יבול שיא
הרפת והחלב
בחירות 2021 מפלגות מרכז שמאל

מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל התארחו באירוע הבחירות של התנועה הקיבוצית

6 דק' קריאה

שיתוף:

שבוע לפני הבחירות לכנסת ה-24, התארחו ביום ראשון ארבעת מנהיגי ארבעת מפלגות גוש המרכז-שמאל בבית התנועה הקיבוצית לסדרת ראיונות ששודרו בעמוד הפייסבוק של התנועה הקיבוצית במטרה לשכנע את הקיבוצניקים והקיבוצניקיות לתת להם את קולם

את האירוע הנחה עיתונאי חדשות כאן 11 ובן דגניה, מואב ורדי, בצורה של ראיונות יחיד אחד אחרי השני. הראיונות שודרו בעמוד הפייסבוק של התנועה בשידור חי והצופים יכלו להעלות שאלות מהבית. חלק ניכר מהראיונות הוקדש לזווית הקיבוצית ולמה שיש למנהיגי המפלגות שזכו לרוב מוחלט מקולות הקיבוצים לומר ולהציע בקשר לפתרון הבעיות שמטרידות אותם ומאיימות על המשך צמיחתם.

בני גנץ
בני גנץ כנס התנועה הקיבוצית צילום דוברות התנועה הקיבוצית
בני גנץ – מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל

ראשון התראיין שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, ח"כ (רא"ל במיל') בני גנץ. גנץ הסביר את הנימוקים שהובילו אותו ואת כחול לבן לחבור לקואליציה בראשות נתניהו, ואמר כי "הבחירה הייתה בין החלפת נתניהו לבין לשרת את העם כשחצי ממשלה בידיים שלנו. מימי רבין לא היה מצב שהממשלה היא חצי מרכז ושמאל."

"זה קרה בזכותי ובזכות כחול לבן. לא הייתה לנו אפשרות להקים ממשלה לבד, למרות שניסינו. משנת 2009 ועד עכשיו היה שלטון יחיד וזה השתנה כשנכנסו לממשלה. זהו הישג שלנו."

לשאלה אם ייתכן מצב שבו יכהן שוב בממשלה תחת נתניהו, השיב גנץ בנחרצות: "ביבי הונה את מדינת ישראל בשעתה הקשה ביותר. מי שמוליך שולל את ישראל בשעתה הקשה ביותר לא יקבל יותר את הקול שלי."

"נתניהו לא התעלה לגודל השעה, הפר הסכמים ולא אישר את התקציב ומכאן אי אפשר עוד היה להמשיך לשבת עמו", הוסיף גנץ וסיכם: "חד משמעית – אני לא מתכוון לשבת עם נתניהו."

במהלך הריאיון עם  גנץ הפנה אליו המנחה, מואב ורדי, שאלה מהקהל בנושא חקלאות וחוסר ההצלחה של כחול לבן לקדם מדיניות משמעותית עבור החקלאים, למרות עובדת היותו של שר החקלאות מטעמם (אלון שוסטר) חבר קיבוץ.

על כך השיב גנץ: "קידמנו נושאים רבים, אך לא הצלחנו לפתור את כל הבעיות בשנה אחת. אלון שוסטר קידם דברים רבים בחקלאות והצלחנו להסתכל בצורה מאוזנת יותר הן על האינטרס של החקלאי והן על האינטרס של האזרח. זו הייתה שנה מאתגרת והתקדמנו רבות, אך יש עוד עבודה. אעשה מאמץ לשמור אצלנו את תיק החקלאות ואת שוסטר כשר החקלאות".

לגבי נושאים שבכוונתו לקדם בנוגע לצרכי החקלאים ענה: "קודם כל אנחנו נקדם את חוק החקלאות. אני חושב שזה אבן הראשה של כל הדברים, כי ברגע שיש חוק חקלאות והחקלאות בישראל תיתפס כחלק מהתשתית הלאומית הנדרשת, כך ייטב לאזרחי ישראל."

"נצטרך לעמול על מחיר מים הוגן, נצטרך לבדוק שבצורה מאוד מאוזנת הוותמ"לים והעבודות הגיאוגרפיות הן מאוד שמרניות ומאפשרות למרחב הכפרי להמשיך להתפתח".  

לסיכום, נשאל גנץ מה יאמר לקיבוצניק שמתלבט האם לבחור בכחול לבן או במפלגת העבודה, והשיב: "אני מייצג את הערכים המסורתיים של תנועת העבודה, אחדות העבודה, אפילו מפא"י בהיבטים הביטחוניים, המדיניים, הכלכליים והחברתיים. חמישה מתוך שמונת האנשים בראש רשימת כחול לבן הם מההתיישבות העובדת".

ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ – מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל

שני התראיין יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ. הורוביץ נשאל על מצבה הרעוע של מרצ בסקרים האחרונים שמתקשה לעבור את אחוז החסימה, והאם יפרשו לפני הבחירות במידה ומצב זה לא ישתנה. בתשובה לכך ענה יו"ר מרצ כי "אי אפשר להעלות על הדעת כנסת בלי שמאל ובלי מרצ."

"חסרים מצביעים בודדים כדי לוודא שגם הפעם נישאר על המפה. לא סוגרים תנועה שהתמודדה מאז קום המדינה ואנחנו לא תנועה שמרימה ידיים."

הורוביץ הדגיש כי יהיה מוכן לפשרות על מנת להיכנס לממשלה: "אנחנו לא מקדשים אופוזיציה, אנחנו רוצים להיות חלק מהממשלה. זה אפילו שינוי מסוים בקו של מרצ. אנחנו אנשים מפוכחים, רוצים שלטון, רוצים השפעה, אבל יש לנו קווים אדומים."

"נהיה מוכנים להתפשר ולשבת עם אנשים שלא העלינו על דעתנו לשבת איתם בעבר. אנו מבינים שלמרכז-שמאל אין רוב ואנו מבינים שנצטרך שותפויות נוספות – אנו שוללים שותפות עם מי שנאשם בפלילים ועם כהניסטים."

בהתייחס לעמדת מרצ ביחס לקיבוצים אמר הורוביץ, "התנועה הקיבוצית עומדת תחת מתקפה ארסית, כולל הכינויים של בנו של ראש הממשלה."

"יש אנשים שמאוד עוינים את הקיבוצים ולא מבינים שצורת החיים הזאת נותנת פתרון לצורך שהמון אנשים מחפשים אותו היום בקהילתיות, בעזרה הדדית, בשותפות כלכלית. גם בקיבוצים מתחדשים מידת הסולידריות החברתית גבוהה מאוד. יש ביקוש אדיר לדבר הזה".

לשאלה, מה עשתה מרצ למען האינטרסים של הקיבוצים, השיב הורוביץ: "אנחנו מאמינים שהאינטרסים הם לא של הקיבוצים אלא של מדינת ישראל."

"שאני נאבק למען ביטחון המזון, זה לא רק אינטרס של החקלאים מהקיבוצים או המושבים, זה אינטרס של מדינת ישראל שבעתות חירום תהיה לה יכולת לייצר חלק ניכר מהתוצרת שלה ולא תהיה תלויה בגורמי חוץ."

"מרצ נאבקה בכל הניסיונות והצעות החוק לפתוח את המשק לייבוא פרוע, למשל דגים. אנחנו רוצים שיהיה כאן משק שמבוסס על ערבות הדדית ואחריות חברתית וזה גם ערך סביבתי מאוד חשוב."

כמו כן הוסיף, "אני מצטער שאין קיבוצניק כמועמד ריאלי ברשימת מרצ. זה חשוב מאוד, אבל אנחנו תנועה דמוקרטית. צריך להיות מועמד של התנועה הקיבוצית במרצ. אני אעשה מאמץ שזה יקרה. רציתי בבחירות האלה לשים דגש על השותפות היהודית-ערבית".

לסיכום, אמר הורוביץ כי "אין עוד מפלגה כמו מרצ שנאבקת על דברים שמפלגות אחרות בורחות מהם. מעולם לא היינו תנועה ענקית, תמיד חטפנו אש. מי דיבר לפני מרצ על להט"בים? על שתי מדינות לשני עמים? זו השליחות של מרצ. אנו לא מעוניינים במקהלה אחידה – יש לנקוט עמדות אמיצות יותר כמו שיש למרצ."

מירב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי – מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל

"הרוב המכריע של הישראלים תומך בערכי השמאל, אבל נתניהו הצליח להפוך את המילה 'שמאל' לקללה", אמרה הדוברת השלישית באירוע הבחירות של התנועה הקיבוצית, יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי.

"אף אחד לא רוצה שיקראו לו מטומטם, בוגד, עוכר ישראל. צריך לשקם את הנרטיב. במהות ובתכנים – כל הציבור רוצה מדינת רווחה. רוב מכריע מעוניין בפלורליזם דתי ואחר, הרוב מאמין בשוויון מגדרי, שוויון לקהילה הלהטב"ית ויש אפילו רוב זעיר שתומך בפתרון שתי המדינות. השאלה היא איך מתמודדים עם הסיפור הזה של 'שמאל'".

מיכאלי טענה כי "מפלגת העבודה מעלה בעבר באמון הבוחרות והבוחרים שלה. שוב ושוב מפלגת העבודה בגדה בחזון שלה ובציבור שלה, נכנסה לממשלות ימין ואיבדה את היכולת להיות אלטרנטיבה. את זה צריך לקומם, כי לא קם לה תחליף."

"נצטרך לעבור דרך שלב ביניים שבחיבור עם בנט וסער ומי שלא יהיה, אבל בסופו של דבר אנחנו רוצים להקים את מדינת ישראל על הרגליים ולהחזיר אותה לחזון הציוני."

מפלגת העבודה היום, אמרה מיכאלי, היא "מפלגה שוויונית מבחינה מגדרית, היחידה שעומדת בראשה מנהיגה. אנחנו מפלגה שמחויבת לצורת החיים של סוציאל-דמוקרטיה הכוללת שלום וכוללת שוויון."

"אנחנו מאמינים בחתירה לשוויון ללהט"בים וערבים, אבל גם שוויון חברתי כלכלי שמייצר שוויון הזדמנויות ויכולת לחיות בכבוד, וכן שוויון למי שמנוגד לך מבחינה אידיאולוגית, אבל עדיין יש לדאוג לו."

לשאלה בנושא שיוך דירות בקיבוצים השיבה מיכאלי: "גדלתי בפתח תקווה ועברתי לשכונת מצוקה ברמת גן. הייתי כמהה לגור בכפר או בקיבוץ, אך זה בלתי אפשרי כי הקיבוצים לא יכולים להתרחב."

"התקיעות שקיבוצים מצויים בה, ולא באשמתם, היא בלתי נסבלת. מפלגת העבודה מתהדרת ברם שפע ובעמר בר-לב, שמזוהה עם הקיבוצים, ובעוד אנשים שמחויבים לקיבוצים ולהתיישבות העובדת".

לשאלה כיצד תפעל עבור המגזר החקלאי, אמרה מיכאלי: "אני יכולה להבטיח לפעול במאה אחוז למען הערכים המשותפים לי ולציבור בקיבוצים ולציבור הרבה יותר גדול. הייתי חברה בשדולה החקלאית לכל אורך כהונתי בכנסת."

"בעיניי, מדינה בלי חקלאות זה כמו אדם שלא אוכל ירקות, זה מסוכן לבריאות, אבל החקלאות זקוקה גם לריענון ולחידוש. פעם היא הייתה ענף חדשני ופורץ דרך."

"צריך להסתכל על החקלאות גם במונחים סביבתיים חדשניים. בשביל להוציא את הדברים האלה צריך רצון פוליטי. כרגע האנשים שיושבים בממשלה מובילים את ההיפך."

יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד – מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל

סגר את אירוע הבחירות, יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שלפי הסקרים מפלגתו היא הגדולה ביותר בגוש. לבקשתו של לפיד, עיקר הריאיון עמו עסק בחקלאות וקיבוצים

. לפיד דיבר על החיבור של מפלגתו למגזר הכפרי בכלל ולקיבוצים בפרט: "כוחה ועוצמתה של התנועה הקיבוצית היה בהיותה מובילת ערך בכל החברה הישראלית. גם אני גדלתי על אותם ערכים.

אני לא אעשה מעצמי משהו שאני לא, גדלתי בתל אביב, אבל קיימת חטיבה ביש עתיד של המרחב הכפרי. הצגנו תכנית לחיזוק החקלאות בישראל ויש במקומות ריאליים ברשימה ארבעה מועמדים מההתיישבות.

אנחנו לא מפלגת הבית של הקיבוצים אבל אנחנו נמצאים במקום הנכון ועם גודל שיכול להשפיע. הקיבוצים אינם זקוקים לחיבוק ממני, הם רוצים מישהו שיכול לטפל בבעיות אמיתיות של אנשים אמיתיים.

אם אתה רוצה לעשות שינויים גדולים – כדאי שתהיה לך מפלגה גדולה שיכולה לעשות את זה".

לפיד נשאל על החלטות שקיבל בעבר בהיותו שר האוצר ופגעו בהתיישבות העובדת כמו הוותמ"לים וביטול החלטת הממשלה משנת 2010 לתקצב במיליארד ש"ח למשך עשר שנים את שיקום תשתיות ביישוב הוותיק.

על כך ענה כי "חוק הוותמ"ל אמור היה להיות ל-36 חודשים ואם במהלכם לא יצליחו לבנות, הקרקע תחזור לחקלאות".

"ב-2013 היה במדינת ישראל משבר כלכלי חמור, משבר גרעוני, והיה צריך לקצץ תקציבים בכל המגזרים. כל הקיצוצים של אז היו זמניים עד שהמשק יוצל. עשינו סדרה של דברים כואבים וכעסו עלינו, אבל זה מה שעושה מדינה אחראית. אתה עושה החלטות שלזמן הזה נראות נכונות."

"לדברי לפיד, לאורך השנים חל שינוי בעמדותיו כלפי המגזר הכפרי: "עשיתי בזה דרך. זה לוקח זמן ותפקידים. השינוי חל אצלי בשנים האחרונות, והיום זה חלק מהאג'נדה של יש עתיד ומופיע במצע שלנו ואני מוכן להילחם על זה. השאלה היא כמה מנדטים יהיו לנו כדי ליישם את זה."

בנוגע לעמדתו לגבי פתיחת השוק לייבוא מוצרים חקלאיים, השיב לפיד: "חל שינוי מאוד עמוק בשנה האחרונה וכל העולם הולך לאזור של הגנה על השוק המקומי".

עם זאת, לפיד סרב להתחייב שהוא יעגן נושאים כמו מחיר המים או מכסות לחקלאות בקווי היסוד של ממשלה שמפלגתו תשב בה.

בנושא שיוך הדירות הציג לפיד עמדה נחרצת לפיה, "יש להבחין בין בנייה עבור בני ובנות מושבים וקיבוצים לבין בנייה לאנשים מבחוץ. בנים ממשיכים הם אינטרס.

בישראל מרכיב הקרקע הוא בדר"כ 25 אחוז מערך הדירה. רמ"י מייצר מצב שבקיבוצים ובמושבים הקרקע מהווה 60 אחוז מערך הבנייה.

הם צריכים לאפשר מכירה של קרקעות בזול כדי לאפשר המשך של צביון החיים בקיבוצים ובמושבים. שיגיעו לשלושים אחוז, אבל שלא יגזימו.

מדינה אינה ממקסמת רווח. מדינה צריכה להיות מאוזנת ובריאה כלכלית ולייצר משק מתפקד, אך לא להתעלל באזרחיה."

מנהיגי מפלגות המרכז-שמאל | צילום דוברות התנועה הקיבוצית

לכל כתבות הזמן הירוק לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן