יבול שיא
הרפת והחלב
ביקורת החלב בהתאחדות החלב

ביקורת החלב חשובה כתמיד: מפגש עם מיכאל קוטלר מנהל ביקורת החלב בהתאחדות

5 דק' קריאה

שיתוף:

ביקורת החלב נוסדה כאגודה בעפולה ב-1934 על ידי 19 משקים שיתופיים מעמק יזרעאל ומעמק הירדן ובי"ס חקלאי אחד – נהלל. תנובת החלב הגבוהה ביותר בשנה הראשונה, הייתה של רפת מרחביה – 5,895 עם 222 ק"ג שומן (3,75%). ומאז עברה הביקורת גלגולים רבים.

שתי מטרות יש לה לביקורת החלב

  • ברמת הרפת הבודדת – לבצע השוואה בין הפרות בעדר – כמויות חלב, רכיבים, סומטיים. הרפתן עם אמצעי הזיהוי המשוכללים של חברות ציוד החליבה, יכול לשלב את הרכיבים וכך יש לו אינדקס אמיתי להשוואה.
    כבר ברמת הרפת עושה המערכת הממוחשבת, התאמות מיידיות שמתחשבות במספר התחלובה, בתורשתיות, באומדן הורשה עתידי וכמובן, בפוריות. זו מערכת אינטגרלית שמתבססת על ביקורת החלב.
  • ברמת ענף הרפת – דוח השוואתי בין המשקים לפי מגזרים ולפי אזורים. ברמה הארצית יש דוחות שיוצאים פעם בשנה ונותנים נתונים גסים יחסית, ובחלק מהפרמטרים יש גם השוואה לשנה קודמת. כל אחד יכול להשוות את הרפת לביצועי האחרים וגם על פני שנים, בתנאים המיוחדים שלו, עם כל הזהירות המתבקשת.

בשנת ה-95 להמ"ב, נפגשתי עם מיכאל קוטלר, המנהל הנוכחי של ביקורת החלב בהתאחדות, לסקור את העשייה השוטפת והשינויים בשירות חיוני ומרכזי של ההתאחדות..

מיכאל קוטלר, איך הגעת להתאחדות?

חיפשתי עבודה, הייתי רפתן וראיתי את מבקר החלב והתעניינתי אצלו. הוא הפנה אותי ליאיר זליגר, מנהל ביקורת החלב בהמ"ב והוא גייס אותי ב-1995.

ואז יוסי מלול, מזכיר המ"ב, יזם רפורמה בביקורת חלב, בשיתוף אפרים עזרא ויאיר. לאחר ניסוי הוחלט על ירידה משלוש ביקורות לשתיים, צמצום מספר המבקרים בשליש, שיפור בשכר העבודה, קבלת רכב של המ"ב במקום רכב פרטי מגמגם…

המעבר לביקורת בשתי חליבות במקום שלוש, היה מאתגר מאוד – פתאום יש הרבה יותר לחץ, כי יש פחות מבקרים על אותם משקים. הרפורמה הגדולה בענף הביאה להרבה איחודים ולרפתות יותר גדולות, הטכנולוגיה נכנסה יותר לרפתות, עם זיהוי אוטומטי וחליבה יותר מהירה. היה קשה לעמוד בקצב, הפסקנו להקליד שקילות חלב של פרה בכל חליבה וזה הגיע ישירות מההתאחדות.

איך נראה תהליך העבודה בביקורת חלב

  • המסופון – הוא הבסיס לעבודת המבקר וכל הנתונים מעודכנים ליום הביקורת. נועה מייצרת קובץ ושולחת אותו לשרת בהתאחדות. המבקר מתחבר לשרת ומושך את הנתונים – רשימת הפרות בחליבה לפי קבוצות. זה עובד יפה עד שיש תקלה בקליטה, במחשב המשק, ברשת סלקום ואז…
  • השקילות – המבקר משדר את הביקורת. המערכת מזהה איזה חליבות – מ-90 חליבות לחודש. המחשב שולף את שלושת החליבות הרלוונטיות לביקורת ומשלב את הנתונים של 24 שעות.
  • בזמן הביקורת – המבקר מקליד את הפרות לפי העמדה ומיקומה, מול העמדה מקבל מספר בקבוק. הוא אוסף את הדגימות והמיקום של הבקבוק בארגז, קובע גם את מספר הפרה ובשתי הביקורות.
  • המעבדה – מקבלת את הארגזים של הרפת ונותנת את הנתונים, על פי מספר הבקבוק וזה משתדך עם הנתונים מהשרת.
  • השאיפה לאפס טעויות, המכונים חולבים מהר, את הדגימה צריך לקחת נכון, לערבב ולתת את הזמן. ואז לעיתים, מתקשים בגין מהירות החליבה, מעגלים פינות והתוצאות בהתאם.
  • משק מהיר נחשב בעבר 120 פרות וכיום 250 פרות לשעה ואף יותר, בקרוסלות הגדולות. המבקר מתקשה ומנהל הרפת מתבקש לתת עזרה ולעיתים, גם חולב מהצוות עוזר להקטין טעויות בגין מהירות החליבה.
בנות הלשכה בשיא הפעילות
בנות הלשכה בשיא הפעילות

כיום, כל הקיבוצים בביקורת חלב ובמושבים קרוב ל-80% ומשקיעים הרבה בלהביא אותם לבצע ביקורת. זה חשוב מאוד לקבלת נתונים לתמונה מגזרית וארצית.

יש שמתעקשים שלא לבצע, עם הסברים שונים – לא איכפת לי, מסתדר יפה גם בלי, משתמש בנעה בלי ביקורת ועוד. בתוכנת נעה מתשתמשים כמעט כולם.

נתוני משקים שמבצעים את ביקורת החלב

שנהשיתופייםמשפחתייםבתי ספר
 מס משקיםפרות בסה"כממוצע לעדרמס משקיםפרות סה"כממוצע לעדר פרות בסה"כממוצע לעדר
201716275,33946535740,353113121,16697
201816277,43347734541,174119121.12894
201916375,89346633040,906124121,22994
202015874,12946930840,195131121,10792

ביקורת חלב – השוואה 2020-2019

  • סך הכול רפתות 676 – ירידה של 35 משקים
  • בביקורת חלב 516 משקים (-18).   לא בביקורת 160 משקים (-17)
  • שיתופיים – 164. משפחתיים 339 (-31). 
  • משפחתיים – עם מבקר  118 (+27)  בביקורת עצמית  221 (-58)

ביקורת החלב – חילופי דורות

בשנים האחרונות אנחנו נמצאים בחילופי דורות בקרב מבקרי החלב, עם פרישתם לגמלאות של לא מעט מבקרים ותיקים וקליטת צעירים ולא מוכרים עדיין, בשנתיים הראשונות שלהם.

כיום יש יותר מבקרי חלב מבעבר :

  • הרבה יותר פרות בכל משק – יוצר יותר עבודה והגענו להסכם עם הנהלת ההתאחדות, לדירוג המשקים על פי גודל. עד 400 פרות משק אחד,  600-400 פרות שוות למשק וחצי, 800-600 שני משקים ו-1,200 פרות שוות ערך לשלושה משקים, בחשבון העבודה והשכר.
  • רפת משפחתית שעוברת את ה-120 פרות, זכאית לקבל מבקר מההתאחדות ומתחת לכך הם עושים ביקורת עצמית. מחיר הביקורת מסובסד, כדי לעודד את המשקים להיכנס ולהישאר בביקורת ממוסדת.
  • נכנסים יותר מושבניקים  – מכסת מבקר לחודש היא 22 משקים עד 400 פרות. ביקורת ברפת משפחתית שווה ל-0.6 משק ובשנה האחרונה הצטרפו 28 רפתות חדשות לביקורת וזה שווה ערך לעובד נוסף.
  • העבודה קשה ומאתגרת וקשה למצוא עובדים חדשים, חלקם פורשים אחרי זמן וזו עבודה שמחייבת גם הרבה אהבה ומחויבות לענף.
  • שתפ עם המשקים – לרוב מצויין, תמיד יש שאלה מי לוקח את הארגזים לאחר הביקורת.

עובדים בביקורת החלב ובלשכת השירות 2020

תפקיד201820192020
מבקרי חלב15 + 214 + 214 + 2
מכיילי מדים222
לשכת שירות343
סך הכול222221

המלצות לעבודת המבקר – הכנות המבקר לפני החליבה:

  • להתקין דוגמי חלב, לוודא שהם תקינים ונקיים.
  • לסדר מקום ראוי לעבודה – שולחן מתאים, תאורה.
  • שהאינטרנט יהיה תקין עם נעה מעודכנת.
  • שהזיהוי יעבוד והנתונים יעברו מהבקר לנעה.
  • הארגזים הריקים מגיעים עם המבקר אבל, את המלאים המשק צריך לקחת לנקודת האיסוף – חשוב לסכם עם המשק מי לוקח… נקודות האיסוף הן במחלבות וגם בעוד נקודות רבות, שבהן יש מחסן ומקרר, שני מובילים בכל ערב למעבדה המרכזית.

סך הכול יש 14 מבקרים ושניים שאינם עובדי התאחדות ועובדים בחצי משרה.

מבקר חלב
מבקרי החלב עושים עבודה חשובה וחיונית לקידום הרפת הישראלית

איך אתה מלווה את מבקר החלב ועוקב אחר עבודתו?

  • עובד חדש, נכנס להכשרה עם עובד ותיק ועובר כמה מבקרים בהתאם לפרוטוקול.
  • לכל אחד יש אזור עם המשקים שלו, משתדלים שזה יהיה קרוב לבית עם מינימום נסיעות.
  • אני משתדל פעם בחודש לפחות, לפגוש כל אחד – עושה טלפונים, יודע ומעודכן במה שקורה והקשר הדוק מאוד.
  • בתקופת הקורונה עובדים כרגיל, עם האילוצים הבריאותיים. חסר מאוד המפגש קבוצתי והמעקב פרטני.
  • השנה עשינו פחות ביקורות כי היו בעיות במעבדה, משקים שלא רצו להכניס מבקר בגין הקורונה, צפוף.

איך שורדים בעבודה שגרתית ושוחקת במשך הרבה שנים?

אני 25 שנים בביקורת חלב בהתאחדות והעבודה שוחקת מאוד. היתרון שיש שבירת שגרה, במעבר ממקום למקום והחלפת אנשים תדירה – זה מחפה על שגרת העבודה.

כל מכון זה אחרת, השעות לא שעות ועל חשבון המשפחה. חייבים הבנה של בת הזוג, לסוג כזה של עבודה תובענית בשעות לא קלות.

רוב העובדים חוזרים הביתה באמצע הלילה והרבה קמים מוקדם בבוקר למחרת, לחליבת הבוקר. מתרגלים לשיטה וזה הופך לשגרה.

יש הרבה נשירה בשנים הראשונות בגלל התנאים וכיום, אחד משמונה עובדים נשאר בעבודה. חולפות שנתיים עד שהוא מוגדר כ-"מבקר" – לקבל החלטות לבד, להיות קצת יצירתי ויוזם והכול לוקח הרבה זמן. כיום קשה להשיג מבקרים.

שלום אוחנה שייך לדור הוותיקים
שלום אוחנה שייך לדור הוותיקים

יאיר זליגר היה מנהל הביקורת במשך עשרות שנים סיים – במקביל היה ד"ר יניב לבון. בהמשך יצא יניב למחקרים בהתאחדות ולקחו את שירלי לגזיאל מהמעבדה המרכזית, שעברה לנהל את ביקורת החלב ולקחו אותי כמספר 2.

מנהלת המעבדה, ד"ר מרינה גיפס סיימה, שירלי החליפה אותה בניהול ולפני כשנה וחצי התמנתי כמהל המחלקה.

לאן הולכת ביקורת החלב?

מספר הביקורות – עשינו ניסוי על סוגיית הירידה לביקורת אחת בכל חודש. כעת מעבדים את התוצאות. הטכנולוגיה שחודרת יותר ויותר, עשויה לאפשר בטווח כלשהו, גם ירידה במספר הביקורות ונגיע לביקורת אחת בלבד, עם המשמעויות הנלוות לכך.

מסופון – הנוכחי כבר ותיק למדי, היו המון תקלות וביקורות נפסלו. כתבתי אפיון למעבר לטבלטים במקום המסופון וצריך לכתוב תוכנה מיוחדת.

מומלץ שכל רפתן יתגייס לעזרת המבקר לבצע את עבודת הביקורת למען הדיוק בתוצאות והמשמעויות שלהן.

מיכאל קוטלר ביקורת החלב: צילום, יוסי מלול

לכל כתבות הרפת והחלב לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן