יבול שיא
הרפת והחלב
השופט יעקב פרסקי

נמנע מהפך במנגנון זימון אסיפה כללית בקיבוץ ומושב שיתופי

2 דק' קריאה

שיתוף:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע, דחה תביעה של חבר המושב השיתופי משואות יצחק, לפיה הודעה בדבר כינוס אסיפה כללית באגודה שיתופית שמספר חבריה עולה על 200, חייבת להתפרסם לפחות שבועיים מראש בשני עיתונים יומיים. 

דרך הזימון, לפי תקנון המושב, היא פרסום הודעה 48 שעות לפני האסיפה על לוח מודעות בתחומי המושב.

בפועל, ההודעה בדבר קיום האסיפה במשואות יצחק מתפרסמת בלוח ההודעות המרכזי במושב, שמצוי ליד בית הכנסת. פרסום דומה נעשה גם בעלון המקומי לחברים, וגם נשלחת הודעה במסרון וואטסאפ בקבוצה היישובית.

הפרסום נעשה סמוך ליום שישי בשבוע, כאשר האסיפה נקבעת בשבוע שלאחר מכן וזאת בין השאר בהתחשב באופי הדתי של המושב בו החברים מגיעים לבית הכנסת בסוף השבוע. אגודת-המושב טענה שהיא פועלת לפי תקנונה.

באמצעות עורכי הדין אייל נון חגי וגנפלד, טען החבר כי "גם אם האגודה מקיימת את האמור בתקנון, מדובר בזמן שאינו מספק ללימוד החומר, כאשר לעיתים מדובר בצורך ללימוד מעמיק, שכן היקף העסקים של האגודה הוא כדי 1.8 מיליארד שקלים.

פרקליטי החבר טענו, כי יש לפעול לפי הוראות 'תקנות האגודות השיתופיות – רשויות האגודה', שגוברות על האמור בתקנון האגודה, וקובעות, שעל אף האמור בתקנון עצמו של האגודה – אגודה שמספר חבריה עולה על 200, רשאית לכנס אסיפה, ולפרסם הודעות על המועד, המקום וסדר היום, לפחות שבועיים מראש בשני עיתונים יומיים.

לעמדת החבר, "הרשות המסורה לאגודה, לפי התקנה, "אינה רשות, אלא חובה", לנוכח "חשיבות הדברים וההיקפים הכספיים" שמנהל המושב. עמדתה של עו"ד שלומית שיחור-רייכמן, רשמת האגודות השיתופיות, באמצעות עו"ד עדן פריאב (פרקליטות מחוז דרום אזרחי), הייתה שמדובר ברשות, ולא בחובה.

כאשר מדובר באגודה שמספר חבריה עולה על 200, לאגודה מסורה הרשות להחליף את המנגנון הקבוע בתקנונה במנגנון של פרסום בעיתונות, ורק אם פעלה כך, יש צורך בהודעה מוקדמת של שבועיים. עמדה זהה הציג גם המושב, באמצעות פרקליטיו: אביתר קנולר, יסמין אלבז ונצר ברטפלד (קנולר ושות').

אכן, אמר השופט יעקב פרסקי, לשון התקנה ברורה "ומותירה שיקול דעת ורשות לאגודה שיתופית שבה מעל 200 חברים להודיע על כינוס אסיפה בעיתונות.

הוא קיבל את עמדת המושב, שאין זו הדרך שמתאימה לאגודה שחבריה מתגוררים באגודה, ומטבע הדברים בסוף השבוע מגיעים ללוחות המודעות המרכזיים, מעיינים בלוחות המודעות ובעלון היישוב.

פרסום בעיתונים יומיים במקום הצגת הזמנה לאסיפה על לוח המודעות כפי שקובע תקנון המושב, יביא לכך שפחות אנשים יידעו על קיום אסיפת החברים.

משמעות התביעה של החבר, אמר השופט, היא איסור על כינוס אסיפות בלא הודעה מוקדמת של שבועיים מראש. זו למעשה "חקיקה שיפוטית" שמשנה את תקנון האגודה ולכך אין כל הצדקה. אם החבר מבקש לשנות את תקנון המושב, הוא יכול לעשות שימוש במנגנון הפנימי של המושב כדי לעשות זאת. 

סוף דבר, השופט דחה את תביעת החבר וחייב אותו לשלם למושב 18,000 שקלים הוצאות המשפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן