יבול שיא
הרפת והחלב
הטרקטור של משק קלו עולה באש

ב-2021 נרשמה ירידה של 19% בפשיעה החקלאית

2 דק' קריאה

שיתוף:

בעשור האחרון נרשמה ירידה של 50% בפשיעה החקלאית, עליה של 50% במספר כתבי האישום שהוגשו ועליה של 62% במספר המעצרים

מנתוני משטרה עולה כי בעוד מספרם של החשודים היהודים בפשיעה החקלאית במהלך 2021 עמד על 96 בלבד, מספרם של החשודים שאינם יהודים בתיקי פשיעה חקלאית בשנת 2021 היה 275.

כמו כן, במהלך 2021 חקרה המשטרה 55 חשודים תושבי הרשות הפלשתינית. מ-756 חקלאים שנפגעו בשנת 2021 מעבירות של פשיעה חקלאית, 622 חקלאים הם יהודים ורק 134 חקלאים ערבים.

במחוז צפון היחס בין היקף המקרים להיקף כתבי האישום שהוגשו ב־2021 עמד על כתב אישום אחד לכשלושה תיקים, ובמחוז יהודה ושומרון הוגש כתב אישום אחד על כל 20 תיקים שנפתחו ב־2021.

במשטרה טוענים כי בעשור האחרון היתה ירידה של 50% בפשיעה, עלייה של 50% במספר כתבי האישום שהוגשו נגד מחוללי פשיעה חקלאית ועלייה של 62% במספר המעצרים.

מהמשטרה נמסר כי: "משמר הגבול אמון על השטחים החקלאיים, המהווים כ־85% משטח מדינת ישראל, עם 350 לוחמים וקצינים, וכ־8,000 מתנדבים.

ב־2021 נרשמה ירידה של 19% בפשיעה החקלאית ביחס ל־2020, ונרשמה עלייה של 62% במעצרים ביחס ל־2020. משמר הגבול פועל בימים אלה להגדלת הכוחות הפועלים בשטח".

כזכור, בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק להחמרת הענישה בפשיעה החקלאית, חוק שיאפשר לראשונה לבתי המשפט לחלט רכוש וכסף של המורשעים בעבירות של גניבת תוצרת או רכוש חקלאי. החוק, ביוזמתו של ח"כ אופיר סופר, הוא רכיב כלכלי חשוב במאבק בפשיעה: אם יעבור, הוא יאפשר למערכת אכיפת החוק לחלט את רכוש העבריינים בשווי הרכוש שהשיגו, ולפגוע ישירות בכיסם.

"עבירות הפשיעה החקלאית קלות לביצוע אך קשות לפענוח, והסיכון להיענש נמוך בחקיקה הקיימת. לאחר השלמת הליך החקיקה יוכלו בפרקליטות לדרוש מבתי המשפט לתפוס את רכושם של נאשמים בפשיעה חקלאית – בשווי הנזק או הגנבה שהם חשודים בהם – ולאחר הרשעתם לחלט את הרכוש לצמיתות ולהעבירו כפיצוי לידי החקלאי שנפגע. זאת מבלי לפגוע במתחמי הענישה האחרים, של מאסר וקנס כספי.

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנים 2016 עד 2019 נפתחו 3,815 תיקי חקירה בגין פשיעה חקלאית. מתוכם נגנזו 3,283 (86 אחוזים) ורק 343 הגיעו עד כדי הרשעה (9 אחוזים).

הקושי באכיפה ובהרתעה מביא חקלאים רבים לוותר על הגשת תלונה: לפי מבקר המדינה, רק כ־20 אחוזים מאירועי הפשיעה מדווחים למשטרה, וגם אלו שמדווחים ומגיעים במיעוטם לכדי כתבי אישום ופסק דין, מסתיימים לרוב בענישה מקלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן