יבול שיא
הרפת והחלב
משפחת אומנה במושב 1

להיות משפחת אומנה במושב

3 דק' קריאה

שיתוף:

ערב חשיפה ייחודי לחברי תנועת המושבים לגיוס משפחות אומנה לילדים במצבי סיכון

"יש לנו שמונה ילדים: ארבעה ילדים מהבטן ועוד ארבעה ילדים מהלב," כך מתארת שרה (שם בדוי), בת 56 ממושב בדרום הארץ, את משפחתה. "יש לנו ארבעה ילדים ביולוגים, חלקם בוגרים, שכבר עזבו את הבית, ועוד ארבעה ילדי אומנה, שני אחים בגילאי 7 ו-9, נער בן 15 וצעירה, בשנות העשרים, שסיימה את האומנה, אבל עדיין בקשר איתנו ותמיד יש לה אצלנו מקום בבית ובלב."  

כבר 15 שנה משמשים שרה ובעלה אבי (שם בדוי) משפחת אומנה. "גדלתי לתוך זה. דודתי שגרה אף היא במושב, הייתה אם אומנה וזה היה חלק ממני. ככה נשאבתי לתוך זה וכיום קשה לי לשחזר את הבית ללא ילדי האומנה שלנו."

לדבריהם יש במושבים משהו אחר: "זה לא רק המרחבים, האזור הכפרי, השטחים הפתוחים, החברה, הפעילות. זה הכל ביחד", הם אומרים. "הקהילה כולה מגויסת ויש במושב משהו אחר, משהו מיוחד, שותפות הדדית."  

שרה מספרת איך יום אחד ילד האומנה שלה נעלם מהבית, בעקבות משבר שחווה. "חיפשתי אותו בכל מקום אפשרי. יידעתי את האימא הביולוגית שלו. דיווחתי למנחת האומנה, שמלווה אותנו, שנרתמה למאמצים לאתרו."

"כתבתי בקבוצת הוואטס-אפ של המושב וביקשתי שירתמו ויעזרו לי לחפש אותו, כי הוא נעלם. אחרי כמה זמן כתב אחד החברים הודעה שהוא מצא אותו, אבל ביקש שלא נגיע עדיין…. הוא ישב איתו, דיבר, תמך בו, נתן לו לפרוק ולהוציא רגשות. רק אחרי כמעט שעה הם חזרו יחד מחובקים הביתה. זה משהו שקיים רק במושבים. משהו שמחבר בין החברים," היא אומרת.

את סיפור האומנה שלהם יספרו אבי ושרה במפגש חשיפה ייחודי שמקיימים ארגון אדנמ ומכון סאמיט, בשיתוף תנועת המושבים, לחשיפת משפחות האומנה לחברי המושבים ולגרום להם לפתוח את ליבם וביתם ולשנות גורלות של ילדים הזקוקים לכך, כדי לתת ולאפשר להם הזדמנות בחיים.

תנועת המושבים שותפה למשימה לגיוס משפחות אומנה, כדי לענות על הצורך ההולך וגובר במשפחות כאלה. "זוהי הזדמנות לעשייה חברתית משותפת למען ילדים הנמצאים במצבי סיכון, הזקוקים למשפחות איכותיות, בעלות לב רחב וחדורות שליחות ונתינה," אומר קובי שמואל, מנהל אגף חברה וקהילה בתנועת המושבים.

משפחת אומנה היא משפחה המקבלת אל חיקה ילד שאינו יכול, מסיבות שונות, לגדול עם הוריו או משפחתו, כתוצאה ממגוון מצבי סיכון וחוסר מסוגלות של ההורים לטפל בו, לגדלו ולדאוג לצרכיו הפיזיים והרגשיים. 

לשם כך חברו ארגון אדנמ – הבית לילדים ולמשפחות אומנה, הפועל בשיתוף ובפיקוח משרד הרווחה, בהשמה ובליווי ילדים ומשפחות אומנה בצפון הארץ ובמרכזה, ומכון סאמיט – משפחות אומנה לילדים בסיכון, הפועל בדרום הארץ ובמחוז ירושלים, לתנועת המושבים למפגש חשיפה ייחודי לאומנה. "אנו מאמינים כי המשפחות המתגוררות במושבים הינן משפחות איכותיות, בעלות לב רחב וחדורות שליחות ונתינה," אומרים בארגוני האומנה. "זוהי הזדמנות לעשייה חברתית משותפת למען ילדים הנמצאים במצבי סיכון ולהיתרם מחשיפה לתחום האומנה המרגש."

מזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״המושבים מובילים באחווה ובערבות ההדדית ואני מאמין שככל שיותר משפחות וקהילות במושבים יפתחו את ביתם לילדי האומנה, כך נוכל להציל ילדים רבים, שכל אחד מהם הוא עולם במלואו, לשנות את גורלם ולתת להם סיכוי והזדמנות משמעותית בעולם הזה."

מפגש החשיפה יתקיים ביום שלישי 14.12.21 בשעה 20:30, באמצעות אפליקציית הזום.

במפגש תספר עדי גוזי, בוגרת אומנה, מדליקת משואת יום העצמאות, שהצילה את שירה איסקוב, את סיפורה האישי כילדת אומנה, שלדבריה משפחת האומנה לא ויתרה עליה, כמו שהיא לא ויתרה על החיים של שירה, וגם שלושה עשורים אחרי שסיימה את האומנה היא עדיין נמצאת בקשר איתם. כמו כן, ישתפו שרה ואבי, המשמשים מזה 15 שנה כמשפחת אומנה את סיפורם המרגש ויספרו על הקשיים והתמורות שבגידול ילדים באומנה.

"כשהחלטנו להיות משפחת אומנה," מספרת שרה, "הביולוגיים שלנו קצת התמרמרו. הם אמרו שעד שיש לכל אחד מהם סוף-סוף חדר לבד, הם צריכים עכשיו לוותר. הסברנו להם שחדר זה קירות, משהו חומרי, ומה שחשוב זה הלב."

"כמו שהם למדו לחלק את החדר שלהם הם למדו לחלק את הלב, לעזור לאחרים. היום הם מבינים שכולנו חלק משליחות. אנחנו מקבלים הרבה מעבר למה שאנחנו נותנים."

"כל פעם שאני הולכת לאסיפת הורים בבית ספר, המורים אומרים לנו כמה נתינה יש לילדים שלנו, איזה ערכים אנושיים יש להם ומבחינתי זה שווה את הכל."

מפגש החשיפה יתקיים כאמור ביום שלישי, 14.12.21 בשעה 20:30 בזום. ההשתתפות ללא תשלום, אך מותנת ברישום מוקדם ובקבלת קישור לזום. להרשמה 4561*. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן