יבול שיא
הרפת והחלב
גן שמואל חוגג מאה

חג המאה של גן שמואל, הקיבוץ הציב על הגדר המקיפה תערוכת תמונות

3 דק' קריאה

שיתוף:

לכבוד חג המאה של גן שמואל, הציב הקיבוץ על הגדר המקיפה אותו, תערוכת תמונות מארכיון הקיבוץ. 210 יריעות של צילומים המספרים סיפור של אנשים ובית

כארכיונאי אני חסיד הגישה  האומרת שיש "להוציא את הארכיון מהארכיון", להגיש לציבור המתעניינים מקסימום חומרי ארכיון שיש בהם עניין לכלל.  טלפון מידיד מקיבוץ גן שמואל סיפר לי על תערוכה ארכיונית של צילומים המספרת את סיפורו של קיבוץ גן שמואל, המתקיימת לכבוד חג המאה של קיבוץ גן שמואל, תבוא, לא תתאכזב, האיץ בי בטלפון. הגענו צוות מהארכיון בגבעת חביבה  לראות את התערוכה בליווי הסבר של ארכיונאי הקיבוץ, גידי סיוון.

תערוכה על הגדר
תערוכה על הגדר

את גידי, יליד 1936, אני מכיר שנים, עוד מפעילותו התנועתית-ציבורית במחלקה לכלכלה של הקבה"א. לאחר מכן שמרנו על קשר של קולגות, של ארכיונאים.

מעת לעת הגעתי לארכיון גן שמואל לשמוע מגידי מה חדש בעבר. גידי הוא ארכיונאי המספר סיפורים, סיפורים שגם היום מעוררים מחלוקות ופרשנויות…

נחזור אל התערוכה, הלכתי לאורכה רגלית והתרשמתי לא רק מהתצלומים אלא גם מהסביבה הקיבוצית שהתערוכה מלווה אותה. התערוכה בנויה על תווי הגדר ובכך מזמנת  הפתעות.

כל כמה עשרות מטרים משנה התערוכה את זווית נראותה, סוג של הפתעה, ובכך יוצרת עניין לא צפוי, מה מצפה להולך לאורכה מעבר לפינה? הקשר בין תצלומי העבר לנראות העכשווית יוצר תמהיל מרגש ואיכותי.

ואכן, אין מקום ראוי יותר לתערוכה היסטורית של יישוב מאשר תערוכה בגלריה פתוחה הנושקת לשדות, לשדרת הברושים לבתים ולאנשים. 

התערוכה בנויה מ-210 שמשוניות (בגודל סטנדרטי של 100X120 ס"מ ), מספרת סיפור של אנשים ובית. היא בנויה לאורכו של כביש היקפי עם מבט אל השדות והמרחבים החקלאיים.

את התערוכה אצרה מיכל שיבולת חברת הקיבוץ, אוצרת ואמנית בזכות עצמה. לא קלה הייתה עבודתה. בארכיון של גן שמואל מצויים כ-100,000 תמונות ומסמכים שנסרקו.

לך תבחר מהיש הענק 1500 תצלומים.  מיכל בחרה ברעיון  לספר את סיפורו של גן שמואל באמצעות אנשים.  "קיבוץ זה אנשים בהקשרים שונים", מדגישה מיכל.

ואכן חברי הקיבוץ וילדיו מופיעים בתערוכה לכל אורכה. אנשים זה חג, עבודה, מחזורי חברים ומחזורי בנים, חינוך, בריאות, וגם שכול. הקיבוץ הוא פלטפורמה להטיב עם האנשים.

"מהעושר הרב האצור בארכיון לא הייתה לנו אפשרות אלא להציג את הקיבוץ בכותרות", אומרת מיכל שיבולת. בין יריעות התצלומים  המופיעים על פי נושאים סדורים  שולבו חפצים היסטוריים בהתאם לנושאי התצלומים.

החפצים המוסיפים ממשות נוספת , תלת ממדית, ובכך נהפכת התערוכה לרב תחומית בה משולבים בצוותא תצלומים, חפצים ונופים.

"גן – שמואל" כנקודה חקלאית נוסד כפרדס אתרוגים ב-1895 לציון שבעים שנה לרב שמואל מוהליבר (1824-1898), שהיה איש חזון שפעל רבות למען ישוב ארץ.

לציון פועלו ולכבודו נקרא הפרדס גן-שמואל.  בשנת תרפ"ב היישוב גן שמואל נהפך לקיבוץ שיתופי מלא. ב-1935 הצטרף קיבוץ גן שמואל לתנועת הקיבוץ הארצי. 

גידי מספר שחברי גן שמואל שהיו במעמד המעבר מפרדס אתרוגים כושל ליישוב בשנת 1913 והמשיכו לקיבוץ שיתופי ב-1921, למדו את התורה הקיבוצית תוך כדי תנועה.

הראשונים היו אנשים קשים שהעבודה הייתה בשבילם דת. ידעו לקדם כלכלית את הקיבוץ, ולהקים מפעל לייצור מיץ כבר בשנת 1940. היום קיבוץ גן שמואל הוא אבן יסוד בתנועת הקיבוצית בארץ.

מיכל שיבולת מבקשת לציין, שהתערוכה מתחילה עם גן האתרוגים ע"ש שמואל מוהליבר ומסתיימת עם המנון הקיבוץ, סוג של סגירת מעגל.  בתערוכה מוקדש מקום מיוחד לעשור האחרון (2010-2020) המבטא את האקטואליה הנרקמת בקיבוץ. 

כיצד חברי הקיבוץ מגיבים על התערוכה?  ככלל באופן החיובי ביותר. ישנם כאלה, אומרת מיכל בחיוך,  שיחסם לתערוכה נמדד כמידת הופעתם בתצלומים…

התערוכה היא פרויקט תיעודי, ארכיוני, קיבוצי מרתק, מתנה מרגשת לחברי קיבוץ גן שמואל בחגו. הפרויקט עצמו לא היה יכול להתממש ללא צלמי הקיבוץ לדורותיהם שדאגו  שההיסטוריה המקומית תצולם. להם מגיע מלוא הקרדיט. בלעדיהם לא הייתה תערוכה. 

מתבקש להפיק את התערוכה כספר מתנה לחברי הקיבוץ בחגם. מניסיון אישי בקיבוצי, לרעיון שכזה יש גמול וביקוש.   לחברי גן שמואל  נאחל עוד מאה שנים מוצלחות . כמו אז, תמיד עם הפנים לעתיד, 

אל גן האתרוגים הבא…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן