יבול שיא
הרפת והחלב
אורי להב

נשות הכותל והצנחנים משחררי הכותל

6 דק' קריאה

שיתוף:

נשות הכותל והצנחנים משחררי הכותל: המראה ברחבת הכותל ביום ראשון השבוע היה יוצא דופן. בצד לובשי השחורים שמילאו בהמוניהם את הרחבה, בצבצו כובעים אדומים  אותם  חבשו  25 צנחנים משחררי ירושלים ב-67', שבאו להזדהות עם נשות הכותל ובמידת הצורך להגן עליהן. הצנחנים נשאו דגלי כחול לבן עליהם הוטבע המשפט: "בשלום בית בכותל הלאומי – ייבחן העם היהודי"

נשות הכותל והצנחנים משחררי הכותל: פקודת המבצע לראש חודש  אלול תשע"ט, 1 בספטמבר השבוע, של צנחני גדוד 66 מחטיבה 55, רובם קיבוצניקים ומושבניקים בהווה או בעבר, שנלחמו בגבעת התחמושת והגיעו אחרי לחימה קשה לכותל המערבי במלחמת ששת הימים, נוסחה בנוסח צבאי:

06:00 מפגש בחניון "גן הפעמון" בירושלים וחלוקת דגלים וכובעים.

06:30 עלייה להסעה לכותל ו"הסתננות יחידים" בבידוק למניעת מהומה לפני הזמן. להצניע לפני כן ככל האפשר את הדגלים והכובעים.

7:00 תפילת נשות הכותל בחלק המיועד לנשים.

7:45 התכנסות ליד הדגל המרכזי ברחבה עד סיום תפילת נשות הכותל.

בכל אותה עת ניתן הגנה בהתאם לצורך למתפללות ולמצטרפים החילוניים מהתקפות החרדים.

8:20 חבירת נשות הכותל אלינו לרחבה, הנפת דגלים ושירה משותפת.

לאחר 20 דקות נלווה את נשות הכותל עד לשער האשפות ונחזור בהסעה לגן הפעמון.

בשנה האחרונה הוחלט, שאם הקפאת מתווה הכותל לא תופשר, קבוצת "הכובעים האדומים" של הצנחנים עם נשות הכותל, יעלו באמצעות אחד או אחת מחברות הכנסת הבאה, הצעת "חוק הכותל הלאומי". על פי החוק יבוטל תפקיד רב הכותל ותוגבל סמכות הרבנים באתר הלאומי לרחבות ולתפילה בלבד. לכל זרם דתי יוקם אזור תפילה משלו, ויוקם תאגיד ממשלתי שינהל את הכותל כולו.

פקודת מבצע זו הופיעה לאחרונה בקבוצת הווטסאפ של כ-50 צנחנים, שהשתתפו בשחרור ירושלים, הכותל המערבי ולוחמים נוספים, שחברו יחד לסייע לנשות הכותל להגשים את מטרת מאבקן להתפלל על פי המנהג והדרך המקובלת עליהן. כבר שש שנים שתי הקבוצות משתפות פעולה כשהמטרה העיקרית היא לממש את זכותן של נשות הכותל להתפלל בהתאם למתווה שאושר על ידי ממשלת ישראל בינואר 2016. שנה וחצי לאחר מכן, בלחץ המפלגות החרדיות, הקפיאה הממשלה את ההחלטה שלמעשה גרמה לביטול המתווה. הבג"ץ שהוגש בנושא על ידי נשות הכותל כדי לממש את המתווה נמשך כבר מספר שנים וכרגע הוא עומד, בהסכמת הצדדים, עד לאחר הבחירות.
לכאורה, מה משותף לצנחנים משחררי ירושלים לבין נשות הכותל? ההבדלים בין שתי הקבוצות גדולים. הצנחנים הם גברים, חילוניים ברובם, עברו את גיל השבעים.  נשות הכותל הן קבוצת נשים ונערות דתיות, בעיקר מזרמים הריפורמיים והקונסרבטיביים ביהדות. אבל לאחר שבודקים לעומק ובוחנים את הרקע, המטרות והפעילות בת קרוב לשלושים שנה של נשות הכותל, החיבור בין שתי הקבוצות למאבק משותף נראה טבעי, צודק ונכון במציאות העכשווית של החברה הישראלית.

ויכוח
שיחה בין צנחן לתלמידי ישיבה
לשחרר את הכותל מהשליטה הרבנית – נשות הכותל והצנחנים משחררי הכותל

לקראת תפילת א' אלול השנה, פרסמה ענת הופמן, המייסדת ויו"ר ארגון נשות הכותל קריאה לציבור לבוא ולהשתתף בתפילה, עם דגש על תמיכת הצנחנים במאבק: "נשות הכותל גאות ומתרגשות לקבל רוח גבית משמעותית מאותם צנחנים ששינו את פני ההיסטוריה בקרב על ירושלים ושחררו את הכותל המערבי והעיר העתיקה. בימים אלה מוטלת על כתפינו משימה לא פחות חשובה: לשחרר את הכותל מידי השליטה הרבנית בו ולהפוך את הכותל למקום נגיש ומאיר פנים לכולם. מקום בו כל יהודי ויהודיה יכולים להתפלל כדרכם. הצטרפו אלינו לתפילה בראש חודש אלול בשעה 7:00 בבוקר בעזרת הנשים בכותל".

נשות הכותל והצנחנים מגדוד 66 לא מסתפקים בנוכחות בכל ראש חודש בכותל, והפעילות להפיכתו לאתר לאומי כשייך לכל היהודים, מכל הזרמים, בארץ ובעולם נמשכת כל השנה. מסביר יונתן אמון, חבר קיבוץ מבוא חמה ממובילי המאבק של קבוצת הצנחנים, תוך מתיחת בקורת חריפה על רב הכותל, ממשלת ישראל והעומד בראשה: "לא ייתכן שהרב רבינוביץ יתנהג כ'מלך' הכותל ויקבע את הנהלים בו על פי מצוות החרדים. לוחמי צה"ל מסרו את הכותל לעם היהודי ולמדינת ישראל בתום קרבות המערכה על ירושלים ב – 1967 , בה חרפו נפשם נגד הצבא הירדני. ממשלות ישראל לקחו את הכותל מהעם ומסרו אותו לשלטון המיעוט האורתודוכסי והחרדים שכופים את דרכיהם על כל הבאים אליו כמתפללים או כתיירים. כידוע, הכותל הוא מרחב ציבורי לאומי וחייב להיות פתוח לכולם. המקום איננו בית כנסת חרדי וחייב להיות בו חופש פולחן לכל הקבוצות ביהדות, על פי ערכי שוויון ודמוקרטיה שנוסחו במגילת העצמאות".

עם הצטרפותם של הצנחנים לנשות הכותל והחשש של ראש הממשלה מפני הלחץ הציבורי בנושא, הוקמה ועדה שהורכבה מכל הגופים הנוגעים בדבר. לאחר מכן נוסחו ההמלצות להסדרי התפילה, שהיו מקובלות על כל הצדדים בכותל, ומתווה זה קיבל כאמור את אישור הממשלה בינואר 2016.   בלחץ המפלגות החרדיות הקפיא בנימין נתניהו את המתווה שנה וחצי לאחר שאושר.

לאחר הקפאת המתווה החמירו ההצקות לנשות הכותל שהתבטאו בביצוע חיפוש על גופן,  רק  לנשות הכותל, יריקות ודחיפות מנשים חרדיות שהובאו במיוחד לצורך זה ולאחרונה אף הואשמו הנשים כי החביאו ספר תורה בשירותים, כדי להבריחו אחר כך לעזרת הנשים לתפילה.

במצב דברים זה הוחלט בשנה האחרונה, שאם הקפאת מתווה הכותל לא תופשר, קבוצת "הכובעים האדומים" עם נשות הכותל,  יעלו באמצעות אחד או אחת מחברות הכנסת הבאה הצעת "חוק הכותל הלאומי". על פי החוק יבוטל תפקיד רב הכותל ותוגבל סמכות הרבנים באתר הלאומי לרחבות ולתפילה בלבד. לכל זרם דתי יוקם אזור תפילה משלו, ויוקם תאגיד ממשלתי שינהל את הכותל כולו. החוק יביא לדרך חדשה וצודקת שתביא לסיום מלחמות האחים ולשלום בית באתר הלאומי.

דורון מור, חבר קיבוץ מרחביה, סא"ל מיל, שירת כסמג"ד 66 במלחמת ששת הימים והשתתף בקרבות בגבעת התחמושת, בית הספר לשוטרים וסביבות הכותל, נמנה על הצוות הארגוני המתאם בין הצנחנים לנשות הכותל. למור אין רגשות סנטימנטליים לכותל: "הכותל הוא עוד מרכיב בהיסטוריה העתיקה של העם ולא מקום קדוש. להגיד שהצנחנים עמדו ובכו ליד הכותל זה 'פייק ניוז' ולא יותר. לא מצאתי קשר אלוהי לכיבוש הכותל כי עבורי היה זה פחד נורא, כי בתור מפקד ראיתי סמטה מלאה חיילים צפופים ופחדתי שצלפים ליגיונרים יירו בנו או שישליכו עלינו רימונים ויגרמו לטבח. הדאגה שלי הייתה להעלות חיילים שלנו לבתים להגנה על המקום".

כשדורון מור נשאל מדוע בכל זאת הוא לוקח חלק במאבק של נשות הכותל הוא משיב: "עבורי ערך השוויון והדמוקרטיה הם ערכים שיש לשמור עליהם ומתן זכות תפילה לכל הזרמים ביהדות חייב להישמר. כשנשלחתי לשמש כמנהל בית ספר יהודי של הקהילה הריפורמית במכסיקו סיטי, למדתי מהי ערכה של היהדות והקשר שלה לישראל". הוא מאמין שבמצב הפוליטי הקיים, אם תתחלף הממשלה ותוקם ממשלה חדשה ללא המפלגות הדתיות והחרדיות, יש סיכוי למאבק להפשיר ולהפעיל את מתווה הכותל שהוקפא.

 

הצנחנים ברחבה
הצנחנים ברחבת הכותל מניפים דגלי כחול לבן
מאבק על הדמוקרטיה בישראל

נשות הכותל והצנחנים משחררי הכותל: התלוויתי לקבוצת הצנחנים והמראה שנגלה לעיניי ולעיני המבקרים ברחבת הכותל ביום ראשון השבוע היה יוצא דופן. בצד לובשי השחורים שמילאו בהמוניהם את הרחבה, רובם אברכי ישיבות, בצבצו כובעים אדומים כשדגל ישראל מוטבע עליהם. את הכובעים חבשו  25 צנחנים שבאו להזדהות עם נשות הכותל ובמידת הצורך להגן עליהן מפני התקפות מילוליות ופיזיות. הצנחנים נשאו דגלי כחול לבן עליהם הוטבע המשפט: "בשלום בית בכותל הלאומי – ייבחן העם היהודי". בודדים מלובשי השחורים צעקו לצנחנים: "אתם זבל", "אתם לא יהודים" , "תתביישו לכם", אבל רובם סובבו את הצנחנים במעין מעגלי שיחה, שגררו לוויכוחים קשים על מי הוא יהודי ומדוע היהדות האורתודוכסית מחרימה את יתר הזרמים ולא נותנת לנשות הכותל להתפלל על פי מנהגן.

לפני כן בכניסה לרחבת הכותל בעמדות הבידוק ניסה מיכה עשת, האחראי לקבוצת הווטסאפ של הצנחנים, להתל בסדרנים כשעטף עצמו בטלית, אך אלה הכירו אותו מביקוריו הקודמים. חלק מדגלי הלאום הוחרמו בגלל הכתובת עליהם, אך העובדה שנכנסנו כמעט אחד, אחד יחד עם המתפללים מנעה כנראה עימותים כבעבר.
{משאל בזק בין הצנחנים מה הביא אותם לתמוך במאבק  העלה את התשובות הבאות: דוד וגשל מהקיבוץ הדתי עין צורים: "בשבילי הכותל הוא לא בית כנסת. אני בתמיכה שלי בנשות הכותל יוצא דופן גם בקיבוץ שלי, אבל אני לא מתייאש מהמאבק". אורי להב (שוויד), בן 84 לשעבר מקיבוץ סער, הגיע על כסא גלגלים, עקב פציעה קשה מפגז במקום הכינוס ברח' שמעון הצדיק כששירת בגדוד 28  שפרץ דרך שער שכם: "על הכותל השתלטו בריונים בשם האל ואת זה צריך לשנות". שלומית גרוסמן, אלמנה שבעלה נפצע במלחמת ששת הימים, בוגרת קן בורוכוב של "הנוער העובד והלומד" בגבעתיים, מקפידה להופיע לכל ראש חודש, כשצנחנים מלווים את נשות הכותל: "אני לא מתייאשת, אנחנו נמשיך במאבק עד שהמצב ישתנה". מייקל לניר (כפר רופין), שנפצע קשה בקרב על גבעת התחמושת, מהצוות המארגן של הצנחנים: "מה שהביא אותי לעזוב את המזגן ולבוא לכאן מקיבוצי בעמק המעיינות החם, זו העובדה שנשות הכותל הן חלק ממאבק על הדמוקרטיה בישראל וירושלים שעליה יצאנו לקרב. התחלנו במאבק ואנו מתחייבים להיות חוד החנית לכל מי שיבוא ויצטרף אלינו".

לאחר שיצאו 120 נשות הכותל מהתפילה בעזרת הנשים כשבראשן ענת הופמן נושאת שופר גדול, כשהצנחנים מלווים אותן הצנחנים ליציאה לשער האשפות. הופמן סיכמה את התפילה: "הפעם לא ארגנו מהנהלת הכותל הסעות של בנות אולפנא כדי לדחוף ולירוק עלינו. אבל גם בלעדי זאת חטפנו בעזרת הנשים בזמן התפילה חרפות, גידופים ודחיפות. לא ייתכן שפונה אליי ילדה בת מצווה כדי שתוכל להתפלל עם משפחתה בכותל ולא יתאפשר לה. אסור לנו להתרגל למצב הקיים, ואנחנו נמשיך בסיוע הצנחנים במאבק לשנות אותו ואם מפלגות כחול לבן, המחנה הדמוקרטי ומפלגת העבודה הכניסו את מתווה הכותל למצע שלהן, יש לנו תקווה אחרי הבחירות. אנו נמשיך במאבק ובחודש חשוון תש"פ נביא ספרי תורה משלנו ונמצא דרכים כיצד להכניסם לכותל. חכו להפתעות".

 

2 תגובות

  1. לאשר לנשות הכותל להתפלל בהר הבית! נראה לי שזה הפתרון שכולם יוכלו לחיות איתו בשלום. ואם צריך – יעלו צנחני 66 ויגנו עליהן מהשוטרים, מהוואקף, מהמורביטאת והמורביטון וכל שאר שונאי ישראל…

  2. ממש לא מובן מה גורם לצנחנים החשובים האלו האלו לתמוך בקבוצת נשים, שמאז הקמת הקבוצה הזו, נשים אלו "עשו את המוות" לרב גץ זצ"ל, שהיה אב שכול של אבנר הי"ד, לוחם מהגדוד שלהם, שנפל בקרב על שחרור העיר העתיקה והכותל.
    איפה הסולידריות לחבר שלכם שנפל בקרב? איפה המוסר האנושי הבסיסי?
    האם קראתם את היומנים של הרב גץ זצ"ל לקרוא מה הוא עבר בגלל "נשות האנטי כותל" וחברותיהן?
    האם דיברתם עם אחותו של אבנר הי"ד?
    ובכלל, מה זו הציניות הזו להשתמש בעובדה ששיחררתם את הכותל בשביל לנסות לקחת אותו מהציבור שמאמין בקדושתו – שזה אגב בכלל לא חרדים בלבד אלא כל עם ישראל וגם מליוני לא יהודים שמגיעים אליו ומתפללים בו – ולהפוך אותו למקום ריק כמו עזרת ישראל שאין שם אף אחד כמעט אף פעם?????? כי אנשים, מה לעשות, מחפשים את המקור ולא את הזיוף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן