יבול שיא
הרפת והחלב
כפר מלל 1921 צלם זולטן קלוגר

מזל טוב: יום הולדת 100 לכפר מל"ל

2 דק' קריאה

שיתוף:

טקס חגיגי לרגל מלאות 100 שנים לעלייה על הקרקע כמושב העובדים הראשון בארץ ישראל, התקיים במוצאי שבת בכפר מל"ל

יום הולדת 100 לכפר מל"ל: במוצ"ש (21.9) נערך במושב כפר מל"ל טקס חגיגי לרגל מלאות 100 שנים לעלייה על הקרקע כמושב העובדים הראשון בארץ ישראל. האירוע נפתח בדבריו של יו"ר הוועד, עו"ד מנשה מלמוד, שבירך את המשתתפים לרגל מלאות 100 שנים לעלייה על הקרקע של כפר מל"ל כמושב העובדים הראשון בארץ ישראל. באירוע איחלה אושרת גני גונן, ראשת המועצה האיזורית דרום השרון לחברי כפר מל"ל, שימשיכו לטפח את המושב למרות היותו מוקף בנייה עירונית צפופה בין כפר סבא להוד השרון וגם להמשיך ולפתח את חיי הקהילה שבו. בהמשך, הוענקו זרי פרחים לחברי המושב שהגיעו לגבורות (80), שושנה דוידסון, אלקה כץ וניבה ועודד קורקין, לילדים שהחלו ללמוד השנה בכתה א' – ולחמשת התינוקות החמודים שנולדו בשנה האחרונה.
לאורך הטקס נערכה פעילות "מרחב בריחה'' בהשתתפות כל המשפחות. היה עליהן לעבור שמונה תחנות ולפתור את החידות הקשורות לתולדות כפר מל"ל, שהיו נתונות בתיבות מיוחדות. בפרסים הראשונים זכו משפחות זוסמן-סוקול, זבידה ושניר. את האירוע של "מרחב הבריחה" אירגן ביד רמה דורון שמיר, איש קיבוץ מרום גולן.

יום הולדת 100 לכפר מל"ל

כידוע, היה מקובל עד כה בציבור, כי נהלל הוא מושב העובדים הראשון שנוסד ב-1921. ואכן בעיתונות ובמדריכי ידיעת הארץ השונים כתוב כי כפר מל"ל נוסד רק ב-1922. העובדה כי במאי 1921 נאלצו המתיישבים לפנות את המושב בשל מאורעות תרפ"א וחזרו אליו רק בפברואר 1922 מוסיפה בלבול אצל כותבי ההיסטוריה השונים. רבים מחברי כפר מל"ל קיבלו את התאריך 1922 כעובדה מוגמרת. חברי מושב זה עבדו במשקיהם בחריצות ותוך מאבקים כלכליים רבים, ומטבע הדברים לא היה להם זמן להתעמק בענייני מורשת המושב שלהם.

נעבור 100 שנה קדימה: בקיץ 2018 ביקר ההיסטוריון ד"ר יואל פיקסלר, במוזיאון כפר מל"ל,  ושוחח עם המנהל דב גרודמן, חבר המושב. גרודמן מסר לו כי פנה להיסטוריונים שונים כדי לברר מתי נוסד כפר מל"ל כמושב עובדים, ולא קיבל תשובות מספקות. ד"ר פיקסלר הסכים לחקור בהתנדבות את הנושא. כתוצאה מכך התפרסם בינואר 2019 בכתב העת "עתמול" בהוצאת יד בן צבי, מאמר בשם "מעין חי לכפר מל"ל, ראש וראשון למושבי העובדים בארץ ישראל" מאת ד"ר פיקסלר.

במאמר הוא סוקר את התפתחות רעיון מושב העובדים מאז הקונגרס הציוני השישי ב1903. כן הוא מסתמך על הכתוב בספר "כפר מל"ל -יובל פלוס" שיצא לאור ב-1972, בעריכת הסופר יוסף מרגלית ז"ל, חבר המושב: בספר מתפרסם ראיון עם מרדכי זילברג, חבר המושב הוותיק (1985-1896) ובו (עמ' 48) הוא מספר על הפגישה שהייתה לנציגי כפר מל"ל בקיץ 1919 עם אברהם הרצפלד, מזכיר המרכז החקלאי. בפגישה הציע להם ליישב את כפר מל"ל  (שממנו גורשו המתיישבים ע"י הטורקים במאי 1918), בצורת ההתיישבות של מושב עובדים לפי התכנית של אליעזר יפה איש ציבור, ולימים חבר מושב נהלל. הכוונה כמובן לחוברת "ליסוד מושבי העובדים" שהתפרסמה בינואר 1919 ובה פירוט העקרונות, לפיהם יפעל מושב העובדים: עזרה הדדית, שיווק משותף ועוד.

עד היום, ספטמבר 2019, לא התפרסמה כל הסתייגות מהכתוב במאמרו של ד"ר פיקסלר. נותר לקוות שההיסטוריונים, נציגי העיתונות והוויקיפדיה יברכו על המוגמר ויאחלו למושב הוותיק מזל טוב וכל טוב.

צילום תמונה: זולטן קלוגר

במושב כפר ורבורג חוגגים יום הולדת 80

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן