יבול שיא
הרפת והחלב
לי את כהן הרפורמה בחקלאות היא חברת אחריות

הרפורמה בחקלאות היא חסרת אחריות ותפגע בביטחון התזונתי של האזרחים

2 דק' קריאה

שיתוף:

החקלאות היא לא רק חלק ערכי ומעשי מהאתוס הציוני ולא רק מסורת חשובה שעוברת מדור לדור. היא בראש ובראשונה בסיס לביטחון תזונתי עבור מדינה קטנה שאינה יכולה להרשות לעצמה להיות תלויה ביבוא בלבד.

 הרפורמה שמתכננת הממשלה לפיה הורדת המחיר לצרכן תתבצע ע"י פתיחת השוק לתחרות באמצעות יבוא ללא מכס, תפגע פגיעה אנושה ביצרנים המקומיים ותחסל את מקור פרנסתן של אלפי משפחות.  

כוונת משרדי האוצר והחקלאות להכניס לחוק ההסדרים את הרפורמה בענף החקלאות כדרך להילחם ביוקר התוצרת המקומית לצרכנים היא הרסנית, חסרת אחריות ומסוכנת. 

הרפורמה בחקלאות – חסרת אחריות

ביטול והורדת מכסים ליבואנים, ללא ביטול מקביל של המע"מ לחלק מהיצרנים המקומיים כגון בעלי הלולים, משמעותם נזק קטלני לחקלאות שלנו, זו המבטיחה לא רק פרנסה לאלפי משפחות אלא גם את מחסן המזון של מדינה קטנה ומבודדת, אשר כפי שאנו יודעים בעידן הקורונה ובתקופות של מתח בטחוני יכולה למצוא עצמה מנותקת מאפשרויות יבוא סדיר. 

לא החקלאים שלנו, העובדים את אדמותיהם בנגב, בגליל ובכל גבולותיה של הארץ, הם האשמים במחיר לצרכן אלא פערי התיווך החמדניים. פערי התיווך אינם אגדה ואינם מיתוס כפי שמנסים גורמים בעלי עניין לטעון.  

יצרני הביצים שאינם זכאים לפטור ממע"מ, מוכרים ביצה ב-40 אגורות לרשתות השיווק, אך הצרכן משלם עליה שקל אחד. את פער התיווך העצום על כל ביצה גוזרות רשתות השיווק.

כיצד יוכל היצרן המקומי להתמודד כעת גם עם ייבוא ביצים ללא מכס, כאשר המדינה אינה מאזנת את הגזירה עם ביטול מקביל של מע"מ על תוצרתו? המצב דומה גם בענפי חקלאות אחרים.   

החקלאות אינה רק עוגן לביטחון תזונתי ומקור פרנסה

ניסיון השנים האחרונות הוכיח כי כאשר גוזרי הקופון הם מלכתחילה המתווכים ולא היצרנים, פתיחת השוק ליבוא לא הוזילה את המחיר לצרכן. המתווכים פשוט הגדילו את רווחיהם, והיצרנים המקומיים אשר ממילא מוכרים את תוצרתם במחיר נמוך, לא יכלו עוד לעמוד בתחרות.  

החקלאות אינה רק עוגן לביטחון תזונתי ומקור פרנסה, חקלאות היא גם שיקול לאומי! מראשית הקמתה של מדינת ישראל, גילמה החקלאות ערכים של התיישבות עובדת בגבולותיה, כזו המחוברת לאדמת הארץ, נוכחת בה ושומרת עליה.  

חיסול החקלאות בפריפריה יביא לשינוי דמוגרפי הרסני, כאשר במקום למשוך אוכלוסייה חזקה ויצרנית לגליל ולנגב אנו נבריח אותה הרחק.

 וכאשר המדינה אינה משקיעה במקביל בפיתוח תעשייה ותעסוקה בפריפריה, חקלאי ותיק אשר מפעל חייו חוסל, לא יוכל לעשות הסבה מקצועית ולמצוא מקור קיום חלופי. את ילדיו כבר לא יוכל לשכנע להישאר ולהקים את ביתם בנגב ובגליל.   

הגליל המערבי מתרוקן משדותיו, מטעיו, לוליו ועדריו

כולנו בעד הורדת המחיר לצרכן. גם אנחנו צרכנים שרוצים לקנות ירקות, פירות, ביצים וחלב במחירים הוגנים. אך הדרך לשם צריכה להיסלל באמצעות הסדרה מושכלת, יסודית, המאתרת את מקור הבעיה ומטפלת בו באמצעות תהליכי עבודה מעמיקים וללא קיצורי דרך חסרי אחריות.  

איש מאתנו לא רוצה לראות את הגליל המערבי מתרוקן משדותיו, מטעיו, לוליו ועדריו. איש מאתנו לא רוצה לראות אלפי משפחות צונחות מתחת לקו העוני לאחר שמפעל חייהן, שטחים חקלאיים העוברים מדור לדור ומעובדים בחריצות מזה שנים, מחוסל באבחת רפורמה נמהרת. 

אני קוראת לשר החקלאות ולממשלת ישראל – במקום לתמוך ביצרנים זרים וביבואנים, הגדילו את התמיכה ביצרנים המקומיים, הגבילו את פערי התיווך ושמרו על האינטרס הלאומי.  

כותבת המאמר: לי-את כהן, מנכ"לית רשויות גליל מערבי

צילום: יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן