יבול שיא
הרפת והחלב
הדיון בהעלאת מחיר מוצרי החלב שבפיקוח בוועדת הכלכלה. צילום נועם מושקוביץ

משרדי האוצר והחקלאות הפרו את ההסכם שנחתם מול המחלבות

4 דק' קריאה

שיתוף:

ביום שני השבוע עלו מחירי מוצרי החלב ב-9%, כמחצית משיעור ההתייקרות שאמור היה להיות מיושם * שרי האוצר והחקלאות וענף החלב גיבשו מתווה חדש להתייקרות מוצרי החלב שבפיקוח

מחירי מוצרי החלב שבפיקוח (בהם חלב, גבינה לבנה, גבינות קשות עמק וגלבוע, שמנת ועוד) עלו אתמול (1.5) ב-9%, שיעור כפול מזה שנרשם לפני כחצי שנה, וזאת כשלושה שבועות לפני חג השבועות, חג שבו צריכת מוצרי החלב בשיא.

ההתייקרות הייתה אמורה להיות בשיעור חריג של 16%, אולם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', החליט להפר את ההסכם עם המחלבות שמשרד האוצר היה בין החותמים עליו, הסכם שנחתם בתחילת השנה, שכלל התחייבות למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי בוועדת המחירים, שמנותק משיקולים פוליטיים של שר האוצר, שעד כה נדרשה חתימתו כתנאי לעדכון מחירי מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים.

לאחר ששר האוצר נפגש עם שר החקלאות אבי דיכטר הגיעו שרי האוצר וחקלאות להסכמה וחתמו ביום חמישי שעבר לקראת חצות על טיוטת צו, לפיה מחירי מוצרי החלב שתחת פיקוח יעלו ב־9% ויקבע מנגנון פריסה של יתרת החוב הקיים כלפי המחלבות, לתקופה של שלוש שנים. בוועדת הכלכלה שדנה לפני כחודשיים בהתייקרות הצפויה עלתה אפשרות להימנע מייקור המוצרים לצרכן דרך תמיכה ישירה ברפתנים, אך באוצר העדיפו לגלגל את הבעיה למחלבות, למרות העליה במחיר שמשולם לרפתנים.

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול לישיבה דחופה, אותה יזם היו"ר ח"כ דוד ביטן, על רקע עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח שנכנסה הבוקר לתוקף. בפתח הדיון הזכיר כי לפני למעלה מחודשיים, במסגרת דיוני יוקר המחייה, עניין העלייה הצפויה עלה בוועדה. הוא הזכיר כי לאחר שפנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ בעניין, השר עמד בהבטחתו למתן בחצי את ההעלאה. עם זאת, היו"ר ביטן הוסיף כי זה לא מספק וקרא לאוצר להכניס את היד לכיס ולמצוא פתרון. "ברגע שהמחיר עולה הוא יוביל לעליית מחירי המוצרים הלא מפוקחים והם לא ירדו. אנחנו רוצים פתרון עכשיו ולא נוותר," אמר.

רכז כלכלה ותעשייה באוצר, גל ברנס, אמר כי לאחר שיח ארוך הושג אתמול הסכם עם נציגי הענף, שמקטין במחצית את העלייה הצפויה במחיר. הוא הסביר כי מאחר שמחיר המוצרים המפוקחים לא התעדכנו נוצר חוב ליצרנים. הוא הוסיף כי ההסכם הוא לפרוס את תשלום החוב על פני שלוש שנים, כשבזמן הזה יתבצע טיפול בבעיות אחרות כדי להוזיל את המחיר.

בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן: "תורידו את מחיר החלב, לא מעניין אותי איך. אני לא יודע מה תעשו, תעשו מה שאתם רוצים. אנשים לא יכולים לקנות מוצרים בעלייה כזאת". לדבריו, מדובר ב100 מיליון שקל שהאוצר יכול למצוא."

יוני דמרי בועדת הכלכלה
יוני דמרי ביום שני בוועדת הכלכלה. "להגן על המחירים ובאותה נשימה לשמור על הרפתנים". צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ רון כץ אמר כי אם הדבר לא יטופל הוא יגיש הצעת חוק להורדת המחיר. ח"כ אלון שוסטר ציין כי יש היגיון בטיס האוטומטי של השינוי במחיר, והוסיף כי הבעיה החלה כאשר שר האוצר לשעבר משה כחלון הקפיא ב-2018 העלאה שהייתה צריכה להיות כבר אז ונוצר חוב למחלבות. ח"כ ינון אזולאי ביקש לדעת על כמה עומד החוב, ברנס השיב: "מאות מיליוני שקלים." ח"כ אזולאי אמר כי זה יותר קרוב ל-200 מיליון וברנס ציין כי מדובר על כ-300-400 מיליון שקלים. היו"ר ביטן הודיע כי יכנס את הוועדה כבר ביום חמישי לדיון נוסף, ואמר כי הוא דורש פתרון ואם צריך אז שהשרים יגיעו לישיבה.

ח"כ שלי טל מירון אמרה כי החלב בישראל הוא היקר בעולם, ולתחושתה לא נעשה מספיק כדי לפתור את הבעיה. ח"כ מיכאל ביטן הצטרף גם הוא לדרישה לפתור את הבעיה. ח"כ מאיר כהן אמר כי באוצר תמיד לא יודעים מאיפה להביא את הכסף, אבל כששרים מתעקשים אפשר למצוא תקציב.

ח"כ אריאל קלנר ציין כי ראש הממשלה עצמו מטפל בנושא. ח"כ סימון מושיאשוילי אמר כי האוצר צריך להכניס את היד לכיס. ברנס הגיב וציין כי לאוצר אין כסף משלו וכי מדובר בכיס של הציבור. על כך הגיב היו"ר ביטן כי האוצר נותן כסף לכל מיני ציבורים ויכול לתת פיצוי גם במקרה הזה. ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי לפעמים כן צריך לבכות על חלב שנשפך, ועל אטימות שרואה ביוקר המחיה קרדום לחפור בו, הוא הוסיף כי חשוב שחברי הכנסת יוכלו לפעול יחד לעצור את עליית המחירים. היו"ר ביטן הגיב ואמר כי לא מדובר בדיון פוליטי, וקרא לטפל בבעיה.

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר כי על כל קרטון חלב ששמו המחלבות בתקופה האחרונה על המדף הן הפסידו כסף, וההסדר שהושג יביא אותן לאיזון, כשאת תשלום החוב הן הסכימו לדחות בכמעט 4 שנים. סמנכ"ל הכספים של טרה, ארז רביד, ציין כי טרה מפסידה תקופה ארוכה מאוד ויש קושי לתפקד בעולם של עליות מחירים כשההסכם הקודם עם המדינה הופר.

מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, ענת גרוס שון, אמרה כי אין הרבה מחלבות שמייצרות מוצרים מפוקחים, וציינה כי מאז 2018 נגרר הסיפור של העלאת המחיר שלהם, כשליצרני החלב אין שום וודאות מאז ששר האוצר לשעבר כחלון לא חתם על ההעלאה. לדבריה, המנגנון האוטומטי נועד לאפשר למחלבות לקבל מה שמגיע להן.

היו"ר ביטן אמר בתגובה כי בגלל המנגנון האוטומטי אין לאוצר אינטרס לפתור את בעיית הגרעינים. ברנס ציין כי אם או בלי לחץ, משרד האוצר עובד כל הזמן להוריד את יוקר המחייה. הוא הוסיף כי הוא לא חושב שיהיה נכון לבטל את המנגנון האוטומטי, ואמר כי ניתנו פתרונות אחרים לכיס של הציבור כמו למשל נקודות זיכוי במס.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי צריך לתת פיצוי למחלבות ולהקפיא את עליית המחיר, והוסיף כי הוא לא אוהב לאיים ולכן לא מאיים לעצור את דיוני חוק ההסדרים. לדבריו, מדובר בסך הכל ב-100 מיליון שקל חד פעמי שהאוצר יכול למצוא, ועד ספטמבר אפשר יהיה לטפל בבעיית מחיר הגרעינים. הוא אף הודיע כי ביום חמישי יכנס את הוועדה להמשך הדיון, וביקש עד אז פתרון שלא פוגע ביצרנים.

מנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים, יוני דמרי, אמר בדיון: ״מוצרי החלב המפוקחים הם מוצר בסיסי בישראל בכלל ובמשפחות מעוטות יכולת בפרט.

"אני מברך את יו״ר הועדה, דוד ביטן, שדרש מהאוצר למצוא פתרון להפחית את המחיר וזאת מבלי לפגוע בחקלאים או במחלבות. כלל הח"כים בוועדה היו תמימי דעים באשר לכך שהעלייה נובעת ממניעים אובייקטיביים הנובעים מעליית מחירי התשומות לייצור החלב.

"אחד הגורמים המרכזיים שהובילו לעליית המחירים הוא עליית מחירי הגרעינים (המזון לפרות), שנובע בגלל מלחמת רוסיה אוקראינה ועלויות השינוע הימי שהתייקרות משמעותית מאז הקורונה, וטרם שבו למחירים הטבעי. על מדינת ישראל להגן על המחירים לצרכן ובאותו הנשימה לשמור על הרפתנים ועל המחלבות שימשיכו לייצר חלב לטובת הצרכנות הישראלי."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן