יבול שיא
הרפת והחלב
יונתן טל קיבוץ רמת דוד

אלבום ציוריו של יונתן טל מקיבוץ רמת דוד

3 דק' קריאה

שיתוף:

יונתן טל הוא דמות סגנונית, ציורית, עם טמפרמנט של נער. מספר סיפורים ומצייר סיפורים.  נפגשנו בקיבוצו רמת- דוד שבעמק יזרעאל. יום לפני בואי לפגישה הונח על שולחן עבודתי שבארכיון אלבום ציוריו הנושא את השם המקומי: צייר יזרעאלי ובו מבחר מעבודותיו של האמן.

שער האלבום רומז על תכנו ההומוריסטי. דמותו המצולמת של יונתן אוחזת במכחול ציירים, פורצת מתוך הנוף המצויר ומאיירת את  קיבוצו. יונתן הדמות המוחשית מתמזגת עם הפסטורליות הקיבוצית הירוקה על גגות בתי הקיבוץ האדומים שבמרכזם מגדל המים.

יונתן טל מצייר את עצמו
יונתן טל מצייר את עצמו

בזיכרוני חרוט רמת דוד כקיבוץ על שם דוד המלך, בגין פסלו של דוד פולוס (1975-1893) "דוד הרועה" המציג את דוד המלך בתור רועה צאן, לידו כבשה והוא פורט על נבל. (הפסל נחנך בשנת 1938). יונתן טל העמיד אותי על טעותי. רמת דוד נקרא על שם דייוויד לויד ג'ורג', ראש ממשלת בריטניה שבזמן כהונתו ניתנה הצהרת בלפור.      

הבא אל מפתן ביתו של יונתן איננו יכול לטעות שזה ביתו של יוצר. הסביבה מרמזת שכאן גר אמן. היא מלאה פסלי מתכת ועץ, חלקם גרוטסקיים, הומוריסטיים אשר נושאים עמם סיפור בו ביקורת על הקיבוץ, הארץ והעולם. חדרי דירתו הקיבוצית אף הם משמשים גלריה ליצירותיו. על כתלי הבית  תלויים ציוריו שאת חלקם אפשר לראות באלבום.

נולד בשנת 1941 להורים שהיו מראשוני הקיבוץ

על ספל קפה בחדרו, הפליא יונתן בסיפוריו, כמו היו הם הציורים עצמם. לכל ציור מוצמד סיפור. כך גם באלבום. יונתן אוהב לספר סיפורים מתולדות חייו וחיי המייסדים מהקיבוץ. 

נולד בשנת 1941 להורים שהיו מראשוני הקיבוץ. מצעירותו מרד במוסכמות, תכונה שגררה עמה לא מעט עימותים לאורך חייו בקיבוץ ומחוצה לו. 

שנים הסתובב בארץ ובעולם, אוסף חוויות עם "דחף עצום להרפתקנות".  יש לו ראייה מיוחדת דרכה הוא מפרש את המציאות, דבר שמוביל כמובן לקונפליקטים ואי הבנות.

יונתן התחיל לצייר בגיל מאוחר יחסית כאשר גמר את הרפתקאותיו אותן החל בשנת 1967 וסיים בשנת 1977 עם חזרתו לקיבוץ. הוא טוען בגאווה שהוא בעל שיא עולמי הרשום ב"ספר השיאים של גיניס" כאשר ביקר ב-134 ארצות בחמש יבשות.  עבר 254,000 ק"מ במשך 1377 יום. 

צילומים ממסעותיו בעולם ומארכיון הקיבוץ והמשפחה

ציוריו של יונתן מבוססים בחלקם הגדול על צילומים ממסעותיו בעולם ומארכיון הקיבוץ והמשפחה. הם מצוירים בטכניקה של צבעי שמן על בד בגדלים שונים, בסגנון ריאליסטי – צילומי מדויק, באווירה גרוטסקית-סוריאליסטית, שיש בה אהבת אדם, הומור בריא ומבקר.

מבין ציוריו הדהדו לי מרחוק ציוריו של פיטר ברויגל הבן (( 1564–1638 שהרבה בתיאור גרוטסקי של חיי האיכרים. מבחינות רבות נושא עמו יונתן את תווית "הקריקטוריסט" בעל המדור הקבוע בעלון הקיבוץ. 

יכולתו לבקר תופעות חברתיות וקיבוציות ללא התנצלות מאפיינות את יצירתו  והמוטו המוביל בה.  יצירתו היא ארכיון קיבוצי מצויר, המביט על תחנות החיים בקיבוץ בעין שוחקת, מלטפת ועוקצת.

יונתן לא מחסיר שום פרט

אינני בא מעמדה של מבקר אמנות. אני מוקיר את ההשקעה בפרטים הקטנים, את החלקים שמרכיבים את השלם.  את היכולת מכל אירוע שהתרחש לתאר אודיסאה שלמה. סיפור ומסע אל מסתרי העבר.

כמו לדוגמא  ציור אפי של "האוטו שלנו גדול וירוק" מתוך ספר הילדים, "בוא אלי פרפר נחמד" מאת פניה ברגשטיין (גבת) . האוטו המיתולוגי לדברי יונתן טל שייך במקורו לרמת דוד וגבת (הציור שמן על  בד 127X80 ס"מ).  ציור זה כמו רבים אחרים עמוסים בפרטים, בדמויות  הנמצאות בפעילות מתמדת. 

לצדם נמצאים ציורים אחרים המבוססים על דיוקנאות  של אנשים. דוגמא לכך הוא ציור דיקן אמו, לאה טל (הייתה לאורך שנים מנהלת ענף העופות בקיבוץ) אוחזת בידיה שתי תרנגולות ססגוניות  (62X45 ס"מ)  עם חיוך מלא שמחה. 

האמן לא משאיר מרווחי נשימה לא מטופלים כהלכה. כל פיסת בד עברה התייחסות עמוסת פרטים. כך הנופים והשמים המשמשים כרקע להתרחשות משתתפים באירוע. האמן לא מחסיר שום פרט. זה סגנונו של יונתן טל, זו אישיותו המספרת.

יונתן חי בגפו בביתו הקיבוצי. חדרי דירתו עמוסים בציורים ומתבקשת  השאלה: היכן הסטודיו? יונתן מספר על קריסת גגו, ועל הצורך למצוא תחליף לאחסון ציוריו. עוד לא סיפרנו שיונתן הוא נגר  ובצמוד לנגריה יש מחסן המשמש לשמירת ארונות קבורה, אם וכאשר חס וחלילה יהיה צורך בהם.  שם הוצע לו מקום לציוריו. 

האלבום – יונתן טל

האלבום  הופק ע"י נדב מן ממעבדת ביתמונה במרחביה, הציורים צולמו ברובם ע"י דוד עינב (דדה) מבית אלפא, העיצוב והתמליל שבין דפי האלבום הם פרי יצירתו של יונתן. האלבום מחזיק כ-240 עמוד.

בכל עמוד שזור ציור בגודל העמוד. כך שליצירות ניתן מלוא הכבוד והנראות.  בחירת העבודות לאלבום נותנות הרבה כבוד לענפי החקלאות ולמעשה החלוצי הבראשיתי. לארוטיקה שתמיד הייתה נוכחת  לפנטסיות  ולמציאות שכיום היא יותר חלום. 

האמן בחר לסיים את האלבום ביצירה הנושאת את השם: "היכן טמון עתידו של האמן?" תיאור כריית קבר האמן מוקף ביצירותיו אל מול קרוביו המקוננים.

עוד בטרם פרש למרומים כבר מוקפת משפחתו בסוחרי אמנות המהמרים על ערך יצירותיו. יצירותיו של יונתן טל אינן רק פרשנות אישית שלו, היא גם שיקופה של מציאות המשתנה לנגד עיננו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן