יבול שיא
הרפת והחלב
נחל האסי צילום ויקפדיה

המחלוקת סביב נחל האסי

2 דק' קריאה

שיתוף:

בשישי התפרסמה בMarkerWeek- של "הארץ" כתבה גדולה ( ענת ג'ורג'י), על  המחלוקת סביב נחל האסי העובר בקיבוץ ניר דוד, בין הקיבוץ ובין תושבים בבית שאן והסביבה. כתבה גדולה בדיוק באותו נושא שודרה בערוץ 13 במוצאי שבת. (אבי עמית). העובדה ששני כלי תקשורת מכובדים עוסקים בו-זמנית באותו עניין, איננה מקרית כמובן. מישהו  טרח להפנות את תשומת לבם למחלוקת. תושבים בבית שאן רואים את הנחל הזורם בין המדשאות הירוקות של הקיבוץ, וגם הם רוצים. הנחל הוא של הציבור כולו. בניר דוד אומרים – לא יעלה על הדעת,  שכל מי שרוצה ייכנס לקיבוץ ויעשה מה שהוא רוצה על שפת הנחל. איך נראים פארקים ציבוריים אחרי שעם ישראל פוקד אותם, אנחנו יודעים. חוץ מזה, טוען הקיבוץ, כשמקימי ניר דוד עלו על הקרקע, ב-1936,  המקום היה ביצה פראית שורצת יתושים. הוא נראה היום כפי שהוא נראה, אחרי שנים רבות של השקעה וטיפוח. מחלוקת.

בסיום הכתבה של אבי עמית בערוץ, הוא נקב בשני מספרים שאין להם קשר לנושא הכתבה –  ההשקעה השנתית לילד בחינוך בבית שאן, לעומת ההשקעה לילד במועצה האזורית עמק המעיינות. בבית שאן מדובר ב-4,251 שקלים לשנה לילד, בעמק המעיינות בלמעלה מ-14 אלף שקל לילד. פי שלוש  ויותר. רצה לומר – תראו כמה יכולים  העשירים, אלה שיש להם, להקציב לחינוך של הילדים שלהם, ותראו כמה  אלה שאין להם. מה הפלא שיש פערים?

המחלוקת סביב נחל האסי

כשכתב זורק ככה סתם מספרים, זה מצביע על כך שהוא או שטחי, או מגמתי, או שניהם גם יחד.  להפרש הגדול בסכומים המוקדשים לחינוך ישנו הסבר. סיפקה לנו אותו נגה גיל, מי שהייתה עד לפני מספר שנים מנהלת אגף  חינוך וקהילה במועצה האזורית עמק המעיינות. "הסבר אחד נכון לכל המועצות האזוריות –  ההסעות. אוטובוסים בכל מועצה אזורית מסיעים תלמידים לבתי ספר כל יום הלוך וחזור וזה עולה לא מעט. ההסבר המיוחד לעמק המעיינות  – עמק המעיינות היא המועצה שביחס לגודלה, יש בה אחוז החינוך המיוחד הגבוה ביותר במדינת ישראל. כל ילד בחינוך מיוחד מקבל משהו כמו 40 אלף שקלים לשנה מהמדינה, כאשר ילד רגיל מקבל כ-7,000 שקל. אם רבע מהכיתות הן של חינוך מיוחד, חלקן בדרגות קשות, הסכומים בהתאם. הילדים שלומדים במסגרות הללו אצלנו הם מבית  שאן, עפולה, מגדל העמק, קריית שמונה ועוד. יש אתר שנקרא שקיפות בחינוך. כשמסתכלים שם מקבלים את הנתונים האמיתיים. זה מידע שחשוף לעיני כל, רק צריך לבדוק. בחינוך הרגיל אנחנו בדיוק כמו בית שאן, אין הבדל".

בעמק המעיינות ישנם ארבעה בתי ספר לחינוך מיוחד. בית ספר יסודי לילדים עם לקויות תקשורת המאובחנים כאוטיסטים,  "דרור" בקיבוץ מסילות ובית ספר תיכון לילדים אוטיסטים, גילאים 12-21,  "נוה" בנווה איתן. בבית הספר "גאון הירדן" בחמדיה יש מסגרת לבנים שהורחקו מהבית בצו בית משפט, ולומדות שם גם תלמידות בסיכון ששוהות בפנימייה בכפר רופין.   מסגרת לבנות דתיות בסיכון ישנה בטירת צבי.

שי אלט, בעבר דובר התק"צ והיום דובר מ.א. גלבוע,  אומר ל"הזמן הירוק": "הכתבה הציגה באופן מובהק את עמדת הקשת הדמוקרטית המזרחית. בניגוד למצב היחסים היום בין המוא"ז עמק המעיינות לעיר בית שאן, לכתב היה חשוב לחמם את אותן אטריות, ולהציג עמדה שטחית, שאף כללה הצגת נתונים לא נכונים  (אין לעיר בית שאן מגבלה תכנונית להתרחב). גם כאשר רמ"י העבירה את 'חלופת האגודה', היה זה אבי עמית הראשון (ובין הבודדים), לקדם אייטם נרחב שכמו נתפר היטב לאג'נדה של הקשת,  על 'המשך חגיגת הנדל"ן של הקיבוצים והמושבים על חשבון הציבור'. יותר מאשר אג'נדה נגד הקיבוצים, יש פה רצון להוסיף קיסם למדורה המאיימת לגווע,  כשהתקשורת מציגה עצמה בצד של האנדרדוג, כאיזה רובין הוד על ג'יפ לבן. ההיסטוריה לא מתחילה משנת 2020 וניר דוד רכש בצדק לאורך השנים את זכויותיו במקום".

6 תגובות

  1. אצלנו, בגליל עליון, נתבענו לשלם פיצויים בסך מיליון ש"ח לאחד מגאוני קרית שמונה שקפץ ראש לתעלת ניקוז פתוחה, לא מגודרת והפך לנכה כתוצאה מכך.
    בית המשפט קבע שתעלה לא מגודרת היא בחזקת חוף רחצה ואחראית המועצה האזורית על ביטחון הרוחצים (בתעלת ניקוז…).
    מה שנכון לגבי תעלות ניקוז בגליל העליון, נכון בוודאי גם עבור נחל האסי בעמק המעיינות. אל תאפשרו רחצה למי שהביטוח הקיבוצי לא מבטח!

    1. אפרטהייד 2020 ! הקיבוצים מתייחסים לעיירות הפיתוח סביבם יותר גרוע מהיחס של המתנחלים לפלסטינים. ניתן לבית המשפט להחליט.

      1. למען האמת התגובה שלכם מאכזבת קיבוץ ניר דוד סגר בפני המתרחצים את הנחל בנוסף לזה הקים פארק מים פרטי מכספי משלם המיסים שמכניס המון כסף את הפארק הקימו בתחבולות מצאו פרה שמניבה המון כסף והכל למטרה אחת כסף ועוד כסף לאחר שהם משתמשים במים לא שלהם לקידום התיירות הם מזרימית את המים לבריכות הדגים ומעבירים אותם מזוהמים לנחל חרוד העובר בבית שאן בקיצור אתם לא מסוגלים לראות מטר אחד מעבר לגדר הקיבוץ היכן הערכים שלכם אשר אתם נושאי הדגל למעט לצעוק שלום היכן האחר השכן קצת שיתוף משהו 300 משפחות עם כל כך הרבה משאבי טבע לא להם חברי קיבוץ ניר דוד מקבלים את כל עם ישראל רק שמשלם בכניסה לגבי תקציב חינוך הילדים אני שלמתי הסעות מאורנית לרמת השרון 1200 שקל לשנה אז לא נראה לי שזה מסביר את הפער ואחרי כל זאת אז תבדקו שוב את מצפונכם אולי תופתעו או שמתברר שלפעמים המצפון הוא סלקטיבי וצדק מוסר אלו סתם ססמאות וסל הערכים שלכם ריק

  2. אבי עמית כתב שיטחי שהביא לנו את גווני הצהוב בלי לבדוק לעומק את העובדות. עוד אחד מאלו שימכור את האמת עבור רייטינג. מאחל לך מר עמית שעם ישראל יתנחל בבית שלך ואז אולי תבין את המצב קצת יותר טוב

  3. חנן. כמעט האמנתי לך. כמעט.
    נתחיל:
    1. ניר דוד לא סגר בפני מתרחצים. ניר דוד סגר את שעריו מתמיד והקפיד יותר לאחר שסר חן שאר המעיינות סביב ברוחצים, ואלו העדיפו מקום שמטופח במיסי קהילה כבדים. בעבר, הנחל לא היה אטרקטיבי, אלא מלא אצות, קנה, סרטנים, נחשי מים ושפמנונים. יותר קרוב לביצה מנחל. רק ילדי הקיבוץ וחבריו העיזו להכנס. ומאחר והסחנה מטופח בעלות משלמי המסים ודורש כניסה בתשלום, מעדיפים הרוחצים את הנחלים החופשיים בעמק, אך הלכלוך והעומס לא נעימים כנחל עם גדות דשא שאינו עמוס.
    2. ניר דוד לא הקים פארק אלא המועצה. וזו ערכה מכרז שבו ניר דוד זכה כמפעיל. השטח מפוקח על ידי רשות הטבע והגנים. ולמרות הפיקוח, והכניסה חינם. כן חינם. ולמרות הפעלת מערך נקיון שאינו משתלם בשום צורה, המקום מלוכלך. פחות מלפני "סגירתו", אך עדיין. ואת זה את המאחל לישוב שכל אשמתו היא שאבותיו התיישבו באמצע ביצה ובנו בה את ביתם, לפני קום המדינה ובטח שלפני חוק הנחלים.
    3. עיוות עלות תלמיד בבית שאן מול תלמיד המועצה הוא חרפה. ניצול ציני של עלות גבוהה של שילוב ילדי דרור ונווה (אוטיזם) בבתי הספר.
    4. הנחל כולו היה ברשות הישוב. מתוך הגיון והוגנות הוצא החלק הארי והאיכותי (הסחנה) לטובת הציבור הרחב. כך שכל טענה בנושא עלות, צריכה להיות מופנית למדינה. המשך הנחל יכול בקלות להפוך לפנינה עבור הציבור הרחב, אך מי יטפל ומי יכשיר ? ניר דוד? מדוע? נחל עמל קדום יכול להיות משופץ מכספי משלם המסים, עיריית בית שאן והמועצה המקומית לטובת כלל הציבור. ספויילר – הוא יהיה מטונף ברמות על, כך שכמובן המשך ההתעלקות על ניר דוד לא תפסק. חוק הנחלים נכון בבסיסו, אך אי החרגת ניר דוד ממנו הינה טעות גדולה.

  4. האסי זורם בניר דוד ויוצא מהקיבוץ. יכבדו תושבי בית שאן שנפשם חשקה בכך ויפתחו את האסי ביוצאו מהקיבוץ כשם שעשו הקיבוצניקים ויתרצצו שם להנאתם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן