יבול שיא
הרפת והחלב
חני אריה לרנר מכפר אביב במשתלה

לחלוט ולנצח את הסרטן

4 דק' קריאה

שיתוף:

לחלוט ולנצח את הסרטן: אריה לרנר (79), שתלן ומעצב גינות מכפר אביב, חלה לאחרונה בסרטן הקיבה. בימים אלו הוא פועל להקמת מיזם מיוחד לרווחת חולי סרטן . הרעיון המרכזי הוא להנגיש לציבור בחינם מבחר צמחי מרפא: עשב הלימון, לואיזה ושיבא.  לרנר רוצה שהחולים ימצאו אותם במרכולים, במשתלות, בגינות ציבוריות ובמקומות נוספים שירתמו למיזם, ללא תמורה

 

להקלה מכאבים לחולי סרטןחני צמחי השיבא
להקלה מכאבים לחולי סרטןחני צמחי השיבא

 

לחלוט ולנצח את הסרטן: תארו לעצמכם שאתם מגיעים לקניות שגרתיות במרכול הסמוך לביתכם. לעינכם נחשפת פינה מיוחדת עם פוסטר ומיתוג מזהה בצורת 'סרטן' בצבע כחול, פינה בה מוצגים עשב הלימון, לואיזה ושיבא ארוזים ומוכנים לחליטה, המוצעים לחולי סרטן ללא תמורה. או שתטיילו במקומות שונים בארץ ובחלק מהגינות הציבוריות, במשתלות צמחי גן ולאורך הכבישים יגדלו צמחי מרפא. זהו מיזם חדש שחולה הסרטן אריה לרנר הגה ועכשיו הוא מנסה לרתום מוסדות מדינה, גופים, בעלי עסקים ואנשים טובים. "אם סייעתי להקל על כאבי המחלה לחולה אחד או יותר, זה יהיה שכרי," הוא אומר.

אריה לרנר (79), שתלן, מעצב גינות ובעל משתלת "בא לגן", שימש במשך שנים מנהל מחלקת הגינון במכון ויצמן ובמקומות נוספים. אריה, יליד חיפה שלמד את לימודיו התיכוניים במחזור הראשון בביה"ס החקלאי ב"כפר גלים" והמשיך את דרכו החקלאית בשנת 1962, ברכישת משק חקלאי בכפר אביב. אז גם יצא ללמודים במחזור הראשון ב"ביה"ס לגננות ושתלנות" בפתח תקווה וסיים עם תעודת טכנאי נוף. לרנר נשוי ואב לשישה ילדים וסב ל-23 נכדים. שלושה מילדיו מתגוררים במושב ובנו שי לרנר עובד איתו במשתלה.

 

"התחיל לקנן בי הרעיון שבדומה ליוגורט כבשים, אפשר לספק עלי צמחי מרפא לחולי הסרטן. החלטתי לתת למחלק היוגורטים שקיות קטנות של עשב לימון מוכנות לחליטה ללא תמורה, כדי שיחלק עם היוגורט. התגובות החיוביות לא איחרו להגיע. כך הבנתי שצריך למנף את הרעיון למשהו גדול יותר"

 

לא רובין הוד

לרנר מוזג שתי כוסות חליטה עם עשב הלימון, משיק "לחיים" ובעיניים זוהרות מסביר על המיזם: "לא צריך להיות רובין הוד בשביל לנסות להקל על סבלותיהם של חולי סרטן. זאת פשוט מגפה נוראית. חולי סרטן רבים מתגלים מדיי יום ורבים סובלים מכאבים במהלך המחלה. צריך לפתוח את העיניים והלב, ולראות איך אפשר להטיב את חייהם בתוך המחלה. אני מדגיש ואומר שוב ושוב: לא מדובר בתחליף לטיפול הרפואי הקיים והמתואם עם הרופא המטפל. יותר מכך, יש חובה להיוועץ עם הרופא, לפני ששותים את חליטות הצמחים המוצעות. כדי להתאים כל סוג צמח לחולה המדובר.

"מחקרים של 'אוניברסיטת בן גוריון' ו-'מכון ויצמן' אישרו שצמחים אלו, עשב לימון, שיבא ולואיזה, אכן עוזרים בהקלה מכאבים, לריפוי ושיקום חולי סרטן. אולם מאחר וכל גוף חולה מגיב אחרת, יש לבחון עם הרופא את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ולהתייחס לתוצאות הבדיקות הרפואיות, לפני ששותים את החליטות." המיזם יביא לדבריו לכך שגופים נוספים ירתמו ויגבירו את המודעות לנושא: כל מוסד או מיזם עסקי יתרום את המקצועיות שלו ברוח התנדבות: "בכך שמעלים את נושא ההקלה בכאבם של חולי הסרטן, יש גם פן פסיכולוגי של התייחסות ושיתוף. הגל הירוק השוטף אותנו בשנים האחרונות, מתאים מאד להתבססות והצלחת המיזם הלכה למעשה."

איך נולד הרעיון למיזם?

"כבעל משתלת 'בא לגן' לצמחי בית וגן אני ממשיך לעבוד. זה נותן לי את הדרייב לחיים – לקום בבוקר ולראות את הצמחים והפרחים היפים במשתלה ובחצר. לצערי בשנה האחרונה חליתי בסרטן הקיבה, ואני לפני ניתוח. בעקבות המחלה החלטתי להוריד פרופיל וכרגע אני מתמקד בהרמת המיזם למען חולי הסרטן. "לפעמים, במקומות הכי קשים וכואבים מתגלה האור והתקווה! בזמן שקיבלתי טיפולי כימותרפיה בביה"ח בלינסון, נתקלתי באדם המחלק בהתנדבות יוגורט כבשים לחולי סרטן מהמחלבה שלו. התברר לי שהאיש בעל מחלבה שתורמת 10% מהייצור החודשי למען חולי סרטן.

"הרעיון הבסיסי בנכונות של אותו אדם, כמתנדב להקל על מכאובי חולי הסרטן – הצית בי ניצוץ גדול. יש לי ניסיון מקצועי עם צמחי מרפא, אליהם התוודעתי כבר ב-1984, כשביקרתי בסין ויפן. שם מאמינים בדרכי ריפוי מהטבע וחיים ביום יום בעזרת רפואה מונעת. לרנר קרא חומר מקצועי ומסופק ממסקנות מחקרים על ההרכבים הכימיים בצמחים הללו ומיתרונות שתיית תה חלוט מעלי עשב לימון ולואיזה. בשניהם קיים מרכיב הציטרט, הנותן את הטעם הלימוני וההשפעה המרגיעה וכן, בצמח השיבא המוכר כסוג של לענה מרירה ובשמו הלועזי ארטיסימיה. צמח השיבא מכיל שמן אתרי בשם סנטוטין שידוע כמרגיע.

"התחיל לקנן בי הרעיון שבדומה ליוגורט כבשים, אפשר לספק עלי צמחי מרפא לחולי הסרטן. החלטתי לתת למחלק היוגורטים שקיות קטנות של עשב לימון מוכנות לחליטה ללא תמורה, כדי שיחלק עם היוגורט. התגובות החיוביות לא איחרו להגיע. כך הבנתי שצריך למנף את הרעיון למשהו גדול יותר. "החלטתי להוציא דף עמדה ופוסט בפייסבוק לגופים ומוסדות שיסייעו להצלחת המיזם לצאת לדרך. מאחר ואני מוכר בקרב בעלי ועובדי משתלות רבים, חלקם מכירים אותי אישית מעבודה במשך שנים רבות בענף, אכן לאור שליחת הפוסט וההצעה, חזרו אלי עשרות פניות חיוביות ומתלהבות. הם הביעו את אהדתם לרעיון, להקצות פינה במשתלות לחלוקת צמחי המרפא המוזכרים."

 

"זה יוסיף ירוק לנוף הארץ ולהפצת ריח נעים. איך אומרים בצבריות, בואו נרים יחד את הכפפה ונהפוך את הגל לצונאמי ענק, למען רווחתם של חולי הסרטן. המיזם הזה הוא אולי טיפה בים, אבל טיפה ועוד טיפה הופכים לנהר"

 

מי נענה לקריאתך?

"משתלות רבות, למשל, משתלת 'חיש שתיל', שבאופטימיות רבה מוכנה לסייע בהכנת שתילים ולספקם למשתלות אחרות. 'משתלת ליאורה' במשגב דב, 'משתלת בלבן' באשקלון ועוד. חברת 'אוניה שפירא' בעשרת, המתמחה בהדפסת נתונים כמותיים ברמות רזולוציה מגוונות, התנדבה להדפיס פוסטרים שיקדמו את ההפניה, בנקודת החלוקה."

טיפה שהופכת לנהר – לחלוט ולנצח את הסרטן

לרנר מוביל אותי לחדר בו תלוי על הקיר ציור קוצים שצויר בשנות ה-80'. משולחן העבודה הוא שולף פוסטר צבעוני עליו מודפס אותו הציור עם מלל תמציתי: "הפוסטר מתבסס על ציור שלי מהתקופה שציירתי סדרת קוצי בר במלוא הדרם. בחרתי בו כי הוא מתאים לכיתוב שהוספתי 'הסרטן הוא קוץ ממאיר – צמחי מרפא להקלה לחולי סרטן'. "חברת 'גל שיווק' התנדבה לשנע את שתילי צמחי המרפא מהמשתלות לנקודות שיקבעו במקומות שונים בארץ. גם אנשים פרטיים התקשרו ושאלו איך הם יכולים להשתלב ולסייע בקידום המיזם. אני במגעים עם חברות וגורמי מימון נוספים ונראה לי שהרעיון מתחיל לתפוש.

"בכל זאת, אני מחפש גוף שייקח על עצמו הקמת מערך ההתנדבות של המשתלות הרבות, שיצטרפו מכל רחבי הארץ – בהן יגדלו את הצמחים ויקצו פינת חלוקה מיוחד, לקבלת העלים לחליטה ללא תמורה. אפילו חשבתי על מרכולים, שגם הם יעמידו מדף או שולחן לנושא החלוקה בהתנדבות. ברור לי שכל זה מצריך מימון ואסטרטגיה ואני מציע לכל מי שמעוניין להצטרף למיזם, לתת יד ולשתף, כי במאמץ משותף נוכל לעזור לסובלים.

"אני מדבר היום מתוך ניסיון אישי עם כאבי המחלה ומתוך עזרה שהעניק לי אלמוני בעל מחלבה, שלא רצה שום תמורה על העזרה וההקלה מכאבים שהעניק לי. לצערי אי אפשר להתעלם ממגפת הסרטן התוקפת את המדינה. לכן גם על מוסדות המדינה להתגייס למאמץ – משרד הבריאות, משרד החקלאות, ביטוח לאומי והאגודה למלחמה בסרטן. חשוב שמוסדות אלו ואחרים יקחו על עצמם מימון לפעילות בחלוקת צמחי המרפא במקומות מגוונים ונגישים."

בנוסף, לרנר פנה לעיריות שהתגייסו לסייע בשתילת צמחי מרפא בגינות הציבוריות בין יתר הצמחים והפרחים. לרנר סוחף בנכונותו לעזור: "זה יוסיף ירוק לנוף הארץ ולהפצת ריח נעים. איך אומרים בצבריות, בואו נרים יחד את הכפפה ונהפוך את הגל לצונאמי ענק, למען רווחתם של חולי הסרטן. המיזם הזה הוא אולי טיפה בים, אבל טיפה ועוד טיפה הופכים לנהר."

שבילים – לציונות וצדק חברתי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן