יבול שיא
הרפת והחלב
שביל הרפתות בקיבוץ לביא

כנס רפתנים בלביא

5 דק' קריאה

שיתוף:

תקופה ארוכה הרפתנים נפגשים לכנסי זום בלבד וחסר מאוד הקשר האישי והחברתי, שאין בלתו, להחליף חוויות ורשמים מהקורה בעמק ובענף. לאחרונה, ההגבלות שוחררו בחלקן, וכבר ניתן להיפגש במגבלות מסכה ומרחק. זיו בין ארי, רכז ההתארגנות של עמק יזרעאל, יזם מפגש רפתנים במסגרת "רפת מארחת".

כנראה שהחברה הייתה חסרה לרבים ורפתנים מהעמק הגיעו למפגש בהתאם לכללים – שמרו מרחק ורובם גם חבשו מסיכות והיה נעים מאוד להתראות מחדש. סיור מקצועי של הרפת המארחת – צחי מנהל הרפת הצעיר בעזרת עוזי הרפתן הוותיק, סקרו את העשייה ברפת שבגליל התחתון, שמשקיפה על נוף מרהיב ובהמשך עלינו לתצפית נוף על קרני חיטין, שנמצאת בקצה השביל החדש שהמועצה האזורית סללה – שביל הרפתות

 

כנס רפתנים מכל הרפתות בארץ
כנס רפתנים מכל הרפתות בארץ
זיו סקר את העדכונים של השבועות האחרונים בענף והיו הרבה – קבלו טעימה על הנעשה באזור העמקים ובענף כולו
  • איך נראית 2020? – בזהירות רבה נאמר, שנראה שיפור צנוע בביצועים הכלכליים השנה, בהשוואה לאשתקד. יש רצועות יותר גדולות, חזרנו לחריגת קיץ יותר גדולה, בתחילת השנה הייתה ירידה במחירי המזונות הגסים ומחיר החלב שהיה אמור לרדת (על פי הנוסחה המקובלת) לא ירד ברבעון האחרון ויתבצע קיזוז בתחילת 2021.
  • מנכ"ל חדש להתאחדות – רואים ומרגישים בשינוי חיובי ומרענן. זמירות חדשות, צורת טיפול שונה, הרבה תקשורת ויחצנות, יועצים מקצועיים ולוביסטים – נראה ונקווה, שזה גם מביא תוצאות.
    הסכם 2018 נמחק, השבר עם המושבניקים וועד הרפתנים נעלם, נכנסו חברים חדשים משני המגזרים לצוות האסטרטגי והבחירות באסיפה, יתקיימו בעוד כחודש, ברוח טובה יותר.
    יש הרבה ישיבות בזום, הערכות מצב לחלופות שונות, התייעצויות מרחיבות ושיתופים שלא היו בקדנציה הקודמת. דפי עבודה, שמנתחים מה יקרה אם האוצר יעשה כך או כך…
  • מנהלים בארגוני החקלאים והענף – נראה שאנחנו בתקופה חדשה של שיתופי פעולה פוריים, בין כל המנהלים והארגונים שלנו. ההתאחדות, שיאון, החקלאית ומועצת החלב, מדברים ביניהם ועובדים בסינכרון פורה. האגו נשאר בצד וזה טוב ונותן תקווה רעננה.
    בחקלאית נבחר מנהל חדש ומבטיח, בשיאון חתמו על הסכם עבודה חדש עם המזריעים ויש שקט מרגיע במערכת.
  • בני בקר – הארגון הקואופרטיבי למכירת בקר מהרפתות. יש ביקוש הולך ועולה להצטרף, גם ברפתות הדרום, שעד כה מכרו באופן עצמאי. משה שפירא משקיע יום אחד בסיווג בדרום וזה לא מספיק לביקושים ובקרוב נרצה להגדיל את היקף המשרה ומברכים על התופעה החדשה.
  • טיפול בשפכים – בוועדה שבדקה את כל הפתרונות שנמצאים בשטח, הגיעו למסקנה שאין אף מתקן לטיפול בשפכים שנותן תשובה מלאה. לכל אחד יש יתרונות וגם לא מעט חסרונות ותקלות. מנסים לבדוק ולקדם את החלופה של משקים סגורים כפי שקיים בעולם – התנתקות מהמט"ש וטיפול עצמוני במרחב הכפרי. כמו למשל, לנטוע חורשת אקליפטוסים ולהשקות אותם במי הרפת.
שביל הרפתות בקיבוץ לביא
שביל הרפתות בקיבוץ לביא

 

  • מחלות ברפת – נמצאים בתקופה שמחייבת זהירות גדולה יותר. מקווים שלא נמצאים בתחילתו של גל מחלת השחפת ועוד. מעבר לרפת מעוז חיים, המחלה פרצה גם ברפת שניידמן במושבה כנרת ואולי גם במשקים נוספים בצפון. מוצע לנקוט באמצעי זהירות במגעים ובמכירות הבקר..
  • התחדשות טכנולוגית – בתקופה האחרונה מוצעים כמה פתרונות חדשניים, בעיקר בתחום הצינון וזיהוי הפרות והעגלות, למגוון מצבים. מדברים על יותר חלב לפרה, זיהוי מוקדם של מחלות ומצבים ודברים שכולנו אוהבים. זה עולה כסף וייתכן, שזה גם מביא תועלות מקצועיות וכלכליות.
  • הסכם ענפי – הסכם 2018 נגרט ואיננו. יש לכך מגוון סיבות אך התוצאה, שכבר לא מתייחסים אליו.
    סקרים בענף – סקר 2017 כבר כלל חלק מהשינויים ונקבע רף תחתון של 700 אלף ליטר לרפת בסקר וזה מה שיקרה גם בסקר 2019. משרד החקלאות לא נערך לבצע סקר בשנה הקרוב 2021 וכנראה, שהיישום של סקר 19 יימשך שלוש שנים, עד לסקר 2022.
    לצערנו הטיפול בזבל לא נכלל בסקר 2019 וכך ההוצאות וההשקעות בתחום, יפלו על הרפתנים בלי פיצוי. הסקר אמור להביא לתוספת של 8 אג' במחיר המטרה בתחילת השנה, אך כאמור, 4 א' נדחו מהרבעון האחרון והמחיר צפוי לעלות ב-4 אג' בלבד, עם ערכי רכיבים נמוכים יותר מהסקר הקודם.
    אם יהיה הסכם, ייתכן ויחול גם שינוי במחיר החלב המעודכן.
  • התייעלות מגזרית – בשני הסקרים האחרונים הרפת המשפחתית סוגרת פערים וקרובה מאוד ליעילות של הרפת השיתופית. הרפת מתייעלת כאשר היא גדלה וצומחת ובשנים האחרונות, הרפת המשפחתית גדלה כל הזמן ומתייעלת יותר מהר ויותר עמוק, מזו השיתופית.
  • עוד על ההסכם האפשרי – הנחת העבודה של משרד האוצר שלא יהיה הסכם כי אין תקציב. אנחנו חושבים שצריך להגיע להסכם עד 15.12 הקרוב ולאשר אותו עד סוף השנה וכך לתת ודאות.

לא מוכנים לוותר על כמה מרכיבים:

  1. מנגנון מחיר המטרה – חשוב ביותר, שאם לא כן, עוברים למנגנון הארצי של המוצרים המפוקחים ולא תהיה לנו קרבה לקבלת ההחלטות. במנגנון החליפי אין השקעות עבר, שערכן לפחות 4 אג'.
  2. הסכם ל-5 שנים מינימום – ליצור ודאות ושקט חיוני במערכת.
  3. יבוא במנות ידועות מראש ולא חופשי וללא מכסים – האוצר רוצה לחלט את כל המכסות שיימכרו ואת ערכן להעביר למנות יבוא ללא מכס. הרעיון שלהם להשאיר את המכסה הקיימת אצל הרפתנים וכל הגידול ילך לייבוא.

הרבה אתגרים בפני הרפתנים ויש מצב שבקרוב, חלק המנושאים ייחשפו לכלל החברים.

 

גם בעלי החיים הסתקרנו לשמוע על הרפת שלהם
גם בעלי החיים הסתקרנו לשמוע על הרפת שלהם

 

הרפת המארחת בקיבוץ לביא

הקיבוץ ממוקם באתר יפהפה בגליל התחתון, על שפך נחל יבנאל, משקיף מגובה 500 מ' מעל הכנרת מרחוק ועל קרני חיטין מקרוב.

את הסיור ברפת ערכו האחים עמירם – עוזי ומנחם, בליווי צחי בן אדווה מנהל הרפת הצעיר.

קיבוץ לביא הוקם ב-1949 על ידי אירופאים שהגרו מגרמניה ומאוסטריה ושהו כעשר שנים בחוות "המזרחי" באנגליה.

לקיבוץ יש כיום 4 רגליים כלכליות – מלון, נגרייה, חקלאות – רפת, בקר לבשר, מטעים, גד"ש, לול, ועובדי חוץ.

הרפת ממוקמת טוב ומקבלת רוח נעימה ובריזה חשובה להנאת הפרות. מכסה של כ-3.7 מיליון ליטר והיא שודרגה מאוד בתקופת הרפורמה. הביצועים מרשימים מאוד – בתנובה וברכיבים וכך גם בתוצאות הכלכליות.

הסככות כוללות ויש גם סככה מרחבית טובה – משעה 12 ועד 5 אח"צ יש רוח טובה והיא מורגשת מאוד בסככות.

הצוות כולל גם 4 צעירים בני המקום ופנסיונרים נמרצים.

ביונקייה מפסטרים חלב מקומי במקום לקנות אבקה והיונקים עוברים לקבוצות אחרי 10 ימים במלונות. העגלים עוברים לשלוחת הבקר לבשר.

הזנה – את המנה מתכננים עם ד"ר חן גילד מהחקלאית. עברנו לחליפה קטנה ומזונות קנויים. המספוא מגיע מהגד"ש המקומי, אך השחת לא מספיק איכותית, בגלל מזג האוויר בתקופת הקציר.

המעבר מחליפה כוללת לחליפה קטנה, הוריד לנו מאוד את עלויות ההזנה. חן מבקר את הפרות פעמיים בשבוע וגם מתכנן את המנה וזה מביא לשיפור משמעותי בתוצאות. נועם המאביס הוא בן הקיבוץ וגם אחראי על כל מכלול ההזמנות והמלאים. 3 חלוקות ביום.

צינון – 6 צינונים ביום בחצר ההמתנה וזה עובד טוב. תנובה – קרוב ל-12,500 ליטר לפרה.

תשטיפים – יורדים לתעלה ולמאגר השהייה, משם לביוב של כל הקיבוץ, נמהלים וטובים להשקייה. בעתיד נעבור למט"ש האזורי. בודקים את נושא המט"ש המקומי וזה עדיף על אזורי.

חלב קיץ – הפסקנו להזריע עגלות בחודשים 4-2 והגענו להעברה טובה של חלב לקיץ. השנה ירדנו רק לחודשיים הפסקה, כי קיבלנו הרבה המלטות מרוכזות.

חליבה – התנאים בסככה טובים והגיינים, לא עושים טיפול לפני החליבה והיא זורמת וטובה. כל הציוד של אפימילק וייתכן ונעבור לעבודת גויים בשבת במקום יהודים במנגנון "חליבת שבת" של ציוד החליבה.

אכן רפת יפה ומוצלחת בקיבוץ לביא בגליל התחתון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן