יבול שיא
הרפת והחלב
בית בכפר

איך לייצר מרחב הרמוני בבתים פרטים

12 דק' קריאה

שיתוף:

הבית שלכם במרחב הכפרי יכול להראות מעולה אם תדעו ליצור חיבור בין החוץ לפנים. נגיעות צבע נועזות, שילובים אמיצים בין רהיטים, ומתן תשומת לב לפריטים מיוחדים – יהפכו את המבנה לאטרקטיבי אישי ומזמין. בשיחה עם מעצבות פנים ואדריכליות, ניסינו להבין כיצד אפשר לתכנן ולעצב בית במרחב הכפרי.  חמש מעצבות פנים ואדריכליות במרחב הכפרי – נותנות טיפים טובים ליצירת מרחב הרמוני במושב

 

תמי זהבי ואיילת דרור – "צאו מהסטים"

איך לייצר מרחב הרמוני בבתים פרטים?מעצבות הפנים תמי זהבי אני נפגשת בביתה במושב גבעת יערים. בית אבן שפונה לנוף פסטורלי שכניסתו מחופה עץ תות רחב ידיים. בביתה הכפרי בולטת שידה עתיקה גדולה וכהה, שמשתלבת בהרמוניה עם ביתה הנעים. בין רהיט לרהיט ניצבים עציצים ירוקים, פרטי נוי, משטח בוצ'ר במטבח וחפצים שמוסיפים נגיעות צבע למרחב עונות לשאלה

 

יום צילום עם הצלמת אורית ארנון באמצע. איילת מימין תמי משמאל
יום צילום עם הצלמת אורית ארנון באמצע. איילת מימין תמי משמאל

 

 

כך על כוס קפה, תמי מספרת לי על עבודת העיצוב אותה מבצעות היא ושתפתה איילת דרור: "אנחנו נקראות 'סטודיו תמי זהבי ואיילת דרור' – סטודיו לעיצוב והלבשת הבית. העסק שלנו קיים כמעט ארבע שנים והחל לרקום עור וגידים, בזמן שעסקתי בעיצוב אירועים ואיילת ניהלה את בית הנסן – שם הייתה אחראית על הקמת 'שבוע העיצוב' בירושלים. איילת ואני הכרנו במסגרת העבודה המשותפת כשהפיקה אירועים בירושלים ואני הגעתי כ'פרילנסרית' לעצב את האירועים. לאחר שאיילת עזבה את בית הנסן היא עברה לגור בתל אביב והחלטנו לעבוד יחד כעצמאיות בתחום עיצוב הפנים."

תמי זהבי מתגוררת עם משפחתה זה 10 שנים בגבעת יערים, אליו הגיעה מהרצליה לאחר נישואיה לתושב המקום. איילת, נולדה ברחובות, והתגוררה שלוש שנים בירושלים. כעת, העיסוק המרכזי של השתיים הוא הלבשת בתים ומשרדים."

מהי הלבשת בתים?

תמי: "הלבשת בתים היא למעשה שינוי של מבנה הבית בעזרת ריהוט ואקססוריז* ללא שינוי מבני, שירות שמתאים מאד לדירות שכורות או חללים משרדיים, בהם אין אפשרות לשינויים מבניים. אנחנו מטפלות גם בפרויקטים המצריכים את הידע והניסיון שלנו בעיצוב פנים. ובהם נדרשים שינויים מבניים כמו למשל בסידור הזרימה בין החללים, חיבור חללים ציבוריים, ביטול או הוספת חדר."

איך מתחיל פרויקט עיצוב פנים?

"לפני הכול נפגשים עם הלקוח ומבינים מהם השינויים שהוא רוצה לעשות בביתו. יש לקוחות שישימו דגש על מקומות אחסון, יש כאלה שירצו לשים את הדגש על זרימה במרחב (כמו למשל לרווח חדר או להוריד קיר). בשלב הראשון אנחנו מבינות את הצרכים של הלקוח ואת הסגנון, ולאחר מכן לוקחות מידות, עושות תכנית, תוך הגשת תקציב עבודה מפורט עד הפרט האחרון – ומכינות לוח השראה. אנחנו עובדות ברמת אבזור מלא החל מעבודות קבלן, ריהוט, בחירת מוצרי טקסטיל ואווירה, בחירת העציצים והצבעים עבור הקירות ועד מסגרות לתמונות.

 

עיצוב סלון של איילת דרור ותמי זהבי
עיצוב סלון של איילת דרור ותמי זהבי

 

במה שונה עיצוב של בית במרחב כפרי מכזה שמעצבים במרחב עירוני?

"במרחב כפרי תמיד נרצה לשלב את החוץ עם הפנים, כדי להעצים העובדה שאפשר מכול מקום בבית לראות ולהרגיש חלק ממה שקורה בחוץ. לדוגמא: יש לנו בית בצהלה שאנחנו עובדות עליו, אבל הדיירים לא יושבים בחוץ, משום שאין זרימה בבית שמזמינה לצאת ולהיכנס. מצב כזה קורה בגלל מבנה חלונות לא נכון או מיקום לא נכון של ריהוט. לכן ביצענו שינויים כמו יצירת ויטרינה עם דלתות הזזה, מיקום חדש של ריהוט וחיבור של החוץ לפנים שכל כך חשוב בבתים פרטיים."

איזה צבעים טובים עבור בית במרחב כפרי?

"הרבה ירוקים, הרבה טורקיז וצבעים רכים שישתלבו עם הגוונים של החוץ, כמו נגיעות של חומים בז'ים וכולי. ישראלים מאד אוהבים סגנון כפרי עם נגיעות מודרניות. בעיר אתה יכול לראות יותר עיצוב תעשייתי. בעיר משתמשים בברזל, בטון חשוף וכולי. אנחנו ספציפית. אוהבות סגנון אקלקטי כי הוא נותן ביטוי לשימוש באוספים פרטיים, לרהיטי וינטג', הוא מקנה צבעוניות יותר חזקה."

איך אפשר לעצב את הבית הכפרי לבד?

"קודם כל חשוב כי תגדירו לעצמכם מה תרצו מבחינת קונספט והחיבור שלכם לסגנון עיצוב, באיזה איזור אתם רוצים לטפל ומה התקציב. אם מעצבים לבד כדאי לחפש השראה ברשת, משום שגם אם אתה חושב שאתה אוהב עיצוב מודרני, אתה יכול, במהלך החיפוש, לגלות שאתה אוהב בכלל את הסגנון הכפרי. זאת לפי תמונות שאתה אוסף ואליהן אתה מתחבר. פעמים רבות לקוח יכול להגיד שהוא רוצה סגנון מודרני במטבח, אבל מעוניין לחפות את הקיר ב'בריקים' (לבנים קטנות), שזה כפרי מאד.

 


"במרחב כפרי תמיד נרצה לשלב את החוץ עם הפנים, להעצמת העובדה שאפשר מכול מקום בבית לראות ולהרגיש חלק ממה שקורה בחוץ. לדוגמא: יש לנו בית בצהלה שאנו עובדות עליו, אבל הדיירים לא יושבים בחוץ, משום שאין זרימה בבית שמזמינה לצאת ולהיכנס. מצב כזה קורה בגלל מבנה חלונות לא נכון או מיקום לא נכון של ריהוט. לכן ביצענו שינויים כמו יצירת ויטרינה עם דלתות הזזה, מיקום חדש של ריהוט וחיבור של החוץ לפנים שכל כך חשוב בבתים פרטיים"


 

"שימו לב שהשם של הסגנון והרצון שלכם מתחברים ונכונים. בנו לוח השראה תוך חיפוש 'פירטי כוח' כמו צבע אחד לקיר מסוים, בחירת הריהוט המרכזי, בניית העיצוב סביב פריט מרכזי, כמו ספרייה עתיקה, קיר מרכזי מחופה, ספה בצבע מיוחד וכולי. מומלץ לחזור על נגיעות צבע שיתכתבו אחת עם השנייה וחשוב מכול: צאו מהראש של הסטים התואמים! אנחנו תמיד מייעצות לצאת מסטים שלמים ולבחור כמה פריטים שונים. כדאי לא לדבוק בהצעת הגשה של חנות הרהיטים, אלא לגוון עם פריטים אחרים. אל תיקחו סלון תואם, להפך צאו מבחירת סטים: גוונו עם בדים אחדים, בחרו שטיח שיהיה 'יציאה' וערבבו בין חומרים.

"הגישה שלנו היא mix & match, כלומר עירבוב מוצלח בין מוצרי 'קאסטם מייד' למוצרי מדף דוגמת איקאה. בגלל שלכל פרויקט אין תמיד שיקולים תקציביים, נכון לשלב מוצרי מדף דוגמת איקאה.

 

אדריכלות ישראלית
אדריכלות ישראלית

 

"בכול הנוגע לעיצוב לבד, חנות כמו 'איקאה' היא מקום נגיש שמאפשר קונספט מושלם של בתים בגדלים שונים. אנחנו מאד אוהבות להשתמש בפריטים של איקיאה משום שאנו מבצעות בהם טוויסטים וחידושים. איקיאה מגישה את הדברים 'איך שזה צריך להיות', בעוד שסידור החנות מספק זרימה טובה למי שרוצה לעצב בקלות את הבית. רהיטים של איקאה אפשר לשדרג ולהפוך אותם לאישיים וייחודיים. ברשתות החברתיות אפשר לראות דוגמאות רבות למגמה עולמית, שנקראת:  ikea hacks- שזה אומר: בוא קח פריט של איקאה והפוך אותו למיוחד, כמו למשל הוספת רגליים בצבע שונה לשידה, צביעה של ארון בצבע מפתיע, החלפת ידיות, הרכבת כמה רהיטים ביחד וכו'."

איזה צמחייה מתאימה במרחב חיצוני ופנימי?

"כשאנחנו עובדות על מרחב חיצוני ופנימי אנחנו לוקחות בחשבון אור (שמש ישירה, חצי צל, צל) ואת היכולת של הלקוח לתחזק. אנחנו עובדות הרבה עם צמחייה אמיתית, ומשלבות צמחייה מלאכותית, שהיום ניתן למצוא באיכות גבוה בחלק מן החנויות. – זו דרך מהירה ויעילה לשדרג ולחמם חלל, מה שהגביר את רצון האנשים להכניס עציצים הביתה. יש תורה שלמה על עציצים שמתאימים לתוך הבית שחלקם אפילו טובים לבריאות, כמו צמח ה'סנסיווריה' שמפלטר את האוויר ובריא לנשימה. סוקולנטים הפכו להיות היי לייט בעיצוב. שילוב של צמחייה, נגיעות צבע, ריהוט מיוחד וחידוש רהיטים יספקו את המרחב הכפרי הנעים ביותר. "

 

עדי קמחי – "כמו רב חובל של ספינה"

עדי קמחי, הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים, מספרת כי היא 'בת הכפר', ממושב ניר בנים. עדי, נשואה פלוס שלושה ילדים, עצמאית בתחום האדריכלות ועבורה מדובר בקריירה שנייה. "לפני שהפכתי לאדריכלית הייתי עורכת דין, אבל ברגע שבניתי את ביתי שלי והייתי מעורבת בכל תהליך העיצוב והבנייה, הבנתי שמצאתי את הייעוד שלי.

 

עדי קמחי
עדי קמחי

 

"הכול החל מכך שלקחנו אדריכלית לתכנון הבית שלנו שבו הייתי מאד מעורבת," מספרת עדי. "עקבתי אחרי כל שלב והרביתי לבקר באתר הבנייה. כך התחלתי להתעניין בעיצוב פנים – ואפילו לקחתי קורס בתחום והפכתי אפילו עוד יותר מעורבת. לאחר שעברנו אל הבית שלנו, ערכנו חנוכת בית ואורחת שהגיעה וראתה את הבית ואת ההתלהבות שלי ממנו, ואז זרקה לי 'תראי איך נוצצות לך העיניים סביב הבית המרשים שלך, לכי תהפכי את זה למקצוע!'. ואכן זה מה שעשיתי: למדתי במסלול הנדסאים במשך שלוש שנים ולאט לאט הורדתי את המינון של העיסוק הקודם שלי במשפטים. כשסיימתי ללמוד, מילאתי מיד את הזמן שהתפנה לי בעבודה במשרד אדריכלים. תוך פחות משנה פתחתי עסק עצמאי. העסק שלי עובד ופעיל מאז כבר תשע שנים, והיום העסק מונה אותי ועובדת נוספת."

מה ההבדל העיקרי בין עבודה במשפטים לעבודה באדריכלות?

"יש המון הבדלים! בתחום המשפט הממשק שלי עם האנשים ועם החברות התמקד בסכסוכים שלהם. פה הממשק הוא דרך בניית הבית. זה הרבה יותר חיובי מבחינת האווירה וכמובן יצירתי. באדריכלות התפקיד הוא להיות כמו רב חובל של ספינה. את האדם הראשון שלוקחים כשקונים, משפצים או בונים בית וגם האדם האחרון שמסיים את הליווי, בשלב שהמשפחה עוברת לגור בו ולעתים אף אחרי. אני מלווה את המשפחה לכל אורך הדרך ובעצם באה במגע עם המון תחומים ואנשי מקצוע. זה תחום מאד מגוון ויצירתי. לעיתים מגיעה משפחה עם מגרש, ואחרי שנתיים הם גרים בבית החלומות שלהם וזה חותם ממש מספק ומשמעותי."

על מה שמאפיין אדריכלות במרחב הכפרי, עדי מרחיבה: "ההתמחות  שלי היא תכנון ובנייה במרחב הכפרי, בין אם זה מושבים ובין אם זה קיבוצים. זה מתחיל בכך שמושב ניר בנים הוא נוף ילדותי. נולדתי וגרתי בו כל חיי – למעט שנות העשרים, בהן גרתי בעיר הגדולה. כל העניין של בניה כפרית ומגורים בכפר זה משהו שמלווה אותי מהילדות. מבחינת עקרונות התכנון של בתים בכפר: חשובה ההתייחסות לחוץ. הבית צומח על מגרש, לכן חשוב להתייחס לכיווני אוויר, לשדות, לנוף, לשכנים, לחורשה. גם החומרים יהיו אחרים כמו שילוב עץ, שילוב בריקים, שימוש בחומרים טבעיים וכו'. בבנייה כפרית יש לשים לב כי קיימים פתחים גדולים של חלונות ודלתות כדי לחבר בין הפנים לבין החוץ. חשוב שיהיה שימוש באור טבעי, בעוד שחזיתות פחות מוארות מתאימות לאזורים פרטיים יותר."

 

סלון עיצוב עדי קמחי צילום אבי מורג
סלון עיצוב עדי קמחי צילום אבי מורג

 

 

האם עיצוב ים תיכוני מתאים לבתים במושב?

"אני חושבת שהמאפיינים שבעיצוב ים תיכוני – לפחות ברמת השראה – נלקחים מכפרי דייגים באיים ביוון, שם נראה מבנים עם קירות לבנים, חלונות כחולים בשביל הבריזה, גגות שטוחים, יש בהם משהו נקי שמתאים לכפר שסמוך לים. בעיצוב ים תיכוני נרצה להדגיש את אווירת הים גם במוטיבים בבית. לעומת זאת, את ההשראה לעיצוב הכפרי אני לוקחת דווקא מאזורים של טוסקנה ופרובנס, מבחינת אלמנטים של גגות רעפים, בנייה נמוכה יחסית, וכזאת שמשתלבת עם התוואי של הקרקע ולא משתלטת עליה. דרך הארכיטקטורה חשוב להשתלב בטבע מבלי להיות נוכחים מידי, כדי שתהיה הרמוניה. בעיצוב כפרי תראי יותר צבעים

להבדיל מהעיצוב המודרני, שנע על גווני שחור ואפור שפחות קשורים לטבע. גם במבניות של הבתים הכפריים יש איזו צניעות, כמו גגות הרעפים שהינם כמו גבעות, גבעות, המשתלבות נכון עם תוואי הקרקע."

כיצד עיצבת את הבית שלך?

"ביתי הוא כמובן בסגנון כפרי. בחלל הציבורי יש תקרת עץ משופעת וגבוהה שנותנת תחושת מרחב מפנקת. במרחב קיימים מגוון אלמנטים מעץ. במרחב הציבורי יש סלון מטבח ופינת האוכל, שהם חשופים לעוברים ושבים, לעומת האזור הפרטי של חדרי שינה וחדרי הרחצה. הבית נבנה בקומה אחת, מתוך חשיבה על נוחות של מפלס אחד ותכנון לטווח רחוק, לזמנים שבו נתבגר. מי שבונה בית, חשוב שיזכור כי צרכים של משפחה זה דבר דינאמי, ועם השנים אנו מתבגרים ואז מפלסים יכולים להיות בעוכרינו. אם המגרש מספיק גדול ואפשרויות הבנייה מאפשרות תכנון במפלס אחד זה בהחלט מבורך."

עדי מספרת כי לפני מספר עשורים היה נהוג טרנד של מפלסים, שסימלו כביכול 'איכות חיים ויוקרה' – אך לתפיסתה התכנונית, אין שום הצדקה במדרגה אחת או יותר לטובת הפרדה מפלסית. ואכן שום דבר, חוץ ממעידות וחוסר נגישות לא יצא מהמפלסים האלה, וההמלצה היא לבחור דווקא במפלס אחד אם זה מתאפשר.

 


עדי קמחי: "מבחינת עקרונות התכנון של בתים בכפר: חשובה ההתייחסות לחוץ. הבית צומח על מגרש, לכן חשוב להתייחס לכיווני אוויר, לשדות, לנוף, לשכנים, לחורשה. גם החומרים יהיו אחרים כמו שילוב עץ, שילוב בריקים, שימוש בחומרים טבעיים וכו'. בבנייה כפרית יש לשים לב כי קיימים פתחים גדולים של חלונות ודלתות, כדי לחבר בין הפנים לבין החוץ. חשוב שיהיה שימוש באור טבעי"


 

"כשאני רואה בתים עם כמה מדרגות, מתברר לי שאנשים רוצים לבטל את הדבר הזה. מהר מאד גילו שזה לא באמת איכות חיים, חצאי המפלסים. זה היה סוג של שופוני בשביל הרושם. לעיתים אני מבצעת תכנונים בשתי קומות כי יש אילוצים, אבל בבתים כאלה אני מקפידה כי יחידת ההורים תהיה למטה והחדרים של הילדים למעלה, כדי להיות ערוכים גם לשנים של ההזדקנות."

ספרי על פרויקט מיוחד שלך.

"בישוב נורית בגלבוע תכננתי בית מאד מאתגר מבחינת צורת המגרש שהייתה טרפז. זה מאד מאתגר, כי אי אפשר לשרטט מלבן בתוך טרפז – מה שמוביל לבזבוז. היה צורך לעשות תכנון עם שתי מערכות צירים. בנוסף לכך, החזית האחורית פונה לנוף והיה צריך לבצע תכנון שיתייחס לנוף. לכן יצרתי שני אגפים מלבניים, פרטי וציבורי, כך שכול אחד יושב על מערכת צירים שונה, כך שיצא תכנון מאד מעניין. יצרנו פנייה לנוף משני האגפים, עם ויטרינות יפות, תוך שימוש בחומרים טבעיים ובקורות עץ, שהקיפו את הבית מבחוץ בצורה מיוחדת. המטבח מעוצב בסגנון כפרי עם שולחן גושני וגופי תאורה כפריים, מה שיצר תוצאה ססגונית וביתית."

תכלי לתת לנו מספר טיפים לעיצוב המרחב גם ללא מעצב או אדריכל?

"אני מאד אוהבת אלמנטים או פינות מיוחדות שמוקדשות למשפחה. למשל, אפשר ליצור קיר תמונות משפחתיות מעוצב בצורה אסתטית, כדי לתת ביטוי אישי למשפחה שגרה בבית מעולמות התוכן שלה. גם אוספים מיוחדים של בני הבית אפשר להציג בפינה בבית. פעמים רבות אני מלווה משפחות דתיות שחשובה להן ספרייה. במקרים כאלה כדאי לבחור קיר בסלון ולהפוך אותו לבעל ערך, עם ספרים ואלמנטים דקורטיביים, במקום שהקיר הדומיננטי יהיה קיר הטלוויזיה. מי שחובב פריטי וינטג' ואוסף אותם יכול להציגם. לעתים אלו פריטים של הדורות הקודמים, כמו: סיפולוקס, מכונת תפירה ישנה, כלים מיוחדים אשר יכולים להיות אלמנטים נפלאים בעיצוב. הפריטים המיוחדים יתנו כבוד להיסטוריה ויביאו לידי ביטוי את הנשמה של הבית ויושביו.

"אני רוצה להביא לכאן אג'נדה תפיסתית לגבי צבע. בפרויקטים שלי אני חסידה של שילוב צבעוניות במרחב. מדוע? כי זה עושה שמח. חשוב לא לפחד עם צבע. אני בדרך כלל ממליצה את האלמנטים המבונים, שלא מחליפים כל שני וחמישי, כמו: ריצוף, אלומיניום או מטבח. לעשות בצבעים סולידיים שיהוו את הרקע, ועל הרקע הזה, להלביש את הבית עם נגיעות צבעוניות בפריטים שניתן להחליפם בקלות, כמו: טפטים, וילונות, שטיחים, תמונות וכו'. חשוב להעז ולא לפחד ובכך להפוך את המרחב למיוחד, ביתי וכזה שמבליט ומייחד את אופיים של בני הבית.

 

כניסה לבית עיצוב עדי קמחי צילום אבי מורג
כניסה לבית עיצוב עדי קמחי צילום אבי מורג

 

קרן אזולאי אטיאס וענבר סקל  – "חוויה של חוץ"

קרן אזולאי אטיאס וענבר סקל – בעלות "בונות – אדריכלות ישראלית" – הן חברות טובות שנפגשו בלימודי המגמה המשולבת להנדסאי אדריכלות והנדסאי בניין במכללת תל חי. ענבר, קיבוצניקית מקיבוץ בית השיטה, תמיד חשבה שתהיה עובדת סוציאלית, אבל מצאה שהיא חייבת לתת ביטוי לצד האומנותי שלה. קרן, שגרה במושב אמנון שבצפון, מצאה בעיצוב ואדריכלות את האיזון המדויק בין הצד הראליסטי שלה לבין הצד היצירתי שקיים בה. השתיים מנהלות עסק לתכנון אדריכלי מזה חמש שנים, והן מספרות שמפרויקט אחד לשני – החיבור הופך לחזק ומוצלח יותר.

"ענבר ואני הכרנו בלימודים," מספרת קרן. "התנסנו בכמה פרויקטים משותפים והניסיון היה מוצלח וטוב. פרויקט הביא פרויקט ומכאן השותפות הייתה בלתי נמנעת, מהר מאוד גילינו שהחיבור בינינו נכון, מעצים ומשלים גם ברמה האישית ובטח ברמה המקצועית. התחום בו בחרנו להתמקד הוא תכנון ועיצוב בתים פרטיים, צמודי קרקע במרחב הכפרי.

 


קרן אזולאי אטיאס וענבר סקל: "אנשים שמגיעים אלינו כדי לעצב ולתכנן את ביתם הם כאלה שמאד מחוברים לטבע. מבחינת חומרים – גם אם זה בית עם נטייה מודרנית וגם אם זה בית כפרי – תמיד יהיה חיבור בעיצוב לאלמנטים מקומיים, כמו שימוש באבן מקומית, עץ וכו'. גם בעיצוב מודרני, הפרשנות שלנו תהיה תכנון בקו נקי ובשילוב חומרים מקומיים שמוסיפים רוך וחום. לדוגמא: בעיצוב בית שנמצא ברמת הגולן נוכל לשלב אבני בזלת"


 

"תמיד הייתה לי אהבה לעיצוב ותכנון," מספרת ענבר, "זה משהו שתמיד היה שם, אבל לא חשבתי שאפתח את זה כמקצוע. עם זאת, כשבעיסוק הקודם שלי כמדריכת נערות בסיכון, לא הצלחתי לעשות את ההפרדה בין העבודה לחיי הפרטיים, הבנתי שעלי לבחור בכיוון אחר. לקחתי קורס בעיצוב פנים, התאהבתי ומשם המשכתי הלאה. אדריכלות ועיצוב פנים מאפשר מקום שנוגע ביצירה ועשייה, אבל שם את הרגליים על הקרקע תוך בניית קשר בינאישי עם הלקוחות והיכרות עם העולמות שלהם. תהליך כזה של תכנון ובניית בית הוא למעשה התקשרות עם משפחה למשך של שנתיים לכל הפחות ונדרשת שם המון הקשבה ורגש. החיבור הזה מספק ומרתק והמהות שלו הופכת כל פרויקט לאחר ומיוחד."

מה לדעתך מאפיין לקוחות שבונים או משפצים בית במרחב כפרי?

ענבר: "אנשים שבונים בית במושב או בקיבוץ, הם כאלה שלרוב מאד מעניין אותם הקשר בין הבית לחוץ. הם רוצים חוויה של חוץ גם כשהם נמצאים בתוך הבית ובנוסף, קשר העין עם אזורי החוץ השונים מאפשרים לקיים את החיים האופייניים לאזורים כפריים, כאשר הילדים מבלים בחוץ ברוב שעות הפנאי. זאת גישה שאנחנו מאוד מתחברות אליה והיא מאוד מאפיינת את התכנון האדריכלי שלנו, הפנמה מיטבית של כלל המשאבים הטבעיים הרבים שזכינו להם בסביבת ביתנו אל תוך התכנון האדריכלי, החל בכיווני הרוחות, כיווני השמש ועד כיווני נוף ותכנון צמחייה בסביבה הקרובה.

"אנשים שמגיעים אלינו כדי לעצב ולתכנן את ביתם הם כאלה שמאד מחוברים לטבע. מבחינת חומרים – גם אם זה בית עם נטייה מודרנית וגם אם זה בית כפרי – תמיד יהיה חיבור בעיצוב לאלמנטים מקומיים, כמו שימוש באבן מקומית, עץ וכו'. גם בעיצוב מודרני, הפרשנות שלנו תהיה תכנון בקו נקי ובשילוב חומרים מקומיים שמוסיפים רוך וחום. לדוגמא: בעיצוב בית שנמצא ברמת הגולן נוכל לשלב אבני בזלת. יש לנו שכונות בנים חוזרים בקיבוצים שאנו מתכננות ומעצבות, כמו בקיבוץ 'בית השיטה', שזאת פחות הרחבה אלא בנייה על מגרשים שמתרחשת בתוך שטחי הקיבוץ. במקרים כאלה יש רצון להתחשב בסביבה הקיימת בקיבוץ, כמו אווירה, או קהילה, יצירת מרחב סביבתי שיש בו פחות כבישים ויותר שבילים פסטורליים וכן, התחשבות בסוג הבנייה, כמו בנייה במגרשים בתוך המושב או בנייה בהרחבה. הרחבה קהילתית, למשל, פעמים רבות מביאה משהו קצת אחר גם מבחינת המרחב וגם מבחינת האווירה."

 

קרן אזולאי אטיאס וענבל סקל איך לייצר מחרב הרמוני בביתם פרטים
קרן אזולאי אטיאס וענבל סקל

 

איך אתן משלימות אחת את השנייה?

ענבר: "וואו! בכל כך הרבה דברים… זה חיבור מאד טבעי שהוכיח את עצמו פעם אחרי פעם כנכון, התוצרים שלנו כשאנחנו עובדות יחד יותר נכונים ומדויקים. אנחנו קודם כל חברות ומתוך החברות נוצר שיתוף פעולה, שיוצר תוצאות מאד מאוזנות. החזון שלנו הוא זהה אך כל אחת מאיתנו מתכננת קצת אחרת והשילוב מוליד תוצרים ייחודיים. יתרון נוסף בעבודה שלנו היא שכול אחת נמצאת במקום אחר, אני עובדת ממשרד בקיבוץ מחניים וענבר עובדת ממשרד בבית השיטה. זה מאפשר קשר ומפגשים במינון נכון שעוזרים לנו ליצור זוגיות מקצועית מוצלחת ומאוזנת."

רבים מהבתים הפרטיים שנבנים במושבים כוללים יחידות דיור עבור דיירים. כיצד אפשר לעצב דירה לשכירות? ולמה כדאי להתייחס בעיצוב?

ענבר: "לפעמים מבקשים מאיתנו לתכנן יחידת דיור קטנה ואז החשיבה היא לייצר סביבה פרטית חיצונית, עם כיוונים פרטיים של הבית ושל הנוף על מנת לייצר מקום נעים ואטרקטיבי. כדאי שהמרפסת של הבית העיקרי תפנה לכיוון אחד והמרפסת של הדיירים תפנה לכיוון השני. כך אפשר להנות מפרטיות. בדירה קטנה מומלץ להוסיף פרטי נגרות בהתאמה אישית, משום שזה יכול לתת לחלל קטן יותר אפקטיביות. שלבו חללי אחסון מתאימים וריהוט פרופורציונאלי שיתאים לחלל. בכך אפשר לבצע בחירת ריהוט טובה יותר. בדירות להשכרה חשוב לשים את הדגש על פרופורציות. מומלץ לא לייצר תחושה של מחנק, שנובע משימוש ברהיטים גדולים או בעיצוב כבד מידי ביחס לחלל הקיים, כדאי להשקיע בנגרות ובאחסון חכם. הכניסו צבעים בהירים למרחב ואופי בנקודות צבע. קבלו השראה מחללי תצוגה של חנויות ריהוט גדולות, בהן אפשר למצוא הצעות לתכנון מרחב קטן והתאמת רהיטים ופריטים לדירות קטנות. מחשבה מדויקת לפרטים אופייניים לחלל, בשילוב אלמנטים של יחסי חוץ ופנים נכונים הם אלה שיצרו את הקסם במקום כזה. "

כניסה לבית בכפר עיצוב קרן וענבר
כניסה לבית בכפר עיצוב קרן וענבר

 

טיפים לעיצוב כפרי.

קרן וענבר: "הקפידו להשתמש בחומרים מהטבע, שימו דגש על שילוב של חומרים טבעיים בתוך החלל (בין אם זה עץ, אבן או טקסטיל) ושלבו את הכול ביחד בצורה מותאמת ופרופורציונאלית. השתמשו בחומרים מקומיים. לפני שאתם מתכננים את בית החלומות שלכם חשוב לסקור את הסביבה, ללמוד אותה. אנחנו לא נתחיל לעולם לתכנן בית מבלי לעמוד בשטח ולהבין מה קורה בכל נקודה ומפנה. בדקו מה קורה בגבולות המגרש שלכם – ומה קיים בסביבה היותר רחבה? מהן החוזקות והחולשות של המגרש שלכם? צריך לנצל את כל המידע והמשאבים שיש לנו, כדי ליצור תכנון חכם – להבין מה נרצה להכניס אל הבית ומה נרצה דווקא להצניע, משום שזה מה שמכתיב את הצורניות של הבית ואת יחסי החוץ והפנים. השתמשו בצמחייה ובעציצים ב'פיינאל טאצ". אם יש נוף במקום מסוים, פתחו אליו דלת גדולה. השתמשו נכון במרחב וקבלו את האווירה שתמיד חלמתם לקבל במקום שבו אתם גרים."

פוטותרפיה, צילום להעברת מסרים וכתרפיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן