יבול שיא
הרפת והחלב
מפקד ימר צפון במשמר הגבול

ריאיון החודש עם סגן ניצב דוד תורג'מן מפקד ימ"ר צפון במשמר הגבול

4 דק' קריאה

שיתוף:

הפשיעה החקלאית הרימה ראש. זה קרה במהלך שנת 2020 וממשיכה גם בשנת 2021, וחקלאי ישראל אינם חשים עדיין שינוי של ממש בהגנה על התוצרת והציוד שבבעלותם.

בשנים האחרונות משטרת ישראל הקימה יחידה מיוחדת במשמר הגבול, והמרחב הכפרי כולו היה בידיהם של לובשי המדים הירוקים.

בשלב מסוים עברה האחריות בשטח לשוטרי מחוזות המשטרה וגם שם לא מצאו החקלאים מזור ראוי לבלום את פעילות העבריינים.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן החליטו כי מחודש אפריל משמר הגבול יישא באחריות מלאה לשמירה על חקלאי ישראל, והמרחב הכפרי חזר לידיים "ירוקות".

מתברר שהעבריינים לא בחלו באמצעים להשיג את מבוקשם והם עושים זאת לאו דווקא בלילות, בחשיכה, אלא גם לאור יום.

במצב הזה היה ברור שעלינו לקבל תשובות של ממש למתרחש בשטח ודרך הטיפול של חובשי הכומתות הירוקות באתרים החקלאיים הרבים.

בנושא הזה נפגשתי עם מפקד ימ"ר (יחידה מרכזית) צפון במשמר הגבול סגן-ניצב דוד תורג'מן. אני חייב להתוודות שלא היה זה ריאיון קל ונדרשתי למאמץ מיוחד, לעיתים בטון דיבור לא רגיל, להציג את השאלות הנוקבות ולזכות בתשובות המתבקשות.

הכל החל כאשר כשאלה ראשונה הצגתי בפני הקצין הבכיר את הנתונים הלא פשוטים שפרסם ארגון השומר החדש והתפרסמו בירחון הקודם שלנו.

כך זה התנהל.

סגן ניצב תורג'מן, בשנת 2020 התרחשו 2172 אירועי פשיעה חקלאית.

הקצין המרואיין נדרך והגיב:

מאיפה יש לך את הנתונים האלה? הסברתי לו שאני מתבסס על נתוני ארגון ארגון  השומר  החדש והוא  הגיב מיד: אני  לא עובד  אתם  ואני לא יודע  מה הם מפרסמים. לי יש נתוני משטרה אחרים.

והמשכתי לשאול: בשנת 2019 אירעו 1481 אירועי פשיעה חקלאית וב-2020 חלה עלייה של 46.6 אחוזים במספרם של האירועים בשנה אחת.

תורג'מן הגיב מיד: לא מעניינים אותי הנתונים של הארגון הזה.

ואני עונה לו: תשמע קודם את השאלה שלי כולה ואז תשיב מה שאתה יודע, וסגן ניצב תורג'מן נסער ונרגז השיב כלפיי: "אני לא בחקירה אצלך".

אמרתי לו:  נכון, אבל תן להשלים את השאלה. 59% מהאירועים בשנת 2020 היו גניבות של תוצרת חקלאית טרייה וציוד חקלאי. 58% אחוזים מהחקלאים העידו שסבלו אירועי פשיעה חקלאית. לפני שלוש שנים הקמתם במג"ב גוף חדש ארצי לטיפול בפשיעה הגואה. אין תחושה שהצלחתם לצמצם את היקף הפגיעות בישובים החקלאיים.

הקצין המרואיין הגיב מיד: "לי יש נתונים אחרים על הפשיעה בשטח".

שאלתי: מה רשום אצלך? והוא השיב: אין לי את הנתונים לפניי, לא ידעתי שתשאל אותי את השאלה, והשבתי לו: תראה, אני התכוננתי היטב לריאיון אתך ואתה לצערי לא עשית שיעורי בית.

"אני לא מוכן שתדבר אליי ככה. אני אברר את הנתונים ואודיע לך". פקד סהר ביטון, מיחידת הדוברות של משמר הגבול שנכח בריאיון ביקש הפסקה וטילפן לגורם כלשהו במפקדת משמר הגבול כדי להתעדכן בנתוני הפשיעה החקלאית.

אחרי שהאזין למה שסיפרו לו השיב פקד ביטון: "אחוזי הפשיעה עלו בצורה לא משמעותית בשנת 2020 לעומת שנת 2019". שאלתי מה זה לא משמעותית והוא השיב: "עלייה מינורית. אחזור למפקדה, אברר ואודיע לך".

עד כתיבת שורות אלה לא קיבלתי ממשמר הגבול נתוני שטח שסותרים את ממצאי ארגון השומר החדש.

לשאלה הראשונה השיב תורג'מן כך: "משטרת ישראל, משמר הגבול, משקיעים מאמצים רבים במאבק בפשיעה החקלאית, לרבות נושא עבירות של תוצרת למגדלים ולמשקים במדינה כולה, בדגש על צפון הארץ.

הפעילות של משמר הגבול מתבססת על שני ערוצים: תחום המניעה ופעילות סמויה חדשנית כנגד מחוללי הפשיעה שזה תחום עיסוקם: גניבות תוצרת בהיקפים גדולים, גניבות ספורדיות, מזדמנות על ידי אזרחים מן השורה שזה להם מקרה ראשון אצלם, ויעדים שמוכרזים כיעדים ומתבצע מיקוד פעילות כנגדם בכלל השיטות והאמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל, משמר הגבול וגורמים נוספים על מנת להתמודד עם התופעה, לרבות רשויות מקומיות, חקלאים, השומר החדש והמתנדבים במשטרה ובמג"ב".

סגן ניצב תורג'מן, אני חוזר לנתונים של ארגון השומר החדש, שאני מבין מתשובתך שאתם כן פועלים בצוותא, ומציין בפניך כי מסקר של הארגון עולה ש-68 אחוזים מהחקלאים חשים פגיעה בתחושת הביטחון האישי שלהם.

"משטרת ישראל ומשמר הגבול משקיעים רבות באמון הציבור, בדגש על חקלאים, לעודד הגשת תלונות ודיווח למשטרה על מנת לטפל בהיבט של אכיפה וסגירות מעגל כנגד עבריינים ופורעי החוק בהגשת כתבי אישום כנגדם.

משטרת ישראל ויחידות מג"ב משקיעות משאבים ומאמצים רבים ומבינים את החשיבות בפגיעה בחקלאים ובפרנסתם ולכן דין פרוטה כדין מאה, גניבה של מספר קילוגרמים של תוצרת כמו עבירה חמורה של אלימות".

מדגיש: "נתקבלה החלטה של השר לבט"פ ומפקד משמר הגבול הנכנס, ניצב אמיר כהן, שתחום העיסוק הבלעדי והעיקרי של משמר הגבול במרחב הכפרי הוא מתן מענה לפשיעה החמורה ולעבירות גניבת התוצרת". 

מהסקר של השומר החדש עולה ש-81 אחוזים מחקלאי ישראל העידו כי הם מרגישים שהם לבד בחזית המאבק נגד פשיעה חקלאית. העבריינים אינם חוששים מכם והם גונבים ומשחיתים ציוד חקלאי גם לאור היום.

"אנו מזהים תעוזה ותחכום אצל העבריינים – כנופיות בעבירות של גניבת בעלי חיים וכלים חקלאיים ממשקים. ישנה פריסה על פי אזורים "חמים" בהם יש ריבוי של עבירות חקלאיות.

בנושא הזה מטפלים שלושה ימ"רים: צפון, מרכז ודרום וכן ימ"ר במגב חוף ( אזור חיפה, הכרמל – ש.ו.). הימ"רים האלה מבצעים פעילות על פי תכנית עבודה שנתית כנגד מחוללי הפשיעה החמורה ונותנים מענה כנגד כנופיות חוצי מחוזות הפועלים במספר מחוזות בעבירות חמורות. ישנן הצלחות רבות בשנתיים האחרונות, מה שהוביל למעצר של יעדים רבים והבאתם אל מאחורי סורג ובריח".

כמה נעצרו?

"מ-1 בינואר 2021 עצרנו ארבע חוליות של עבריינים בפשיעה על בעלי חיים ותוצרת חקלאית".

בני מיעוטים?

"אני לא יכול לומר". אני יכול לומר שיש לנו יחידות עם מגוון בעלי תפקידים ביחידה מרכזית. יחד עם זאת יש צורך בעיבוי היחידות. מפקד מג"ב העצים את היחידות והעלה את התקינה של כוח אדם בדגש על חוקרים כדי להתמודד עם הפשיעה".

מתברר שבשטח מתרחשת פעילות של דמי חסות (פרוטקשן) והשתלטות פיראטית על מאות אלפי דונם.

"תחום הסחיטה של דמי חסות היא מורכבת. בכל אירוע יש תלונה או עולה מודיעין של סחיטת דמי חסות והנושא מטופל. יש חקירות שמטופלות כרגע במחוז צפון, חוליות אלימות שלא בוחלות לפגוע בכל מי שנתקל בהן תוך ביצוע העבירה.

השיטה שאנו מבצעים מעצרים ופעילות כנגד הכנופיות היא בשילוב יחידות מיוחדות ואמצעים קיימים במשטרת ישראל ומשמר הגבול. מבצעים פעילות סמויה וגלויה.

משקיעים את כל האמצעים והמשאבים הקיימים לצמצם את העבירות החקלאיות ולהעניק תחושת ביטחון לאזרחים ולחקלאים במרחב הכפרי".

מבקש לציין: "נתקבלה החלטה של מפקד מג"ב עם כניסתו לתפקיד לתת מענה לפשיעה החקלאית בביצוע שינוי מבני בפריסת יחידות שיטור מג"ב, כאשר לכל מועצה ומועצה יהיה קצין שאמון ואחראי על המעורבים בתחום השיטור באופן גלוי, ומתן מענה בטווח ישיר לאזרח – מה שישפר את הקשר עם החקלאים ויעודד נושא של דיווח בנושא העבירות החקלאיות. התחושה שלנו שיש שינוי בשטח".

סגן ניצב דוד (דודו) תורג'מן בן 47. תושב חיפה. כמעט שנה בתפקיד מפקד ימ"ר צפון במשמר הגבול.

תפקיד קודם: סגן מפקד תחנת משטרת עפולה בדרגת רב-פקד. אחרי שנים במשטרה הכחולה עבר לפני כשנה למדים הירוקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן