יבול שיא
הרפת והחלב
מיכל קראוס צילום יוסי צבקר 1

מיכל קראוס מדברת על מצב ענף החלב בעידן מגיפת הקורונה

2 דק' קריאה

שיתוף:

בשנה האחרונה נרשם גידול בצריכת הגבינות הקשות מייצור מקומי, על אף היבוא ומנגד יש מחסור בחמאה מתוצרת הארץ. בתקופת הקורונה סיפק ענף החלב את כל הביקושים למוצרי החלב לרגל חג השבועות, חג הביכורים, שוחחנו עם מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס, על מצב ענף החלב ועל ההתמודדות של ענף החלב על כל שלוחותיו בעידן מגיפת הקורונה.

היי מיכל קראוס. איך את מסכמת מצב ענף החלב, ערב חג השבועות?

"היקף יצור חלב הבקר עומד היום על 1 מיליארד ו-520 מיליון ליטר המיוצרים ב-740 רפתות. מספר יצרני החלב, בעלי המכסות, עומד על כ-1000 יצרנים. בענף הצאן עומד היקף ייצור החלב על 24 מיליון ליטר חלב של כבשים ועיזים. הרפתות והדירים מפוזרים בכלל רחבי הארץ ומהווים מקור פרנסה ללא מעט משפחות. ההערכה היא כי בסך הכל מפרנס ענף החלב, כולל נותני שירותים לרפתות וכולל עובדים מחלבות כ-15 אלף משפחות.

"בתקופה האחרונה תפש משבר מגיפת הקורונה את ענף החלב שהיה מוכן להתמודדות עם האתגר הגדול. ענף החלב הוא ענף 'חיוני' והמשמעות הישירה היא שלא היו בענף הפסקות עבודה – לא ברפתות, לא בהובלות, לא בשירותים הווטרינריים, לא בהזרעות ולא במחלבות. בתקופת הקורונה סיפק ענף החלב את כל הביקושים למוצרי החלב ואף נרשם גידול משמעותי בצריכת מוצרי החלב בסוף מרץ. בימי הסגר אנשים צרכו יותר מוצרי חלב. לצערנו, כל השוק המוסדי (תיירות, בתי מלון, מסעדות) נסגר לגמרי, מה שאיפשר להפנות מוצרים מהשוק המוסדי לשוק הקמעונאי למכירה ברשתות השיווק."

מול מה התמודדה מועצת החלב בתקופת הקורונה?

"מועצת החלב ריכזה את כל הפעילות לשעת חירום של כל ענף החלב, כאשר שני נושאים עיקריים הטרידו את המנהלים: האחד – נושא אישורי נסיעה לעובדים (בכבישים, לעבודה ושירותים) והנושא השני – בעיית המחסור בעובדים. המועצה פעלה רבות ביחד עם משרד החקלאות כדי לפתור את כל הבעיות ולתת מענה לכולם. נכון להיום המשבר מאחורינו ונדע להתמודד עם כל משבר שלא יהיה גם בעתיד."

ישנם מוצרי חלב בהם עלתה הצריכה במהלך 2019-20?

"במהלך השנה האחרונה נרשם גידול בצריכת הגבינות הקשות. ישנה עליה בצריכה של גבינות מייצור מקומי, על אף היבוא. לעומת זאת, אנחנו מרגישים מחסור בחמאה מתוצרת הארץ. בהזדמנות זו אני רוצה לברך את שר החקלאות הנכנס, אלון שוסטר, שיודע ומכיר חשיבותה של החקלאות המקומית. אני בטוחה כי ביחד נצליח להחזיר את החקלאות למקומה הראוי בכלכלה הישראלית."

כמה מילים לחג השבועות?

"אני מאחלת לכולם חג ביכורים שמח, חג מתן תורה וחג חלב שמח – כי בשבילי רק חלב ישראלי. אם כולנו נקפיד לצרוך מוצרי חלב וחלב רק מהייצור המקומי – בכך נחזק את החקלאים ואת החקלאות במדינת ישראל."

מיכל קראוס (צילום: יוסי צבקר)

מנהלי תנובה ובראשם מנכ"ל תנובה יורדים לשטח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן