יבול שיא
הרפת והחלב
עמית יפרח מזכל תנועת המושבים ובני גנץ

אציג תוכנית לאומית לפיתוח החקלאות וההתיישבות

3 דק' קריאה

שיתוף:

תוכנית לאומית לפיתוח החקלאות וההתיישבות: הבטיח בני גנץ, יו"ר כחול לבן, בפגישתו עם עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים

 

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים, נפגש השבוע עם רא"ל (במיל') בני גנץ, יו"ר מפלגת כחול לבן. בתום הפגישה אמר גנץ: "שמחתי להיפגש עם עורך דין עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים. גדלתי בהתיישבות העובדת, אני מבין את חשיבות המפעל הציוני האדיר הזה השומר על הגבולות, השטחים הפתוחים והביטחון התזונתי של המדינה. החקלאות היא ערך לאומי וכראש ממשלה אתייחס אליה ככזאת ואציג תוכנית לאומית לפיתוח החקלאות וההתיישבות."

מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר: "אני מודה לבני גנץ על פגישתנו. בני הוא בן מושב כפר אחים, שבבאר טוביה – ואביו ז״ל מבכירי התנועה בעבר. שוחחנו ארוכות על האתגרים העצומים שעומדים בפני המרחב הכפרי ודרכי ההתמודדות איתם בנושאי החקלאות, ההתיישבות והקרקעות. "מבחינתנו השמירה על ההתיישבות והחקלאות הינה אינטרס לאומי וחוצה מפלגות. שיתופי הפעולה שלנו עם כל המפלגות מגדילים את סיכויי הצלחתנו לקידום סדר יומו של המרחב הכפרי, וכך נמשיך לעשות גם בעתיד."

360 אלף מצביעים בפעם השלישית

קצת יותר מ-360 אלף בז"בים (בעלי זכות בחירה) חיים בקיבוצים ובמושבים בישראל. 265 קיבוצים ויותר מ-450 מושבים יש כיום בישראל, והם מהווים אתגר גדול למנהלי הקמפיינים של המפלגות בכלל ושל כחול ולבן והליכוד בפרט. בשתי המפלגות המתחרות על השלטון בפעם השלישית ברציפות, פועלים מטות של קיבוצים ומושבים, תחת הגדרות שונות, ביניהן מטה ההתיישבות ומטה המועצות האזוריות. כחול לבן נחשבת כמשקיעה גדולה יותר במגזר זה ואף מציגה תכנית אופרטיבית לחיזוק החקלאות ומעמדם של הקיבוצים והמושבים בישראל.

יו"ר כחול לבן בני גנץ, קיים למעלה מחמישה כנסים במושבים ובקיבוצים ברחבי הארץ, שניים מהם בעוטף עזה משם מגיע נציג המפלגה ויו"ר מטה ההתיישבות, אלון שוסטר, שעומד מאחורי התכנית המפלגתית לחיזוק החקלאות. רק לפני כשבוע, נאם גנץ בכנס ההנהגות של הקיבוצים ודאג להזכיר בפתח דבריו כי אביו היה ממקימי כפר אחים, שם גדל גנץ בעצמו. שתי המערכות האחרונות, הצביעו כאמור על ניצחון של כחול לבן בגזרת ההתיישבות החקלאית, זאת על אף שהתפלגות התמיכה שונה מאוד בין הקיבוצים שנוטים שמאלה, לבין המושבים שמתמקמים במרכז המפה הפוליטית הישראלית.

גם ראש הממשלה, ביבי נתניהו ערך ביקורים בהתיישבות ובעיקר במוקדי הכח של הליכוד: יהודה ושומרון ובקעת הירדן, תוך שהוא מאתגר את גנץ על סיפוח הבקעה לישראל וממנה שר חקלאות מהליכוד. מועמדי מפלגת ימינה ובראשם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, ביקרו לאחרונה במושבים בצפון.

בשתי המערכות האחרונות, יצאו רוב תושבי הקיבוצים והמושבים להצביע עם אחוז הצבעה נאה של למעלה מ-75% בממוצע. אגב, אחוז ההצבעה בקרב המושבים, היה מעט גבוה יותר ועמד על 77% אחוזי הצבעה בבחירות אפריל 2019. במערכת הבחירות השנייה שנערכה חמישה חודשים לאחר מכן בחודש ספטמבר 2019, ניתן לזהות ירידה קלה באחוז ההצבעה, שכוללת בתוכה עלייה במספר בעלי זכות הבחירה אל מול ירידה במספר המצביעים. כמעט בכל המושבים והקיבוצים ישנם מטות אזוריים של חלק לא מבוטל מהמפלגות, שישה ימים לפני הבחירות, הם עובדים בכל הכוח, על אף האדישות שנרשמת בציבור באופן כללי.

קיבוצים, תמונת מצב פוליטית

מספר בעלי זכות הבחירה: 138 אלף בוחרות ובוחרים (2.2% מסך הבוחרים בישראל) בכ-265 קיבוצים בכל רחבי הארץ. הקיבוצים, נחשבים באופן מסורתי כמעוז השמאל ומפלגת העבודה, זכתה שם לרוב מכריע במהלך רוב השנים. שני המערכות האחרונות, קובעות שלא עוד. לפחות לא כל עוד כחול לבן על המפה הפוליטית בישראל. מפלגת העבודה, מגרדת בקושי 17% תמיכה בקיבוצי ישראל, פחות או יותר מספר דומה לתמיכה לה זוכה סיעת מרץ בקיבוצי ישראל. לליכוד ולנתניהו יש גרעין תמיכה יציב שלא זז ימינה או שמאלה בשתי המערכות האחרונות מ-7% תמיכה. ישראל ביתנו, מקבלת במפתיע תמיכה של 3%, למרות הפער האידיאולוגי העצום בתחום המדיני, יש בני קיבוצים שמצאו אצל ליברמן את מבוקשם בכל הקשור לנושא דת ומדינה. כחול לבן, מתייצבת בראש באופן בולט במיוחד עם תמיכה של 48%, כמעט ממחצית מבעלי זכות ההצבעה בקיבוצים, נתנו את קולם למפלגתו של גנץ, בעיקר על חשבון מפלגת העבודה.

מושבים, תמונה פוליטית

סה"כ בעלי זכות הצבעה: 227,000 (3.7% מכוח ההצבעה בישראל) בכ-450 מושבים בכל רחבי הארץ. במושבים, התמונה הפוליטית פחות מקובעת וניתן למצוא ייצוג כמעט לכל המפלגות, גם לאלה שמימין. זהו כמובן נגזר ישיר מתוך אופיים המגוון יותר של המושבים בישראל, לעומת הקיבוצים. בכל זאת, בשורה התחתונה, מפלגת כחול לבן רושמת גם כאן ניצחון במספר הקולות והמנדטים.

לסיכום, כחול לבן זוכה בקיבוצים בסך הכל ליותר מ-3 מנדטים מ-33 המנדטים שלהם, לעומת הליכוד שמוציא קצת יותר ממנדט וחצי. הקיבוצים התמרכזו אל המצע של כחול לבן וכמעט זנחו את מפלגת העבודה. השאלה היחידה היא מה יעשה החיבור שבין עבודה גשר ומרצ למצביע הממוצע בקיבוצי ישראל. ראש הממשלה נתניהו, מכוון ליותר מעשרת אלפים תומכי ליכוד במושבים שלא יצאו להצביע. אין לנו דרך לאמת או לשלול נתון זה, אבל זאת הנחת העבודה במטה הליכוד. יום שני הקרוב, שני למרץ, כולנו שוב בקלפי. בתקווה שלא נתגלגל לבחירות רביעיות.

מאבק נגד הקמת תחנות הכוח בשרון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן