יבול שיא
הרפת והחלב
רפסודיה 2021

רפסודיה 2021 חזרה ובגדול

4 דק' קריאה

שיתוף:

לאחר שנת הפסקה, ועם רוח פיזית ומורלית חזקה, הסתיימה בשבוע שעבר רפסודיית התנועה הקיבוצית – ללא ספק המפעל התנועתי הגדול והמשמעותי של הקיץ. שלושה מחזורים בשלושה שבועות רצופים בהם חצו את הכנרת כ-2500 נערים ונערות מ-119 קיבוצים מכל הארץ על גבי 105 רפסודות 

שנת ההפסקה שכפתה הקורונה על מפעל הרפסודיה המסורתי, הורגשה היטב השנה. ההתלהבות הורגשה עוד בזמן ההרשמה לרפסודיה 2021 שנסגרה תוך מספר ימים בשל עודף ביקוש, ובשטח הורגש הצמא הרב שהצטבר למפגש המוני של נערים ונערות מכל הארץ. 

ניהל את הרפסודיה לראשונה גיא גרסול

גם הקורונה שהכבידה על ההיערכות לא עצרה אף אחד מלהגיע לחוף חוקוק בשלושת המחזורים, לעמול בבניית הרפסודה 2021 (זה אפילו לא נראה קל), ליצור מפרש שיקדם מסר שחשוב לקבוצה, לחוות מעגלי שיח משמעותיים ומפגש עם דוברים ודוברות מעוררי השראה ועניין בנושאי מעורבות חברתית, עשייה למען האחר ושירות משמעותי. 

זה עורר התרגשות רבה מחד, וגם אתגרים חינוכיים מנגד. השנה ניהל את הרפסודיה לראשונה גיא גרסול, שנכנס לא מכבר לתפקיד רכז המפעלים באגף חינוך.

גיא עשה זאת בצורה מרשימה וחלקה, ונעזר כמובן בחבריו לאגף בראשות דבי ברא"ס, ראשת האגף ואורי פלד נקש, מנהל "שבילים – החינוך החברתי", כמו גם בפעילי תנועה רבים שהתגייסו ובאו לעזור – חלקם כדוברים במעגלי השיח, חלקם כשופטים בטורנירי הספורט וחלקם אף הגיע לעזור במחזור שלם או אפילו בשלושתם.

2500 נערים ונערות, מאות מדריכים ואנשי חינוך

כמדי פעם, התגייסו גם השנה "המילואמינקים" של האגף ובאו לתת כתף. חלקם בוגרי שנת השירות של התנועה או כאלו שהשתתפו בעבר כחניכים, מדריכי נעורים או צוות טכני ברפסודיה. 

מיותר לציין עד כמה זה מורכב להוביל מפעל כזה במשך שלושה שבועות רצופים.

2500 נערים ונערות, מאות מדריכים ואנשי חינוך, 35 רפסודות בכל מחזור שחוצות את הכנרת מחוף חוקוק לחוף גולן ומגיעות בבטחה ובשלום.

הסכנות הבטיחותיות הן רבות – החל מבניית הרפסודות, החום הכבד, הרחצה בכנרת וכמובן המשט.

ללא העזרה וההתגייסות הרבה לא היה ניתן לסכם עוד רפסודיה מוצלחת שבא חזרו כולם שלמים ומרוצים.

גם ההתמודדות עם הקורונה שעדיין מלווה אותנו ברקע (וגם בחזית) הייתה ללא תנאי תוך הקפדה מופתית על ההנחיות והתקנים. 

כבכל שנה, מתוך הרצון להכניס תוכן משמעותי וחינוכי מעבר לבניית הרפסודה, התכנסו הנערות והנערים מהקיבוצים ברחבי הארץ למעגלי שיח בנושאי שירות משמעותי בצה"ל ולמען החברה בישראל, וכן בנושאים רבים המעסיקים את החברה בישראל. 

הנושא המרכזי שנבחר לרפסודיה 2021 היה "רק בגלל הרוח!" ובמסגרתו התמקדו במעגלי השיח ברוחות השונות אשר נושבות מסביבנו ובתוכנו ומשפיעות עלינו כפרטים, קבוצות, קהילות, קיבוצים, חברה ומדינה. 

מעגלי השיח בהובלת נוקי גולדפישר עוררו עניין רב והשאירו חותם אצל הנערים והנערות.

גם השנה הגיעו עשרות דוברים לשוחח עם המשתתפים וגם שני חברי כנסת – נירה שפק (כפר עזה) מיש עתיד ומוסי רז ממרצ.

החיבור האישי לחקלאות ולאדמה

בעקבות הכוונה לבצע רפורמה בחקלאות דרך חוק ההסדרים ולהוריד מכסי מגן על ייבוא פירות, ירקות וביצים, יוחדו מעגלי שיח רבים לנושא חיזוק החקלאות הציונית ובלימת המהלך החד צדדי שמקדמים משרדי האוצר והחקלאות.

החקלאים שהגיעו לדבר עם בני ובנות הנוער הסבירו להם על הסכנות העומדות לפתחו של הענף באופן מיידי. וסיפרו להם על החיבור האישי לחקלאות ולאדמה.

בעקבות הדיונים במעגלים אלו, החליטו לא מעט מקבוצות הנעורים לייחד את המפרש של הרפסודה אותה הם משיטים לאמירה על חשיבות החקלאות הישראלית.

מפרש מרגש במיוחד ציירו נעורי קיבוץ עברון, שהשתתפו במחזור השלישי, לזכר חברם רועי משעלי ז"ל שהלך לעולמו לפני שנה לאחר שנאבק במחלה קשה.

רועי הספיק לחיות רק 18 אביבים ואפילו לא סיים את שכבת י"ב ולא זכה להשלים את הבגרויות. הוא היה נער אהוב ורגיש, בעל קסם אישי שאהב לעזור.

הם עשו זאת באמצעות ציטוט מהשיר "Nothing Else Matters" של להקת מטאליקה, שהיה אהוב על רועי, וציור של גיטרה, שכן רועי ניגן על כלי נגינה זה.

נעורי עברון ביחד עם שרון משעלי על רקע מפרש הרפסודה שהוקדש לרועי רפסודיה 2021
נעורי עברון ביחד עם שרון משעלי על רקע מפרש הרפסודה שהוקדש לרועי רפסודיה 2021

אמו של רועי ז"ל, שרון, חיכתה נרגשת להגעת הרפסודה אל חוף גולן והצטלמה עם הנערים והנערות על רקע הרפסודה והמפרש.

תשתית ארגונית מחבקת לעשייה חינוכית

על הרפסודה שטה גם רחל אליהו, מרכזת החינוך המשלים והנעורים בעברון ואמו של סגן פז אליהו ז"ל שנהרג במבצע צוק איתן וגם לו הקדישו בעבר נעורי עברון את ציור המפרש.

רפסודיה 2021, היוותה תשתית ארגונית מחבקת לעשייה חינוכית ושיקפה את החיבור של אגף החינוך בתנועה הקיבוצית למרחב הכפרי ולמנהלי החינוך ומנהלי יחידות הנוער במועצות האזוריות.

בלב הציר החינוכי הוצגו למדריכי הנעורים מכלול של מתודות, מפגשים וליווי על ידי צוות הרפסודיה, במטרה לאפשר חווית הצלחה והובלה למדריכי הנעורים ולקבוצת בני הנוער ( לאחר שנה חינוכית נטולת שגרה).

אגף החינוך בבואו לתכנן את המפעל החינוכי השקיע מאמצים במיפוי האתגרים, לתיווך והסברה וחיבור אמיתי של מנהלי החינוך למשימות המדריך – כך שבסופו של המפעל התשתית היישובית, האזורית והארצית התבססה והתחזקה לקראת שנה חינוכית חדשה.

גיא גרסול, רכז המפעלים הנכנס של אגף החינוך סיכם את החוויה עבורו : "עוד במהלך ההכנות למפעל ובמיוחד במהלכו, תחושת העבודה הצוותית הייתה נוכחת מאוד.

"האמונה באדם תנצח"

המשפט "כל מי שלובש את החולצה הירוקה הוא חלק מצוות הרפסודיה" קיבל ביטוי בשטח בצורה משמעותית ומרשימה.

יחד, הובלנו כ-2500 בני נוער בפעילות חינוכית שאין דומה לה, תוך קשיי התקופה ומזג האוויר, ויכולנו לכל משימה בזכות המרקם האנושי שהרכיב את צוות הרפסודיה.

חווינו שלושה שבועות של עשייה רבה בתנאים לא שפוטים, וברצוני להודות לכל חברי הצוות אשר נרתמו לכל משימה, ובראשם לאורי פלד-נקש על הובלה משותפת של המפעל ולדבי ברא"ס, ראשת האגף, על התמיכה והגיבוי לאורך הדרך ועל השותפות בהובלת המפעל.  

המשפט "האמונה באדם תנצח" אשר מתנוסס בגאווה על חולצות הצוות של אגף החינוך במפעלים השונים, הינו ללא ספק המפתח שלנו להוביל את המפעלים החינוכיים בבטחה ובמקצועיות תוך מתן דגש לציר החינוכי.

עם אמונה גדולה בצוות המסור והרתום המורכב מאנשי חינוך ופעילי התנועה, יחד עם אמונה בצוותים החינוכיים איתם אנו עובדים בשטח, מנחים אותנו בהמשך עבודתנו, ואנחנו כבר עם הפנים קדימה אל עבר מסע יב'".        

דבי ברא"ס ראשת אגף החינוך, ביקשה להביע הערכה והוקרה לכל השותפים להצלחת הרפסודיה: "עבודת צוות המפעל אופיינה ברוח חברית, עזרה הדדית וחדוות עשייה ושליחות. 

עם שותפים כאלו לדרך – אנו יכולים לכל אתגר. מיד עם סיומו של המשט האחרון, החל אגף חינוך להיערך ל"מסע יב'" מלא בתובנות ולמידה ארגונית וחינוכית שיאפשרו בניית מסע אופניים לשכבת י"ב בהתאמה לאתגרי תקופת הקורונה".

ברא"ס ביקשה להודות גם להנהלת התנועה הקיבוצית על הגיבוי, התמיכה, והאמון שביכולתו של אגף חינוך ליצור מפעל חינוכי משמעותי, המחויב לביטחון ולבטיחות בני הנוער, גם בזמנים אלו. 

לבסוף הוסיפה: "אנו מודעים לביקוש הגובר משנה לשנה להשתתף במפעל חינוכי חווייתי זה, ומבינים את אכזבתם של אלו שלא זכו להשתתף השנה מפאת מגבל הכמות האפשרית בכל מחזור או סיבות אחרות. כחלק מתהליך הסיכום והפקת הלקחים נחשוב גם כיצד ניתן לתת מענה לסוגיה זו בשנה הבאה". 

רפסודיה 2021

וגם ספורט היה ברפסודיה. הטורנירים המסורתיים בשלושת מחזורי רפסודיה 2021 התקיימו השנה במקביל לתחרויות האולימפיאדה בטוקיו, וכללו שלושה ענפי ספורט: קט-רגל, כדורעף וכדורעף נשים.

עופר רימון היה אמון על ארגון ותפעול כל הטורנירים, כבעבר, והסתייע בשופטים ירדן מחול, שיר מרן, תומר איתמרי, דגן לוין וצחי רם.

להלן המנצחים והמנצחות

מחזור ראשון 

קט רגל: נען ניצחו את גלעד במשחק גמר מותח שהוכרע לבסוף בדו קרב של בעיטות עונשין. 
כדורעף: יסעור ניצחו בגמר את ראש הנקרה. 
כדורעף נשים: מעופפות איילת השחר ניצחו בגמר את הקבוצה של מ. א. בני שמעון. 

מחזור שני 

קט רגל  רמת השופט ניצחו בגמר את מ.א. תמר.  
כדורעף: מצר ניצחו בגמר את הקבוצה "המקצוענית" מעין המפרץ לאחר משחק מותח. 
כדורעף נשים: עמק חפר ניצחה את שחקניות יזרעאל המצוי במשחק מותח לאור זרקורים.  

מחזור שלישי 

קט רגל: במשחק גמר דרמטי, שהוכרע בבעיטות עונשין, ניצחו חצור את רמת הכובש. 
כדורעף: רמת יוחנן ניצחו בגמר את גדות. 
כדורעף נשים: באליפות זכו שתי קבוצות – שחקניות  גדות ושחקניות ניר דוד.  לאור השתתפות גדולה מהמצופה של נבחרות נשים בשלבים המוקדמים של הטורניר, ועל מנת לעמוד בנהלי החוף השקט של מנהלת הכנרת, נאלצו להפסיק את ההתמודדות על סף משחק הגמר ולהעניק את הגביע לשתי הנבחרות.  

נתראה ברפסודיה 2022! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן