יבול שיא
הרפת והחלב
בן ממשיך חברות באגודה

קבלת "בן ממשיך" לחברות באגודה

2 דק' קריאה

שיתוף:

חרף חלוף השנים נותר המונח "בן ממשיך" לוט בערפל. במאמרנו זה נתייחס רק לסוגיית חברות הבן הממשיך באגודה.

חברות אוטומטית באגודה תוך 45 ימים

לגבי חברותו באגודה נקבע בתקנות האגודות השיתופיות* כי "בן ממשיך" הכשיר לחברות לפי תקנון האגודה, אשר מגיש לוועד ההנהלה בקשה בכתב להתקבל לחברות, על פי הנוסח שבתקנון האגודה, בצירוף מסמכים המוכיחים את היותו בן ממשיך, יהא חבר אגודה בתוך 45 יום באופן אוטומטי, אלא אם ועד ההנהלה פתח הליכי בוררות בתוך 45 יום כנגד קבלתו כחבר. 

היינו, לפי התקנות שהתקין רשם האגודות, אין צורך בהחלטה של ועד האגודה ואין צורך בהחלטה של האספה הכללית כדי שאותו בן יהא חבר. עצם העובדה שחלפו 45 יום מיום שהגיש הבן בקשה להתקבל כחבר ו-ועד האגודה לא פנה לבוררות כנגד אותו הבן, די בכך כדי ש"הבן הממשיך" יהא חבר, וחובה על האגודה לרושמו בספר החברים.

פרוצדורה זו שקבע רשם האגודות לקבלה חברות, נכונה הן במושבי עובדים סוכנותיים והן במושבי עובדים בהם קיים חוזה "דו צדדי". פרוצדורה זו לא חלה על מושבים שאינם מושבי עובדים, קרי, מושבים המוגדרים כ"כפר שיתופי" או על מושבים שבתקנונם קיימת פרוצדורה מפורשת אחרת לקבלת "בן ממשיך" לחברות. 

מהם אותם המסמכים שעל הבן הממשיך להציג לפני ועד ההנהלה

בכל התקנונים של האגודות השיתופיות קיים סעיף המתייחס לקבלה לחברות, הכולל נוסח "הצהרה" שעל כל מי שמבקש להתקבל לחברות להצהיר בכתב. על "הבן הממשיך" המגיש בקשה להתקבל לחברות לצטט את ההצהרה הקבועה בתקנון, להשלים בה את הפרטים המתייחסים אליו באופן אישי ולהגישם לועד ההנהלה ביחד עם בקשתו.

כמו כן על הבן הממשיך להמציא מסמכים המוכיחים את היותו "בן ממשיך"; ככל ומדובר בבקשה של בן להתקבל לחברות לאחר פטירת שני הוריו, עליו להציג צו ירושה לפיו הוא יורש יחיד, או צו קיום צוואה בה קבעו הוריו במפורש כי הוא יורש יחיד.

אולם ברוב המקרים הבן מתמנה כ"בן ממשיך" בחיי הוריו, במקרים אלה לכאורה על הבן להציג בפני ועד ההנהלה "התחייבות בלתי חוזרת" של הוריו להקנות לו זכות במשק. 

לדעתנו, אין זה מן הראוי שהאגודה תרד לעובי הקורה בבחינת "כתב ההתחייבות" שניתן ע"י ההורים לאותו הבן, הואיל והסוגייה מורכבת ושנוייה מאוד במחלוקת בפסיקה. התערבותה של האגודה בבחינת "ההתחייבות" של ההורים עלולה לסחוף את האגודה למערבולת של סכסוכים פנים משפחתיים. על כן, לדעתנו די בכך שההורים בעצמם יאשרו בכתב כי הם מבקשים למנות את אותו בן כבן ממשיך בחייהם ויצהירו כי קיימת התחייבות מצידם התואמת את דרישת התקנות של רשם האגודות השיתופיות.

המינוי על ידי שני ההורים

על שני ההורים למנות את הבן "כבן ממשיך" אלא אם אחד מהם חדל להיות בעל זכויות במשק החקלאי או נפטר. מינוי על ידי הורה אחד פסול גם במקרים בהם רק הורה אחד היה רשום כבעל הזכויות במשק. 

מגורים בנחלה

על פי פסק דין שניתן על ידי רשם האגודות השיתופיות (כבורר) נקבע כי אין חובה שהבן יגור במושב או במשק הוריו ודי אם יצהר כי בכוונתו לגור לאחר קבלתו לחברות.

אנו ממליצים לועד ההנהלה להודיע במפורש כי קבלה לחברות של "הבן הממשיך" אין בה כדי להקנות זכות קניין לאותו הבן בנחלה, לא בחיי ההורים ואף לא לאחר פטירתם. כמו כן אנו ממליצים לכל אגודה להכין טופס מובנה למינוי "בן ממשיך" הכולל הצהרות והתחייבויות של ההורים והבן.

כותב המאמר: עו"ד גד שטילמן בעל נסיון של למעלה משלושים שנה בייצוג מושבים ובעלי נחלות ומשקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן