עומד סופי של 60,000 – 55,000 צמחים לדונם (המטרה ליצור אוורור בתוך הנוף).
הגנת הצומח – ריסוסי מנע מוקדמים, רצוי מאד נפח תרסיס גבוה.
השקיה ודישון – הגברה של המים והדשן החל מסוף מרץ תחילת אפריל על מנת ליצור צמח מפותח היטב.

אלי מרגלית – ממ״ר שושניים, שה״מ, משרד החקלאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן