יבול שיא
הרפת והחלב
1 4

חותרים להסכם ארוך טווח וחותמים בסוף התקופה

3 דק' קריאה

שיתוף:

הסיכומים הכלכליים האזורים התקיימו בעיקר בחודש יוני, שבו גם התנהל במקביל, הדיאלוג עם משרדי הממשלה, בשיתוף גורמים שונים בענף ובכנסת.
עקבנו אחר הדברים שנאמרו על ידי ההנהגות בכנסים וגם אחר ההסכם שהושג בשעה טובה

דוח מנכ"ל מפעלי העמק בכנס הכלכלי

רז נור, חבר קיבוץ עין חרוד איחוד, מנהל את מפעלי העמק מזה כ-5 שנים ומתוקף תפקידו, משמש גם כחבר בהנהלת תנובה. הוא למד את נושא החלב שמהווה עוגן מרכזי בפרנסת היישובים בעמק וסקר את תמונת המצב המעודכנת.

אנחנו בתקופה של סערה מושלמת, שיש בה התנגשות חזקה: כלכלה – פוליטיקה – רגולציה.

כלכלה – מחירי  הגרעינים בעולם בזינוק אדיר, קשיים גדולים בנמלים וכניסת אוניות לפריקה, לא הגענו להסכם ארוך טווח עם הנהגת הגד"ש ואולי, בשנה ניטרלית ורגועה, נגיע להסכם.

פוליטיקה – ממשלה מקרטעת, יוקר המחיה הולך ומאמיר, אובססיה נגד החקלאות, הלובי החקלאי הוא אחד הגדולים בכנסת, אבל לא תומכים עד הסוף וברגעי המבחן.

רגולציה – לא השתנתה בשנים האחרונות, רכיב הייצור ברפת מוסדר, אבל המחלבות מתקשות באישור המחירים המפוקחים, זקוקים לשתי חתימות שרים.

הזינוק בתשומות מביא את הענף לנקודת רתיחה, המחלבות לא יוכלו לעבור את שחיקת המחירים ויש התנגשות עם תוצאה ממש לא ברורה – חוסר ודאות מלא וזה האירוע שכולנו נמצאים בו – סערה מושלמת…

דווקא טוב עשינו, שהתכוננו למצב הזה, כי ברור שמגיעה התנגשות וחשוב שהתארגנו בתאגיד יצרנים.

מכון יסודות – מוסד מחקר אקדמי, ביוזמת שולחן הארגונים, להתמודד עם פורום קוהלת, שהכין ניירות עבודה אקדמאים ומסודרים – כמה החקלאות פוגעת בכלכלה ובצרכן. מכון יסודות אומר את האמת, הוא מנתח אובייקטיבית, גם אם יש חלקים לא נוחים. מנתחים את הנושאים השונים וזו עבודה חשובה מאוד ויסודית.

יש אלינו סימפטיה וככל שנדע להתמודד עם חורשי רעתנו, מול הפקידים וקובעי המדיניות – מתחילים גם במדיה הדיגיטלית להציג את העובדות, נישאר בזירה.

2 3

סוף דבר

 נחתם הסכם ב-28.6.22

התגבש הסכם חלב שהוא המשך להסכם שנחתם בשנה שעברה. מסיבות פוליטיות (פיזור הכנסת), תהליך מו"מ בנושא היה מואץ "ומתחת לרדאר". 

ב-28.6, ממש ברגע האחרון, נחתם הסכם שמקובל על כל הגורמים בענף. החתימה כפופה לאישור המוסדות וגם בחינה משפטית, בגלל פיזור הכנסת.

הפרטים העיקריים בהסכם:

  1. הארכת ההסכם הקודם בשנתיים הנוספות (5 שנים במקום 3 שנים). ושמירת מנגנון מחיר המטרה הקיים בתקופה זאת, על פי חוק החלב.
  2. העלאת מחיר המטרה לחלב  ברבעון השלישי בקרוב לכ-30 אג'.

3.       שינויים שונים בכללי הייבוא, תוך שמירה על הכמויות על פי ההסכם הקודם. בין היתר, יבוטל המכס באופן מיידי על גבינות קשות, כגון: מוצרלה, חלומי, ג'מיד (קישק) וגורגונזלה, וכן יבוטל בהדרגה, המכס על גבינות שמנת בעלות אחוז שומן הגבוה מ-5%.

4.       מחיר המטרה, שייקבע בסקר הדו-שנתי, יכלול משקים בעלי מכסה מ-800,000 ליטר ומעלה (במקום  700,000, שזה מביא להפחתת מחיר החלב בכ-2 אג').

5.       מחיר המטרה יפחת ב-2.15 אג' לליטר למשך 4 רבעונים.

6.       מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעודכנו מיידית ב-4.9% (במקום 14% על פי התחשיב)… המחיר לא יעלה במשך שנה.

7.       החל ממאי 2023 יחול על עדכון מחירי המוצרים בפיקוח, מנגנון אוטומטי שלא יצריך חתימת השרים על עדכון המחיר.

8.       ייבחנו אמצעים נוספים לתמיכה בהתייעלות בענף, בנושאי איחוד רפתות, קידום רפתות קטנות, רגולציה, הקלות בניוד מכסות ועוד. ועדה משותפת תגיש את מסקנותיה תוך 6 חודשים.  בנוסף,  תיבחן האפשרות להגדיל את הקצאת העובדים הזרים בענף.
יוני דמרי מתנועת המושבים, מרכז צוות שבוחן את נושא המכרזה להעברת מכסות. לאחרונה, המחיר יורד מ-2.30 ₪ לליטר, בגין ביקוש יותר קטן לקנייה.

חלק מהסעיפים מחייבים חקיקה והם ייכנסו לתוקף יותר מאוחר..

הארכת ההסכם, עדכון אוטומטי של המחירים המפוקחים, תוך שמירה על מנגנון עדכון מחיר המטרה, יאפשרו שקט תעשייתי (אולי…) ב-4 השנים הקרובות, 2022 –2025.

ברכות ותודות לכל העוסקים במלאכה, בראשותם של ליאור שמחה, איציק שניידר, רחל בורושק ובועז סופר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן