יבול שיא
הרפת והחלב
ניר מאיר

תיקון החלטה 1470 הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים

2 דק' קריאה

שיתוף:

תיקון החלטה 1470 הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים: ראשי המרחב הכפרי לשר האוצר כחלון: "הורד מסדר היום של מועצת רמ"י הקרובה את התיקון של החלטה 1470 הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים בעת השבת קרקע למגורים ותעסוקה"

תיקון החלטה 1470 הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים : לפי התיקון, שהועלה במפתיע וללא כל תיאום, התמריצים שיוצעו לחקלאים מושבים וקיבוצים תמורת ויתור על קרקע חקלאית בהליך מזורז לשם הקמת תכניות ענק למגורים (ותמ"ל) יקוצצו בשיעור ניכר וכן זכויות הייזום שלהם בקרקעות אלה

ראשי המרחב הכפרי – מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' ומזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח – פנו  בבוקר יום א' השבוע במכתב בהול לשר האוצר ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, משה כחלון, ודרשו ממנו להתערב ולהוריד מסדר היום של מועצת רשות מקרקעי ישראל הקרובה, ביום רביעי 12.02 את התיקון של החלטה 1470 (סעיף 10 בסדר היום) הנוגעת לזכויות החוכרים החקלאיים בעת השבת קרקע למגורים ותעסוקה, ולקיים עמם דיון והגעה להסכמות בנושאים אלו,  כפי שנעשה בזמנו בעת אישורה של ההחלטה לפני כחמש שנים עם נציגם ונציגי האוצר ורמ"י.

ביום חמישי התברר כי הוכנס סעיף חדש לסדר היום של המועצה, ללא כל תיאום או התרעה מראש. עד היום אפשרה המדינה לחקלאים שיפנו את הקרקע תוך 60 יום, לזכות בפיצוי כספי שיחושב לפי דונם, לצד פיצויים מוגדלים, ובהם האפשרות לרכוש כ-20% מהקרקע בפטור ממכרז – זכות שבה הם רשאים לסחור ולמכור לצד שלישי. זכות הייזום שניתנה לחקלאים – על קרקעות בשטח של עד 100 דונם ו-500 יחידות – היוותה הטבה שסייעה למגזר החקלאי הנאבק על פרנסתו לבצע בשנים האחרונות עסקות רבות בעשרות מיליוני שקלים.

אלא שעל פי נוסח התיקון שפורסם ביום א' ב-TheMarker, יוגבלו זכויות הייזום שניתנות היום למושבים ולקיבוצים בפטור ממכרז, הן בשטח הקרקע והן בהיקף יחידות הדיור המותרות לבנייה בשטחה. במקום קרקעות ששטחן עד 100 דונם, תוגבל ההטבה לקרקע בשטח מקסימלי של 75 דונם בפריפריה, ובאזורי עדיפות לאומית ובאזורי הביקוש יוגבל שטח הקרקע ל-50 דונם בלבד. אשר להיקף יחידות הדיור הפטורות ממכרז, הפגיעה אנושה אף יותר: במקום 500 יחידות דיור, יינתנו כ-250 יחידות דיור באזורי עדיפות לאומית, ו-200 בלבד בשאר חלקי הארץ.

"תיקון זה נדרש כדי להגדיל את כמות יחידות הדיור המשווקת לכלל הציבור ולהימנע ממצבים שבהם מספר יחידות הדיור שיוקצו בפטור ממכרז לחוכר החקלאי יהיה נרחב ובלתי מידתי", נכתב בהצעה.

בפנייתם לשר כחלון כתבו ראשי המרחב הכפרי:  "תמוה בעיננו הצורך להעלות הצעת החלטה חשובה כזו עם שינוי רדיקלי כמחטף הנעשה בתקופת ממשלת מעבר, ולפגוע בצורה אנושה ובלתי מידתית בחוכרים החקלאיים אשר נגדעת פרנסתם, ותנאי ההשבה הקיימים גם ככה אינם כאלה  הנותנים מענה אמיתי ולאורך זמן ביחס לפגיעה הקשה ביישובים החקלאיים. כמו כן צריך להדגיש,  כי בכל מקרה לא יוכרזו בתקופה זו ותמל"ים חדשים כפי שהורה המשנה ליועמ"ש וההחלטה הקיימת אושרה בזמנו  כהוראת שעה המסתיימת ביוני 2021, כך שהדחיפות אינה במקומה ואינה בזמנה."

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "הנהלת רמ"י מנסה להוסיף חטא על פשע הותמ"לים. את המהלך שהם זוממים כינו בעבר בימי התנ"ך: הרצחת וגם ירשת?"

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן